image

Politie waarschuwt voor nepbrief Rabobank met malafide qr-code

donderdag 12 november 2020, 17:29 door Redactie, 23 reacties

De politie heeft een waarschuwing afgegeven voor een brief die van de Rabobank afkomstig lijkt en van een qr--code is voorzien waarmee de ontvanger een nieuwe bankpas kan aanvragen. De qr-code wijst echter naar een phishingsite. In deze zaak is een 17-jarige Rotterdammer aangehouden.

Volgens de brief, die in het Westland is opgedoken, verloopt de betaalpas van de ontvanger en kan die door het scannen van de qr-code een nieuwe betaalpas aanvragen. De qr-code wijst naar een phishingsite die allerlei gegevens van de gebruiker vraagt, waaronder de pincode. Tevens stelt de phishingsite dat de gebruiker zijn oude pinpas in een blanco enveloppe moet stoppen die door een postbode wordt opgehaald.

"Op deze manier komt de bankpas in handen van criminelen en doordat ze de pincode via de link konden meekijken, kunnen ze de pas gebruiken en de rekening leeghalen", aldus de politie. De 17-jarige Rotterdammer liep in een jas van PostNL rond in Maasland. Een inwoner van de gemeente die de brief ontving waarschuwde de politie omdat hij vermoedde dat de brief niet van de Rabobank afkomstig was. Agenten gingen vervolgens op zoek naar de "postbezorger" en hielden hem aan.

De politie laat weten dat medewerkers van post- en pakketdiensten nooit uit eigen beweging betaalpassen komen ophalen. "Als uw betaalpas verloopt, hoeft u die nooit in te leveren bij uw bank. Een postbezorger die uw pas komt halen, is dus bij voorbaat verdacht. Uw pas is van u, en hoeft u nooit in te leveren anders dan bij het kantoor van uw bank. Als uw pas wordt vervangen, knip hem dan door en gooi de stukken in de prullenbak", aldus het advies van de politie.

Image

Reacties (23)
12-11-2020, 17:49 door Anoniem
Leuk trouwens redactie dat de QR-code op jullie website naar de eigen website (security.nl) wijst.
12-11-2020, 17:52 door spatieman
niet bepaald slim, maar niet de eerste keer dat iemand een brief opzet en verstuurd.
12-11-2020, 17:53 door Anoniem
Filialen gaan dicht, telefoonnummers van banken zijn niet te vertrouwen en post ook al niet meer.
Contant geld wordt beetje bij beetje ontmoedigd of verboden.

En nu?
12-11-2020, 18:17 door Briolet
Als ik deze opzet zo lees, is het erom vragen dat je opgepakt wordt.

Hiervoor is maar één persoon nodig die het niet vertrouwd en de politie inschakelt. Vervolgens tikt hij fake info in op de website en geeft aan dat het pasje om x uur klaar ligt om op te halen. De oplichter heeft dan direct een strakke afspraak met oom agent.
12-11-2020, 18:32 door Anoniem
Door Briolet: Als ik deze opzet zo lees, is het erom vragen dat je opgepakt wordt.

Hiervoor is maar één persoon nodig die het niet vertrouwd en de politie inschakelt. Vervolgens tikt hij fake info in op de website en geeft aan dat het pasje om x uur klaar ligt om op te halen. De oplichter heeft dan direct een strakke afspraak met oom agent.

We weten alleen niet of de persoon ook de initiator is, of een ingehuurde handlanger (loopjongen) die snel geld wilde verdienen.
12-11-2020, 18:38 door Anoniem
En hoeveel mensen staan er nu weer bij Kifid te janken dat de bank hun schade moet vergoeden?
12-11-2020, 19:03 door Anoniem
Door Briolet: Als ik deze opzet zo lees, is het erom vragen dat je opgepakt wordt.

Hiervoor is maar één persoon nodig die het niet vertrouwd en de politie inschakelt. Vervolgens tikt hij fake info in op de website en geeft aan dat het pasje om x uur klaar ligt om op te halen. De oplichter heeft dan direct een strakke afspraak met oom agent.

Laag hangend fruit?
12-11-2020, 19:33 door Anoniem
De politie laat weten dat medewerkers van post- en pakketdiensten nooit uit eigen beweging betaalpassen komen ophalen. "Als uw betaalpas verloopt, hoeft u die nooit in te leveren bij uw bank. Een postbezorger die uw pas komt halen, is dus bij voorbaat verdacht. Uw pas is van u, en hoeft u nooit in te leveren anders dan bij het kantoor van uw bank. Als uw pas wordt vervangen, knip hem dan door en gooi de stukken in de prullenbak", aldus het advies van de politie.
Misschien geldt het voor de meeste passen, maar niet voor mijn pas. Op mijn pas staat duidelijk (in kleine letters) "Deze pas is eigendom van de Rabobank enz." Dus als de bank hem terug wil, om wat voor reden dan ook zal ik hem moeten teruggeven.
12-11-2020, 21:44 door Anoniem
"Als uw pas wordt vervangen, knip hem dan door en gooi de stukken in de prullenbak"

Knip hem vooral door door de chip!!!
12-11-2020, 23:37 door Anoniem
Door Anoniem: En hoeveel mensen staan er nu weer bij Kifid te janken dat de bank hun schade moet vergoeden?
Niet veel denk ik. Politie was er te snel bij.
13-11-2020, 07:39 door Anoniem
Kijk ook hier weer de 'de bank zal dat noooooit doen dus daarom kon je weten het niet te vertrouwen'. Echter, banken veranderen wel continue dingen aan hun 'service' en dat veroozaakt uiteindelijk bij mensen dat ze bij de volgende 'dat had je kunnen weten grap' eerder denken, 'oh ja het zal die bank wel weer wezen, nu moet het zus, nu moet het zo': eerst chippen, dan pinnen dan contactloos, nu pin automaten weg of geel als je gelukt hebt, post agentschappen weg (waar voreger de postbank ook zat) en weer deels terug, dan vernieuwde websites en apps galore enzv. en dan praat ik nu alleen nog maar van de laatste 10j. Zie hier de bron van het gedoe. Mensen zullen pas 'wennen' en om gaan met een ondoorgrondelijk systeem als het niet continue aan verandering onderhevig is en pas daarna kunnen ze onderscheid maken tussen de boeven en de bank.

Maarja systeem denkers en ecognomen runnen dit land en nooit in het belang van de mensen he ?
13-11-2020, 08:27 door Anoniem
Door Anoniem: Misschien geldt het voor de meeste passen, maar niet voor mijn pas. Op mijn pas staat duidelijk (in kleine letters) "Deze pas is eigendom van de Rabobank enz." Dus als de bank hem terug wil, om wat voor reden dan ook zal ik hem moeten teruggeven.
Ik heb even op mijn eigen Rabo-pas gekeken wat "enz." is. Dat is niet "en moet op verzoek teruggegeven worden" maar "en moet op verzoek vernietigd worden."

Als je even de kleine moeite doet om op de website van de Rabobank te kijken tref je bij "Phishing en veilig bankieren" vier dingen aan waarvan Rabo zegt dat je die nóóit moet doen. Het eerste is: "Je betaalpas opsturen of afgeven aan iemand aan de deur".

Dus ja, dit geldt wel degelijk ook voor jouw pas.

Doe jezelf een lol en begin niet al conclusies te trekken als je pas de helft van een zin hebt gelezen, maar lees de hele zin en zoek, als het belangrijk is, zelf naar meer informatie dan er op zoiets kleins als een bankpasje gedrukt kan worden. En ik hoop niet dat het misleiden van anderen door selectief zeer relevante informatie weg te laten iets is wat je willens en wetens doet.
13-11-2020, 09:34 door Briolet
Door Anoniem:
Door Briolet: Als ik deze opzet zo lees, is het erom vragen dat je opgepakt wordt.

Hiervoor is maar één persoon nodig die het niet vertrouwd en de politie inschakelt. Vervolgens tikt hij fake info in op de website en geeft aan dat het pasje om x uur klaar ligt om op te halen. De oplichter heeft dan direct een strakke afspraak met oom agent.

We weten alleen niet of de persoon ook de initiator is, of een ingehuurde handlanger (loopjongen) die snel geld wilde verdienen.
Klopt, maar bij dit concept heeft de politie de loopjongen op het netvlies voordat hij het pasje aan de mededaders afgegeven heeft. Dus ook bij gebruik van geldezels zijn de achtermannen beter te vinden bij deze scam.
13-11-2020, 10:18 door Anoniem
Door Anoniem: Kijk ook hier weer de 'de bank zal dat noooooit doen dus daarom kon je weten het niet te vertrouwen'. Echter, banken veranderen wel continue dingen aan hun 'service' en dat veroozaakt uiteindelijk bij mensen dat ze bij de volgende 'dat had je kunnen weten grap' eerder denken, 'oh ja het zal die bank wel weer wezen, nu moet het zus, nu moet het zo': eerst chippen, dan pinnen dan contactloos, nu pin automaten weg of geel als je gelukt hebt, post agentschappen weg (waar voreger de postbank ook zat) en weer deels terug, dan vernieuwde websites en apps galore enzv. en dan praat ik nu alleen nog maar van de laatste 10j. Zie hier de bron van het gedoe. Mensen zullen pas 'wennen' en om gaan met een ondoorgrondelijk systeem als het niet continue aan verandering onderhevig is en pas daarna kunnen ze onderscheid maken tussen de boeven en de bank.

Maarja systeem denkers en ecognomen runnen dit land en nooit in het belang van de mensen he ?
Op de een of andere manier toch weer de schuld bij de bank neerleggen, je leert het nooit!
13-11-2020, 10:36 door Anoniem
Door Anoniem: En hoeveel mensen staan er nu weer bij Kifid te janken dat de bank hun schade moet vergoeden?

Het Kifid, is dat die "onafhankelijke" organisatie opgericht door, voor en betaald door de banken?

Slechts 7% van de uitspraken vallen uit in het voordeel van de consument.
13-11-2020, 11:00 door Anoniem
Door Anoniem:
De politie laat weten dat medewerkers van post- en pakketdiensten nooit uit eigen beweging betaalpassen komen ophalen. "Als uw betaalpas verloopt, hoeft u die nooit in te leveren bij uw bank. Een postbezorger die uw pas komt halen, is dus bij voorbaat verdacht. Uw pas is van u, en hoeft u nooit in te leveren anders dan bij het kantoor van uw bank. Als uw pas wordt vervangen, knip hem dan door en gooi de stukken in de prullenbak", aldus het advies van de politie.
Misschien geldt het voor de meeste passen, maar niet voor mijn pas. Op mijn pas staat duidelijk (in kleine letters) "Deze pas is eigendom van de Rabobank enz." Dus als de bank hem terug wil, om wat voor reden dan ook zal ik hem moeten teruggeven.

Doe je dat ook met je geld want geld is ook eigendom van de bank.
13-11-2020, 13:18 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
De politie laat weten dat medewerkers van post- en pakketdiensten nooit uit eigen beweging betaalpassen komen ophalen. "Als uw betaalpas verloopt, hoeft u die nooit in te leveren bij uw bank. Een postbezorger die uw pas komt halen, is dus bij voorbaat verdacht. Uw pas is van u, en hoeft u nooit in te leveren anders dan bij het kantoor van uw bank. Als uw pas wordt vervangen, knip hem dan door en gooi de stukken in de prullenbak", aldus het advies van de politie.
Misschien geldt het voor de meeste passen, maar niet voor mijn pas. Op mijn pas staat duidelijk (in kleine letters) "Deze pas is eigendom van de Rabobank enz." Dus als de bank hem terug wil, om wat voor reden dan ook zal ik hem moeten teruggeven.

Doe je dat ook met je geld want geld is ook eigendom van de bank.

Eigendom van de Nederlandsche Bank dus de Staat.
13-11-2020, 13:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En hoeveel mensen staan er nu weer bij Kifid te janken dat de bank hun schade moet vergoeden?

Het Kifid, is dat die "onafhankelijke" organisatie opgericht door, voor en betaald door de banken?

Slechts 7% van de uitspraken vallen uit in het voordeel van de consument.
Als je gelijk hebt, krijg je daar ook gelijk. Onderbuikgevoelens spelen alleen bij de klagers een rol.
Kifid kijkt naar de wettelijke , afgesproken, regels!
13-11-2020, 18:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: En hoeveel mensen staan er nu weer bij Kifid te janken dat de bank hun schade moet vergoeden?

Het Kifid, is dat die "onafhankelijke" organisatie opgericht door, voor en betaald door de banken?

Slechts 7% van de uitspraken vallen uit in het voordeel van de consument.
Als je gelijk hebt, krijg je daar ook gelijk. Onderbuikgevoelens spelen alleen bij de klagers een rol.
Kifid kijkt naar de wettelijke , afgesproken, regels!

Het is gewoon een "wij van WC-eend" verhaal, heel dat Kifid.
13-11-2020, 20:33 door Anoniem
Door Anoniem:

Het is gewoon een "wij van WC-eend" verhaal, heel dat Kifid.
Net vreemd toch, dat bancaire zaken beoordeeld worden door mensen, die er verstand van hebben, in plaats van onderbuikreacties van bepaalde figuren, die er de b*llen bestand van hebben. Vergelijk het maar met de RvS, als de klagers geen positief antwoord krijgen, zijn ze corrupt en onbekwaam, terwijl de RvS alleen kijkt of de wetten en regels goed worden toegepast!
13-11-2020, 20:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kijk ook hier weer de 'de bank zal dat noooooit doen dus daarom kon je weten het niet te vertrouwen'. Echter, banken veranderen wel continue dingen aan hun 'service' en dat veroozaakt uiteindelijk bij mensen dat ze bij de volgende 'dat had je kunnen weten grap' eerder denken, 'oh ja het zal die bank wel weer wezen, nu moet het zus, nu moet het zo': eerst chippen, dan pinnen dan contactloos, nu pin automaten weg of geel als je gelukt hebt, post agentschappen weg (waar voreger de postbank ook zat) en weer deels terug, dan vernieuwde websites en apps galore enzv. en dan praat ik nu alleen nog maar van de laatste 10j. Zie hier de bron van het gedoe. Mensen zullen pas 'wennen' en om gaan met een ondoorgrondelijk systeem als het niet continue aan verandering onderhevig is en pas daarna kunnen ze onderscheid maken tussen de boeven en de bank.

Maarja systeem denkers en ecognomen runnen dit land en nooit in het belang van de mensen he ?
Op de een of andere manier toch weer de schuld bij de bank neerleggen, je leert het nooit!

ik leg de schuld niet bij de bank perse, maar ik ben wel kritisch over 'de service en coulance' van de bank die enorme winsten maakt en niet meer de alternative dienstverlening biedt naast de 'digitale diensten'. als burger heb je steevast de laatste jaren minder service, hogere kosten, minder rente, minder kantoren en gedwongen digitaal te moeten gaan en daarbij is het risico bij de burger gelegd. dat is zeer eenzijdig. en wat dat betreft heeft de ING afgelopen week ook weer een tikje op de vingers gehad vanuit den haag.

dan hebben we het security aspect nog. als je een digitaal systeem ter gebruik afdwingt, maar je veranderd dat steeds, dan heeft dan bij mensen een gevolg. denk even aan het regelmatig in de problemen raken met windows updates die de bedrijfs continuiteit raken. dat heeft tot gevolg dat update niet automatisch std gedaan worden. point is dat als je 'bank systeem' steeds meer de last bij de burger legt dan zal steeds meer van de burgers dingen slordiger gaan doen gewoonweg omdat het meer en meer mensen 'te lastig' wordt en dan kun je wel 'domme gebruikers' blijven doen, maar dan ben je blind voor de mens in het geheel waar het nu net allemaal om gaat.

en dat is het aspect dat u misschien maar steeds niet begrijpt?
14-11-2020, 10:21 door Anoniem
Door Anoniem: Filialen gaan dicht, telefoonnummers van banken zijn niet te vertrouwen en post ook al niet meer.
Contant geld wordt beetje bij beetje ontmoedigd of verboden.

En nu?

De telefoonnummers wel Maar de weergave in je display niet.
Dat is een groot verschil
22-11-2020, 11:58 door potshot
Door Anoniem: Filialen gaan dicht, telefoonnummers van banken zijn niet te vertrouwen en post ook al niet meer.
Contant geld wordt beetje bij beetje ontmoedigd of verboden.

En nu?
tijd voor je om niet de drama queen uit te hangen en een portie realisme aan te schaffen.
hoeveel miljoenen zijn er in het verleden door straatrovers ,inbrekers,postbus fraudeurs buitgemaakt?
contant geld dan maar afschaffen? jjaaaa! terug naar het ruilsysteem!
alleen ga je daar vast ook over los en als een jengelend oud wijf tekeer dat de overheid iedereen oplicht..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.