image

Landen vragen Google om locatie-instelling voor corona-apps aan te passen

woensdag 22 juli 2020, 14:43 door Redactie, 26 reacties

Verschillende landen, waaronder ook Nederland, hebben Google gevraagd om de verplichte locatie-instelling voor corona-apps aan te passen, maar vooralsnog zonder succes. De corona-apps van de betreffende landen maken gebruik van een door Apple en Google ontwikkeld contactonderzoekplatform. Wanneer een Android-app toegang tot de bluetooth-functie van een apparaat wil hebben moet in de algemene instellingen de locatie-instelling zijn ingeschakeld.

"Het is niet mogelijk de corona-app in een Android-toestel aan te zetten zónder activering van de locatie-instelling", zo liet de Begeleidingscommissie weten die de Nederlandse overheid ondersteunt bij de ontwikkeling van de corona-app. De begeleidingscommissie adviseerde minister De Jonge om zo snel mogelijk contact op te nemen met Google om de verplichte inschakeling van de locatie-permissie te stoppen.

"Aangezien Nederland niet met stelligheid kan beloven dat Google nu of in de toekomst géén gebruik zal maken van locatiegegevens is het van belang om de onderhandelingen energiek voort te zetten en op korte termijn tot een goed einde te brengen, zodat de nu afgedwongen locatiepermissie niet meer nodig is", aldus het advies (pdf).

Nederland is niet het enige land waar kritiek is op de verplichte locatie-instelling. Zo hebben Zwitserland en Letland aan Google gevraagd om de instelling aan te laten passen en heeft ook Denemarken hiernaar gekeken, meldt The New York Times. De verplichting kan namelijk het vertrouwen in de corona-app ondermijnen. Wanneer gebruikers de locatiepermissie aanzetten wordt ook locatiebepaling via gps, wifi, gsm-masten en mogelijk andere sensoren ingeschakeld.

"Dit alles is niet noodzakelijk voor de corona-app en wordt door veel mensen ervaren als een aantasting van hun privacy", zo waarschuwt de Begeleidingscommissie. Wanneer de locatie-instelling aanstaat kan Google de locatie van de gebruiker bepalen, aldus The New York Times, dat daarvoor wijst naar een brief van twee Amerikaanse senatoren aan de FTC over de manier waarop Google met locatie-instellingen en de locatiegeschiedenis omgaat (pdf).

Eerder liet De Jonge al weten dat ook andere landen met het verplicht inschakelen van de locatie-instellingen zitten. "Wij trekken reeds samen op in gesprekken met Google hierover en zullen ook leren van hoe andere overheden momenteel met het uitleggen en documenteren van de genoemde kwestie omgaan", aldus de minister. Wanneer Google de melding niet aanpast zal De Jonge documentatie laten opstellen waarin gebruikers wordt uitgelegd hoe zij ervoor kunnen zorgen dat locatie-instellingen al dan niet aan staan en ook dat CoronaMelder geen toegang tot locatiegegevens heeft. Iets wat voor de Duitse corona-app al aanwezig is.

Sommige security- en privacyexperts stellen dat de locatieverplichting de onbalans aantoont tussen overheden en Apple en Google, die de mobiele markt domineren. De landen die van het contactonderzoekplatform van de techbedrijven gebruikmaken laten aan The New York Times weten dat ze weinig kunnen doen aan de wereldwijde standaarden die de techbedrijven voor publieke gezondheidstechnologie bepalen. "We geven teveel controle aan twee grote bedrijven. Ze monopoliseren het", zegt Alexandra Dmitrienk, hoogleraar veilige softwaresystemen aan de Universiteit van Würzburg.

Reacties (26)
22-07-2020, 15:12 door Anoniem
Ik snap het probleem van de Jonge niet. Want de bluetooth functionaliteit is een locatiebepaling. Het is alleen geen geografische locatie, maar een locatie in een netwerk van andere bluetooth apparaten. Net zoals WiFi een locatie oplevert. Maar dan zonder vaste router locaties. Alles hangt aan elkaar bij de bluetooth App.

Google heeft naar de experts geluisterd en de juiste keuze gemaakt.
De energie kan beter gestopt worden in het onderwijzen van de gebruikers van de App.
En misschien ook in het onderwijzen van de Begeleidingscommissie (wie dat ook zijn).
22-07-2020, 15:31 door Anoniem
Door Anoniem: Ik snap het probleem van de Jonge niet. Want de bluetooth functionaliteit is een locatiebepaling. Het is alleen geen geografische locatie, maar een locatie in een netwerk van andere bluetooth apparaten. Net zoals WiFi een locatie oplevert. Maar dan zonder vaste router locaties. Alles hangt aan elkaar bij de bluetooth App.

Google heeft naar de experts geluisterd en de juiste keuze gemaakt.
De energie kan beter gestopt worden in het onderwijzen van de gebruikers van de App.
En misschien ook in het onderwijzen van de Begeleidingscommissie (wie dat ook zijn).
Geen locatiebepaling, nabijheidsbepaling. Zonder externe referentiepunten levert dat geen locatie op. WiFi kent in veel gevallen wel referentiepunten: de access points / router locaties.

Om de locatie van een mobieltje te bepalen wordt GPS ingeschakeld en geluisterd naar bekende WiFi-stations in de buurt voor extra precisie. Volstrekt onnodig wanneer je alleen BlueTooth nodig hebt.
22-07-2020, 16:06 door Anoniem
Dus daar zit de dikke vette adder onder het gras met het aanbieden van een API door een commercieel bedrijf wat als doel heeft zo veel mogelijk data over zijn gebruikers te verzamelen ... wie had dat vooraf kunnen bedenken?
22-07-2020, 16:27 door Anoniem
Bluetooth is er sowieso niet geschikt voor, volgens de ontwikkelaar van bluetooth. Dus deze app komt hoe dan ook niet op mijn phone.
22-07-2020, 16:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik snap het probleem van de Jonge niet. Want de bluetooth functionaliteit is een locatiebepaling. Het is alleen geen geografische locatie, maar een locatie in een netwerk van andere bluetooth apparaten. Net zoals WiFi een locatie oplevert. Maar dan zonder vaste router locaties. Alles hangt aan elkaar bij de bluetooth App.

Google heeft naar de experts geluisterd en de juiste keuze gemaakt.
De energie kan beter gestopt worden in het onderwijzen van de gebruikers van de App.
En misschien ook in het onderwijzen van de Begeleidingscommissie (wie dat ook zijn).
Geen locatiebepaling, nabijheidsbepaling. Zonder externe referentiepunten levert dat geen locatie op. WiFi kent in veel gevallen wel referentiepunten: de access points / router locaties.

Om de locatie van een mobieltje te bepalen wordt GPS ingeschakeld en geluisterd naar bekende WiFi-stations in de buurt voor extra precisie. Volstrekt onnodig wanneer je alleen BlueTooth nodig hebt.

GPS is ook een nabijheidsbepaling. Het meet hoeveel graden latitude en longitude je af zit van een denkbeeldig punt in de Atlantische oceaan.

Het is allemaal semantiek. Net als de discussie of bluetooth bij de locatie permissie thuishoort of misschien zijn eigen categorie moet krijgen op Android. Helaas is het daar nu een beetje laat voor want dan moeten alle nog in gebruik zijnde versies van Android een update krijgen en alle bestaande software daar op aangepast worden. En waarom? Zodat de Jonge beter slaapt?
22-07-2020, 17:04 door Anoniem
Geen locatiebepaling, nabijheidsbepaling. Zonder externe referentiepunten levert dat geen locatie op. WiFi kent in veel gevallen wel referentiepunten: de access points / router locaties.
Dat is natuurlijk onzin... Er is vast wel een sukkel die locatie bepaling wel aan heeft staan. Als jij in de buurt van die sukkel bent (nabijheidsbepaling!), dan zou het zomaar kunnen dat je niet ver van die locatie af bent...

Ofwel: Als er 1 sukkel in de trein locatie bepaling aan heeft staan en jij gebruikt blauwtand, dan is daarmee jouw locatie ook bepaald.

Dat zag zeker ook niemand aan komen??
22-07-2020, 17:59 door karma4 - Bijgewerkt: 22-07-2020, 18:01
Door Anoniem: ....Google heeft naar de experts geluisterd en de juiste keuze gemaakt.
De energie kan beter gestopt worden in het onderwijzen van de gebruikers van de App.
En misschien ook in het onderwijzen van de Begeleidingscommissie (wie dat ook zijn).
Met het programma van eisen voor broncontactonderzoek vanuit de experrts van epidemologie had het geheel anders gemoeten. Geen vrijwilligheid bij een constateerde besmetting en een lijst van de betrokken contacten.

Als je bedoeld dat privacy experts het nu op korte termijn gewonnen hebben bij google van de experts voor volksgezondheid dan heb je gelijk. Op de langere termijn zal dat die keuze niet positief zijn, gewoon negatief. Je hebt weinig aan privacy als je dood bent. Het antwoord wat je dan krijgt is de privacywetten de gezondheid niet in de weg zit omdat doden niet onder privacy wet vallen. Dit is echt een antwoord gegeven in de tweede kamer door de minister van BZK .

Dat er teveel macht bij enkele groot commercielen zit zoals in het artikel gesteld wordt, daar ben ik het meer eens.
22-07-2020, 22:55 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: ....Google heeft naar de experts geluisterd en de juiste keuze gemaakt.
De energie kan beter gestopt worden in het onderwijzen van de gebruikers van de App.
En misschien ook in het onderwijzen van de Begeleidingscommissie (wie dat ook zijn).
Met het programma van eisen voor broncontactonderzoek vanuit de experrts van epidemologie had het geheel anders gemoeten. Geen vrijwilligheid bij een constateerde besmetting en een lijst van de betrokken contacten.

Als je bedoeld dat privacy experts het nu op korte termijn gewonnen hebben bij google van de experts voor volksgezondheid dan heb je gelijk. Op de langere termijn zal dat die keuze niet positief zijn, gewoon negatief. Je hebt weinig aan privacy als je dood bent. Het antwoord wat je dan krijgt is de privacywetten de gezondheid niet in de weg zit omdat doden niet onder privacy wet vallen. Dit is echt een antwoord gegeven in de tweede kamer door de minister van BZK .

Dat er teveel macht bij enkele groot commercielen zit zoals in het artikel gesteld wordt, daar ben ik het meer eens.

By design is het aan/uit zetten van bluetooth in context van id tracking een security gerelateerde optie geworden.
Elke uitzondering op een security gerelateerde instelling verlaagd en/of verzwakt de weerstand tegen uitnutten, omzeilen / ondermijnen van het toestel.
Dat de Jonge de tracking buiten de bluetooth instelling standaard aan wil hebben is te volgen vanuit de ideeën die de Jonge er op na houdt en de doelen die hij poogt tegen beter weten in te bereiken.
Maar in algehele zin maakt de Jonge toestellen zo vooral onveiliger.
Iets dat hij ook wel degelijk weet omdat hij daadwerkelijk zijdelings het een en ander van Edward Snowden's breefings daarover in het onderwijs heeft meegekregen.
Welbewuste zetten dus door de Jonge???
23-07-2020, 09:37 door SecOff - Bijgewerkt: 23-07-2020, 09:38
Het probleem zit erin dat je door google verplicht wordt locatietracking aan te zetten waarbij de locatiedata niet alleen door de corona api maar ook door google zelf voor andere doeleinden gebruikt kan/mag worden. Dit had google best anders kunnen doen (bij ios is dat ook niet nodig). Onder het mom van beveiliging tegen oneigenlijk gebruik van bluetooth voor apps wordt je nu verplicht veel meer permissies te geven dan vanuit de functionaliteit noodzakelijk zou moeten zijn. Google heeft specifiek voor de api ook een uitzondering gemaakt voor het in de achtergrond actief houden van bluetooth metingen, ze hadden voor bluetooth toegang ook een specifieke uitzondering voor de api kunnen maken. Ze kiezen er bewust voor dat niet te doen en zo veel meer gegevens (die ze voor hun eigen doeleinden kunnen gebruiken) te verzamelen dan strikt noodzakelijk.
23-07-2020, 09:49 door Anoniem
Door SecOff: Het probleem zit erin dat je door google verplicht wordt locatietracking aan te zetten waarbij de locatiedata niet alleen door de corona api maar ook door google zelf voor andere doeleinden gebruikt kan/mag worden. Dit had google best anders kunnen doen (bij ios is dat ook niet nodig).

Bij iOS zijn er maar een handjevol verschillende modellen op de wereld. Bij Android heeft elke fabrikant zijn eigen update proces waar Google geen controle over heeft.

Onder het mom van beveiliging tegen oneigenlijk gebruik van bluetooth voor apps wordt je nu verplicht veel meer permissies te geven dan vanuit de functionaliteit noodzakelijk zou moeten zijn. Google heeft specifiek voor de api ook een uitzondering gemaakt voor het in de achtergrond actief houden van bluetooth metingen,

Wat nog meer reden is om bluetooth achter een permissie te zetten. Wat de Jonge wil is dat de toegang tot bluetooth allemaal stiekem en buiten de controle van de gebruiker verloopt. En als ik het goed herinner wilde de Jonge oorspronkelijk ook de App verplicht stellen, totdat bleek dat dat juridisch niet kon in Nederland. Nu hoor je hem daar niet meer over. Je hoort hem sowieso niet meer de laatste tijd. Vast op vakantie omdat de corona crisis onder controle is. Rutte en Grapperhaus heb ik wel gehoord de laatste tijd.

ze hadden voor bluetooth toegang ook een specifieke uitzondering voor de api kunnen maken. Ze kiezen er bewust voor dat niet te doen en zo veel meer gegevens (die ze voor hun eigen doeleinden kunnen gebruiken) te verzamelen dan strikt noodzakelijk.
23-07-2020, 10:18 door souplost
Ik vind een smartphone met diverse kill schakelaars zo langzamerhand best wel interessant worden.
23-07-2020, 10:26 door Anoniem
De Jonge en Google hebben beiden het beste met u voor mensen, niet zeuren, doorlopen. #1984
23-07-2020, 10:46 door Anoniem
Door souplost: Ik vind een smartphone met diverse kill schakelaars zo langzamerhand best wel interessant worden.

Zeker wel. En ook een optie om de batterij eruit te nemen want zolang die erin is weet je niet wat er gebeurt (zoals bij mijn Nokia 6.2)
23-07-2020, 10:48 door Reinder
Door karma4: Geen vrijwilligheid bij een constateerde besmetting en een lijst van de betrokken contacten.

Dat is heel slecht voor de mate van adoptie, wat weer een belangrijke factor is in het goed laten werken. Het is tevens onderdrukking, dictatoriaal, ongrondwettelijk, nauwelijks uitvoerbaar en een erg slecht idee. Als die app dingen gaat verplichten en/of niet volledig anoniem is (verplichting tot melden bij een besmetting en anonimiteit kan per definitie al niet samengaan natuurlijk) dan komt 'ie er bij een heleboel mensen gewoon niet in. Zoiets kan dan ook alleen maar samen gaan met een soort..Chinese manier van werken, d.w.z die overheids-app bij wet verplichten en daarop controleren. Met politie-checkpoints die je telefoon afpakken en kijken of de app aan staat en dat soort dictatoriale maatregelen. Je kan niet fundamentele rechten zoals privacy en eigendomsrecht simpelweg opzij zetten ten gunste van een mogelijke marginale verbetering van de volksgezondheid in het algemeen. Dat doen we nergens anders, dus hier ook niet.
23-07-2020, 14:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Geen locatiebepaling, nabijheidsbepaling. Zonder externe referentiepunten levert dat geen locatie op. WiFi kent in veel gevallen wel referentiepunten: de access points / router locaties.
Dat is natuurlijk onzin... Er is vast wel een sukkel die locatie bepaling wel aan heeft staan. Als jij in de buurt van die sukkel bent (nabijheidsbepaling!), dan zou het zomaar kunnen dat je niet ver van die locatie af bent...

Ofwel: Als er 1 sukkel in de trein locatie bepaling aan heeft staan en jij gebruikt blauwtand, dan is daarmee jouw locatie ook bepaald.

Dat zag zeker ook niemand aan komen??
Met alle respect: dit is onzin.
De telefoons kunnen elkaar onderling niet identificeren op basis van het protocol voor contact tracing. De sukkel weet wel dat er iemand anders in de buurt was, maar niet wie dat was.
23-07-2020, 15:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik snap het probleem van de Jonge niet. Want de bluetooth functionaliteit is een locatiebepaling. Het is alleen geen geografische locatie, maar een locatie in een netwerk van andere bluetooth apparaten. Net zoals WiFi een locatie oplevert. Maar dan zonder vaste router locaties. Alles hangt aan elkaar bij de bluetooth App.

Google heeft naar de experts geluisterd en de juiste keuze gemaakt.
De energie kan beter gestopt worden in het onderwijzen van de gebruikers van de App.
En misschien ook in het onderwijzen van de Begeleidingscommissie (wie dat ook zijn).
Geen locatiebepaling, nabijheidsbepaling. Zonder externe referentiepunten levert dat geen locatie op. WiFi kent in veel gevallen wel referentiepunten: de access points / router locaties.

Om de locatie van een mobieltje te bepalen wordt GPS ingeschakeld en geluisterd naar bekende WiFi-stations in de buurt voor extra precisie. Volstrekt onnodig wanneer je alleen BlueTooth nodig hebt.

GPS is ook een nabijheidsbepaling. Het meet hoeveel graden latitude en longitude je af zit van een denkbeeldig punt in de Atlantische oceaan.

Het is allemaal semantiek. Net als de discussie of bluetooth bij de locatie permissie thuishoort of misschien zijn eigen categorie moet krijgen op Android. Helaas is het daar nu een beetje laat voor want dan moeten alle nog in gebruik zijnde versies van Android een update krijgen en alle bestaande software daar op aangepast worden. En waarom? Zodat de Jonge beter slaapt?

Binnen de context van de Aarde is GPS positiebepaling, waarbij de positie wordt bepaald uit de nabijheid van een aantal satellieten en hun bekende positie ten opzichte van de Aarde. En daarmee heb je dan de referentiepunten.

Semantiek (of eigenlijk: het verkeerd gebruik van terminologie) is uitermate belangrijk, omdat het bepalend is voor hoe we begrepen worden. In dit geval worden mensen op het verkeerde been gezet en wordt onnodig verwarring gesticht.

Updates van Android zijn nodig vanwege keuzes van Google, niet van de app-bouwers en al helemaal niet van De Jonge.
23-07-2020, 18:01 door Anoniem
Door Anoniem: Binnen de context van de Aarde is GPS positiebepaling, waarbij de positie wordt bepaald uit de nabijheid van een aantal satellieten en hun bekende positie ten opzichte van de Aarde. En daarmee heb je dan de referentiepunten.

Semantiek (of eigenlijk: het verkeerd gebruik van terminologie) is uitermate belangrijk, omdat het bepalend is voor hoe we begrepen worden. In dit geval worden mensen op het verkeerde been gezet en wordt onnodig verwarring gesticht.

Updates van Android zijn nodig vanwege keuzes van Google, niet van de app-bouwers en al helemaal niet van De Jonge.

Semantiek is ook extreem belangrijk in programmeer talen. Maar u komt duidelijk niet uit die hoek gezien de opmerkingen die u maakt.
23-07-2020, 20:15 door karma4 - Bijgewerkt: 23-07-2020, 20:22
Door Anoniem: ....Maar in algehele zin maakt de Jonge toestellen zo vooral onveiliger.Iets dat hij ook wel degelijk weet omdat hij daadwerkelijk zijdelings het een en ander van Edward Snowden's breefings daarover in het onderwijs heeft meegekregen. Welbewuste zetten dus door de Jonge???
De Jonge volgt het geloof dat een app ongeacht de werking de oplossing is voor al uw problemen. Ik reken het hem niet aan.
Google / Apple hebben met de Api alle macht naar zich toe getrokken.
Een situatie dat dat een een niet zonder de controles van een ander kan was voor het algemeen belang het beste geweest.Dan zou de api van apple/google wel de dienst van meting en opslag verlenen maar zelf nooit toegang tot wat dan ook.De eis is dan dat de gegevens gecontroleerd gencrypt met een tijdelijke public key van de ggd wordt opgeslagen,


Door Reinder: Dat is heel slecht voor de mate van adoptie, wat weer een belangrijke factor is in het goed laten werken. Het is tevens onderdrukking, dictatoriaal, ongrondwettelijk, nauwelijks uitvoerbaar en een erg slecht idee. Als die app dingen gaat verplichten en/of niet volledig anoniem is (verplichting tot melden bij een besmetting en anonimiteit kan per definitie al niet samengaan natuurlijk) dan komt 'ie er bij een heleboel mensen gewoon niet in. ...
De eis is dat enkel bij besmette personen een eigen gedoe van notities over de contacten overhandig wordt.
Je kunt aan de eigenaar heet aantal uitstaande berichten tonen. Inzichtelijk begrijpelijk uit te leggen.

Een telefoonbezitter kan zelf de keus maken of hij personen in zijn nabijheid toelaat die niet in de contactlijst opgenomen willen worden. Ook dat is helder en begrijpleijk.

De huidige opzet is niet te volgen niet uit te leggen. Iemand kan een notificatie krijgen dat er gedurende 15 minuten een besmettelijk iemand in zijn buurt is geweest. Niet uit te leggen.
24-07-2020, 16:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Binnen de context van de Aarde is GPS positiebepaling, waarbij de positie wordt bepaald uit de nabijheid van een aantal satellieten en hun bekende positie ten opzichte van de Aarde. En daarmee heb je dan de referentiepunten.

Semantiek (of eigenlijk: het verkeerd gebruik van terminologie) is uitermate belangrijk, omdat het bepalend is voor hoe we begrepen worden. In dit geval worden mensen op het verkeerde been gezet en wordt onnodig verwarring gesticht.

Updates van Android zijn nodig vanwege keuzes van Google, niet van de app-bouwers en al helemaal niet van De Jonge.

Semantiek is ook extreem belangrijk in programmeer talen. Maar u komt duidelijk niet uit die hoek gezien de opmerkingen die u maakt.

Onnavolgbare conclusie. En onjuist bovendien.
24-07-2020, 17:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Binnen de context van de Aarde is GPS positiebepaling, waarbij de positie wordt bepaald uit de nabijheid van een aantal satellieten en hun bekende positie ten opzichte van de Aarde. En daarmee heb je dan de referentiepunten.

Semantiek (of eigenlijk: het verkeerd gebruik van terminologie) is uitermate belangrijk, omdat het bepalend is voor hoe we begrepen worden. In dit geval worden mensen op het verkeerde been gezet en wordt onnodig verwarring gesticht.

Updates van Android zijn nodig vanwege keuzes van Google, niet van de app-bouwers en al helemaal niet van De Jonge.

Semantiek is ook extreem belangrijk in programmeer talen. Maar u komt duidelijk niet uit die hoek gezien de opmerkingen die u maakt.

Onnavolgbare conclusie. En onjuist bovendien.

U heeft het in deze draad over:
1) locatiebepaling
2) nabijheidsbepaling
3) positiebepaling

Volgens mij bedoelt u drie keer hetzelfde.
Vervolgens beschuldigt u mij van het onnodig stichten van verwarring.

Nah. Dat kan niet iemand zijn met een informatica achtergrond.
24-07-2020, 21:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Binnen de context van de Aarde is GPS positiebepaling, waarbij de positie wordt bepaald uit de nabijheid van een aantal satellieten en hun bekende positie ten opzichte van de Aarde. En daarmee heb je dan de referentiepunten.

Semantiek (of eigenlijk: het verkeerd gebruik van terminologie) is uitermate belangrijk, omdat het bepalend is voor hoe we begrepen worden. In dit geval worden mensen op het verkeerde been gezet en wordt onnodig verwarring gesticht.

Updates van Android zijn nodig vanwege keuzes van Google, niet van de app-bouwers en al helemaal niet van De Jonge.

Semantiek is ook extreem belangrijk in programmeer talen. Maar u komt duidelijk niet uit die hoek gezien de opmerkingen die u maakt.

Onnavolgbare conclusie. En onjuist bovendien.

Excuses! Ik las uw opmerking over verwarring verkeerd. Over semantiek gesproken..
25-07-2020, 13:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Binnen de context van de Aarde is GPS positiebepaling, waarbij de positie wordt bepaald uit de nabijheid van een aantal satellieten en hun bekende positie ten opzichte van de Aarde. En daarmee heb je dan de referentiepunten.

Semantiek (of eigenlijk: het verkeerd gebruik van terminologie) is uitermate belangrijk, omdat het bepalend is voor hoe we begrepen worden. In dit geval worden mensen op het verkeerde been gezet en wordt onnodig verwarring gesticht.

Updates van Android zijn nodig vanwege keuzes van Google, niet van de app-bouwers en al helemaal niet van De Jonge.

Semantiek is ook extreem belangrijk in programmeer talen. Maar u komt duidelijk niet uit die hoek gezien de opmerkingen die u maakt.

Onnavolgbare conclusie. En onjuist bovendien.

Excuses! Ik las uw opmerking over verwarring verkeerd. Over semantiek gesproken..

Een welgemeend compliment voor uw voorbeeldgedrag.
25-07-2020, 19:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Binnen de context van de Aarde is GPS positiebepaling, waarbij de positie wordt bepaald uit de nabijheid van een aantal satellieten en hun bekende positie ten opzichte van de Aarde. En daarmee heb je dan de referentiepunten.

Semantiek (of eigenlijk: het verkeerd gebruik van terminologie) is uitermate belangrijk, omdat het bepalend is voor hoe we begrepen worden. In dit geval worden mensen op het verkeerde been gezet en wordt onnodig verwarring gesticht.

Updates van Android zijn nodig vanwege keuzes van Google, niet van de app-bouwers en al helemaal niet van De Jonge.

Semantiek is ook extreem belangrijk in programmeer talen. Maar u komt duidelijk niet uit die hoek gezien de opmerkingen die u maakt.

Onnavolgbare conclusie. En onjuist bovendien.

U heeft het in deze draad over:
1) locatiebepaling
2) nabijheidsbepaling
3) positiebepaling

Volgens mij bedoelt u drie keer hetzelfde.
Vervolgens beschuldigt u mij van het onnodig stichten van verwarring.

Nah. Dat kan niet iemand zijn met een informatica achtergrond.

Ik bedoel zeker niet hetzelfde, hoewel het verschil tussen locatie- en positiebepaling klein is:

Piet en Marie staan naast elkaar: nabijheidsbepaling.
Piet en Marie staan bij het monument op de Dam: locatiebepaling.
Piet en Marie staan bij het monument op de Dam en kijken naar het paleis: positiebepaling.

Nabijheidsbepaling in auto: parkeersensor en adaptive cruise control.
Positiebepaling in auto: navigatiesysteem.
Locatiebepaling in auto: crash notification service.

Ik ken uw opleiding of werkervaring net zo min als u de mijne.
26-07-2020, 10:12 door Anoniem
Door Anoniem: Ik bedoel zeker niet hetzelfde, hoewel het verschil tussen locatie- en positiebepaling klein is:

Piet en Marie staan naast elkaar: nabijheidsbepaling.
Piet en Marie staan bij het monument op de Dam: locatiebepaling.
Piet en Marie staan bij het monument op de Dam en kijken naar het paleis: positiebepaling.

Wat als Marie een verloren tas is bij het monument op de Dam. En Piet daar 15 minuten binnen 1m50 bij is terwijl hij zijn mondkapje af heeft en een boterham eet terwijl hij naar de duiven kijkt.

Later blijkt de echte Marie besmet met Corona. Maar Piet en Marie zijn nooit in elkaars buurt geweest. Ze kennen elkaar niet eens.

En als Piet en Marie stil staan, hoe gaat Android dan hun bearing berekenen uit de GPS gegevens?

Ik ken uw opleiding of werkervaring net zo min als u de mijne.

Dat is juist. Mijn fout.
27-07-2020, 14:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik bedoel zeker niet hetzelfde, hoewel het verschil tussen locatie- en positiebepaling klein is:

Piet en Marie staan naast elkaar: nabijheidsbepaling.
Piet en Marie staan bij het monument op de Dam: locatiebepaling.
Piet en Marie staan bij het monument op de Dam en kijken naar het paleis: positiebepaling.

Wat als Marie een verloren tas is bij het monument op de Dam. En Piet daar 15 minuten binnen 1m50 bij is terwijl hij zijn mondkapje af heeft en een boterham eet terwijl hij naar de duiven kijkt.

Later blijkt de echte Marie besmet met Corona. Maar Piet en Marie zijn nooit in elkaars buurt geweest. Ze kennen elkaar niet eens.
Dat is inderdaad de aanname: de telefoon is heel dichtbij de eigenaar.
En met die aanname gaan we de mist in wanneer teveel mensen hun telefoon op de Dam (of ergens anders) laten liggen.
Iets zegt me dat dit een beperkt probleem zal zijn.


En als Piet en Marie stil staan, hoe gaat Android dan hun bearing berekenen uit de GPS gegevens?
Mijn telefoon doet het uitstekend, ook wanneer ik stil sta. Mijn auto ook. Dus het kan wel.
27-07-2020, 20:02 door Anoniem
Door Anoniem:
En als Piet en Marie stil staan, hoe gaat Android dan hun bearing berekenen uit de GPS gegevens?
Mijn telefoon doet het uitstekend, ook wanneer ik stil sta. Mijn auto ook. Dus het kan wel.

Kennelijk heeft uw telefoon een sensor met een magnetisch kompas erin. Al weet ik niet hoe dat zou kunnen werken in een metalen behuizing (kooi van Faraday).

Kompassen houden er niet van als er veel ijzer in de buurt is.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.