image

Minister: universiteit moet alternatief voor online tentamens met digitale surveillance bieden

dinsdag 19 mei 2020, 17:56 door Redactie, 17 reacties

Universiteiten en hogescholen moeten studenten een alternatief bieden voor online tentamens waar digitale surveillance middels zogeheten proctoringsoftware plaatsvindt. Dat heeft de minister Van Engelshoven van Onderwijs op Kamervragen van D66 laten weten. Bij verschillende universiteiten moeten studenten die vanuit huis tentamen doen software installeren die onder andere toegang tot webcam, microfoon en browser heeft.

Duizenden studenten tekenden onlangs een petitie waarin de universiteiten werden opgeroepen om van het plan af te zien. Zo zijn er onder andere zorgen over de privacy. Naar aanleiding van de petitie hebben D66-Kamerleden Paternotte en Verhoeven Kamervragen aan de minister gesteld. Zo wilden de Kamerleden weten welke universiteiten en hogescholen met dergelijke proctoringsoftware werken.

Bijna alle hogescholen blijken inmiddels met proctoring te testen. Avans en Hogeschool Leiden hebben aangegeven geen gebruik te maken van surveillancesoftware. Ook de kunsthogescholen maken nauwelijks gebruik van proctoring. Bij de universiteiten maken Maastricht University, de Universiteit Utrecht en de Open Universiteit geen gebruik van software voor online tentamens. Bij de overige universiteiten gebeurt dit, al dan niet in pilotvorm, op verschillende manieren en schaalgrootte wel.

De minister laat weten dat ze de angst van studenten voor dergelijke software begrijpt. "Die angst kan ik mij goed voorstellen. Het is aan de onderwijsinstellingen om die angst weg te nemen door aan te tonen dat het gebruik van de software voldoet aan de AVG en dat er goede afspraken met de proctorbedrijven zijn gemaakt die de privacyrechten van studenten borgen."

Volgens Van Engelshoven staat het studenten vrij om ervoor te kiezen niet deel te nemen aan deze vorm van tentaminering. "Een onderwijsinstelling moet een alternatieve vorm van toetsing aanbieden als een student ervoor kiest niet deel te nemen aan deze vorm van tentaminering", voegt de minister toe. Ze laat wel weten dat door de coronacrisis alternatieve vormen van tentaminering op dit moment niet kunnen plaatsvinden. "Hierdoor kunnen onderwijsinstellingen niet uitsluiten dat er studievertraging optreedt bij de keuze voor een alternatieve vorm van tentaminering", aldus de minister.

Paternotte en Verhoeven hadden Van Engelshoven ook gevraagd of ze bereid is te onderzoeken of het mogelijk is om hogescholen en universiteiten in de rest van het academisch jaar alleen voor tentaminering beperkt te openen, of als alternatief voor tentaminering door middel van proctoring. Daarop antwoordt de minister dat de ministeries van Onderwijs en Infrastructuur onderzoeken onder welke voorwaarden er een lichte versoepeling van de maatregelen voor het hoger onderwijs kan komen, zodat tentaminering, voor zover dat online niet afdoende kan, weer op de instelling zou kunnen plaatsvinden.

Reacties (17)
19-05-2020, 18:04 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 19-05-2020, 18:04
Ze laat wel weten dat door de coronacrisis alternatieve vormen van tentaminering op dit moment niet kunnen plaatsvinden. "Hierdoor kunnen onderwijsinstellingen niet uitsluiten dat er studievertraging optreedt bij de keuze voor een alternatieve vorm van tentaminering", aldus de minister.
De vrijwilligheid straalt er vanaf. Het lijkt er op dat er toch wat meer actie nodig is om duidelijk te maken dat dit soort software niet even door het strot geduwd kan worden.
19-05-2020, 19:02 door karma4 - Bijgewerkt: 19-05-2020, 19:02
Door iatomory: De vrijwilligheid straalt er vanaf. Het lijkt er op dat er toch wat meer actie nodig is om duidelijk te maken dat dit soort software niet even door het strot geduwd kan worden.
Het was al duidelijk dat onderwijs niet veel meer voorstelt/ Gewoon het diploma geven zodra er betaald is.
Geen discriminatie en surveillance waarover gesproken hoeft te worden.
Hoeft de aanduiding bananenrepubliek ook niet meer ontkend te worden.
19-05-2020, 19:04 door Anoniem
Wat mij betreft heel gemakkelijk, hoor: wil je geen gebruik maken van dergelijke software, dan doe je geen tentamen en loop je studievertraging op. Ik zie het probleem niet. De hele samenleving gaat gebukt onder de gevolgen van COVID 19, waarom zouden studenten daarvan uitgezonderd zijn?
19-05-2020, 20:53 door Anoniem
Wat mij betreft heel gemakkelijk, hoor: wil je geen gebruik maken van dergelijke software, dan doe je geen tentamen en loop je studievertraging op. Ik zie het probleem niet.
Dat is dus het hele probleem. Teveel mensen zoals jij die 'het probleem niet zien'...

Daarnaast: als je wilt frauderen, dan red je dat ook met die software wel. Scenario's zat. Dus net zoals de corona-app: schijnvertoning om je spionage software door je strot te duwen...
19-05-2020, 21:20 door linux4
Door karma4:
Door iatomory: De vrijwilligheid straalt er vanaf. Het lijkt er op dat er toch wat meer actie nodig is om duidelijk te maken dat dit soort software niet even door het strot geduwd kan worden.
Het was al duidelijk dat onderwijs niet veel meer voorstelt/ Gewoon het diploma geven zodra er betaald is.
Geen discriminatie en surveillance waarover gesproken hoeft te worden.
Hoeft de aanduiding bananenrepubliek ook niet meer ontkend te worden.

Sorry karma4 maar ik draai al vele jaren een stukje mee in de technische universitaire wereld en durf te beweren dat deze vorm van onderwijs wel degelijk nog steeds veel voorstelt. Proctoring software is behoorlijk invasive software op pc's van studenten en er zal echt naar andere oplossingen gezocht moeten worden.
19-05-2020, 21:21 door linux4
Door Anoniem: Wat mij betreft heel gemakkelijk, hoor: wil je geen gebruik maken van dergelijke software, dan doe je geen tentamen en loop je studievertraging op. Ik zie het probleem niet. De hele samenleving gaat gebukt onder de gevolgen van COVID 19, waarom zouden studenten daarvan uitgezonderd zijn?

Duidelijk weinig affiniteit met studenten. Dat ze studievertraging oplopen is evident, ook studenten voelen de crisis. Financiele compensatie is wel op zijn plaats. Gratis OV is gelukkig al verlengd.
19-05-2020, 21:34 door karma4 - Bijgewerkt: 19-05-2020, 21:36
Door linux4: Sorry karma4 maar ik draai al vele jaren een stukje mee in de technische universitaire wereld en durf te beweren dat deze vorm van onderwijs wel degelijk nog steeds veel voorstelt. Proctoring software is behoorlijk invasive software op pc's van studenten en er zal echt naar andere oplossingen gezocht moeten worden.
Als je het op machines van studenten moet installeren dan heb de virtualisatie niet op orde. Er hoort niets op die laptops achter te blijven anders dan de VM-engine. Het gaat er om dat dat je gecontroleerd met surveillance een tentamen aflegt.
Elke locatie daarvoor valt te organiseren een sporthal hotel of wat dan ook als je het niet in de eigen huiskamer kan of wil doen.
Het probleem dat aangekaart werd door studenten was dat hun studeerkamer dan wel thuis woonlocatie zichtbaar zou kunnen zijn. Het bewijs is door het zichtbaar zou kunnen zijn ook meteen geleverd dat het gebeurt. Dat is de moderne logica. Hij klopt niet maar ze leren het wel. Je zult de bron wel weten.
Als je er een probleem van maakt dat je bij tentamens gecontroleerd kan worden dan kan je de tentamens en examens beter meteen afschaffen.
19-05-2020, 21:56 door linux4
Door karma4:
Door linux4: Sorry karma4 maar ik draai al vele jaren een stukje mee in de technische universitaire wereld en durf te beweren dat deze vorm van onderwijs wel degelijk nog steeds veel voorstelt. Proctoring software is behoorlijk invasive software op pc's van studenten en er zal echt naar andere oplossingen gezocht moeten worden.
Als je het op machines van studenten moet installeren dan heb de virtualisatie niet op orde. Er hoort niets op die laptops achter te blijven anders dan de VM-engine. Het gaat er om dat dat je gecontroleerd met surveillance een tentamen aflegt.
Elke locatie daarvoor valt te organiseren een sporthal hotel of wat dan ook als je het niet in de eigen huiskamer kan of wil doen.
Het probleem dat aangekaart werd door studenten was dat hun studeerkamer dan wel thuis woonlocatie zichtbaar zou kunnen zijn. Het bewijs is door het zichtbaar zou kunnen zijn ook meteen geleverd dat het gebeurt. Dat is de moderne logica. Hij klopt niet maar ze leren het wel. Je zult de bron wel weten.
Als je er een probleem van maakt dat je bij tentamens gecontroleerd kan worden dan kan je de tentamens en examens beter meteen afschaffen.

Ik ben dan ook een groot voorstander van tentamens afnemen op alternatieve locaties met inachtneming van 1,5 meter afstand. Zelfs al werkt die software op een VM dan nog controleert het een aardig aantal devices in de lokale pc, microfoon, webcam.

Verder weet ik ook nog geen ideaal alternatief maar ga alsjeblieft niet beweren dat het onderwijs tegenwoordig niets voorstelt want dan laat je blijken al jaren niet meer in het onderwijs actief te zijn. Je bent volgens mij niet dom en hebt zelf ook genoeg gestudeerd denk ik maar dat betekent nog niet dat je op alle gebieden alwetend bent,
19-05-2020, 23:00 door Anoniem
Heb je een ruimte als de AHOY hal met op 1,5 meter afstand staande perspex boxen is zo'n toets met de juiste proctoring software is het goed te doen met de juiste ventilatie en luchtvochtigheid. Je deelt een protocol uit met daarop de sites die vrij te bezoeken zijn en de gedragsregels, waar je je aan te houden hebt.. De student krijgt de toegemeten tijd plus eventueel B.O.-tijd (bijzondere omstandigheden als dyslexie etc.) door het programma toegemeten, da's eerlijk. Na de toets helpt men met afsluiten, conroleert men de PC, schoont op en keert de muis om als teken dat de student uitgecheckt is.

Niet vergeten dat een proctor compleet anders in het veld staat en andere belangen dient als de docent en student. Deze doet alles om de student zo goed mogelijk te kunnen fasciliteren. Beperkt zich tot mededelingen van orde. Soms wel eens met een Wifi analyzer app gescand of iedere deelnemer/ster wel echt de smartfoon uitgezet had na opbergen in de tas onder de zitplaats.

Een antwoord als: "Dat is mijn headset", helpt dan niet meer. Aan het begin getraceerd heeft het geen consequenties voor de student en de toetswaardering, dus beter om het niet later te hoeven vaststellen. Smartwatches idem dito. Surveillance is een vak mensen, je leert het pas door het jaren te doen in de praktijk. Interesse in het vak en de materie helpt daarbij.

Veel via IT toetsen zelf geleerd (namelijk dat een lamda generator gewoon online te vinden is en minder tijd kost dan een inzichtelijk examen afleggen - docent gaat met uw tijd mee a.ub.!). Ook leermomenten - wat is het bereik van een array bijvoorbeeld. Iemand, die oud is, kan nog wel jong van denken zijn. Hier bewijst men het iedere dag, corona of geen corona.

Je zult nu met corona moeten controleren wie aan de examens mag deelnemen (symptoomvrij, geen onderliggende gezondheidsproblemen). In sommige gevallen kunnen we de op thuislocatie mogelijkheid nog niet laten vallen.

J.O.
20-05-2020, 04:46 door Anoniem
Door karma4:
Door linux4: Sorry karma4 maar ik draai al vele jaren een stukje mee in de technische universitaire wereld en durf te beweren dat deze vorm van onderwijs wel degelijk nog steeds veel voorstelt. Proctoring software is behoorlijk invasive software op pc's van studenten en er zal echt naar andere oplossingen gezocht moeten worden.
Als je het op machines van studenten moet installeren dan heb de virtualisatie niet op orde. Er hoort niets op die laptops achter te blijven anders dan de VM-engine. Het gaat er om dat dat je gecontroleerd met surveillance een tentamen aflegt.
Elke locatie daarvoor valt te organiseren een sporthal hotel of wat dan ook als je het niet in de eigen huiskamer kan of wil doen.
Het probleem dat aangekaart werd door studenten was dat hun studeerkamer dan wel thuis woonlocatie zichtbaar zou kunnen zijn. Het bewijs is door het zichtbaar zou kunnen zijn ook meteen geleverd dat het gebeurt. Dat is de moderne logica. Hij klopt niet maar ze leren het wel. Je zult de bron wel weten.
Als je er een probleem van maakt dat je bij tentamens gecontroleerd kan worden dan kan je de tentamens en examens beter meteen afschaffen.
Het probleem is de studenten veilig naar die sporthal laten komen, voorlopig valt het OV daar voor af. En het afdwingen van die anderhalve meter voordat ze het tentamen lokaal in mogen. Er staan dan 1000 man voor de deur te dringen om naar binnen te mogen.
20-05-2020, 08:31 door karma4 - Bijgewerkt: 20-05-2020, 08:43
Door linux4: Ik ben dan ook een groot voorstander van tentamens afnemen op alternatieve locaties met inachtneming van 1,5 meter afstand. Zelfs al werkt die software op een VM dan nog controleert het een aardig aantal devices in de lokale pc, microfoon, webcam.

Er moeten genoeg alternatieve locaties te vinden zijn.
Hotels restaurants zalen hebben vele activiteiten moeten staken. Of je ze nu steunt met geld of met alternatieve activiteiten met geld. Controle van de juiste persoon is uit te besteden bij de locatie. Pas met bsn - leerling koppeling naar leerlingenregistratie naam / gezicht. Technisch te doen, afspraken zijn te maken.
Doe je met eigen laptops (via VM) of daar aanwezige machines is een keus niet veel anders dan als het op de faculteit zou zijn. Ik zie meer dan genoeg mogelijkheden. Ik zie ook de reacties "mag niet van de AVG" aankomen want het zou kunnen zijn dat ....

Het is niet eens nieuws, er zijn situaties met verspreide locaties dat zo'n aanpak veel meer voor de hand liggend is.
Als de tijd en studietempo niet aan semesters vast zit dan is een centraal iets op vaste tijden onlogisch.
Misschien heb je wel eens van MOOCS gehoord.

Verder weet ik ook nog geen ideaal alternatief maar ga alsjeblieft niet beweren dat het onderwijs tegenwoordig niets voorstelt want dan laat je blijken al jaren niet meer in het onderwijs actief te zijn. Je bent volgens mij niet dom en hebt zelf ook genoeg gestudeerd denk ik maar dat betekent nog niet dat je op alle gebieden alwetend bent,

Je krijgt de reactie dat onderwijs niets meer voorstelt omdat:
- De budgettaire inkomsten, groter groeien, zoveel mogelijk publicaties de cultuur geworden is. Je zou er Stapel van worden.
- studenten nu op de lijn gaan zitten dat het afleggen van tentamens examens een privacy inbreuk is.
De fysieke examens tentamens gaat sinds jaar en dag met surveillance verwerking van persoonsgegevens.
Waar is de instelling dat ze willen laten zien wat ze kunnen doen en daarvoor uit durven te komen?

De doorgeschoten privacy je mag niets van een persoon weten moeten we denk even verder doortrekken.
- Elke wetenschappelijke publicatie vanaf nu enkel zonder verwijzingen naar namen.
- Alle gebruik van titels hoe dan ook verbieden want het maakt een onderscheid in personen. PII herleidbaar etc.
Ik ben er van overtuigd dat die verandering niet is wat de wetenschappelijke macht in hun autoritaire positie is wat ze willen.
Ze zoeken liever zoveel mogelijk volgers om hun eigen macht te vergroten. (RWA)
20-05-2020, 10:19 door Anoniem
De minister laat weten dat ze de angst van studenten voor dergelijke software begrijpt. "Die angst kan ik mij goed voorstellen. Het is aan de onderwijsinstellingen om die angst weg te nemen door aan te tonen dat het gebruik van de software voldoet aan de AVG en dat er goede afspraken met de proctorbedrijven zijn gemaakt die de privacyrechten van studenten borgen."

"Grappig" dat de minister voor de studenten bepaalt dat er sprake zou zijn van angst. Doe normaal, minister. Het gaat niet om angst. Het gaat om het negeren van het recht op privacy.

Minister, jij bepaalt niet wat de gemoedstoestand van iemand is. Dat is niet jouw taak, probeer geen psycholoog van de koude grond uit te hangen. Excuses zijn op zijn plaats.
20-05-2020, 10:44 door Anoniem
Door karma4:
Door iatomory: De vrijwilligheid straalt er vanaf. Het lijkt er op dat er toch wat meer actie nodig is om duidelijk te maken dat dit soort software niet even door het strot geduwd kan worden.
Het was al duidelijk dat onderwijs niet veel meer voorstelt/ Gewoon het diploma geven zodra er betaald is.
Geen discriminatie en surveillance waarover gesproken hoeft te worden.
Hoeft de aanduiding bananenrepubliek ook niet meer ontkend te worden.

Waarom toch steeds die afkeer van de huidige generatie studenten? Die moeten in ieder geval financieel veel meer commitment tonen dan eerdere generaties en kwalitatief is het echt niet zo heel anders dan voorheen. Daarop afgeven is erkennen dat je eigen opleiding ook niet zoveel voorstelde, wat sowieso geen onredelijke conclusie lijkt.
20-05-2020, 10:46 door Anoniem
Door linux4:
Door karma4:
Door linux4: Sorry karma4 maar ik draai al vele jaren een stukje mee in de technische universitaire wereld en durf te beweren dat deze vorm van onderwijs wel degelijk nog steeds veel voorstelt. Proctoring software is behoorlijk invasive software op pc's van studenten en er zal echt naar andere oplossingen gezocht moeten worden.
Als je het op machines van studenten moet installeren dan heb de virtualisatie niet op orde. Er hoort niets op die laptops achter te blijven anders dan de VM-engine. Het gaat er om dat dat je gecontroleerd met surveillance een tentamen aflegt.
Elke locatie daarvoor valt te organiseren een sporthal hotel of wat dan ook als je het niet in de eigen huiskamer kan of wil doen.
Het probleem dat aangekaart werd door studenten was dat hun studeerkamer dan wel thuis woonlocatie zichtbaar zou kunnen zijn. Het bewijs is door het zichtbaar zou kunnen zijn ook meteen geleverd dat het gebeurt. Dat is de moderne logica. Hij klopt niet maar ze leren het wel. Je zult de bron wel weten.
Als je er een probleem van maakt dat je bij tentamens gecontroleerd kan worden dan kan je de tentamens en examens beter meteen afschaffen.

Ik ben dan ook een groot voorstander van tentamens afnemen op alternatieve locaties met inachtneming van 1,5 meter afstand. Zelfs al werkt die software op een VM dan nog controleert het een aardig aantal devices in de lokale pc, microfoon, webcam.

Verder weet ik ook nog geen ideaal alternatief maar ga alsjeblieft niet beweren dat het onderwijs tegenwoordig niets voorstelt want dan laat je blijken al jaren niet meer in het onderwijs actief te zijn. Je bent volgens mij niet dom en hebt zelf ook genoeg gestudeerd denk ik maar dat betekent nog niet dat je op alle gebieden alwetend bent,

Als de kwaliteit van sommige reacties indicatief is van de kwaliteit van het genoten onderwijs, dan kan het onderwijs vroeger toch niet zoveel voorgesteld hebben.
20-05-2020, 11:01 door Anoniem
Door karma4:
Door linux4: Ik ben dan ook een groot voorstander van tentamens afnemen op alternatieve locaties met inachtneming van 1,5 meter afstand. Zelfs al werkt die software op een VM dan nog controleert het een aardig aantal devices in de lokale pc, microfoon, webcam.

Er moeten genoeg alternatieve locaties te vinden zijn.
Hotels restaurants zalen hebben vele activiteiten moeten staken. Of je ze nu steunt met geld of met alternatieve activiteiten met geld. Controle van de juiste persoon is uit te besteden bij de locatie. Pas met bsn - leerling koppeling naar leerlingenregistratie naam / gezicht. Technisch te doen, afspraken zijn te maken.
Doe je met eigen laptops (via VM) of daar aanwezige machines is een keus niet veel anders dan als het op de faculteit zou zijn. Ik zie meer dan genoeg mogelijkheden. Ik zie ook de reacties "mag niet van de AVG" aankomen want het zou kunnen zijn dat ....

Het is niet eens nieuws, er zijn situaties met verspreide locaties dat zo'n aanpak veel meer voor de hand liggend is.
Als de tijd en studietempo niet aan semesters vast zit dan is een centraal iets op vaste tijden onlogisch.
Misschien heb je wel eens van MOOCS gehoord.

Verder weet ik ook nog geen ideaal alternatief maar ga alsjeblieft niet beweren dat het onderwijs tegenwoordig niets voorstelt want dan laat je blijken al jaren niet meer in het onderwijs actief te zijn. Je bent volgens mij niet dom en hebt zelf ook genoeg gestudeerd denk ik maar dat betekent nog niet dat je op alle gebieden alwetend bent,

Je krijgt de reactie dat onderwijs niets meer voorstelt omdat:
- De budgettaire inkomsten, groter groeien, zoveel mogelijk publicaties de cultuur geworden is. Je zou er Stapel van worden.
- studenten nu op de lijn gaan zitten dat het afleggen van tentamens examens een privacy inbreuk is.
De fysieke examens tentamens gaat sinds jaar en dag met surveillance verwerking van persoonsgegevens.
Waar is de instelling dat ze willen laten zien wat ze kunnen doen en daarvoor uit durven te komen?

De doorgeschoten privacy je mag niets van een persoon weten moeten we denk even verder doortrekken.
- Elke wetenschappelijke publicatie vanaf nu enkel zonder verwijzingen naar namen.
- Alle gebruik van titels hoe dan ook verbieden want het maakt een onderscheid in personen. PII herleidbaar etc.
Ik ben er van overtuigd dat die verandering niet is wat de wetenschappelijke macht in hun autoritaire positie is wat ze willen.
Ze zoeken liever zoveel mogelijk volgers om hun eigen macht te vergroten. (RWA)

Het probleem van een dergelijke anti-intellectuele houding is dat ook de logica waar de wetenschap op rust overboord gaat. In plaats van feiten en argumenten gaat het dan over gevoelens en arbitraire zaken gaat. Er is geen objectief gemene deler meer, waardoor een uitkomst die allen dient bij voorbaat al uitgesloten is.

There is a cult of ignorance in the United States (lees: wereld) , and there has always been. The strain of anti-intellectualism has been a constant thread winding its way through our political and cultural life, nurtured by the false notion that democracy means that 'my ignorance is just as good as your knowledge.”
20-05-2020, 12:20 door Anoniem
Wees eens inventief in coronatijd. Innoveer en bediscussieer.
Een mondkapje hoeft geen impact te hebben op het achterliggende brein.

Als het aantal locaties en de examencondities geen probleem zijn,
hoeft het voor examencommissies ook niet zo'n probleem te zijn.

Kwestie van strak organiseren, want beschikbare surveillanten-pools zijn groot genoeg
om groepjes tot 30 of minder studenten per zaal te begeleiden.

Monstertoetsen met 10 surveillanten en/of docenten voor toezicht moeten voorlopig niet meer mogelijk kunnen zijn.
Te groot risico voor studenten en afnemers. OV? Studenten reizen maar per eigen vervoer van fiets tot auto.

Aanwezigheidssensoren aanbrengen in de zoldering, Zet meer stille IoT in.
Afgeschotte PCs plaatsen op 1,5 meter afstand van elkaar.
Een speciale IT-controle PC en proctor-machines voor de afnameleiding.

Protocol-voorbereiding en afname-oefening vooraf thuis bij de student.
Ook trainingstraject en proeftoetsen thuis laten uitvoeren.
^
Desinfectie van ruimte na elke toetsafname. Straks examen doen bij de McD*n*lds, St*rbucks of K^F^C.

J.O.
20-05-2020, 12:48 door Anoniem
Door Anoniem:
De minister laat weten dat ze de angst van studenten voor dergelijke software begrijpt. "Die angst kan ik mij goed voorstellen. Het is aan de onderwijsinstellingen om die angst weg te nemen door aan te tonen dat het gebruik van de software voldoet aan de AVG en dat er goede afspraken met de proctorbedrijven zijn gemaakt die de privacyrechten van studenten borgen."

"Grappig" dat de minister voor de studenten bepaalt dat er sprake zou zijn van angst. Doe normaal, minister. Het gaat niet om angst. Het gaat om het negeren van het recht op privacy.

Minister, jij bepaalt niet wat de gemoedstoestand van iemand is. Dat is niet jouw taak, probeer geen psycholoog van de koude grond uit te hangen. Excuses zijn op zijn plaats.

Goede opmerking. Met angst wordt inderdaad gesuggereerd dat het er om gaat dat studenten niet zouden begrijpen hoe of wat, terwijl de kritiek juist goed gefundeerd is. Daarmee laat de minister eigenlijk zien de kritiek niet te begrijpen dan wel te negeren.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.