image

Bedrijven beschuldigd van het illegaal uploaden van privédata naar Facebook voor advertenties

donderdag 18 juni 2020, 14:53 door Redactie, 12 reacties

Verschillende bedrijven uploaden privédata naar Facebook om gebruikers op het platform gerichte advertenties te tonen, zonder dat ze deze gegevens mogen gebruiken, zo stelt Privacy International op basis van eigen onderzoek. Adverteerders en bedrijven kunnen persoonlijke data die ze van internetgebruikers hebben, zoals e-mailadressen of telefoonnummers, uploaden naar Facebook, om deze gebruikers vervolgens gerichte advertenties op het platform te laten zien.

Onderzoekers van Privacy International ontdekten dat hun privédata was geüpload door bedrijven met wie ze geen enkele relatie hadden. Het bleek vervolgens een zeer lastig en tijdrovend proces om te achterhalen hoe deze bedrijven aan de data waren gekomen, als dat al lukte. Wat duidelijk werd is dat sommige bedrijven op Facebook adverteren met gegevens die ze niet mogen gebruiken, zo laat de privacyorganisatie weten.

"Het maakt niet alleen duidelijk hoe weinig gebruikers kunnen weten over wat er achter de schermen plaatsvindt, als het om online gerichte advertenties gaat, maar legt ook ongeoorloofde praktijken bloot", aldus Privacy International. "Keer op keer was er geen transparantie of juridische rechtvaardiging voor het uploaden en gebruik van deze data en dat is slechts het begin."

De onderzoekers stellen dat er verschillende redenen kunnen zijn hoe de bedrijven aan de data kwamen. Zo komt het voor dat een bedrijf nooit zijn klantenbestand heeft opgeschoond. Een andere mogelijkheid is dat een bedrijf gegevens bij een andere partij heeft gekocht en heeft samengevoegd met de eigen klantenlijst. Marketingbedrijven die bedrijven lijsten met potentiële klanten aanbieden kunnen ook een oorzaak zijn.

"Maar wat de reden ook is, het resultaat is problematisch en roept vragen onder de databeschermingswetgeving op", stelt Privacy International. Onder andere datingapp Happn, Led Zeppelin, Volkswagen, Cisco en Dr Oetker bleken gegevens van de onderzoekers naar Facebook te hebben geüpload, ook al hadden die geen relatie met de bedrijven.

Een deel van het probleem wordt ook door Facebook veroorzaakt, zo stellen de onderzoekers. Facebook biedt gebruikers wel een tool die uitlegt waarom ze bepaalde advertenties te zien krijgen, maar de gegeven informatie is zeer summier. Zo wordt bijvoorbeeld onduidelijk waar de adverteerder de naar Facebook geüploade informatie vandaan heeft.

Ook blijkt het niet eenvoudig om de betreffende adverteerder te benaderen. Facebook linkt vaak alleen naar de Facebookpagina van de onderneming, wat inhoudt dat gebruikers Facebook nog meer moeten gebruiken of zelf op zoek moeten gaan naar contactgegevens. "Dit is geen acceptabele situatie voor mensen die hun rechten willen uitoefenen en informatie zoeken over bedrijven die hun persoonlijke data gebruiken en hieraan verdienen", aldus Privacy International.

Ook de informatie die Facebook via de "Download Your Information" tool biedt blijkt onnauwkeurig. Privacy International wil dan ook dat Facebook de informatievoorziening aan gebruikers verbetert. De huidige tools zijn namelijk niet effectief en behulpzaam, wat gebruikers hindert bij het uitoefenen van hun rechten.

Image

Reacties (12)
18-06-2020, 15:14 door Anoniem
Laatst ook weer de landal privacy voorwaarde gelezen.

En dan kom je dit tegen: https://www.landal.nl/algemeen/privacy


Gepersonaliseerd aanbod:

Als u onze website bezoekt, ons liket op Facebook, een boeking maakt bij ons of op een van onze parken verblijft, onthouden wij wat u leuk vindt. Wij doen het zoekwerk en helpen u met mooie aanbiedingen, bijvoorbeeld per mail.

Daarbij kunnen we uw e-mailadres koppelen aan uw online gedrag. Hierdoor kunnen we bijvoorbeeld een herinnering sturen als u uw boeking niet volledig voltooid hebt. Wij gebruiken uw gegevens ook om onze dienstverlening en websites te verbeteren. Uw gegevens worden verder gebruikt om nuttige advertenties te laten zien op bijvoorbeeld Facebook en Twitter en andere onlinemedia-platforms. Om informatie en aanbiedingen zoveel mogelijk op uw interesse af te stemmen, kunnen wij uw gegevens laten vergelijken of combineren met bij andere bedrijven bekende gegevens, waaronder met onze partners zoals Air Miles en Natuurmonumenten. Daarbij kan ook gebruik worden gemaakt van zogenoemde customermatch-programma’s. Onder meer wanneer u social media gebruikt op verschillende apparaten is het mogelijk dat u deze advertenties ook op deze andere apparaten te zien krijgt. Cookies spelen daarbij een rol. Voor zover wettelijk vereist vraagt Landal GreenParks uw toestemming, voordat zij uw gegevens aan derden verstrekt


Ik vraag me altijd af wanneer krijgen ze de toestemming?
Dit was voor mij een recent voorbeeld.
Maar ik zit vaker in de privacy voorwaarde dit soort teksten als dit ... doen wij alleen met Uw toestemming.
Alleen die explicite toestemming vragen ze dan nooit.
18-06-2020, 15:30 door Anoniem
Zou zomaar kunnen dat de overheid twee ogen dichtknijpt.
Maken waarschijnlijk zelf ook gebruik van deze handige informatie over van alles en iedereen.
Mij persoonlijk lijkt illegaal uploaden strafbaar, maar nogmaals dat gaat niet gebeuren.
18-06-2020, 15:48 door Anoniem
Ik roep het al jaren, maar de wereld van de data-brokers moet hoognodig eens worden opengebroken. Alleen niemand schijnt het te willen omdat iedereen belang heeft bij het huidige verdienmodel. Een mooi nieuw onderwerp voor Max Schrems wellicht.
18-06-2020, 16:02 door Anoniem
De burgers zijn verslaafd aan facebook,whatsapp
en aan hun smartphone.

Gezondheids-risico's op de langere termijn.

Facebook?

Privacy?

Beter help de burgers eens met hun verslaving.

De privacy schendende schadelijke gevolgen zijn enorm,we weten nu wel dat ze hun
honger naar data zullen behouden,ze hebben al genoeg boetes en waarschuwingen gehad
maar ze blijven ermee doorgaan.

Ik zou zo zeggen de burgers hebben de macht en niet facebook,
dus stop met het gebruik van deze communicatie-middelen,
pas dan kun je spreken of schrijven over veranderingen

The Matrix
18-06-2020, 17:41 door Anoniem
Voelt bijna als een warm bed deze berichten. Zo erg ben ik er al aan gewend aan.
19-06-2020, 00:05 door johanw
Alle advertenties blokkeren, dan is het businessmodel niet meer rendabel.
19-06-2020, 09:24 door Anoniem
Door johanw: Alle advertenties blokkeren, dan is het businessmodel niet meer rendabel.

Alle (internet) adverntenties bij wet verbieden. (vraag)
En alle "handel" in persoonsgegevens verbieden. (aanbod)

Zoals gewoonlijk ben je voor een bedrijf niet de klant, maar het product.
Handel in persoonsgegevens is de "drugs-scene" van de 21e eeuw. En zoals gewoonlijk loopt de politiek weer mijlenver achter.

eID (als het er ooit komt) gaat die handel nog meer bevorderen. Want herleidtbaar tot een fysiek persoon.
Dan kun je weer minder van een nom-de-guerre / nickname / alias gebruik maken om de datagraaiers te ontlopen.
19-06-2020, 09:37 door Anoniem
Alle advertenties blokkeren, dan is het businessmodel niet meer rendabel.

Waardoor als iedereen dat doet die platformen verdwijnen, doordat ze niet meer rendabel zijn. Maar dat maakt natuurlijk niets uit ;)
19-06-2020, 09:46 door Anoniem
Wel druk maken over Huawei die zou spioneren? Waar maken mensen zich druk om als ze dit niet erg vinden waarom mogen andere niet meekijken? De reden waarom Android zo populair is bij ontwikkelaars en niet Windows phones.
19-06-2020, 10:14 door Anoniem
Alle advertenties blokkeren, dan is het businessmodel niet meer rendabel.
Als je het al herkent als een advertentie... Dat is op deze platformen geen zekerheid.
19-06-2020, 10:54 door Anoniem
Door Anoniem: Wel druk maken over Huawei die zou spioneren? Waar maken mensen zich druk om als ze dit niet erg vinden waarom mogen andere niet meekijken? De reden waarom Android zo populair is bij ontwikkelaars en niet Windows phones.

Zo maar een vraagje: zou het te maken kunnen hebben met het niet meer beschikbaar zijn van Windows telefoons? :P

Waarom denk je dat Microsoft anders is dan Google of Facebook?
19-06-2020, 11:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Alle advertenties blokkeren, dan is het businessmodel niet meer rendabel.
Als je het al herkent als een advertentie... Dat is op deze platformen geen zekerheid.

Dan gewoon alle sociale media blokkeren op je apparaat.
Dat is nog lekker rustig ook.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.