image

ACM: providers moeten slachtoffers van ongewenste anonieme bellers helpen

woensdag 22 april 2020, 08:58 door Redactie, 13 reacties

Telecomproviders zijn wettelijk verplicht om slachtoffers van ongewenste anonieme bellers te helpen, zo laat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) weten, dat aanbieders hier nogmaals op heeft gewezen. Aanleiding voor de actie is dat de ACM signalen heeft ontvangen dat providers niet altijd op de juiste manier te werk gaan als er over anonieme bellers wordt geklaagd.

Telecomproviders moeten klachten over ongewenste anonieme oproepen onderzoeken. Sommige providers waarschuwen de beller in kwestie om hiermee te stoppen, maar dat is niet genoeg, zo stelt de ACM. De telecomaanbieder moet namelijk ook de naam en adresgegevens van de anonieme beller verstrekken. Het slachtoffer van de oproepen kan daarmee bijvoorbeeld naar de rechter stappen.

"Als ongewenste oproepen afkomstig zijn van callcenters, mag de telecomaanbieder niet simpelweg degene die gebeld wordt verwijzen naar het Bel-me-niet Register, waar mensen zich kunnen afmelden voor oproepen van callcenters", meldt de ACM. De toezichthouder stelt dat het telecomaanbieders die niet goed meewerken een last onder dwangsom of een boete kan opleggen. Vorig jaar werd KPN nog door de ACM op de vingers getikt over het beleid bij hinderlijke anonieme bellers.

Reacties (13)
22-04-2020, 09:07 door Anoniem
Vroeger belde iedereen 'anoniem'. Toen was het ook geen probleem...
Je HOEFT de telefoon niet op te nemen he.
22-04-2020, 09:59 door Anoniem
Dat hele register is een beetje dom, want "opt-out"; het had "opt-in" moeten zijn, dus een "bel me maar"-register. Dit was al bij opzet een bekende les uit de anti-spam wereld.

Wat ik niet snap is dat ze grootbedrijven zoals callcenters toestaan "anoniem" te bellen. Eis dat er altijd een nummer wordt meegezonden, op straffe van een fikse boete, en als het nummer van de specifieke beller niet handig is dan bijvoorbeeld het afmeld- danwel klachtennummer. Dus je kan gewoon terugbellen en zeggen dat je je onheus bejegend voelt door de beller.

Dit is trouwens ook irritant aan overheidsdiensten die "anoniem" bellen. Bel dan tenminste met het nummer van je receptie als identificatie.

Nog beter zou zijn een aparte reeks in te stellen voor "commerciële bellers", bijvoorbeeld 089, en die dan verplicht op uitbellen meegeven, zodat je op je telefoon of door je provider gewoon heel die reeks kan blokkeren. Niks geen register meer nodig.

Dit zou de ACM gewoon kunnen doen, en zou schelen in de werkdruk op de telcos waar ze nu zo lekker makkelijk het vermanende vingertje naar wappert.
22-04-2020, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem: Vroeger belde iedereen 'anoniem'. Toen was het ook geen probleem...
Je HOEFT de telefoon niet op te nemen he.

Inderdaad gewoon anoniem blokkeren. Klaar is kees.
22-04-2020, 11:42 door Anoniem
Als ze toch bezig zijn bij ACM laat ze dan ook de providers wat laten doen aan de mogelijkheid om valse nummers mee
te geven. Laat je niet afbluffen door "dat is technisch niet mogelijk" want daarmee wil men alleen maar zeggen "het is
ons teveel werk en het levert ons persoonlijk niks op". Een opdracht van hogerhand lost dat wel op.
22-04-2020, 11:47 door Anoniem
Klopt staat in artikel 11.11 telecom wet. http://www.wetboek-online.nl/wet/Telecommunicatiewet/11.11.html
22-04-2020, 12:05 door Anoniem
Door Anoniem: Vroeger belde iedereen 'anoniem'. Toen was het ook geen probleem...
Je hebt vast in die tijd nooit met een hijger te maken gekregen en met het gedoe dat erbij kwam kijken om daar weer van verlost te raken. Geen pretje, kan ik je verzekeren.
Je HOEFT de telefoon niet op te nemen he.
Nee, maar je hebt dat ding wel om bereikbaar te zijn zonder dat je vraagt om die mogelijkheid te misbruiken. Leg het balletje eens bij de bellers neer, inclusief die callcenters: die HOEVEN niet te bellen.
22-04-2020, 12:09 door Anoniem
Maak gewoon een optie dat als iemand met een anoniem nummer belt hij automatisch een bericht krijgt in de trand ban "Anonieme oproepen naar dit nummer zijn geblokkeerd". En zet die optie standaard aan.
22-04-2020, 13:58 door Anoniem
Door Anoniem: Maak gewoon een optie dat als iemand met een anoniem nummer belt hij automatisch een bericht krijgt in de trand ban "Anonieme oproepen naar dit nummer zijn geblokkeerd". En zet die optie standaard aan.
Nou, er zijn ook wel legitieme redenen om zonder nummer te willen bellen, en die dus ook maar blokkeren is mischien een beetje draconisch.
22-04-2020, 14:37 door Anoniem
Er word wel gesproken over het blokkeren van anonieme bellers maar hoe doe ik dat op een vaste telefoonlijn ? In mijn mobiele telefoon kan ik de optie "Onbekende bellers blokkeren" aanzetten maar dat werkt niet op mijn vaste KPN verbinding. Dus ben ik gebonden aan dat bel-me-niet register en toch word ik bijna dagelijks lastiggevallen, alhoewel dat steedsminder lijkt te worden sinds begin van deze maand.
22-04-2020, 18:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maak gewoon een optie dat als iemand met een anoniem nummer belt hij automatisch een bericht krijgt in de trand ban "Anonieme oproepen naar dit nummer zijn geblokkeerd". En zet die optie standaard aan.
Nou, er zijn ook wel legitieme redenen om zonder nummer te willen bellen, en die dus ook maar blokkeren is mischien een beetje draconisch.
Welke redenen kan jij bedenken, om anoniem te moeten bellen?
22-04-2020, 18:29 door Legionnaire
KPN is weer lekker bezig.

Een jaar of 4 geleden kon je via hun site gratis inloggegevens aanvragen om zo gebruik kon maken van de hotspot van particulieren en bedrijven met KPN dmv een WEP beveiliging.
Dus hackers, vooral uit Oekraïne, massaal inloggegevens aangevraagd en flink huis gehouden.
Ransomware, router en je hardware overgenomen.
We zitten nog steeds met die ellende, want 1 op de 4 huishoudens is besmet.

Nu bieden ze gratis 085 nummers aan, dus je voelt het al aankomen.
Massaal gebruik van gemaakt door hackers en wat doen ze dan: Ze bellen en als je opneemt kun je ze niet verstaan of laten geen bericht achter op je voicemail.
Wat willen ze bereiken is dat je terug belt en als je mobiel niet up to date is, kunnen ze op afstand je nummer overnemen en jij hebt niets in de gaten.
dus neem nooit op.
22-04-2020, 22:24 door Anoniem
Door Anoniem: Er word wel gesproken over het blokkeren van anonieme bellers maar hoe doe ik dat op een vaste telefoonlijn ? In mijn mobiele telefoon kan ik de optie "Onbekende bellers blokkeren" aanzetten maar dat werkt niet op mijn vaste KPN verbinding. Dus ben ik gebonden aan dat bel-me-niet register en toch word ik bijna dagelijks lastiggevallen, alhoewel dat steedsminder lijkt te worden sinds begin van deze maand.
Hangt van je telefoon af, ik kan dat in mijn telefoon die ik "op de vaste lijn" heb zitten (gewoon een SIP toestel) wel
configureren. Helaas niet met een voice bericht, hij geeft dan gewoon altijd in-gesprek als er iemand anoniem belt.
23-04-2020, 06:53 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maak gewoon een optie dat als iemand met een anoniem nummer belt hij automatisch een bericht krijgt in de trand ban "Anonieme oproepen naar dit nummer zijn geblokkeerd". En zet die optie standaard aan.
Nou, er zijn ook wel legitieme redenen om zonder nummer te willen bellen, en die dus ook maar blokkeren is mischien een beetje draconisch.
Welke redenen kan jij bedenken, om anoniem te moeten bellen?
Je wil zeggen dat jij helemaal niets kan bedenken?

Ik heb twee prepaid SIMkaartjes, een om op gebeld te worden, en een om mee te bellen. Bijvoorbeeld.

Mensen met zoals dat heette een geheim nummer zullen ook wel goede redenen hebben om dat te willen, en dan is het niet handig om bij elk belletje je nummer weg te geven. En zo zijn er wel meer situaties waar je dat niet wil.

Wat niet wil zeggen dat er nooit misbruik gemaakt wordt van de faciliteit, maar er zijn genoeg legitieme redenen om 'm te houden. Dus gewoon maar alle belletjes zonder nummer rücksichtlos blokkeren is niet de oplossing. Wat best eens de reden kan zijn waarom dat nog niet landelijk gebeurd is, en ook niet zal gebeuren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.