image

ING stelt einde TAN-code voor onbepaalde tijd uit

zondag 22 maart 2020, 08:29 door Redactie, 21 reacties

ING was oorspronkelijk van plan om deze maand te stoppen met de TAN-code, maar heeft dit vanwege de uitbraak van het coronavirus voor onbepaalde tijd uitgesteld. In 2018 kondigde de bank aan dat het na 30 jaar ging stoppen met het gebruik van TAN-codes om bankzaken te regelen.

In plaats daarvan kunnen klanten de bankieren app of de ING Scanner gebruiken. De bank had klanten een brief gestuurd dat er op 17 of 31 maart met de TAN-code werd gestopt. Daar wordt nu van afgezien en een nieuwe einddatum is onbekend. "We hebben werkelijk geen idee. Alles staat op zijn kop en dat geldt ook voor onze plannen. We beloven je een ding: zodra we een nieuwe datum hebben, krijg je bericht van ons in Mijn ING", zo laat de bank aan klanten weten.

Die moeten straks zoals gezegd overstappen op de app of scanner. "We stonden klaar op kantoor om je hierbij te helpen maar dat is opeens niet meer zo eenvoudig. In deze tijd van corona zetten we alles op alles zodat jij online kan blijven bankieren. Je kunt dus gewoon nog TAN-codes gebruiken", stelt de bank. Klanten die een brief hebben gekregen dat de TAN-code per 3 maart stopte kunnen bankzaken alleen nog bevestigen met de app of scanner.

Image

Reacties (21)
22-03-2020, 11:33 door [Account Verwijderd]
Imaginair: Misschien is een van de redenen een importstop op de ING-scanner.
Ik gebruik er een, type: DigiPass® 772 en die is geproduceerd in.... China :-)
22-03-2020, 12:25 door Briolet
De beschikbaarheid van de scanners zal het probleem niet zijn. Als de aankondging in 2018 al was, zullen die in voorraad zijn. Ik verwacht eerder dat het probleem in de onderbezetting van helpdesken zit. Al dat personeel wordt nu zoveel mogelijk voor dringender zaken ingezet.
22-03-2020, 12:29 door Anoniem
Door Threnology: Imaginair: Misschien is een van de redenen een importstop op de ING-scanner.
Ik gebruik er een, type: DigiPass® 772 en die is geproduceerd in.... China :-)
Ach ja, sommige mensen kunnen alleen maar negatief denken.
22-03-2020, 12:38 door Anoniem
Ik weet niet hoor maar ik heb die scanner al een aantal maanden en ik heb daarbij geen kantoor of iemand die erbij kwam
helpen gehad. Het ding werd gewoon opgestuurd en ik moest em zelf activeren met een webpagina waar een stuk of 3
van die plaatjes op getoond werden.
Sindsdien werkt ie goed.
22-03-2020, 12:47 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Threnology: Imaginair: Misschien is een van de redenen een importstop op de ING-scanner.
Ik gebruik er een, type: DigiPass® 772 en die is geproduceerd in.... China :-)
Ach ja, sommige mensen kunnen alleen maar negatief denken.

Ziet niemand hier die smiley aan het einde van mijn bijdrage?!?
22-03-2020, 12:51 door Anoniem
Door Threnology:
Door Anoniem:
Door Threnology: Imaginair: Misschien is een van de redenen een importstop op de ING-scanner.
Ik gebruik er een, type: DigiPass® 772 en die is geproduceerd in.... China :-)
Ach ja, sommige mensen kunnen alleen maar negatief denken.

Ziet niemand hier die smiley aan het einde van mijn bijdrage?!?
Op dit moment totaal NIET grappig!
22-03-2020, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem: Ik weet niet hoor maar ik heb die scanner al een aantal maanden en ik heb daarbij geen kantoor of iemand die erbij kwam
helpen gehad. Het ding werd gewoon opgestuurd en ik moest em zelf activeren met een webpagina waar een stuk of 3
van die plaatjes op getoond werden.
Sindsdien werkt ie goed.

Zoals het bij jou ging, gaat het bij 90+ % (o.i.d.) van de ING tan gebruikers.

Nu bedenken : je bent iemand die post op security.nl . Dat garandeert bijna dat je bovengemiddeld bekend bent met je computer en die stappen op de webpagina prima kon volgen. Uit je posting blijkt al dat je prima Nederlands leest en schrijft.
De ING heeft ook klanten die _beneden_ gemiddeld bekend zijn met een computer. En allerlei beveiligingsconcepten echt niet snappen. En dan ook nog die webpagina door google translate moeten gebruiken. Of achter een dikke 80+ staarbril

Onder _die_ groep gaat beslist een deel uitval zitten bij het activeren. Laatste tan code gemist, zichzelf uitgelocked na te vaak het wachtwoord verkeerd intypen , noem maar op.
Zoals te lezen in het artikel, de ING had zich voorbereid om die mensen ook op de kantoren te kunnen helpen.

Ook al zijn het wsl kleine percentages uitval, met de aantallen (TAN)klanten die ING heeft zijn het wel behoorlijke aantallen.
Dit is niet de tijd waarop je de helpdesk,de kantoren (en mantelzorgers om die klanten) extra moet belasten met contact om de scanner (of ING app) werkend gemaakt te krijgen.

Een terechte keuze - ze zullen ook wel coulant zijn met de target datum die de programma manager voor het 'no more TAN' project gekregen heeft.
"Onder druk wordt alles vloeibaar"
22-03-2020, 15:08 door souplost
Zo'n overgang zal best een flinke aanslag zijn op de helpdesk en mensen doen geen helpdesk vanuit huis, althans niet de telefonische.
22-03-2020, 16:58 door Anoniem
"Onder druk wordt alles vloeibaar"

nope

https://en.wikipedia.org/wiki/Non-Newtonian_fluid
22-03-2020, 17:17 door Anoniem
Jammer dat ing ook niet mee doet met Garmin watch betalingen zo hoeven de mensen geen telefoon betaling te doen bij de winkel bijna gewoon via zijn horloge
22-03-2020, 17:46 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Threnology:
Door Anoniem:
Door Threnology: Imaginair: Misschien is een van de redenen een importstop op de ING-scanner.
Ik gebruik er een, type: DigiPass® 772 en die is geproduceerd in.... China :-)
Ach ja, sommige mensen kunnen alleen maar negatief denken.

Ziet niemand hier die smiley aan het einde van mijn bijdrage?!?
Op dit moment totaal NIET grappig!

Mijn nederige excuses. Indien de overheid met nieuwe richtlijnen komt waaronder een verbod op humor zal ik mij daaraan houden. ;-)
22-03-2020, 19:00 door Anoniem
Waarom niet heel die zwik buitengooien en op zo'n kastje en een Fido2-stick overschakelen - dan heb je veilige MFA. Zever zoals SMS-en (en hun google opvolger) dat is even onveilig als die tan-codes.
Een digipass gebruikt u ook best losgekoppeld. Dan moet u die cijfers overtikken dat is veiliger.
Biometrie is onveilig - wat u kan zien, kan niet als beveiliging gebruikt worden - daar discuteer ik zelfs niet over dat dogma is al > 10 jaar oud en waterdicht bewezen door de CCC uit Hamburg door Schauble 2x te grazen te nemen!
22-03-2020, 19:42 door Anoniem
Ik weet alleen dat de uitrol van de scanners niet bepaald vlot ging - ik heb er zelf nu een paar maanden 1, en mijn vrouw kwam vorige maand pas aan de beurt... de ING heeft overigens al een paar keer een datum laten weten waarop de TAN-codes niet langer zouden werken, en dit is de eerste keer dat ze binnen afzienbare tijd zelf aangeven dat het toch nog even gaat duren... de vorige twee keer gingen zonder tegenbericht voorbij, en moest ik zelf achterheen (die scanner als alternatief kwamen ze ook pas mee in het jaar nadat de TAN-codes zouden zijn afgeschaft - hebben de hele tijd bankieren via de app lopen pushen, en overige klanten laten weten echt op tijd met een alternatief te zullen komen voordat de gevreesde datum aan zou breken....
22-03-2020, 19:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Nu bedenken : je bent iemand die post op security.nl . Dat garandeert bijna dat je bovengemiddeld bekend bent met je computer en die stappen op de webpagina prima kon volgen. Uit je posting blijkt al dat je prima Nederlands leest en schrijft.
De ING heeft ook klanten die _beneden_ gemiddeld bekend zijn met een computer. En allerlei beveiligingsconcepten echt niet snappen. En dan ook nog die webpagina door google translate moeten gebruiken. Of achter een dikke 80+ staarbril

Nou zo'n hoge pet als jij hebt over de gemiddelde security.nl poster heb ik niet hoor... naast een paar deskundige mensen
zitten er toch vooral autisten, anarchisten en andere tegendraadsen op die zelfs nooit op SMS zijn overgestapt "want te
modern".
Maar goed er zullen best mensen zijn die problemen hebben ja, die procedure was nogal lang (ik begreep niet waarom)
en wellicht kan er vanalles fout gaan.
Het zou natuurlijk kunnen dat de mensen die hem nu nog niet geactiveerd waren juist degenen waren die er niet uit
kwamen.
22-03-2020, 20:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Op dit moment totaal NIET grappig!
Hij was eigenlijk wel grappig.

Daarnaast humor is juist nu extreem belangrijk. Een dag niet gelachen, is een treurige dag.
22-03-2020, 21:06 door Anoniem
Ik heb ING gehad, maar gezien het feit dat er stiekem activistische relschoppers werden gefinancierd, heb ik deze bank een hele grote schop gegeven. En ik raad iedereen het zelfde te doen.
22-03-2020, 22:38 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 22-03-2020, 22:39
Door Anoniem: Nou zo'n hoge pet als jij hebt over de gemiddelde security.nl poster heb ik niet hoor... naast een paar deskundige mensen zitten er toch vooral autisten, anarchisten en andere tegendraadsen op die zelfs nooit op SMS zijn overgestapt "want te modern".

Lachen en huilen tegelijkertijd.
22-03-2020, 23:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Nu bedenken : je bent iemand die post op security.nl . Dat garandeert bijna dat je bovengemiddeld bekend bent met je computer en die stappen op de webpagina prima kon volgen. Uit je posting blijkt al dat je prima Nederlands leest en schrijft.
De ING heeft ook klanten die _beneden_ gemiddeld bekend zijn met een computer. En allerlei beveiligingsconcepten echt niet snappen. En dan ook nog die webpagina door google translate moeten gebruiken. Of achter een dikke 80+ staarbril

Nou zo'n hoge pet als jij hebt over de gemiddelde security.nl poster heb ik niet hoor... naast een paar deskundige mensen
zitten er toch vooral autisten, anarchisten en andere tegendraadsen op die zelfs nooit op SMS zijn overgestapt "want te
modern".

Ik heb ook geen _hoge_ pet op hoor van de posters hoor. Maar ik ga er wel (al) van uit dat hier posten al 'bovengemiddeld bekend met computers' is.
Gewoon omdat niveautje 'gemiddeld bekend met computers' wel heel erg basaal is.
(het gaat echt om 'gemiddeld bekend voor de hele 12+ bevolking' , niet om 'gemiddeld bekend met een computer voor een HBO+ autochtone Nederland met een kantoorbaan' , of 'gemiddeld bekend met een computer voor een HAVO 4 scholier'

De ING stappenhandleiding kunnen volgen moet absoluut te doen zijn voor iemand die er in slaagt hier te posten (of all places - het trekt toch mensen die iets met IT en computers hebben, of denken te hebben .)

Maar ik help wel eens mensen in de kenniskring die echt _onder_gemiddeld bekend zijn met computers. Dat doen geeft een beeld van welke mate van (on)handigheid/(on)kunde ook mogelijk is onder gebruikers. En het helpt om het soort aannames dat posters hier nog wel eens doen omtrent 'kan toch iedereen' met een ton zout te nemen.
En voor iets als de ING, of de Overheid - met die mensen moet je óók rekening houden - en vooral die mensen zullen in de groep zitten bij wie het niet vanzelf lukt, en extra hulp van de helpdesk of uitleggers op een bankkantoor nodig hebben.

De uitval zal wel vaak wel de schuld van de gebruiker zijn (defecte scanners en post-bezorgfouten kunnen ook voorkomen) maar hoe dan ook moet ING bij weer een batch omzettingen die uitval opvangen en zorgen dat uiteindelijk iedereen weer een werkende toegang tot de rekening heeft.


Maar goed er zullen best mensen zijn die problemen hebben ja, die procedure was nogal lang (ik begreep niet waarom)
en wellicht kan er vanalles fout gaan.
Het zou natuurlijk kunnen dat de mensen die hem nu nog niet geactiveerd waren juist degenen waren die er niet uit
kwamen.

Misschien dat het één van de laatste batches klanten betrof, maar één van de mensen die ik dus help kreeg (pas) medio februari nu app-of-scanner kiezen brief, en de scanner iets van één of twee weken geleden in de bus.
En had dan in deze periode moeten activeren.
23-03-2020, 09:12 door Anoniem
Door Anoniem: Ik weet alleen dat de uitrol van de scanners niet bepaald vlot ging - ik heb er zelf nu een paar maanden 1, en mijn vrouw kwam vorige maand pas aan de beurt... de ING heeft overigens al een paar keer een datum laten weten waarop de TAN-codes niet langer zouden werken, en dit is de eerste keer dat ze binnen afzienbare tijd zelf aangeven dat het toch nog even gaat duren... de vorige twee keer gingen zonder tegenbericht voorbij, en moest ik zelf achterheen (die scanner als alternatief kwamen ze ook pas mee in het jaar nadat de TAN-codes zouden zijn afgeschaft - hebben de hele tijd bankieren via de app lopen pushen, en overige klanten laten weten echt op tijd met een alternatief te zullen komen voordat de gevreesde datum aan zou breken....

https://en.wikipedia.org/wiki/Nudge_theory
24-03-2020, 16:09 door Anoniem
Scanner net een paar weken binnen, nu alleen nog maar wit scherm. Duurt drie weken om 'm te vervangen door de ING. Zijn ze in het fax tijdperk blijven steken of zo ? Een beetje webwinkel biedt: voor 22:00 uur besteld, morgen in huis.
25-03-2020, 11:27 door Anoniem
De scanner is echt persoonlijk wat heel goed is. Als gebruiker 1 per ongeluk de scanner van gebruiker 2 wil gaan gebruiken, dan gaat hij een foutmelding geven met ik dacht de vraag of je wel de juiste scanner gebruikt.

Misbruik zoals bij de Rabobank/ABNAMRO met een algemene scanner is dus niet mogelijk
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.