image

Politie pakt 24 verdachten op in onderzoek naar WhatsAppfraude

zaterdag 2 mei 2020, 09:40 door Redactie, 11 reacties

De politie heeft de afgelopen twee weken in en rond Deventer 24 verdachten aangehouden in een omvangrijk onderzoek naar WhatsAppfraude. Meer dan veertig slachtoffers van de fraude deden aangifte. Het totale schadebedrag wordt op 75.000 euro geschat. Bij WhatsAppfraude doen oplichters zich via WhatsApp voor als iemand met dezelfde naam als een bekende, familielid of vriend van het slachtoffer. Vervolgens stelt de oplichter dat hij of zij een nieuw telefoonnummer heeft.

Het komt ook voor dat de oplichters erin slagen om het WhatsApp-account van iemand over te nemen en daarmee slachtoffers te benaderen. Zodra het contact is gelegd vraagt de oplichter om een geldbedrag, bijvoorbeeld om een openstaande rekening te betalen. Het opgegeven rekeningnummer is vaak van katvangers. Ook in deze zaak zou een deel van de aangehouden verdachten als katvanger hebben gefungeerd door hun rekening ter beschikking te stellen.

"Dat is een misdrijf. In dit geval wordt het namelijk alleen gedaan om 'gestolen' geld van die rekening te halen. Ook hebben verdachten geld opgenomen van bankrekeningen die niet van henzelf zijn. Daarmee worden ze verdacht van computervredebreuk omdat zij zich toegang verschaften tot zo’n rekening zonder expliciete toestemming", zo laat de politie weten. Slachtoffers in deze zaak maakten bedragen tussen de 500 en 10.000 euro over.

Politie vraagt slachtoffers die nog geen aangifte hebben gedaan om dit alsnog te doen. Ook personen die benaderd zijn om hun betaalrekening ter beschikking te stellen worden gevraagd om contact met de politie op te nemen.

Reacties (11)
02-05-2020, 14:03 door Anoniem
En die aangifte kan nu ook nog eens digitaal, toch?

Eigenlijk dus aangifte doen nog makkelijke maker dan je geld verliezen, "dag hoor, criminelen. Misdaad loont niet meer".
02-05-2020, 14:39 door Anoniem
Door Anoniem: En die aangifte kan nu ook nog eens digitaal, toch?

Nee. Daarvoor heb je DigiD nodig. Beetje verstandig iemand, die om zijn privacy geeft, blijft logischerwijs uit de buurt van DigiD.
02-05-2020, 15:37 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En die aangifte kan nu ook nog eens digitaal, toch?

Nee. Daarvoor heb je DigiD nodig. Beetje verstandig iemand, die om zijn privacy geeft, blijft logischerwijs uit de buurt van DigiD.

Als je later zelf geld verdient (mocht dat er ooit nog van komen) dan merk je wel hoe handig een DigiD is.
En hopelijk kom je dan ook nog een keer zover dat je niet de hele tijd mekkert over privacy.
02-05-2020, 15:39 door Anoniem
Door Anoniem: En die aangifte kan nu ook nog eens digitaal, toch?

Eigenlijk dus aangifte doen nog makkelijke maker dan je geld verliezen, "dag hoor, criminelen. Misdaad loont niet meer".

HUH ?
Je schrijft hier alsof aangifte doen ook gegarandeerd leidt tot opsporing, vervolging en veroordeling.

Wow. Voorzichtig gezegd - daar staat het politie/justitie proces niet om bekend.
02-05-2020, 15:56 door karma4
Door Anoniem: Nee. Daarvoor heb je DigiD nodig. Beetje verstandig iemand, die om zijn privacy geeft, blijft logischerwijs uit de buurt van DigiD.
Tja want de privacy van misdadigers dieven en oplichters is belangrijker dan van die van de gewone man.
Het is duidelijk dat het AP die prioriteit heeft ook al zeggen ze dat niet. Je hoeft het nog niet duidelijker te maken dan dat.
02-05-2020, 18:49 door Anoniem
Als je later zelf geld verdient (mocht dat er ooit nog van komen) dan merk je wel hoe handig een DigiD is.
En hopelijk kom je dan ook nog een keer zover dat je niet de hele tijd mekkert over privacy.
Voorlopig kost die ongein zeeën van tijd die we daarvoor niet tijd waren. Eh... waar is het 'handig'??? Belasting aangifte op papier kostte toch wel een heel kwartier. Met zo'n digid - als die site al werkt - een zeer ruim veelvoud. Niks makkelijks aan. Alleen maar tijdrovend en riskant. Mijden als de pest.

Waarom geen aangifte via whatsapp? Oh, wacht... :)
02-05-2020, 19:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je later zelf geld verdient (mocht dat er ooit nog van komen) dan merk je wel hoe handig een DigiD is.
En hopelijk kom je dan ook nog een keer zover dat je niet de hele tijd mekkert over privacy.
Voorlopig kost die ongein zeeën van tijd die we daarvoor niet tijd waren. Eh... waar is het 'handig'??? Belasting aangifte op papier kostte toch wel een heel kwartier. Met zo'n digid - als die site al werkt - een zeer ruim veelvoud. Niks makkelijks aan. Alleen maar tijdrovend en riskant. Mijden als de pest.
Je weet niet waarover je kletst man!
Toen ik vroeger nog op papier aangifte deed was dat uren werk (A biljet, weet je, niet zo'n E biljet) om al die bladen te
bekijken en over te slaan of in te vullen met de pen, en met die nieuwe website waar alles al ingevuld is kan ik er in een paar minuten doorheen klikken als ik niks zou controleren.
En wat een gehouwehoer dat dat mijn privacy zou schenden... man man man...
02-05-2020, 19:45 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En die aangifte kan nu ook nog eens digitaal, toch?

Nee. Daarvoor heb je DigiD nodig. Beetje verstandig iemand, die om zijn privacy geeft, blijft logischerwijs uit de buurt van DigiD.

Als je later zelf geld verdient (mocht dat er ooit nog van komen) dan merk je wel hoe handig een DigiD is.
En hopelijk kom je dan ook nog een keer zover dat je niet de hele tijd mekkert over privacy.

Oh ? Kun je dat uitleggen ? Ik dacht dat ik toch wel wat geld verdien maar waarom is een DigiD dan handig ?

Ik zie de handigheid vooral bij mensen die _geen_ geld verdienen : al die toeslagen en kwijtscheldingen aanvragen gaat inderdaad vrij makkelijk met een DigiD.
02-05-2020, 21:07 door Briolet
Door Anoniem: …Belasting aangifte op papier kostte toch wel een heel kwartier. Met zo'n digid - als die site al werkt - een zeer ruim veelvoud.

Blijkbaar heb je nooit een belastingaangifte gedaan, want DigiD is alleen een inlogmiddel. Verder staat het los van de aangifte.

Daarnaast kost papier heel veel meer werk. Het begint al met het kopieerwerk van de lege aangifte zodat je in klad kunt werken. En het eindigt met het maken van een kopie van al die ingevulde papieren voor je zelf. (Alleen dat hele gekopieer kost al meer tijd dan de digitale aangifte)

Terug naar het onderwerp. Mooi dat er een groep gepakt is. Jammer alleen dat de wet veel van die katvangers beschermd en ze bijna niet geplukt mogen worden. Wat mij betreft mogen ze bij criminaliteit hun gehele bijstanduitkering aan de slachtoffers afdragen. Of anders kun je ze in werkkampen opsluiten waar ze een keer echt gaan werken om geld te verdienen. Met dat geld kun je dan (na aftrek kost en inwoning) de slachtoffers schadeloos te stellen.
03-05-2020, 07:32 door karma4
Door Briolet: Terug naar het onderwerp. Mooi dat er een groep gepakt is. Jammer alleen dat de wet veel van die katvangers beschermd en ze bijna niet geplukt mogen worden. Wat mij betreft mogen ze bij criminaliteit hun gehele bijstanduitkering aan de slachtoffers afdragen. Of anders kun je ze in werkkampen opsluiten waar ze een keer echt gaan werken om geld te verdienen. Met dat geld kun je dan (na aftrek kost en inwoning) de slachtoffers schadeloos te stellen.
Katvangers zullen het niet leuk krijgen maar als ze al in de penarie zitten....
Dan komen er nog privacyvoorvechters dat het een recht op privacy is om andere te kunnen oplichten een sleepnet Syri etc mag niet. Je zou eens fraude en misdaad kunnen tegengaan.
04-05-2020, 12:25 door Anoniem
Door karma4:
Katvangers zullen het niet leuk krijgen maar als ze al in de penarie zitten....
Dan komen er nog privacyvoorvechters dat het een recht op privacy is om andere te kunnen oplichten een sleepnet Syri etc mag niet. Je zou eens fraude en misdaad kunnen tegengaan.
Zou het iets te maken kunnen hebben met "verdacht" versus "veroordeeld"? Het zou niet voor het eerst zijn dat mensen ten onrechte als "verdachte" worden aangemerkt. Dan is het toch prettig dat hun privacy nog iets beschermd wordt.
Natuurlijk is het een afweging, maar die mis ik wel een beetje hier...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.