image

Netflix waarschuwt gebruikers die accounts van anderen gebruiken

donderdag 11 maart 2021, 16:38 door Redactie, 12 reacties

Netflix is een test begonnen waarbij het gebruikers waarschuwt die accounts van anderen gebruiken om films en series van de streamingdienst te bekijken. Op Twitter, Reddit en Hacker News maken meerdere Netflix-gebruikers melding van de waarschuwing.

Daarin stelt Netflix dat als de gebruiker niet bij de eigenaar van het account in huis woont, er een eigen account nodig is om te kunnen blijven kijken. Gebruikers kunnen vervolgens kiezen om het account te verifiëren of dit later te doen. Kiest men voor de optie om de verificatie later uit te voeren, dan kan men blijven kijken zonder dat de waarschuwing een tweede keer verschijnt.

Abonnees kunnen vaak vanaf één account meerdere streams bekijken. Twee jaar geleden ging het bericht rond dat Netflix het delen van wachtwoorden wilden gaan aanpakken. Eerder had de streamingdienst nog laten weten dat het delen van wachtwoorden iets is waar het bedrijf mee moest leren leven, aangezien het ook vaak legitiem gebeurt, bijvoorbeeld tussen partners en kinderen.

Netflix zou deze tolerante houding vanwege de misgelopen inkomsten mogelijk gaan veranderen. Zo maakte chief product officer Greg Peters in 2019 nog bekend dat er naar de situatie werd gekeken en er naar een "consumentvriendelijke" oplossing zou worden gezocht.

Image

Reacties (12)
11-03-2021, 17:01 door Anoniem
Is gewoon onderdeel van hun marketing. Immers een 'zwart' kijkende klant een abonnement proberen aan te smeren is goedkoper dan een nieuwe klant zoeken.
11-03-2021, 17:15 door Anoniem
Ze hebben de 50% limiet van hun systeem bereikt.
Eerst is het goede reclame, ze hebben over-capaciteit.
Nu er te veel abbonees zijn kunnen ze niet meer gratis geven.
11-03-2021, 19:54 door Anoniem
Mmm ik vind het een beeeetje dubbel. Want ze geven niets gratis. Men betaald voor 1,2 of 4 simultane streams. Het zou infrastructuur technisch niets uit moeten maken vanaf welk IP deze bekeken worden. Of door wie. Er is betaald voor 4 streams dus heb je het recht om 4 streams te gebruiken. Zeker ook nog eens als je een 3 persoonshuishouden hebt en je maar 3 streams nodig hebt. Dan betaal je dus in feite 1 stream voor niets. Dat pakken ze wel lekker mee. Dat is geen probleem blijkbaar. Maar die ene stream laten gebruiken door iemand anders is ineens not done. Dat is dubbel, zo niet hypocriet.
Maargoed, 8 euro per maand is ook nou niet echt een bedrag waardoor je aan de bedelstaf raakt. In de regel.

Dus als ze het een beetje relaxed aanpakken en een melding geven met de vraag of ik zou willen overwegen om mijn Netflix-plans aan te passen, en niet totaal apeshit gaan met verkapte dreigmeldingen en pressie om een dubbel abbonement af te sluiten anders einde abonnement, dan zou ik daar niet negatief tegenover staan. Mits ze dan ook gewoon 1,2,3 en 4 streams aanbienden. En niet 1,2 en 4.
11-03-2021, 20:21 door Anoniem
Denk alleen niet dat veel mensen het volledige abonnementsgeld willen betalen voor wat je krijgt bij Netflix. Daarnaast betaal je ook nog eens extra met jouw privacy. Dit in combinatie met versplintering zie ik het einde van Netflix eerder komen dan gedacht.

Onze overheid heeft beloofd bij het invoeren van het downloadverbod dat er een fatsoenlijk legaal alternatief zou komen.
Helaas nog altijd geen feit, ook niet voor muziek.
12-03-2021, 06:05 door Anoniem
Ik betaal voor 4 gelijktijdige streams. Mijn partner thuis, ik ergens anders voor werk en mijn moeder bij haar thuis en soms onze zoon die het op zijn tablet gebruikt ook als hij onderweg is. Dus dit zou niet meer mogen maar ik mag er wel voor betalen? Ik kon overigens in de voorwaarden niet zo snel vinden dat dit niet zou mogen.
12-03-2021, 08:57 door majortom - Bijgewerkt: 12-03-2021, 08:57
En hoe willen ze dit controleren? Op IP? Mag ik dan niet meer, zoals nu, mijn stream bekijken vanaf bijvoorbeeld mijn hotelkamer, een ander lid van het huishouden in het OV en de rest vanaf thuis?; of achter een VPN?
12-03-2021, 09:03 door Anoniem
Hmmm. Een beetje de omgekeerde wereld, de reacties die ik hier tot dus ver lees.

Het feit dat iets (technisch) mogelijk is, wilt niet zeggen dat dat ook is toegestaan volgens de regels en/of voorwaarden.
Ja, je hebt het recht 4 streams te gebruiken. Binnen de gestelde voorwaarden (en regelgeving)! En bij mij weten staat in de voorwaarden van Netflix vrij duidelijk dat delen buiten het eigen huishouden niet is toegestaan. Daar ben je als klant mee akkoord gegaan.

Netflix kent momenteel 3 smaakjes en in drie abo-vormen zit meer verschil dan enkel het aantal gelijktijdige streams. Iets met beeldkwaliteit.
Zouden ze meer variatie kunnen bieden. Misschien wel. Let wel dat meer variatie vaak gepaard gaan met meer onderhoud en support (en dus kosten). Het is niet voor niets dat veel bedrijven hun product portefeuille klein proberen de houden of reduceren. Maar dat is een heel andere discussie.

Het is alleen erg naïef om als Netflix eerst te zeggen dat je het (omwille van complexiteit) ”toestaat". Om hier dan later op terug te komen. Aan de andere kant, we zijn inmiddels een aantal jaren verder. En er kan in de tussentijd veel zijn veranderd. De vraag, concurrentie, kosten en mogelijkheden t.a.v. (security) monitoren etc.

Terugkomend naar de hoeveelheid streams...
Als je maar 3 steams nodig heb, betaal je nog altijd minder per stream dan de eenvoudigere abo-vormen. De rekensom laat ik even aan jezelf over ;)

Ook worden nog steeds veel accounts gestolen/gehackt. Iets dat hiermee (enigszins) kan worden bestreden. Feitelijk is dit een vorm van MFA, waarbij de abonnementhouder een OTP krijgt. Binnen één huishouden zou dat geen issue moeten zijn om aan je partner of ouder te vragen om je die code toe te sturen.

Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed waarom dit zo'n probleem zou zijn.
12-03-2021, 09:32 door Anoniem
Is gewoon onderdeel van hun marketing. Immers een 'zwart' kijkende klant een abonnement proberen aan te smeren is goedkoper dan een nieuwe klant zoeken.

Is daar een probleem mee ? Ze kunnen je ook juridisch benaderen, met een schade claim wegens onrechtmatig gebruik van hun dienst.
12-03-2021, 10:09 door Anoniem
Ik betaal familie abbonement maar sinds kort heb ik een zwart beeld terwijl iets afspeelt, wel ondertiteling en geluid maar geen beeld. Zijn de laatste tijd wel meer onderliggende problemen met afspelen en niet alleen bij mij helaas
12-03-2021, 10:52 door Anoniem
Ze kunnen je ook juridisch benaderen, met een schade claim wegens onrechtmatig gebruik van hun dienst.

Het is niet standaard onrechtmatig gebruik. Het zit hem in de tekst 'If you don't live with the owner of this account'. Het is formeel een juridische kwestie. Want ik mag dus als eigenaar van het account vanaf zoveel ip adressen kijken als ik maar wil (onderweg, bij een ander, op vakantie etc). Dat maakt het dus ook niet te controleren.

Ze gaan ervan uit dat er een percentage reageert en er mee stopt. Dat is een quick-win, meer niet.
12-03-2021, 11:54 door Anoniem

Als je een abonnement voor één SD-scherm hebt, is HD niet beschikbaar.

Misschien moeten ze hier wat aan doen. Dan hoeven mensen ook geen accounts meer te delen.
12-03-2021, 12:00 door Anoniem
Toen Netflix kwam had ik gehoopt dat er eindelijk een betaalbaar platform zou zijn waar ik op een legale manier series en films kon kijken. Want 12 euro voor een bioscoopkaartje (20 euro icm eten/drinken) is gewoon veels te gek. Ik was oprecht blij met Netflix. Nu is er verplintering, Netflix, Disney+, Videoland etc. etc. en is het dus niet mogelijk om een account te delen en de kosten te delen.

Wat Netflix en veel andere partijen vergeten is dat het voor veel mensen een vrije keus is om gebruik te maken van hun diensten, en dat men bij weigering van het leveren van de dienst (bij account-sharing) net zo makkelijk teruggaat naar Torrents.

Toevallig vorige week Kodi op een Pi geïnstalleerd. Torrents stream ik rechtstreeks vanaf een server met duizenden films (inclusief Nederlandse ondertiteling). Ik had echt willen betalen, maar 5 abbonementen kan ik mij niet veroorloven. Gemiste kans voor Netflix en concurrenten..
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.