image

Dekker: AP heeft onvoldoende capaciteit om alle online diensten te monitoren

dinsdag 29 september 2020, 09:56 door Redactie, 10 reacties

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft onvoldoende capaciteit om alle online diensten die in Nederland actief zijn te monitoren, zo heeft minister Dekker voor Rechtsbescherming laten weten. De minister reageerde op Kamervragen van de VVD over het bedrijf Lusha dat e-mailadressen en privénummers van LinkedIn-gebruikers verkoopt.

Lusha biedt een browserextensie die bij het bekijken van een LinkedIn-profiel verschillende contactgegevens en andere informatie toont. Volgens het bedrijf is de data afkomstig van publiek beschikbare bronnen. Daarbij voldoet het bedrijf naar eigen zeggen aan de AVG, maar privacy-advocaat en -hoogleraar Gerrit-Jan Zwenne heeft daar zijn twijfels over. "Als je persoonsgegevens verwerkt en aanbiedt, moet je de eigenaren hebben geïnformeerd", liet hij eerder tegenover Trouw weten.

Bij Lusha is dat het niet geval. Het bedrijf zegt dat het niet over toestemming van individuen hoeft te beschikken om hun gegevens te verwerken. Het zou namelijk een "gerechtvaardigd belang" hebben voor de dataverwerking. De Autoriteit Persoonsgegevens heeft nog geen onderzoek naar het bedrijf gedaan en kan dan ook niet zeggen of het bedrijf de AVG overtreedt.

Volgens Dekker heeft de AVG als doel dat personen controle over hun eigen persoonsgegevens hebben. "Het is een kwalijke zaak wanneer privénummers worden gedeeld zonder dat daarvoor een geldige grondslag bestaat en zonder dat burgers zich hier bewust van zijn", merkt de minister op. Dekker voegt toe dat burgers vaak niet weten dat hun telefoonnummer online staat en dus ook niet in staat zijn om in verweer te komen.

VVD-Kamerleden Van Gent en Middendorp wilden opheldering van de minister en vroegen of er actief gemonitord wordt of online diensten zoals Lusha aan de Uitvoeringswet AVG (UAVG) voldoen. "Het actief monitoren van buitenlandse online diensten als Lusha zou een zeer tijdrovende activiteit zijn. Gelet op de capaciteit van de AP en de behoefte om deze zo efficiënt mogelijk in te zetten, is de AP niet in staat om al deze diensten te monitoren", antwoordt Dekker daarop.

Van Gent en Middendorp vroegen daarnaast hoe gemonitord wordt of de regels in de UAVG nog aansluiten bij de technologische ontwikkelingen op het gebied van big data en bedrijven zoals Lusha. De minister laat weten dat er bewust is gekozen om de AVG en UAVG 'technologieneutraal' te maken. Dit jaar vindt er een evaluatie plaats van de AVG, waarbij er ook wordt gekeken hoe de beginselen van de AVG op nieuwe technologieën van toepassing zijn.

Reacties (10)
29-09-2020, 10:07 door DDK
De politiek wil opheldering. Is dat dezelfde politiek die het budget van de AP (en dus de capaciteit van de AP) heeft verlaagd ??

"Grappig", De politiek heeft een toezichthouder in het leven roepen die tot over de oren in het werk zit, vervolgens het budget verlagen en dan gaan klagen dat de AP niet actief monitorend ? Hmm .....
29-09-2020, 10:37 door Anoniem
Het bedrijf zegt dat het niet over toestemming van individuen hoeft te beschikken om hun gegevens te verwerken. Het zou namelijk een "gerechtvaardigd belang" hebben voor de dataverwerking.

LoL. Omdat ze anders geen businessmodel meer hebben?
29-09-2020, 10:45 door Anoniem
Uit het stuk van Trouw:

Lusha geeft op zijn website toe mensen niet op de hoogte te stellen. “Toestemming is niet de enige wettelijke grondslag om data te verwerken. Lusha’s grondslag is een gerechtvaardigd belang om zijn diensten aan gebruikers aan te bieden.” Maar volgens advocaat Zwenne verzaakt Lusha erbij te zeggen dat zo’n gerechtvaardigd belang (wat overigens niet puur commercieel mag zijn) altijd moet worden afgewogen tegen de privacy.
[...]
Lusha was niet telefonisch bereikbaar voor vragen. De dienst toont geen contactinfo van de eigen medewerkers.

Dat Lusha geen contact-informatie van haar eigen medewerkers toont, geeft aan dat zij een andere maat hanteren voor zichzelf dan voor hun slachtoffers. (klanten zijn het in ieder geval niet)

Waarom wil Lusha telefonisch niet benaderd worden door onbekenden? Wat heeft het bedrijf daar op tegen?
Die onbekenden hebben volgens de redenering van Lusha namelijk ook een gerechtvaardigd belang om contact met medewerkers van Lusha te kunnen opnemen. :-)
29-09-2020, 11:09 door MathFox
Door DDK: De politiek wil opheldering. Is dat dezelfde politiek die het budget van de AP (en dus de capaciteit van de AP) heeft verlaagd ??

"Grappig", De politiek heeft een toezichthouder in het leven roepen die tot over de oren in het werk zit, vervolgens het budget verlagen en dan gaan klagen dat de AP niet actief monitorend ? Hmm .....
Voor zover ik weet groeit de AP... (20 nieuwe medewerkers in 2019). Goede privacy-juristen zijn niet zo makkelijk te vinden.
29-09-2020, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem: Uit het stuk van Trouw:

Lusha geeft op zijn website toe mensen niet op de hoogte te stellen. “Toestemming is niet de enige wettelijke grondslag om data te verwerken. Lusha’s grondslag is een gerechtvaardigd belang om zijn diensten aan gebruikers aan te bieden.”
Er is nog iets dat niet klopt aan de bewering van Lusha. Mensen niet op de hoogte stellen gaat helemaal niet over de grondslag om de gegevens te mogen verwerken maar over de verplichting om de betrokkene op de hoogte te stellen over de verwerking. Niet alleen is het gerechtvaardigde belang dat ze aanvoeren twijfelachtig ("wij hebben er belang bij dus is het gerechtvaardigd" is een argument dat de hele AVG zinloos zou maken als het zou kloppen), ze ontwijken ook nog eens het onderwerp van hun informatieplicht aan de betrokkene door te doen alsof dat aan toestemming gekoppeld zou zijn.
29-09-2020, 15:23 door karma4 - Bijgewerkt: 29-09-2020, 15:26
Er wordt gevraagd dan het AP bij elk bedrijf meerdere mensen moet gaan positioneren om te kijken of er niet goed gaat? Dat is echt staatssurveillance waar dictators zeer jaloers op zijn. De AVG GDP is er juist voor bedoel om zoiets te voorkomen.

Het UWV en wat anderen zijn op hetzelfde terrein bezig, werving en selectie. Als alles een privacyinbreuk word, dan wordt het een wonderlijke wereld. 112 bellen wordt als privacy inbreuk verboden.
29-09-2020, 15:56 door Anoniem
Door karma4: Er wordt gevraagd dan het AP bij elk bedrijf meerdere mensen moet gaan positioneren om te kijken of er niet goed gaat? Dat is echt staatssurveillance waar dictators zeer jaloers op zijn. De AVG GDP is er juist voor bedoel om zoiets te voorkomen.

Het UWV en wat anderen zijn op hetzelfde terrein bezig, werving en selectie. Als alles een privacyinbreuk word, dan wordt het een wonderlijke wereld. 112 bellen wordt als privacy inbreuk verboden.

Dus omdat organisaties massaal de wet zouden negeren (jouw woorden) zou de handhaving van de AVG maar overboord gezet moeten worden?
Of die organisaties er juist op aanspreken of beboeten dat ze het niet mneer doen. Lijkt me een betere oplossing.

Of zijn de zaklelijke belangen van bedriijven weer eens belangrijker dan de "privacy" van personen?
Alles moeten wijken voor geld?
29-09-2020, 16:57 door spatieman
goh, vraag google, apple, microsoft facebook en de nsa gewoon, die weten al alles.
29-09-2020, 19:25 door karma4 - Bijgewerkt: 29-09-2020, 19:26
Door Anoniem:
Dus omdat organisaties massaal de wet zouden negeren (jouw woorden) zou de handhaving van de AVG maar overboord gezet moeten worden?Of die organisaties er juist op aanspreken of beboeten dat ze het niet meer doen. Lijkt me een betere oplossing.

Of zijn de zaklelijke belangen van bedriijven weer eens belangrijker dan de "privacy" van personen?
Alles moeten wijken voor geld?
Lees en denk even verder er wordt geeist dat het AP bij elk bedrijf aanwezig moet zijn om een potentiele overtreding op tijd waar te nemen. Maar weer over naar auto's (fysiek)
Er zijn automobilisten die wel eens te hard te rijden. Dan gaan we eisen dat er bij rit een agent in de auto mee moet om op tijd in te kunnen grijpen. Zo'n voorstel is surveillance ten top. Raar dat het wel voor bedrijven voorgesteld wordt. Bij elk bedrijf 24/7 bewaking door het ap vragen.

Handhaving doe je door te waar te nemen en op klachten reageren een klacht is als een fraude signaal, klik lijn, je moet daar voorzichtig mee omgaan en het niet als feit aannemen.
Het AP faalt in het handhaven overeenkomstig te hard rijden. Geen beleid visie geen techniek overeenkomstig de flitspalen controleacties steekproeven.
30-09-2020, 07:16 door Anoniem
Door karma4: er wordt geeist dat het AP bij elk bedrijf aanwezig moet zijn om een potentiele overtreding op tijd waar te nemen.
Handhaving doe je door te waar te nemen en op klachten reageren een klacht is als een fraude signaal, klik lijn, je moet daar voorzichtig mee omgaan en het niet als feit aannemen.

Wie eist dit en waar staat dat (url graag). Niet in boevnstaand artikel namelijk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.