/dev/null - Overig

Onjuiste berichtgeving BNR en RTL

10-08-2020, 12:03 door Anoniem, 17 reacties
Hi Forum,

Storende trend in de media dat onjuiste berichtgeving wordt verstrekt over actuele onderwerpen zoals horeca- en strandbezoek.

RTL: Op alle Haagse stranden is de rode vlag gehesen vanwege een sterke aflandige wind. De rode rode vlag betekent dat je niet mag zwemmen. https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5176382/reddingsbrigade-waarschuwt-voor-gevaarlijke-zee

Nee, dat klopt niet!

Reddingsbrigade: Rood (rechthoekige vlag) Niet zwemmen! Zeer gevaarlijk!
Deze vlag wordt gehesen als de condities van het (zwem)water zeer gevaarlijk zijn. Zwemmen, baden en andere activiteiten op of in het water worden ten zeerste afgeraden.

Iets afraden is nog geen verbod.

https://www.reddingsbrigade.nl/wij/wat-wij-doen/voorlichting/vlaggen/vlaggen-voor-vlaggenmast/

Hetzelfde bij de berichtgeving over de reserveringsplicht in de Horea.

BNR: Vandaag moet iedereen die naar een cafe of restaurant gaat zijn contactgegevens achterlaten.
https://www.bnr.nl/player/archief/20200810070000300

Nee, het is vrijwillig!

Rijksoverheid: Bezoekers laten op vrijwillige basis naam- en contactgegevens achter zodat de GGD contact kan opnemen bij een besmetting die verband houdt met de horecagelegenheid.

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/08/06/grip-op-coronavirus-met-lokale-maatregelen

Dit is gewoon onjuiste berichtgeving
Reacties (17)
10-08-2020, 13:27 door Reinder
Dat klopt. Dat is een zorgwekkende trend. Veel media zeggen "je mag niet" als ze eigenlijk zouden moeten zeggen "je zou niet moeten willen" of "het wordt afgeraden". Je zag dat ook een paar maanden terug; als Rutte dan in een personferentie zei "Iedereen blijft binnen" dan werd er geschreven "Iedereen moet binnen blijven". Dat "moet" impliceert een of andere verplichting die er niet was. Het is storend inderdaad, dat schrijven alsof iets dat niet verplicht is wel verplicht is. Ik vraag me af of het een of ander onderonsje is met de overheid teneinde meer mensen ertoe te bewegen "het juiste" te doen.
10-08-2020, 14:18 door Anoniem
Coffeeshops moeten na zondagavond 18:00 sluiten.
Oh nee, toch niet.

Ik heb een coffeeshophouder gevraagd hoe die maatregel (en terugdraaing) aan hem gecommuniceert is: "middels de media"...
10-08-2020, 15:41 door Anoniem
Wat zeggen RTL en BNR zelf over jouw bevindingen?
10-08-2020, 16:08 door Anoniem
Was mij ook al opgevallen.

Op nu.nl hebben ze er een artikel aan gewend nu om het correct uit te leggen mbt die vlaggen.

Maar wat heeft dit nu met security te maken? Als het nou ging over nieuwsuur die weer eens wat kort door de bocht is ofzo op ict security gebied zou ik eerder een topic verwachten hier
10-08-2020, 16:25 door Anoniem
Door Anoniem: Hi Forum,

Storende trend in de media dat onjuiste berichtgeving wordt verstrekt over actuele onderwerpen zoals horeca- en strandbezoek.

RTL: Op alle Haagse stranden is de rode vlag gehesen vanwege een sterke aflandige wind. De rode rode vlag betekent dat je niet mag zwemmen.
Nee, dat klopt niet!

Reddingsbrigade: Rood (rechthoekige vlag) Niet zwemmen! Zeer gevaarlijk!
Deze vlag wordt gehesen als de condities van het (zwem)water zeer gevaarlijk zijn. Zwemmen, baden en andere activiteiten op of in het water worden ten zeerste afgeraden.
Ik zie bij beide NIET staan.

Iets afraden is nog geen verbod.
Ik las alleen nergens een verbod, afgezien in deze post. In het RTL artikel staat nergens iets van verboden tot zo ver ik het kan lezen.

Dit is gewoon onjuiste berichtgeving
Ik lees weer "Ik wil zeuren omdat ik kan zeuren". Want je eerste statement klopt al niet.
10-08-2020, 21:25 door Anoniem
Welkom in de wereld van de journalistiek!

In 2013 kopte het AD: "Iedereen is opeens Max-fan".
Generaliseren middels een woord als 'iedereen' is ook zoiets. De media moeten voorzichtig zijn met het gebruik van dergelijke woorden. Ik ben beslist geen fan van Max Verstappen en ik ken ook niemand die dat wel is. Ja, een enkeling die algemeen sportnieuws volgt, maar dat maakt ze nog geen Max-fan.

Zo zijn er vele voorbeelden te geven.
11-08-2020, 07:54 door Anoniem
Het klinkt toch wel wat kleinzerig. Maar als je er echt over in zit, waarom schrijf je dan niet een brief naar de ombudsman?
11-08-2020, 08:47 door Anoniem
Zo wordt ook de verkoop van producten gestuurd in het journaal.......... Ouderen kopen massaal campers..... Of, door corona grote vraag naar jachten en duurdere boten. En zo nog veel meer verborgen sturing om producten te gaan kopen tijdens het nieuws, want er is een grote kijkdichtheid tijdens journaals.
11-08-2020, 10:03 door Anoniem
Het is geen trend, het is van alle tijden.

Zelfs de beste nieuwsmedia kunnen niet om een fundamenteel probleem heen: die willen nieuws juist weergeven, maar ze willen het ook brengen als het nog actueel is. Maar als je geen fouten wilt maken moet je verdomd zorgvuldig zijn, en zorgvuldigheid kost tijd en conflicteert met de haast die inherent is aan nieuws brengen als het nog actueel is. Waar haast een rol speelt worden fouten gemaakt. Dat is onvermijdelijk.
11-08-2020, 10:19 door Anoniem
Door Anoniem: Ik las alleen nergens een verbod, afgezien in deze post. In het RTL artikel staat nergens iets van verboden tot zo ver ik het kan lezen.
Er staat in:
De rode rode vlag betekent dat je niet mag zwemmen.
Als iets niet mag dan is het verboden, toch?

Het is daarmee feitelijk onjuist, maar ik til daar niet zo zwaar aan als de topicstarter. Ik verwacht namelijk helemaal niet dat nieuwsmedia perfect zijn. Nieuws wordt namelijk altijd snel gebracht (anders is het geen nieuws meer) en snelheid lukt lang niet altijd zonder slordigheden.

Maar je kan wel letten op verschillen tussen nieuwsmedia. De ene organisatie wil concurreren op snelheid en die maakt relatief veel fouten, de andere wil concurreren op kwaliteit, is niet de allersnelste en maakt minder fouten. Ook richt niet elke nieuwsorganisatie zich op hetzelfde publiek. De een zal een beroep doen op het denkvermogen van de lezer/luisteraar/kijker terwijl de andere zich juist richt op mensen voor wie dat te moeilijk wordt en bij wie alleen simpele boodschappen goed werken. Wie weet is voor die doelgroep "het mag niet" wel een veel betere boodschap dan "het mag wel maar het is gevaarlijk".
11-08-2020, 10:25 door Anoniem
Door Anoniem: Zo wordt ook de verkoop van producten gestuurd in het journaal.......... Ouderen kopen massaal campers..... Of, door corona grote vraag naar jachten en duurdere boten. En zo nog veel meer verborgen sturing om producten te gaan kopen tijdens het nieuws, want er is een grote kijkdichtheid tijdens journaals.
Het lijkt me best wel moeilijk leven als je overal een verborgen plan achter zoekt!
11-08-2020, 11:09 door Anoniem
Door Anoniem: Het klinkt toch wel wat kleinzerig. Maar als je er echt over in zit, waarom schrijf je dan niet een brief naar de ombudsman?

Het klinkt toch wel eerder als oprekken van werkelijk woordkeuzes en ook wel een beetje als geschiedvervalsing door bepaalde media.
11-08-2020, 12:47 door Anoniem
Beste Toppicstarter,

Er zijn journalisten die gewoon hun werk niet doen en zelfs niet voor terugschrikken om fatasieverhalen de wereld in te slingeren. Als je de afgelopen jaren alle kranten en andere media erbij pakt en na gaat trekken wat onjuist is, dan zul je van het resultaat echt schrikken. Ik heb dat eens gehad met vooroorlogse kranten en ook toen waren de domme speculaties niet van de lucht.

Zelf ben ik eens persoonlijk slachtoffer geweest van een boosaardig verhaal (fake-news) waarbij een medium een persbericht voor 80% in mijn nadeel had veranderd. Dus, je moet gewoon voorzichtig zijn wat de media je allemaal probeert wijs te maken. En u weet het nu: een gewaarschuwd man telt voor twee.

Ik zou zeggen: welkom bij de club.
11-08-2020, 12:49 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo wordt ook de verkoop van producten gestuurd in het journaal.......... Ouderen kopen massaal campers..... Of, door corona grote vraag naar jachten en duurdere boten. En zo nog veel meer verborgen sturing om producten te gaan kopen tijdens het nieuws, want er is een grote kijkdichtheid tijdens journaals.
Het lijkt me best wel moeilijk leven als je overal een verborgen plan achter zoekt!
Anoniem heeft gewoon gelijk, het nieuws "als je dat zo nog mag noemen" heeft meer weg van reclame maken
voor apps, spullen die mensen moeten kopen, mensen in een bepaalde richting sturen, en nog meer wat niets met
nieuws te maken heeft. Mischien moet je dit soort signalen zien maar het zit meestal wel gerafineerd in elkaar net
zoal de reclame.

Ik ben erg geïnteresseerd wat er op deze planeet gebeurd maar omdat te weten moet ik wel naar buitenlandse
nieuwszenders kijken bij de NOS wordt ik niet veel wijzer.
11-08-2020, 13:57 door Anoniem
Kloppen? waar dan ? Ik hoor niets kloppen.

Kloppen doe je op een deur of je toetsenbord :P
12-08-2020, 08:43 door Bitje-scheef
Tegenwoordig is media alleen maar clickbait. Kijk maar naar oa. de televaag/AD. Pakkende en schokkerende titels voeren de boventoon. Met een papieren krant was niet echt anders, maar vroeger (pre-1990) werd het journalistieke stuk altijd gecontroleerd door een strengige hoofdredacteur. Niet alleen op taalvaardigheid maar ook op journalistieke misstappen.

Tegenwoordig zijn persgroepen full-blown commercieel geworden. De hoeveelheid advertenties verviervoudigd en artikelen zo kort geworden, dat er vaak geen echte journalistieke conclusie duidelijk kan worden uitgelegd, dit ingegoten in "columns". Minder journalisten, moeten meer artikelen schrijven. De schrijvende media is hierdoor in een neerwaartse spiraal terecht gekomen. Mensen kochten de krant niet meer, internet in opkomst. Een instortend verdienmodel.

En nu ? Mensen proberen te verleiden tot online abonnementen. Betaalde columns verbergen, tot dat je ze aanklikt. (de tag vergeten op de voorpagina) etc. etc. Kortom de ouderwetse degelijke journalistiek is zo goed als de nek omgedraaid.
Grote duidelijke artikelen kosten geld, er is te weinig plaats voor. Echter dit is juist wat een (online)krant zo interessant maakt. Goede, verdiepende artikelen. Althans in mijn ogen.
12-08-2020, 13:02 door Anoniem
Door Anoniem: Zo wordt ook de verkoop van producten gestuurd in het journaal.......... Ouderen kopen massaal campers..... Of, door corona grote vraag naar jachten en duurdere boten. En zo nog veel meer verborgen sturing om producten te gaan kopen tijdens het nieuws, want er is een grote kijkdichtheid tijdens journaals.

Beetje moeite met oorzaak en gevolg?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.