image

Slachtoffers datingfraude dit jaar al voor 3,5 miljoen euro opgelicht

dinsdag 8 december 2020, 11:03 door Redactie, 3 reacties

In de eerste tien maanden van dit jaar zijn al meer dan tweehonderd Nederlanders het slachtoffer van datingfraude geworden, die voor een bedrag van in totaal 3,5 miljoen euro werden opgelicht. Dat laat de Fraudehelpdesk aan Security.NL weten.

Vorig jaar klopten 412 slachtoffers bij de Fraudehelpdesk aan, die 3,7 miljoen euro aan oplichters hadden overgemaakt. Bij datingfraude proberen oplichters via datingsites en social media om een relatie met slachtoffers aan te gaan, en vragen in een later stadium om geld. Bijvoorbeeld voor het betalen van vliegtickets om het slachtoffer te komen bezoeken.

Van januari tot en met oktober dit jaar maakten 212 mensen melding bij de Fraudehelpdesk dat ze het slachtoffer waren geworden, voor een bedrag van 3,5 miljoen euro. Dat komt neer op een gemiddeld schadebedrag van 16.500 euro per slachtoffer. Vorig jaar was dat nog 9.000 euro. Als de ontwikkeling van de eerste tien maanden zich doorzet verwacht de Fraudehelpdesk dat het aantal slachtoffers dit jaar op 254 uitkomt, met een totaal schadebedrag van bijna 4,2 miljoen euro.

Het gaat hier alleen om mensen die melding deden bij de Fraudehelpdesk. Het werkelijke aantal slachtoffers en schadebedrag kan dan ook veel hoger liggen. Slachtoffers zouden zich vaak schamen en dit niet aan de buitenwereld willen laten weten, bijvoorbeeld uit angst om veroordeeld te worden door de eigen omgeving. Om mensen voor datingfraude te waarschuwen is er deze week een voorlichtingscampagne gestart.

Reacties (3)
08-12-2020, 11:45 door Anoniem
En nu maar wachten tot de politiek en de consumentenbond roepen dat de banken dit ook maar moeten vergoeden, net als bij phishingfraude. (want lekker makkelijk)

In beide gevallen maken de slachtoffers (willens-en-wetens) zelf geld over naar de oplichters.
Gelijke monniken, gelijke kappen.

En waar stopt dit dan? Als alle overige bank-klanten failliet zijn?

(voor de duidelijkheid. Ik ben van mening dat slachtoffers van phishing- én dating-fraude zelf verantwoordelijk zijn voor hun handelen. En dus ook voor hun schade. Niet de banken. )
08-12-2020, 14:04 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
(voor de duidelijkheid. Ik ben van mening dat slachtoffers van phishing- én dating-fraude zelf verantwoordelijk zijn voor hun handelen. En dus ook voor hun schade. Niet de banken. )

Waar komt die toename van bijna dehumanisering van slachtoffers in onze samenleving toch vandaan, vraag ik mij angstvallig af.
Voelen wij ons groter als wij mensen kunnen nawijzen: "jij bent een sukkel, ik ben beter dan jij", zonder nog empatie te voelen met deze slachtoffers van misdaad?
Ik ben van mening dat diegene die zo kortzichtig 'straightforward' denkt weinig beter is dan degene die de feitelijke ellende aanricht.
08-12-2020, 15:50 door Anoniem
Door Aduhna:
Door Anoniem:
(voor de duidelijkheid. Ik ben van mening dat slachtoffers van phishing- én dating-fraude zelf verantwoordelijk zijn voor hun handelen. En dus ook voor hun schade. Niet de banken. )

Waar komt die toename van bijna dehumanisering van slachtoffers in onze samenleving toch vandaan, vraag ik mij angstvallig af.
Voelen wij ons groter als wij mensen kunnen nawijzen: "jij bent een sukkel, ik ben beter dan jij", zonder nog empatie te voelen met deze slachtoffers van misdaad?
Ik ben van mening dat diegene die zo kortzichtig 'straightforward' denkt weinig beter is dan degene die de feitelijke ellende aanricht.

Dit heeft niets met dehumaniseren te maken, maar met verantwoordelijk zijn voor je eigen doen-en-laten. En daar de consequenties van dragen. Zon ben ik oppgevoed.
"Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten."


Als mijn portemonnee gestolen wordt, ga ik ook niet naar de bank toe om mijn contante geld te laten vergoeden.

Als ik geld aan een bedelaar of straatverkoper geef, vanweg diens vlotte praatje, en ik daar later spijt van krijg, ga ik ook niet aan de bank vragen mij de "schade" te vergoeden.

Als ik in aandelen investeer, vanweg de vlotte praatjes van de makelaar en die aandelen blijken later op gebakken lucht gebaseerd te zijn, dan ga ik ook niet naar de bank toe om de schade te laten vergoeden.

De bank is een commerciele partij.
Niet een weldadigheidsinstelling of sociaal vangnet voor iedereen die eens een verkeerde beslissing neemt met zijn geld.
Klop dan bij de Sociale Dienst van je gemeente aan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.