Privacy - Wat niemand over je mag weten

Privacy van huurder bij gebruik WIFI van verhuurder

16-03-2021, 14:03 door C4M., 14 reacties
Laatst bijgewerkt: 16-03-2021, 14:06
Als huurder kan en mag ik gebruik maken van de WIFI van mijn verhuurder. Mijn vraag is heel simpel: kan mijn verhuurder al mijn bezochte zoekopdrachten en bezochte websites raadplegen? Zo ja, hoe kan ik mij hier tegen beschermen? + weliswaar blijvend gebruik te maken van zijn WIFI-installatie? Beschermt het activeren van een VPN mij hier soms tegen?

Alvast bedankt voor jullie tips.

Grtz. C4M
Reacties (14)
16-03-2021, 15:12 door Anoniem
1. Zolang je HTTPS gebruikt niet, dan is je verbinding encrypted
2. Als je VPN gebruikt heb je ook privacy
3. Een eigen internetverbinding is ook een optie
4. Waarom denk je dat je verhuurder interesse heeft, in jouw zoekopdrachten?
16-03-2021, 15:51 door Anoniem
Je kunt een VPN nemen, maar dan verschuif je het probleem naar de VPN-provider. Een VPN-provider kan alles zien en loggen (en die gegevens doorverkopen als dat in de EULA staat).

Beter is dan om een VPN op te zetten (openvpn) met een eigen server (VPS kost 5 euro per maand).

En nog beter is om gewoon Tor Browser te gebruiken!
16-03-2021, 16:08 door Anoniem
Ik zou je sterk willen aanraden om gebruik te maken van een goede VPN (met kill switch om te voorkomen dat verkeer erlangs lekt). Dit is echt een must in jouw geval.

Betrouwbare VPN's zijn bijvoorbeeld Mullvad (5 euro per maand) of ProtonVPN. Deze zullen nooit je gegevens loggen.

Zonder VPN heeft je verhuurder inzicht in welke websites je bezoekt (o.a. DNS requests) als hij zou willen.

Als de website gebruik maakt van https (slotje in de adresbalk) dan zal je verhuurder niet kunnen zien welke gegevens je met de website deelt nadat je deze hebt geopend, omdat de verbinding tussen jou en de website dan versleuteld is. Ook kan hij in de meeste gevallen niet zien welke pagina's jij 'binnen' een website bezoekt (alles wat vaak achter de .com of .nl staat in het adres).

Hij kan wel altijd zien wanneer je op internet zit (zegt iets over je leefpatronen), met welke apparaten, etc.
16-03-2021, 16:10 door Anoniem
Ter aanvulling: je zoekopdrachten kan hij in principe niet inzien. Als je eerst naar een zoekwebsite gaat, zoals Google, Duck.com, Starpage.com, enzovoort, dan maak je eerst een versleutelde verbinding met die website (https) waarna je verhuurder niet meer kan zien wat je intypt als zoekopdracht op die website.

Wel kan hij potentieel je DNS-requests zien (dus welke pagina's je bezoekt) en zelfs beïnvloeden (verkeerde pagina's voorschotelen of zaken blokkeren) als hij dat zou willen.

Dus zoals ik hierboven al zei raad ik je aan om een betrouwbare VPN te gebruiken op al je toestellen (computer, telefoon, etc) die met deze Wifi verbinding maken.
16-03-2021, 16:54 door Anoniem
Weet je dat je van je mobiel een WiFi-Access point kunt maken?

Op de iPhone heet deze optie Personal Hotspot.
16-03-2021, 20:23 door tomm
Door Anoniem: Weet je dat je van je mobiel een WiFi-Access point kunt maken?

Op de iPhone heet deze optie Personal Hotspot.
Hou er dan wel erg in dat je de data van je mobiele abonnement hiermee verbruikt en dat dit misschien niet toereikend kan zijn.
Overigens zal een doorsnee verhuurder niet genoeg (technische) kennis hebben of überhaupt de behoefte om te zien wat jij als huurder op internet doet, maar je weet maar nooit.
Als zoiets gebeurd dan is het bewust en niet per ongeluk, geen idee of het juridisch mag?
16-03-2021, 20:40 door Anoniem
Door tomm:
Door Anoniem: Weet je dat je van je mobiel een WiFi-Access point kunt maken?

Op de iPhone heet deze optie Personal Hotspot.
Hou er dan wel erg in dat je de data van je mobiele abonnement hiermee verbruikt en dat dit misschien niet toereikend kan zijn.
Overigens zal een doorsnee verhuurder niet genoeg (technische) kennis hebben of überhaupt de behoefte om te zien wat jij als huurder op internet doet, maar je weet maar nooit.
Als zoiets gebeurd dan is het bewust en niet per ongeluk, geen idee of het juridisch mag?

Misschien heeft de verhuurder die technische kennis niet, maar een andere gebruiker van het netwerk (de buurman) wel. Ik denk dat het beter is om te zorgen dat de privacy in orde is.

Als je het liefst geen gebruik maakt van het Wifi-netwerk, dan is inderdaad een Unlimited mobiel data abonnement en een 4G-dongle een goede optie. Als je wel van het Wifi-netwerk gebruik maakt, dan een betrouwbare VPN.

Tor Browser kan ook, zoals ik hierboven iemand zie aanraden, maar daarop werken niet alle websites even lekker. Bovendien is dan alleen je browsegedrag niet zichtbaar, maar wel al het andere verkeer vanaf je computer (mail, game apps, losse Twitter client app, telemetrie, enzovoort).
16-03-2021, 20:51 door Anoniem
Zoekopdrachten nee, bezochte websites ja. Het inkloppen van security.nl heeft tot gevolg dat het vertaald moet worden naar een IP adres (82.94.191.110) en die vertaalslag (nslookup/dns qeuery) is zichtbaar voor iedereen binnen dat netwerk. Ook voor eventuele anderen die van dat WIFI netwerk gebruik mogen maken.

Er zijn een aantal maatregelen mogelijk:
DOH instellen
Tor gebruiken
VPN gebruiken

Succes met je keuze.
16-03-2021, 20:54 door Anoniem
Misschien ook wel handig om even de discussie "Naar straatadres te herleiden domeinnaam onveilig?" te lezen waar het probleem van de andere kant af (vanaf de verhuurder) benaderd wordt. Wellicht een andere situatie dan waar je nu mee te maken hebt, maar een paar van de heikele punten komen daar wel ter sprake.
16-03-2021, 22:08 door Anoniem
Door Anoniem: 1. Zolang je HTTPS gebruikt niet, dan is je verbinding encrypted
2. Als je VPN gebruikt heb je ook privacy
3. Een eigen internetverbinding is ook een optie
4. Waarom denk je dat je verhuurder interesse heeft, in jouw zoekopdrachten?

Punt 1 klopt niet helemaal, het domein is vaak wel zichtbaar (o.a. in DNS verzoeken, maar ook vaak in de TLS headers).

Voordat je nu helemaal 2 gaat kopen: check even wat voor modem er hangt waar jij mee verbind, is dat gewoon een Experiabox van KPN? Kleine kans dat je verhuurder iets ermee kan doen (dat ding staat echt niets toe bijna).
Hangt er een hele server: ja, dan zou ik zeker een VPN gebruiken, zie het dan als publiek internet (wifi spot bij de McDonals :P).

Nadeel van zo een VPN is namelijk ook weer dat je hun je verkeer gaat geven, dus wie vertrouw je meer: de VPN aanbieder (veelal buitenlandse wetgeving) of je verhuurder en zijn provider (die op NL wetten zitten)

Note. Sommige providers zoals Ziggo bieden je een optie om hun VPN te gebruiken (wifispots), soms gratis, maar soms met nadeel van snelheidsbeperking. Heb je wel weer wachtwoorden nodig.

Doorvraag voor de volgende: Stel die buurman kijkt toch, is die inbreuk op de privacy dan wettelijk beschermd? Kun je schadevergoedingen gaan eisen?
17-03-2021, 09:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: 1. Zolang je HTTPS gebruikt niet, dan is je verbinding encrypted
2. Als je VPN gebruikt heb je ook privacy
3. Een eigen internetverbinding is ook een optie
4. Waarom denk je dat je verhuurder interesse heeft, in jouw zoekopdrachten?

Punt 1 klopt niet helemaal, het domein is vaak wel zichtbaar (o.a. in DNS verzoeken, maar ook vaak in de TLS headers).

Voordat je nu helemaal 2 gaat kopen: check even wat voor modem er hangt waar jij mee verbind, is dat gewoon een Experiabox van KPN? Kleine kans dat je verhuurder iets ermee kan doen (dat ding staat echt niets toe bijna).
Hangt er een hele server: ja, dan zou ik zeker een VPN gebruiken, zie het dan als publiek internet (wifi spot bij de McDonals :P).

Nadeel van zo een VPN is namelijk ook weer dat je hun je verkeer gaat geven, dus wie vertrouw je meer: de VPN aanbieder (veelal buitenlandse wetgeving) of je verhuurder en zijn provider (die op NL wetten zitten)

Note. Sommige providers zoals Ziggo bieden je een optie om hun VPN te gebruiken (wifispots), soms gratis, maar soms met nadeel van snelheidsbeperking. Heb je wel weer wachtwoorden nodig.

Doorvraag voor de volgende: Stel die buurman kijkt toch, is die inbreuk op de privacy dan wettelijk beschermd? Kun je schadevergoedingen gaan eisen?

Port mirroring op een Experiabox is zo ingesteld. Een behoorlijke VPN-provider lijkt meer te vertrouwen dan willekeurige verhuurder X. Dat zijn vaak scharrelaars die geen idee hebben van de toepasselijke wetgeving.
17-03-2021, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Doorvraag voor de volgende: Stel die buurman kijkt toch, is die inbreuk op de privacy dan wettelijk beschermd? Kun je schadevergoedingen gaan eisen?
In Nederland kun je geen schadevergoedingen krijgen als je niet ook daadwerkelijk schade hebt. Dwz schade waarvan je bonnetjes hebt of vergelijkbare manier om het aannemelijk te maken.
Dus je kunt geen schadevergoeding eisen voor "het feit dat ie met me mee heeft zitten kijken".
Dan moet je hem strafrechtelijk laten vervolgen, maar dan krijgt ie straf en de boete die hij evt krijgt gaat naar de staat, niet naar jou.
17-03-2021, 15:26 door Anoniem
Een pc met een vaste lan verbinding :P
Een mobieltje van nokia :P

Ow wat een heerlijkheid toch :P

NLTOEN1999
17-03-2021, 18:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Port mirroring op een Experiabox is zo ingesteld. Een behoorlijke VPN-provider lijkt meer te vertrouwen dan willekeurige verhuurder X. Dat zijn vaak scharrelaars die geen idee hebben van de toepasselijke wetgeving.
Daar staat tegenover dat het voor een VPN-provider heel verleidelijk is om te gaan snuffelen in het verkeer, terwijl er voor een willekeurige verhuurder niks te winnen is daarbij en het ook helemaal niet voor de hand ligt om dat soort dingen te gaan doen, zeker als het geen kamer verhuur in de woning van de verhuurder betreft.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.