image

Onderzoek: bijna helft Nederlanders ontving afgelopen jaar phishingmails

vrijdag 2 oktober 2020, 09:21 door Redactie, 11 reacties

Bijna de helft van de Nederlanders ontving de afgelopen twaalf maanden één of meerdere phishingmails, een daling ten opzichte van de vorige meetperiode, zo blijkt uit onderzoek onder duizend Nederlanders dat het ministerie van Economische Zaken liet uitvoeren. Phishing is daarmee nog altijd de meest voorkomende digitale dreiging in de privésituatie. Een jaar geleden lag het percentage dat phishingmails ontving nog op 53 procent, terwijl dat nu is gedaald naar 45 procent.

Ruim vier op de vijf Nederlanders (83 procent) is bekend met phishing. Twaalf procent heeft er weleens van gehoord, maar weet niet wat het is en vijf procent heeft nog nooit van phishing gehoord. Aan de deelnemers van het onderzoek die aangaven bekend te zijn met phishing werd gevraagd waar zij op letten om een phishingmail te herkennen.

Een meerderheid zegt met name te letten op het e-mailadres (59 procent), gevolgd door de vraag om persoonlijke gegevens (52 procent) en het taalgebruik (50 procent). Jongeren kijken vaker naar het afzendadres, de opmaak van het bericht en de naam van de afzender. Ouderen letten meer op de urgentie van de mail. Slechts één procent van de respondenten geeft aan dat ze phishingmails niet kunnen herkennen en een zelfde percentage zegt hier niet op te letten.

Image

Reacties (11)
02-10-2020, 11:05 door Anoniem
Dat getal snap ik niet zo erg .

Ik vraag me af of dat eerder betekent "de helft van de mensen leest nooit email" , of "de helft van de mensen weet niet wat phishing betekent en zegt dus 'nee' " . Of misschien zijn de spam/filters zo goed dat de helft geen phishing ziet ?

Want dat de helft van de NL'ers een jaar lang geen phishing mail _gekregen_ heeft lijkt me eigenlijk heel sterk.
02-10-2020, 11:37 door buttonius
Bijna de helft? Kom op zeg; iedereen krijgt toch phishingmails? Hebben die andere Nederlanders geen email of zo?
02-10-2020, 13:07 door Anoniem
"Want dat de helft van de NL'ers een jaar lang geen phishing mail _gekregen_ heeft lijkt me eigenlijk heel sterk."

Zo sterk is dat niet.
Ik heb werkelijk nog nooit 1 phising mail ontvangen waarin werd gevraagd of ik ergens wou inloggen of waar ergens om gevraagd werd.
Ook niet 1 die deed vermoeden dat ik met een bekende instantie zo als een bank of weet ik veel ik veel wat te maken zou kunnen hebben, waardoor het er vertrouwd uit zou zien of ergens op leek.
Ik krijg ook nooit spam.
Heel soms reclame waarvan ik allang weer vergeten van was dat ik daar ooit een mail adres achter gelaten heb.
Die ik dan direct ook weer afmeld en waar ik dan ook nooit meer iets van hoor of zie.
Waarom ik een uitzondering ben weet ik niet. Ik gebruik hoofdzakelijk een live.nl adres.
02-10-2020, 13:14 door Anoniem
Nou goede input ter verbetering voor de betreffende phishers…. Zullen ze in dank afnemen ;-)
02-10-2020, 13:25 door Anoniem
Afgezien van of het fishing is of niet... heel veel gegevens geef ik gewoon niet per email. En ook niet per telefoon. Dus in dat opzicht... kom maar op.
02-10-2020, 14:20 door Anoniem
Ik zie vaak dat ze bij de spamfilters van de providers al tegengehouden worden.
02-10-2020, 15:38 door Briolet
Een jaar geleden lag het percentage dat phishingmails ontving nog op 53 procent, terwijl dat nu is gedaald naar 45 procent.

Zoals veel eerdere reageerders vraag ik me ook af of dat lage percentage wel klopt. Is het echt minder geworden of zijn de verzenders vernuftiger geworden zodat het niet als phishing herkend wordt?

Zelf bekijk ik de spaarzame spam die hier binnen komt vaak aandachtig, gewoon uit interesse. Als je er echter niet goed naar kijkt en direct wist, weet je ook niet of het bij de spam om een phishing mail ging. Misschien houden de spamfilters meer tegen, of wissen de gebruikers de spam eerder zonder verder te bekijken?
03-10-2020, 09:30 door Anoniem
Door Anoniem: "Want dat de helft van de NL'ers een jaar lang geen phishing mail _gekregen_ heeft lijkt me eigenlijk heel sterk."

Zo sterk is dat niet.
Ik heb werkelijk nog nooit 1 phising mail ontvangen waarin werd gevraagd of ik ergens wou inloggen of waar ergens om gevraagd werd.
Ook niet 1 die deed vermoeden dat ik met een bekende instantie zo als een bank of weet ik veel ik veel wat te maken zou kunnen hebben, waardoor het er vertrouwd uit zou zien of ergens op leek.
Ik krijg ook nooit spam.
Heel soms reclame waarvan ik allang weer vergeten van was dat ik daar ooit een mail adres achter gelaten heb.
Die ik dan direct ook weer afmeld en waar ik dan ook nooit meer iets van hoor of zie.
Waarom ik een uitzondering ben weet ik niet. Ik gebruik hoofdzakelijk een live.nl adres.

Niet ontvangen of niet herkend danwel afgevaningen in je spambox?

Want al mijn mailadressen, van live, gmail tot eigen domein, zitten echt vol ermee.
Zodra ook maar ergens je mailadres gelekt is (bv. tralalalala+ADOBE -at- gmail.com bij adobe) krijg je ze.

Vandaag nog een paar van bol.com cadeaukaart gewonnen, KPN Enquetes gewenst, bitcoins ophalen, herfstgeschenken, de NOS nieuwsbrief (nee, echt, echt niet de echte), PrizesPlanet met random trap er maar in mails, Voilapp en Prodirect met dezelfde zooi. Allemaal mails die vooral uit zijn om informatie te vergaren of meteen een transactie voor elkaar proberen te krijgen.
03-10-2020, 09:32 door Anoniem

Jongeren kijken vaker naar het afzendadres, de opmaak van het bericht en de naam van de afzender

Nou, lekker nuttig. Want afzendadres is vaak fake, opmaak lijkt natuurlijk goed en de naam... tja, die kan iedereen instellen.

Campagne en wetgeving (harder straffen) dus hard nodig.
03-10-2020, 09:57 door Briolet
Door Anoniem:

Jongeren kijken vaker naar het afzendadres, de opmaak van het bericht en de naam van de afzender

Nou, lekker nuttig. Want afzendadres is vaak fake, opmaak lijkt natuurlijk goed en de naam... tja, die kan iedereen instellen.

Omdat het afzendadres meestal fake is, is het juist nuttig het afzend adres te controleren. Klopt dat al niet, dan hoef je er verder ook niet naar te kijken.

Dat de afzender vaak een fake adres is, komt door de beveiliging die veel domeinnamen gebruiken. Bij het spoofen van de echte naam wordt veel meer spam door de filters tegengehouden.
03-10-2020, 11:31 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zie vaak dat ze bij de spamfilters van de providers al tegengehouden worden.
Inderdaad ik krijg eigenlijk nooit "foute" mail (spam of phishing) in mijn normale mailbox, het komt alleen in de spamfolder.
En zelfs daar zit tov de spam nog relatief weinig phishing bij. Het overgrote deel is reclame en 419 (advance fee fraud).
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.