image

Minister start met naming en shaming van hostingbedrijven

vrijdag 9 oktober 2020, 09:53 door Redactie, 19 reacties

Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid is zoals aangekondigd begonnen met naming en shaming van hostingbedrijven die afbeeldingen van kindermisbruik niet snel genoeg verwijderen. Grapperhaus schreef in juni zeventien hostingbedrijven aan en stelde hen een ultimatum.

Volgens onderzoek van de TU Delft staan deze hosters bovenaan als het gaat om het hosten van kinderpornografisch materiaal op hun servers. Het onderzoek van de TU Delft, waarbij werd gekeken waar afbeeldingen van kindermisbruik worden gehost en hoe snel providers reageren op verwijderverzoeken, is nu openbaar gemaakt. Daarbij zijn ook de namen en prestaties van hostingbedrijven bekendgemaakt.

"Een schoon internet, vrij van kinderpornografisch beeldmateriaal, is van groot maatschappelijk belang, niet alleen voor slachtoffers, niet alleen voor Nederland, het is een belang van mondiaal niveau. Hierbij zie ik ook een belangrijke rol voor internetbedrijven", laat minister Grapperhaus aan de Tweede Kamer weten. De minister stelt dat met openbaarmaking van het onderzoeksrapport alle betrokken bedrijven een spiegel wordt voorgehouden om ze te bewegen tot betere prestaties.

Grapperhaus benadrukt dat legitieme hostingbedrijven die kinderpornografisch beeldmateriaal op hun servers hebben staan niet de veroorzaker van dit probleem zijn en zo ook hun legitieme klanten niet, maar wel gebruikers die kinderpornografische materiaal uploaden. "Toch zie ik hostingbedrijven en hun klanten wel als belangrijk onderdeel van de oplossing van dit probleem", merkt de minister op.

Uit het onderzoeksrapport blijkt dat veel hostingbedrijven reageren op meldingen van het Meldpunt Kinderporno, maar volgens Grapperhaus moeten meer bedrijven sneller acteren en ook preventieve maatregelen verder gaan doorvoeren. Twee hostingbedrijven worden bij naam genoemd. Het gaat om hosters NForce en IP Volume. NForce host volgens de onderzoekers veel kinderpornografisch materiaal. Het bedrijf weet 86 procent van de meldingen binnen 24 uur te verwijderen. Minder dan drie procent blijft langer dan 48 uur online staan, zo blijkt uit een gestratificeerde steekproef.

Grapperhaus laat weten dat gezien de hoeveelheid meldingen van kindermisbruikmateriaal die NForce ontvangt er te hoge aantallen openstaan. "Uiteindelijk telt de hoeveelheid beeldmateriaal dat op internet beschikbaar blijft, want dat bepaalt de impact in onze maatschappij", schrijft de minister. De tweede hoster die bij naam wordt genoemd is IP Volume. De TU Delft kon echter meldingen aan dit bedrijf niet meenemen in de steekproef om de verwijderingssnelheid te meten.

Volgens het Meldpunt Kinderporno komt dit doordat de meldingen die worden gedaan niet serieus door het hostingbedrijf worden opgepakt. Het meldpunt zet meldingen nu direct door naar de politie, die ze doorzet naar IP Volume. De meldingen krijgen daarmee een dwingender karakter. Grapperhaus is echter niet te spreken over deze gang van zaken. "Dit staat haaks op de afspraak dat providers de meldingen van het Meldpunt serieus nemen en verwijderen."

Bestuursrechtelijke aanpak

De minister meldt verder dat er een start is gemaakt met de uitwerking van een bestuursrechtelijke aanpak om hostingbedrijven materiaal te laten verwijderen. Bedrijven moeten kinderpornografisch materiaal binnen een bepaalde tijd verwijderen. Wordt dit niet gedaan, dan kan er een last onder dwangsom of een bestuurlijke boete worden opgeleverd.

"Ik zal verder bouwen aan de komst van een bestuursrechtelijke autoriteit, een toezichthouder zogezegd, die met een bestuursrechtelijk handhavingsinstrumentarium internetbedrijven dwingt om ook de laatste openstaande meldingen weg te werken. Ik heb hiertoe een wet in voorbereiding genomen", schrijft Grapperhaus, die afsluitend toevoegt dat de monitor door de TU Delft een structureel karakter krijgt en de rapportage periodiek wordt gepubliceerd.

Image

Reacties (19)
09-10-2020, 10:33 door johanw
Giede reclame voor deze bedrijven, die gaan dus niet meteen je website offline gooien omdat iemand iets roept en daar het woord "kinderporno" in gebruikt maar kijken eerst of het wel waar is.
09-10-2020, 10:49 door Anoniem
Door johanw: Giede reclame voor deze bedrijven, die gaan dus niet meteen je website offline gooien omdat iemand iets roept en daar het woord "kinderporno" in gebruikt maar kijken eerst of het wel waar is.
Nou nou... je krijgt een melding dat er kinderporno staat op server X met een vorm van aannemelijk bewijs. Daar reageert bijv. Leaseweb dus niet op, of heel heel langzaam. Of ze wachten op een vonnis van een rechter.

Sorry, maar vind ik dat gewoon laakbaar. Onfatsoenlijk.

Nu weet ik wel waarom: Het is enorm veel werk om je netwerk schoon te houden van misbruik (in allerlei vormen). Dat kost geld en dat willen partijen, zoals Leaseweb, niet uitgeven want het levert ze niks op.
09-10-2020, 11:01 door MathFox
Door johanw: Giede reclame voor deze bedrijven, die gaan dus niet meteen je website offline gooien omdat iemand iets roept en daar het woord "kinderporno" in gebruikt maar kijken eerst of het wel waar is.
Aan de andere kant: het is opvallend dat de nummer één al drie jaar dezelfde is en steeds meer de "specialist" lijkt te worden op dat gebied. Bij de meeste andere hosters lijkt het alsof ze af en toe een brandje moeten uittrappen.
09-10-2020, 11:42 door Anoniem
@ MathFox,

Dan moet je dus daar een voorbeeld gaan stellen, ze een termijn gunnen om hun racks op te schonen of de hele provider desnoods voor een proefperiode neerhalen. Maar dat helpt niet al te veel. Dit zijn volgens mij alleen maar acties voor de Buehne. "Kijk ons via dit soort onderzoeken eens goed bezig zijn"-verhaal, "Grappiewaus" en zijn helpers zijn daar goed in.

Want in het andere geval, dan wordt het gefaciliteerd vanuit landen waar je er niet (meer) bij kunt of heel veel moeilijker. Nu kun je het nog in de gaten houden, dan speelt het zich helemaal buiten je bereik af.

Of je moet het anonieme helemaal uit Internet weghalen. Dan moet iedereen echt op anderhalve meter van elkaar blijven met een persoonlijk herleidbare identiteit. ;) Kan dus alleen bij "total surveillance en total control" situaties en dan nog.

Breng het maar in beeld, het misbruik en de misbruikers, voor mij mag het.

#sockpuppet
09-10-2020, 12:18 door _R0N_
Door johanw: Giede reclame voor deze bedrijven, die gaan dus niet meteen je website offline gooien omdat iemand iets roept en daar het woord "kinderporno" in gebruikt maar kijken eerst of het wel waar is.

Denk eerder dat ze zo goedkoop zijn omdat ze geen personeel hebben en elke klant is er 1.
Maar als ik als legale klant dit lijstje zou zien is de verhuizing snel ingezet.
09-10-2020, 12:21 door _R0N_
In het verleden is een misbruikende provider wel eens in z'n geheel offline gehaald door z'n transit providers. Als de provider een notoire overtreder is en er niets aan doet of blijft zeggen er niets van te weten lijkt me dat een prima oplossing.
09-10-2020, 12:35 door MathFox - Bijgewerkt: 09-10-2020, 13:02
@sockpuppet,

Als je dit soort zaken aanpakt, dan gaat het ondergronds. Het is niet zo moeilijk om met TOR een verborgen website op te zetten en er zijn ook andere methoden om dit soort materiaal te verspreiden, eventueel via een P2P netwerk.
En dan komt de vraag waarom de jacht op kinderporno nu echt zo nodig is. En waar ligt de grens? Strandfoto's? Tekeningen? Bekroonde films? (https://www.techdirt.com/articles/20201006/15035245453/texas-grand-jury-indicts-netflix-lewd-exhibition-children-movie-cuties.shtml) Mag je nog wel naaktfoto's van kinderen gebruiken in een boek over seksuele voorlichting?

En als je gaat proberen de anonimiteit weg te halen, zul je een enorme opkomst aan katvangers gaan zien.
09-10-2020, 12:41 door Anoniem
Namen en shamen: Tis zelf net een klein kind. Kan me ook niet voorstellen dat hostingbedrijven een weinig constructief ministertje serieus nemen. Of de rest van dat leugentrio...
09-10-2020, 13:36 door Anoniem
Het plan van grapperhaus is prima

maar nu word het een kwestie van tijd dat de controle hierop corrupt word
de handhaving van deze plannen komen dan in gevaar.

Voorkom corruptie bij het uitvoeren van deze controle-taken op de hostingbedrijven!

En dat er geen corruptie ontstaat inclusief aangenomen corrupte medewerkers
die de plannen van grapperhaus moeten uitvoeren maar het gaan dwarsbomen.

Want we leven nu in een drugstaats inclusief alle corruptie en crime
wat we wekelijks lezen en zien in het nieuws.

Nederland Nu 2020
09-10-2020, 14:18 door Bitje-scheef
Door MathFox: @sockpuppet,

Als je dit soort zaken aanpakt, dan gaat het ondergronds. Het is niet zo moeilijk om met TOR een verborgen website op te zetten en er zijn ook andere methoden om dit soort materiaal te verspreiden, eventueel via een P2P netwerk.
En dan komt de vraag waarom de jacht op kinderporno nu echt zo nodig is. En waar ligt de grens? Strandfoto's? Tekeningen? Bekroonde films? (https://www.techdirt.com/articles/20201006/15035245453/texas-grand-jury-indicts-netflix-lewd-exhibition-children-movie-cuties.shtml) Mag je nog wel naaktfoto's van kinderen gebruiken in een boek over seksuele voorlichting?

En als je gaat proberen de anonimiteit weg te halen, zul je een enorme opkomst aan katvangers gaan zien.

Maar de optie om niet te handhaven lijkt me geen goede raad.
09-10-2020, 15:00 door Anoniem
What if? Hoe verwerpelijk ook, geen hond ligt écht wakker van een paar vieze plaatjes. Daarbij heeft een gemiddelde viespeuk zijn security niet op orde. Die zijn zó opgespoord, lijkt me.
Maar nee, lekker achterover leunen en namen en shamen dan maar. Man, man, grow up.
09-10-2020, 15:07 door Anoniem
Er wordt de laatste tijd niet meer zo veel gepier2pierd. Beaker browser is er nog wel, CLIQZ is alweer weg.
De Piracy Bay wordt nog steeds overal in ons landje goed geblokkeerd.

Kennelijk heeft het handhaven van rechten op het illegaal uitvoeren van de Happy Birthday song meer prioriteit,
dan waar we hierboven in de draad over praten. Het gaat daarbij dan ook om heel veel geld.

Bij Tor zullen de niet al te tech-savvy zielen zeker steken laten vallen en daardoor te traceren en vervolgen zijn.
Do not do the crime, when you cannot do the time, zou het motto moeten zijn.

Maar de hele t&p discussie is veelal een spatlap voor het faciliteren van meer surveillance
en meer overheid-eindgebruikertje-dwarszitten of gewoon praatje pot en staat mooi in een rapport.

De opmerking dat we hier al in een top-drugs-bananen-export-natie voor de halve wereld leven
en zeker het continentale plat, is een vaststelling met alle implicaties van dien.
Je wordt daar niet echt vrolijk van (lachgas daargelaten ;)).

Dweilen met alle kranen open en vechten tegen de spreekwoordelijke Amsterdamse bierkaai
rond de Modderkolk.

Joris Goedbloed
09-10-2020, 15:21 door Anoniem
Het zal de dienstverlening alleen maar duurder maken.
Providers gooien geen geld naar iets waar ze niets mee of voor kunnen terugverdienen.

Waarom zou je je rekken op gaan schonen van iets voor iets dat niet betaalt. Filantropie?

Daarom blijft sommig misbruik van malcreanten incluis, soms ook zo lang staan (meer dan 1.000 uur).
Die gegevens waren vroeger publiekelijk in te zien op CleanMX,
zelf ook in zekere zin een fragwuerdige Dienst,
daarom alleen nu via een persoonlijk account kennis van te nemen,

Behalve het factchecker gilde en de opschoonactiviteiten van Big Tech onder het mom van clickbait bestrijding,
gebeurt er nominaal echt (veel te) weinig om de infrastructuur wat veiliger en opgeschoond te krijgen.
Voorlopig zie ik dat dan ook nog niet zo 1-2-3 gebeuren.

(consclusie;) Ik denk dat het ministeriele initiatief dan ook geen zoden aan de dijk zal zetten

luntrus
09-10-2020, 17:16 door Briolet
Door johanw: Giede reclame voor deze bedrijven, die gaan dus niet meteen je website offline gooien omdat iemand iets roept en daar het woord "kinderporno" in gebruikt maar kijken eerst of het wel waar is.

Ligt er aan. Websites die laks zijn en hun klanten blijkbaar niet goed checken zullen meer foute lui aantrekken. Dit kan ook op jouw mooie website uitstralen in de beleving van anderen. En als er IP adressen gedeeld worden via virtual hostst kan het zelfs tot blokkade van jouw website leiden.

Verder is het mij niet duidelijk of ze alleen laks zijn bij dit soort verzoeken, of dat ze überhaupt een slechte service hebben.Ik zou ze# in elk geval mijden.

# : Eigenlijk maar 1 want die staat met afstand boven aan.
09-10-2020, 17:25 door MathFox
@luntrus: tragedy of the commons. Zolang vervuilen goedkoper is dan opruimen zal het kapitalisme vervuilen aanmoedigen. Zie ook global warming.

@Joris Goedbloed: Het lijkt alsof na de val van de muur Stasi-gedachten het westen ingerold zijn (een aanzienlijk deel is ook de oceaan overgestoken). Vergt aandacht en bestrijding. Nederland doet het ook niet slecht qua porno-productie.

@Anoniem 15:00: op welke plaatjes een viespeuk zich aftrekt gaat de buitenwereld niets aan. Maar als porno-censuur een discussie over hoe mannen en vrouwen met elkaar om moeten gaan in de weg staat hebben we een maatschappelijk probleem.

@Bitje-scheef: We hebben een gedoogbeleid voor hennep. Niet handhaven is een optie.
10-10-2020, 01:14 door Anoniem
Even googelen en je ziet dat deze providers al jaren wereldwijd bekend staan als grote spammers. Afsluiten die handel en opsluiten de eigenaren. Probleem is dat die clubs in het buitenland zitten, zoals de Seychellen.
12-10-2020, 01:08 door Anoniem
Door Anoniem: @ MathFox,

Dan moet je dus daar een voorbeeld gaan stellen, ze een termijn gunnen om hun racks op te schonen of de hele provider desnoods voor een proefperiode neerhalen. Maar dat helpt niet al te veel. Dit zijn volgens mij alleen maar acties voor de Buehne. "Kijk ons via dit soort onderzoeken eens goed bezig zijn"-verhaal, "Grappiewaus" en zijn helpers zijn daar goed in.

Want in het andere geval, dan wordt het gefaciliteerd vanuit landen waar je er niet (meer) bij kunt of heel veel moeilijker. Nu kun je het nog in de gaten houden, dan speelt het zich helemaal buiten je bereik af.

Of je moet het anonieme helemaal uit Internet weghalen. Dan moet iedereen echt op anderhalve meter van elkaar blijven met een persoonlijk herleidbare identiteit. ;) Kan dus alleen bij "total surveillance en total control" situaties en dan nog.

Breng het maar in beeld, het misbruik en de misbruikers, voor mij mag het.

#sockpuppet
Mee eens met "Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid is zoals aangekondigd begonnen met naming en shaming van hostingbedrijven die afbeeldingen van kindermisbruik niet snel genoeg verwijderen." is zeker niets mis! Misschien dat de uitvoering in de praktijk wat minder soepel gaat maar dit soort f*ck*rs oppakken en slachtoffers helpen staat zeker voorop.
12-10-2020, 01:08 door Anoniem
Door Anoniem: Even googelen en je ziet dat deze providers al jaren wereldwijd bekend staan als grote spammers. Afsluiten die handel en opsluiten de eigenaren. Probleem is dat die clubs in het buitenland zitten, zoals de Seychellen.
+1 <3
12-10-2020, 11:53 door MathFox
Door Anoniem:
Mee eens met "Minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid is zoals aangekondigd begonnen met naming en shaming van hostingbedrijven die afbeeldingen van kindermisbruik niet snel genoeg verwijderen." is zeker niets mis! Misschien dat de uitvoering in de praktijk wat minder soepel gaat maar dit soort f*ck*rs oppakken en slachtoffers helpen staat zeker voorop.
Wie wil je aanpakken? Kinderverkrachters: ja! Pornoverspreiders: daar kun je discussies over hebben. (Wil je ook sextende jongens en meisjes de gevangenis in hebben?) Pornokijkers: waarom? (Wie gaat het wat aan hoe je thuis met de gordijnen dicht masturbeert.) En de gemiddelde server-verhuurder: nee, tenzij ze misbruik aanmoedigen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.