image

Sensoren op treinstations meten of reizigers 1,5 meter afstand houden

dinsdag 24 november 2020, 09:48 door Redactie, 19 reacties

Sensoren die ProRail op verschillende treinstations heeft hangen en de loopstromen van reizigers meten blijken ook geschikt om te kijken of mensen anderhalve meter afstand van elkaar houden. Dat meldt de Technische Universiteit Eindhoven die ProRail met de analyses helpt en onderzoek deed hoe reizigers met de corona-afstandsregel omgaan.

Zo hangen er sinds 2017 in station Utrecht Centraal negentien sensoren boven het perron van spoor vijf, die samen dag en nacht het hele perron kunnen doormeten voor onderzoeksdoeleinden. Dit gebeurt volledig anoniem, aldus de universiteit. De sensoren volgen de looppaden van reizigers. Wanneer een reiziger langs een sensor loopt verschijnt er een 'diepte-vingerafdruk' en kan de beweging worden gevolgd.

"Zo'n vingerafdruk, die op zichzelf geen persoonlijk identificeerbare informatie bevat, duurt slechts een fractie van een seconde, voldoende om de positie van voetgangers te identificeren en trajecten te bepalen. Alleen de posities en trajecten worden vervolgens opgeslagen voor analyse", zegt Alessandro Corbetta, onderzoeker van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij voegt toe dat het op deze manier mogelijk is om reizigers betrouwbaar te volgen waarbij hun privacy is gewaarborgd.

Met de sensoren wordt het gedrag van menigten onderzocht, zoals de drukte op perrons. De onderzoekers van de universiteit zagen mogelijkheden om met diezelfde sensoren óók te kijken naar het gedrag van menigten die zich moeten houden aan de anderhalve meter afstand. Het gedrag van reizigers is sinds de invoering van de regel compleet veranderd, aldus de universiteit.

Om de sensoren voor dit onderzoek te kunnen gebruiken ontwikkelden de onderzoekers een een algoritme dat heel precies én in real-time mogelijke familie-achtige groepen kan herkennen. Het gaat dan om twee of meer mensen die samen het station binnenkomen, tijdens hun tocht door het station steeds samenblijven en ook samen in dezelfde trein stappen. Corbetta hoopt dat de kennis en systemen van de onderzoekers ook op andere plekken worden ingezet, bijvoorbeeld in gemeentes, musea, stadions en luchthavens.

Reacties (19)
24-11-2020, 10:00 door SPer
volgens de volkskrant :
Sinds drie jaar hangen boven het hoofd van een nietsvermoedend publiek camera’s aan het plafond van drie perrons op Utrecht CS, Schiphol en Amsterdam-Zuid. Die schieten beelden waarna de computer de afstand uitrekent tot aan het hoofd, de schouders en dan de rest van het lichaam.

Hier past maar een ding bij : Brrrrrrrrrr
24-11-2020, 10:02 door Anoniem
Door SPer: volgens de volkskrant :
Sinds drie jaar hangen boven het hoofd van een nietsvermoedend publiek camera’s aan het plafond van drie perrons op Utrecht CS, Schiphol en Amsterdam-Zuid. Die schieten beelden waarna de computer de afstand uitrekent tot aan het hoofd, de schouders en dan de rest van het lichaam.

Hier past maar een ding bij : Brrrrrrrrrr

Ah, daar zijn ze dus voor. Heb er de afgelopen jaren al enige tijd vaak in/naar gekeken met de gedachte: wat is dat toch
24-11-2020, 10:20 door quikfit
Drie jaar al...dus corona was gepland. ;-)
24-11-2020, 10:37 door Anoniem
Door quikfit: Drie jaar al...dus corona was gepland. ;-)

Nee, maar iedere organisatie die met bewegingen van mensenmassa's te maken heeft, wil die bestuderen. Al was het alleen al om voor goede vluchtroutes te kunnen zorgen. Door dit soort metingen weten ze b.v. ook hoe mensen door smallere doorgangen stromen. Vandaar dat de NS ook wil vaststellen of het om samenhangende groepen gaat. Door dit soort modellen kunnen verbeteringen volgen bij doorgangen, zodat de stromen goed gaan. Maar kan ook blijken dat ingangen van treinen anders moeten zijn, om de in/uitstaptijd te verbeteren.
24-11-2020, 11:47 door Anoniem
Straks zul je overal door AI en IoT in de gaten gehouden worden. Die "Brave New World", die komt er ofwel rechtsom ofwel linksom. Er zitten gewoonweg te veel belangen achter. De nieuwe geplande 4e technische revolutie, die komt er ook.

Het China Mainland socal credit model zal worden ingevoerd. Daar is men er open over, hier gebeurt het ook steeds opener.

Koop meer "smart", werk mee aan ad-retargeting, installeer slimme meters en slim led. Hang alles aan het Internet tot je er zelf ook aan gehangen wordt (en dat duurt echt niet zo lang meer). Zie hoe ver men vele mensen al binnen een half jaar gekregen heeft met wat voormasseren om er zelf om te gaan liggen smeken.

"De trein dendert door wat dit betreft",

#sockpuppet
24-11-2020, 12:07 door Anoniem
Ik denk dat de NS hiermee de privacywet overtreed. . Dat ze op hun donder krijgen .
24-11-2020, 12:25 door jh81
Door Anoniem: Ik denk dat de NS hiermee de privacywet overtreed. . Dat ze op hun donder krijgen .

Je hebt het artikel niet gelezen he, nee.
24-11-2020, 12:30 door Anoniem
Door jh81:
Door Anoniem: Ik denk dat de NS hiermee de privacywet overtreed. . Dat ze op hun donder krijgen .

Je hebt het artikel niet gelezen he, nee.

Men kan alleen de voordelen van gebruik van anonieme gegevens plukken (geen AVG-verplichtingen) als je de gegevens zelf niet tot individuele personen kan herleiden en anderen dat met eventueel voor de hand liggende toekomstige technieken en/of combinatie met andere gegevens dat ook niet kunnen.

Dit vraagt er gewoon om dat iemand dat in de nabije toekomst wel lukt.
24-11-2020, 15:14 door VriendP
Door SPer: volgens de volkskrant :
Sinds drie jaar hangen boven het hoofd van een nietsvermoedend publiek camera’s aan het plafond van drie perrons op Utrecht CS, Schiphol en Amsterdam-Zuid. Die schieten beelden waarna de computer de afstand uitrekent tot aan het hoofd, de schouders en dan de rest van het lichaam.

Hier past maar een ding bij : Brrrrrrrrrr

Inderdaad, doodeng. En ja, dit gaat nog veel verder uit de hand lopen voordat men zich ineens realiseert dat we in Orwells roman zijn beland.
24-11-2020, 18:13 door Anoniem
Oei oei eng hoor!....

Gedragsonderzoekers die een methode hebben ontwikkeld om dynamisch mensenstromen te analyseren met als doelstelling: een voorspelling kunnen doen over het moment waarop het zo druk wordt op een perron dat Pro-Rail de fysieke veiligheid minder kan garanderen. Bijvoorbeeld: dat minder goed ter been zijnde mensen of kleuters onder de voet worden gelopen.

Eng hoor!
H..héél erg eng!
Doodeng, brrrrrrr. brrrrrrr.
Allemaal enge mensen, die gedragsonderzoekers!!
24-11-2020, 18:59 door Anoniem
Door Anoniem:
Door quikfit: Drie jaar al...dus corona was gepland. ;-)

Nee, maar iedere organisatie die met bewegingen van mensenmassa's te maken heeft, wil die bestuderen. Al was het alleen al om voor goede vluchtroutes te kunnen zorgen. Door dit soort metingen weten ze b.v. ook hoe mensen door smallere doorgangen stromen. Vandaar dat de NS ook wil vaststellen of het om samenhangende groepen gaat. Door dit soort modellen kunnen verbeteringen volgen bij doorgangen, zodat de stromen goed gaan. Maar kan ook blijken dat ingangen van treinen anders moeten zijn, om de in/uitstaptijd te verbeteren.

Ik voorzie ook interessante toepassingen voor blinden en slechtzienden. Die kunnen dan door de NS met behulp van een app, die piepjes afgeeft, begeleid worden over een wandelpad op anderhalvemeter afstand van de andere reizigers.
24-11-2020, 19:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door jh81:
Door Anoniem: Ik denk dat de NS hiermee de privacywet overtreed. . Dat ze op hun donder krijgen .

Je hebt het artikel niet gelezen he, nee.

Men kan alleen de voordelen van gebruik van anonieme gegevens plukken (geen AVG-verplichtingen) als je de gegevens zelf niet tot individuele personen kan herleiden en anderen dat met eventueel voor de hand liggende toekomstige technieken en/of combinatie met andere gegevens dat ook niet kunnen.

Dit vraagt er gewoon om dat iemand dat in de nabije toekomst wel lukt.

Op zich niet maar als je het koppelt aan andere gegevens en eventueel loop patronen ..krijg je een uniek beeld. Ik zou er in ieder geval met een machine learning projectje toe in staat zijn.

Wat mij betreft is dit niet ok.
24-11-2020, 19:33 door Anoniem
Wat als ProRail later toegang krijgt tot bv telecom data of andere gegevens bronnen...

Waar is de clausule dan die dit verbiedt.. het koppelen van gegevens nu en in de toekomst?

En dan heb ik het niet over interne databeesjes v. ProRail zelf.

Ik heb liever dat ze al hun energie gebruiken om vreemde elementen te weren zoals gasten die mijn dochter lastig vallen in het OV.
24-11-2020, 22:54 door Erik van Straten
Onderstrepen toegevoegd door mij:
"Zo'n vingerafdruk, die op zichzelf geen persoonlijk identificeerbare informatie bevat, duurt slechts een fractie van een seconde, voldoende om de positie van voetgangers te identificeren en trajecten te bepalen. Alleen de posities en trajecten worden vervolgens opgeslagen voor analyse", zegt Alessandro Corbetta, onderzoeker van de Technische Universiteit Eindhoven. Hij voegt toe dat het op deze manier mogelijk is om reizigers betrouwbaar te volgen waarbij hun privacy is gewaarborgd.

Uit https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0240963:
Data Availability: Considering the extreme sensitivity of the data and its implications in public safety and security, ProRail can share data only after establishing an official NDA agreement, as it was in the case of the authors. This is essential to comply with GDPR regulations which require that the anonymity of the data is not compromised by crossing it with other sources of information. Grounded requests aimed at validating the research findings will be honored after a well-motivated request for data access that complies with the GDPR is sent to [...] @prorail.nl.
Dus niet "Alleen de posities en trajecten worden vervolgens opgeslagen voor analyse"...
24-11-2020, 23:10 door MathFox
Door Erik van Straten:
Uit https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0240963:
Data Availability: Considering the extreme sensitivity of the data and its implications in public safety and security, ProRail can share data only after establishing an official NDA agreement, as it was in the case of the authors. This is essential to comply with GDPR regulations which require that the anonymity of the data is not compromised by crossing it with other sources of information.
Dus niet "Alleen de posities en trajecten worden vervolgens opgeslagen voor analyse"...
Als je positie en tijd hebt dan kun je proberen te correleren met ergens opgeslagen GPS posities van smartphones. (Beschikbaar in de VS als je een paar dollar over hebt.) Prorail zegt "Wij doen dat niet" en als je onze ruwe gegevens wil gebruiken mag jij dat ook niet!
Naar mijn mening doet Prorail hier zijn best om de privacy van de stationsbezoekers te beschermen en toch nuttige informatie over het gedrag van mensenmassa's te verzamelen.
25-11-2020, 09:07 door SPer - Bijgewerkt: 25-11-2020, 09:11
Door Anoniem: Oei oei eng hoor!....

Gedragsonderzoekers die een methode hebben ontwikkeld om dynamisch mensenstromen te analyseren met als doelstelling: een voorspelling kunnen doen over het moment waarop het zo druk wordt op een perron dat Pro-Rail de fysieke veiligheid minder kan garanderen. Bijvoorbeeld: dat minder goed ter been zijnde mensen of kleuters onder de voet worden gelopen.

Eng hoor!
H..héél erg eng!
Doodeng, brrrrrrr. brrrrrrr.
Allemaal enge mensen, die gedragsonderzoekers!!


Ja heel eng en dan voornamelijk deze regel uit het artikel in de volkskrant :
"Sinds drie jaar hangen boven het hoofd van een nietsvermoedend publiek camera’s aan het plafond van drie perrons op Utrecht CS, Schiphol en Amsterdam-Zuid."

Ik verwacht op de hoogte te zijn van de camera's en niet nietsvermoedend te zijn ......

Dit doet me sterk denken aan een mail van een verkeersonderzoeker die aan mij vroeg wat ik op moment x op weg y deed. Toen ik zei dat ze dat geen bal aangingen en verzocht deze gegevens direct te verwijderen, werd mij medegedeeld dat ze dat pas gingen doen als ik hun vraag zou beantwoorden. tot zover mijn vertrouwen in onderzoekers die met mijn gegevens aan de haal gaan .
25-11-2020, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem: Oei oei eng hoor!....

Gedragsonderzoekers die een methode hebben ontwikkeld om dynamisch mensenstromen te analyseren met als doelstelling: een voorspelling kunnen doen over het moment waarop het zo druk wordt op een perron dat Pro-Rail de fysieke veiligheid minder kan garanderen. Bijvoorbeeld: dat minder goed ter been zijnde mensen of kleuters onder de voet worden gelopen.

Eng hoor!
H..héél erg eng!
Doodeng, brrrrrrr. brrrrrrr.
Allemaal enge mensen, die gedragsonderzoekers!!

The road to hell is paved with good intentions. Een doel heiligt niet ieder middel en dat ze zelf zo krampachtig/zorgvuldig omspringen met de resultante data geeft wel aan dat het allemaal niet geheel onschuldig is.
25-11-2020, 09:40 door Erik van Straten
Door MathFox:
Door Erik van Straten:
Uit https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0240963:
Data Availability: Considering the extreme sensitivity of the data and its implications in public safety and security, ProRail can share data only after establishing an official NDA agreement, as it was in the case of the authors. This is essential to comply with GDPR regulations which require that the anonymity of the data is not compromised by crossing it with other sources of information.
Dus niet "Alleen de posities en trajecten worden vervolgens opgeslagen voor analyse"...
Als je positie en tijd hebt dan kun je proberen te correleren met ergens opgeslagen GPS posities van smartphones. (Beschikbaar in de VS als je een paar dollar over hebt.) Prorail zegt "Wij doen dat niet" en als je onze ruwe gegevens wil gebruiken mag jij dat ook niet!
Naar mijn mening doet Prorail hier zijn best om de privacy van de stationsbezoekers te beschermen en toch nuttige informatie over het gedrag van mensenmassa's te verzamelen.
Ongetwijfeld (door mij) zitten hier camerabeelden bij, zodat peer reviewers kunnen controleren of de onderzoeksresultaten steekhouden.

Los van hoe "erg" het is dat beelden van mensen, mogelijk tegen hun wil (dit is geen onderzoek waar mensen vrijwillig aan deelnemen), worden opgeslagen, bewaard en mogelijk gedeeld (al dan niet met "NDA"), maak ik ernstig bezwaar tegen het feit dat wij voortdurend glashard worden voorgelogen over de wijze waarop met onze privacygevoelige data wordt omgesprongen.

Eén zo'n onderzoekje lijkt onschuldig, maar als we geen strengere privacywetten en passende handhaving krijgen, gaat dit de komende decennia de spuigaten uitlopen.
26-11-2020, 08:55 door buttonius
Door SPer:
Dit doet me sterk denken aan een mail van een verkeersonderzoeker die aan mij vroeg wat ik op moment x op weg y deed. Toen ik zei dat ze dat geen bal aangingen en verzocht deze gegevens direct te verwijderen, werd mij medegedeeld dat ze dat pas gingen doen als ik hun vraag zou beantwoorden. tot zover mijn vertrouwen in onderzoekers die met mijn gegevens aan de haal gaan .
Dat is erg onbehoorlijk van die onderzoekers. Waarom heb je hier geen aangifte van gedaan?

Ik ken nogal wat verkeersonderzoekers en misschien ken ik de dader van dit geval. Als die onderzoeker bij een zichzelf respecterend instituut werkt, dan kan een bezwaar naar de bestuurders van dat instituut ook goed werken.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.