image

ACM: winkels informeren klanten beter over updates voor IoT-apparaten

dinsdag 13 oktober 2020, 10:22 door Redactie, 3 reacties
Laatst bijgewerkt: 13-10-2020, 11:54

Wie bij de grote winkelketens bol.com, Coolblue en MediaMarkt een Internet of Things-apparaat wil kopen wordt vooraf beter geïnformeerd over de updates die het apparaat ontvangt. Het gaat dan om hoe lang het apparaat updates ontvangt, de frequentie van de updates en om wat voor soort updates het gaat. Deze informatie kan bij de beslissing over een eventuele aankoop worden meegewogen.

Volgens de ACM is het belangrijk dat winkels deze informatie van tevoren verstrekken. "Omdat 'slimme' apparaten zonder updates onveilig en soms zelfs onbruikbaar worden", aldus de toezichthouder. Daarnaast moet informatie worden verstrekt over wat het product doet, of het kan samenwerken met andere apparaten, of er andere diensten nodig zijn om het apparaat te kunnen gebruiken en hoe het zit met het gebruik van gegevens van de gebruiker.

De fabrikanten van de IoT-apparaten moeten deze informatie beschikbaar stellen aan de verkopers, die het weer aan potentiële kopers kunnen tonen. Eind vorig jaar kondigde de ACM een onderzoek aan in hoeverre online winkels deze informatie verstrekken. Dat was onvoldoende, zo stelt de toezichthouder, die vervolgens de grote aanbieders van consumentenelektronica hierop aansprak.

Drie grote aanbieders, bol.com, Coolblue en MediaMarkt, hebben inmiddels de informatie op de productpagina's van een groot aantal slimme apparaten uitgebreid en verbeterd, zo laat de ACM vandaag weten. De toezichthouder ziet dit als een stap in de goede richting die ook nog door andere partijen gezet moet worden. Er loopt daarom nog een onderzoek naar een ander niet nader genoemd bedrijf. Aanbieders van IoT-apparaten moeten informatie over software-updates en andere belangrijke eigenschappen verstrekken, anders overtreden ze de consumentenregels.

"Het is belangrijk dat consumenten vóór de aanschaf van een 'slim' apparaat weten hoe het is geregeld met de updates. De consument moet deze informatie voor de aankoop van de verkoper krijgen. Dit is wat we willen zien, ook bij andere online aanbieders. Wij zijn blij dat steeds meer verkopers het belang hiervan inzien", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Reacties (3)
13-10-2020, 10:54 door -Peter-
Eind vorige kondigde de ACM

Eind vorige week?
Eind vorig jaar?
Eind vorige eeuw?

Peter
13-10-2020, 13:39 door Anoniem
Die winkelketens kunnen je alle specificaties van electronica opdreunen in hun marketingpraatje. Wat het verder inhoudt, mag je zelf uitzoeken. Cyber security is dus twee bruggen te ver voor ze.
Voor surveillancecamera's bijvoorbeeld is het als leek raadzaam naar een échte (meestal particuliere) fysieke elektronicazaak te gaan en je goed te laten informeren ipv te gaan blindstaren op de prijs van de crappy camera's bij grote winkelketens. Cheap is immer cheapish bij IoT-apparaten. Zie de onderdeurtjes van Ring.
13-10-2020, 20:36 door Anoniem
Door Anoniem:Voor surveillancecamera's bijvoorbeeld is het als leek raadzaam naar een échte (meestal particuliere) fysieke elektronicazaak te gaan en je goed te laten informeren ipv te gaan blindstaren op de prijs van de crappy camera's bij grote winkelketens. Cheap is immer cheapish bij IoT-apparaten. Zie de onderdeurtjes van Ring.

Zoals je ziet duurt het nooit lang voor veiligheid weer verward wordt met door sommigen ongewenst gedrag, waarbij dan vaak "het gebrek aan privacy" erbij gehaald wordt.
Een camera die heel deugdelijk opnames maakt "in de cloud" en waar niet jan en allemaal de opnames kan bekijken die kan gewoon heel veilig zijn, zelfs al wil je niet dat de buurman zo iets monteert en jou er mee filmt terwijl je door de straat komt lopen op weg naar je huis.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.