image

Minister: strengere toepassing van AVG in Nederland onwenselijk

donderdag 10 september 2020, 13:33 door Redactie, 11 reacties

Het is onwenselijk wanneer de AVG in Nederland strenger wordt toegepast dan in andere EU-lidstaten, zo heeft minister Dekker voor Rechtsbescherming laten weten. De minister reageerde op Kamervragen van de VVD over de zaak tussen VoetbalTV en de Autoriteit Persoonsgegevens.

VoetbalTV maakt gebruik van camera's die wedstrijden in het amateurvoetbal volautomatisch registreren. Ruim honderdvijftig amateurverenigingen laten hun wedstrijden via het platform filmen. Eind 2018 startte de Autoriteit Persoonsgegevens een onderzoek naar VoetbalTV. In een rapport dat volgde gaf de toezichthouder een negatief oordeel over de manier waarop het platform persoonsgegevens verwerkt.

VoetbalTV wil het oordeel aanvechten, maar dat zou pas mogelijk zijn als de Autoriteit Persoonsgegevens laat weten welke maatregelen het tegen het platform wil nemen. Dat wacht naar eigen zeggen al maanden op deze stap. Door een rechtszaak te starten wil het platform afdwingen dat de AP haar besluit naar aanleiding van haar voornemen tot handhaving bekendmaakt.

De gang van zaken was voor VVD-Kamerleden Heerema en Van Gent aanleiding om opheldering aan Dekker te vragen. In andere landen zenden soortgelijke platformen namelijk wel uit. De minister laat daarop weten dat het onderzoek van de AP zich heeft gericht op VoetbalTV en niet op buitenlandse partijen. "De AP kan geen oordeel geven over eventuele opnames van voetbalwedstrijden in andere landen, zonder daarvan de voorwaarden en omstandigheden te kennen waaronder die opnames worden verwerkt en is daartoe in beginsel ook niet bevoegd", aldus de minister.

Heerema en Van Gent vroegen Dekker ook of hij het wenselijk vindt dat de AVG strenger in Nederland wordt toegepast dan in andere EU-lidstaten. "Als de AVG in Nederland strikter wordt toegepast dan in andere lidstaten, acht ik dat onwenselijk", antwoordt de minister. Die voegt toe dat de privacytoezichthouders in de verschillende landen samenwerken om ervoor te zorgen dat de AVG binnen de EU consequent wordt toegepast.

"Of er voldoende afstemming is geweest, is niet aan mij om te beoordelen", gaat de minister verder. Hij merkt op dat elke privacytoezichthouder volledig onafhankelijk optreedt. "Dat geldt ook voor de wijze waarop en de mate waarin tussen de AP en andere nationale toezichthouders afstemming plaatsvindt." Wel is Dekker van plan om het thema rechtseenheid met de Autoriteit Persoonsgegevens te bespreken.

Reacties (11)
10-09-2020, 14:00 door Anoniem
Tja, dat is een beetje als een overvaller die zegt 'ja, maar hier stond geen bordje prive terrein'...

VoetbalTV had natuurlijk voordat ze overal camera's gingen ophangen hun zaakje op orde moeten hebben.
Voordat een overheids instantie gaat ingrijpen of zegt dat iets niet goed is heb je echt goed liggen slapen.

Nu gaan miepen 'maar we weten van niets' is natuurlijk een beetje krokodillentranen.
Je gaat in een tijd waar een deurbelcamera al een issue is complete voetbalveld becamera-en en dan vind je het gek als iemand roept 'he, maar op die manier mag het niet'...
10-09-2020, 14:58 door Anoniem
Tja die voetbalverenigen doen het vrijwillg,de beelden registreren en laten zien op een eigemkanaal. Het is ook dan een non profit opname. Dus ik neem aan dat dan de regels gelden van gewoon een youtube film die zelf vrijwillig dan is gepost. De leden van de vereniging zijn denk ik dan wel op de hoogte gesteld en moesten om toestemming worden gevraagd. Dat is wel verplicht om mensen op de hoogte te brengen alvorens hun beelden worden gepubliceerd. Indien er geen publicatie probleem is na de leden gesproken te hebben dan mag de opname gepubliceerd worden zonder een strobreedte die in de weg staat.
10-09-2020, 15:58 door Anoniem
Door Anoniem: Tja die voetbalverenigen doen het vrijwillg,de beelden registreren en laten zien op een eigemkanaal. Het is ook dan een non profit opname. Dus ik neem aan dat dan de regels gelden van gewoon een youtube film die zelf vrijwillig dan is gepost. De leden van de vereniging zijn denk ik dan wel op de hoogte gesteld en moesten om toestemming worden gevraagd. Dat is wel verplicht om mensen op de hoogte te brengen alvorens hun beelden worden gepubliceerd. Indien er geen publicatie probleem is na de leden gesproken te hebben dan mag de opname gepubliceerd worden zonder een strobreedte die in de weg staat.
Ik ben geen jurist, maar een vereniging is een juridische entiteit. Daarnaast is VoetbalTV (vermoedelijk) een commerciële organisatie. Mij lijkt het dan dat er geen sprake meer van 'in de privé sfeer'. De vergelijking met een privé gepost Youtube filmpje gaat dan niet meer op. Wellicht dat iemand die meer juridisch onderlegd is hier een uitspraak over kan doen.

De toestemming formeel goed regelen, is voor zo'n dienst nog een behoorlijk gedoe. Denk aan:
- Veel leden <18 jaar; voor kinderen zijn AVG regels strikter;
- Toestemming moet 'expliciet' zijn, een regeltje in de algemene voorwaarden voldoet niet. Bovendien, hoe doe je dat met andere verenigingen die je ontvangt en die geen gebruik maken van deze dienst?
- Je het het recht om vergeten te worden. Als iemand zich bedenkt, moeten opnames gewist worden.
- Je hebt recht op inzage; VoetbalTV moet voor elk individu kunnen aangeven in welke opnames ze zitten. Als een vereniging deze dienst heeft, dan moeten ze dit ook voor verengingen die te gast zijn kunnen melden.

Nu zou je kunnen denken: Het idee is leuk, wat doe je moeilijk. En ik denk ook dat het voor 95% van de voetballertjes een hele leuke dienst is. Hoe mooi is het als je aan opa en oma je voetbalwedstrijd op tv kan laten zien.
Maar er zijn ook gevallen waar kinderen beschermd moeten worden, bijvoorbeeld echtscheidingen met geweld; misbruik; etc. Als je in de wereld van kinderbescherming en jeugdzorg rond hebt gelopen weet je aan wat voor verschrikkelijke dingen sommige kinderen worden blootgesteld. Ik vraag me af of in het (commerciële) enthousiasme hier goed over is nagedacht. Juist voor dit soort 'nice-to-have' diensten is het goed dat AP kritisch kijkt.
10-09-2020, 16:55 door karma4
Door Anoniem: ..
De toestemming formeel goed regelen, is voor zo'n dienst nog een behoorlijk gedoe. Denk aan:
- Veel leden <18 jaar; voor kinderen zijn AVG regels strikter;
- Toestemming moet 'expliciet' zijn, een regeltje in de algemene voorwaarden voldoet niet. Bovendien, hoe doe je dat met andere verenigingen die je ontvangt en die geen gebruik maken van deze dienst?
- Je het het recht om vergeten te worden. Als iemand zich bedenkt, moeten opnames gewist worden.
- Je hebt recht op inzage; VoetbalTV moet voor elk individu kunnen aangeven in welke opnames ze zitten. Als een vereniging deze dienst heeft, dan moeten ze dit ook voor verengingen die te gast zijn kunnen melden.
...
His de openbare ruimte, publiek toegankelijk. Het AP treedt niet op met filmpjes van vloggers waar de overheid beschuldigd wort met halve opnames. Daar zitten ook inbreuken van privacy bij.

Grootste probleem blijft: "Of er voldoende afstemming is geweest, is niet aan mij om te beoordelen" Dat is wel een taak van de minister om op te letten, Minister van rechtszekerheid. Het hele doel van van de GDPR was en is dat zoiets op orde is.
De hele aanpak van het AP is een echt probleem. Je bent het er mee eens of niet maar zeggen het mag niet zonder onderbouwing zodat er geen beroep mogelijk is is echt rechtsonzekerheid.
10-09-2020, 17:07 door _R0N_
Door karma4: [
His de openbare ruimte, publiek toegankelijk. Het AP treedt niet op met filmpjes van vloggers waar de overheid beschuldigd wort met halve opnames. Daar zitten ook inbreuken van privacy bij.

Grootste probleem blijft: "Of er voldoende afstemming is geweest, is niet aan mij om te beoordelen" Dat is wel een taak van de minister om op te letten, Minister van rechtszekerheid. Het hele doel van van de GDPR was en is dat zoiets op orde is.
De hele aanpak van het AP is een echt probleem. Je bent het er mee eens of niet maar zeggen het mag niet zonder onderbouwing zodat er geen beroep mogelijk is is echt rechtsonzekerheid.

Een voetbalveld is geen openbare ruimte wanneer het in beheer is van een KvK ingeschreven onderneming. Openbare ruimte is 24x7 toegankelijk etc
Een KvK ingeschreven onderneming moet zich aan de AVG houden. Een vereniging is verantwoordelijk voor de veiligheid etc van haar leden, dat houdt niet op met een hek bij de ingang maar ook bij verspreiding van beeldmateriaal gemaakt voor commercieel doel.
11-09-2020, 08:14 door Anoniem
Het is onwenselijk wanneer de AVG in Nederland strenger wordt toegepast dan in andere EU-lidstaten, zo heeft minister Dekker voor Rechtsbescherming laten weten.

OK, dan nemen we wel genoegen met opschalen van minder streng naar even streng...
11-09-2020, 13:09 door Anoniem
Het beleid is binnen Europa is toch al divers. Ierland zal de Big Tech kip met de gouden eieren, die er aanvankelijk voor welvaart heeft gezorgd, niet gaan slachten. Het EU beleid is niet consistent. Wat men vastlegt en vervolgens doet zijn twee totaal verschillende zaken.

J.O.
11-09-2020, 17:31 door Anoniem
Door karma4:
Door Anoniem: ..
De toestemming formeel goed regelen, is voor zo'n dienst nog een behoorlijk gedoe. Denk aan:
- Veel leden <18 jaar; voor kinderen zijn AVG regels strikter;
- Toestemming moet 'expliciet' zijn, een regeltje in de algemene voorwaarden voldoet niet. Bovendien, hoe doe je dat met andere verenigingen die je ontvangt en die geen gebruik maken van deze dienst?
- Je het het recht om vergeten te worden. Als iemand zich bedenkt, moeten opnames gewist worden.
- Je hebt recht op inzage; VoetbalTV moet voor elk individu kunnen aangeven in welke opnames ze zitten. Als een vereniging deze dienst heeft, dan moeten ze dit ook voor verengingen die te gast zijn kunnen melden.
...
His de openbare ruimte, publiek toegankelijk. Het AP treedt niet op met filmpjes van vloggers waar de overheid beschuldigd wort met halve opnames. Daar zitten ook inbreuken van privacy bij.

Grootste probleem blijft: "Of er voldoende afstemming is geweest, is niet aan mij om te beoordelen" Dat is wel een taak van de minister om op te letten, Minister van rechtszekerheid. Het hele doel van van de GDPR was en is dat zoiets op orde is.
De hele aanpak van het AP is een echt probleem. Je bent het er mee eens of niet maar zeggen het mag niet zonder onderbouwing zodat er geen beroep mogelijk is is echt rechtsonzekerheid.

Het is niet dat de constateringen in het rapport niet onderbouwd zijn, dat maak jij ervan, maar dat de AP nog niet bekend heeft gemaakt welke maatregelen ze tegen VoetbalTV gaan nemen.
12-09-2020, 14:30 door PJW9779 - Bijgewerkt: 12-09-2020, 14:33
Non-antwoorden op non-vragen. De AVG is helder. Het wachten is nu op het oordeel van de rechter, en voorafgaand daaraan op de motivering van de AP. Dat dit laatste op zich laat wachten wordt veroorzaakt door de beperkte capaciteit van de AP. En dit laatste is - sinds mei 2016 - direct veroorzaakt door de politiek. Ook al niets nieuws.

Ook interessant in dit kader vind ik trouwens dat kamerstukken nog steeds in DOCX-format worden gepubliceerd. Zou ambtenaar Eline Boer zich daarvan niet bewust zijn?
13-09-2020, 11:47 door Anoniem
Er is een goeie wetgeving voor de bescherming van een van de dierbaarste zaken die we hebben - en dan beslist een minister om die wetgeving heel soft te gaan toepassen. Zo iemand moet eigenlijk onmiddelijk opstappen - wegens extreem onbekwaam.
15-09-2020, 10:06 door Anoniem
Als je in de wereld van kinderbescherming en jeugdzorg rond hebt gelopen weet je aan wat voor verschrikkelijke dingen sommige kinderen worden blootgesteld. Ik vraag me af of in het (commerciële) enthousiasme hier goed over is nagedacht. Juist voor dit soort 'nice-to-have' diensten is het goed dat AP kritisch kijkt.
En is het irrelevant wat buurlanden doen, we moeten de AVG toepassen zoals deze bedoeld is.
Leiden i.p.v. volgen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.