image

Datalek bij GGD raakt duizend Nederlanders die coronatest deden

vrijdag 19 maart 2021, 20:22 door Redactie, 22 reacties

Duizend Nederlanders die een coronatest lieten doen zijn getroffen door het datalek bij de GGD. Uit politieonderzoek blijkt dat van deze personen de gegevens zijn ingezien, gestolen en mogelijk verkocht. Dat meldt GGD GHOR, de overkoepelende organisatie van GGD'en, vandaag via de eigen website.

De gestolen data bestaat uit naam, adres, telefoon, e-mailadres, burgerservicenummer en nationaliteit. De personen van wie deze gegevens zijn gestolen, zijn of worden via een brief door de GGD geïnformeerd. Het is nu nog niet duidelijk wanneer de politie het onderzoek afrondt en of er nog meer gedupeerden zijn, zo laat GGD GHOR verder weten.

In januari werd bekend dat GGD-medewerkers persoonsgegevens uit twee coronasystemen van de GGD via Telegram te koop aanboden. Het onderzoek dat na de ontdekking werd ingesteld leidde tot de aanhouding van zeven verdachten in de leeftijd van 18 tot en met 25 jaar. Naar aanleiding van het datalek lieten honderden mensen hun gegevens uit de systemen van de GGD verwijderen.

Tevens zegt GGD GHOR dat er maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat GGD-medewerkers gegevens makkelijk uit de systemen kunnen halen zonder daartoe bevoegd te zijn. "Wij hebben een specialistisch team samengesteld en extra controlemaatregelen genomen. Zo kunnen we continu nagaan of onze medewerkers op een zorgvuldige manier omgaan met de persoonsgegevens", aldus de organisatie.

Reacties (22)
19-03-2021, 20:54 door Anoniem
ik snap dat niet.
hoe moeilijk kan het zijn om het telefoonnummer te gebruiken als ID voor de beller.
de 'file' over de klant is dan al geopend op de call center agent's bureaublad voordat zij/hij hem aan de telefoon krijgt.
dat bouwde ik 20 jaar geleden al.
bij een geen-telefoon-id (vreemd nummer/geheim nummer) kun je mensen hun laatste 3 cijfers van hun ID laten inkloppen.
de rest van de calls laat je bij VOG gekeurde medewerkers landen.
19-03-2021, 21:03 door Anoniem
En nu? De GGD zet sorry en dat was het dan.

Kortom: zorg dat je niet in een database van de GGD terecht komt. Beveiliging is blijkbaar niet op orde. En gevolgen zijn er alleen voor de slachtoffers. Je weet wel, zoals het altijd gaat bij de overheid van Nederland.
19-03-2021, 23:12 door Anoniem
Wel eens gehoord dat bij een data-breach alle gedupeerden door een organisatie werden gevrijwaard door ze te verzekeren tegen financiële en imago schade.

*DAT* zouden de ambtenaren bij onze overheid ook moeten doen voor de gedupeerden uit het artikel hierboven.

(mompelt iets over weinig klasse en dom gedoe)
20-03-2021, 07:47 door quikfit
Door Anoniem: En nu? De GGD zet sorry en dat was het dan..

Yep...hoort bij het rijk,die kunnen niet beter.
20-03-2021, 07:59 door Anoniem
Door Anoniem: En nu? De GGD zet sorry en dat was het dan.

Kortom: zorg dat je niet in een database van de GGD terecht komt. Beveiliging is blijkbaar niet op orde. En gevolgen zijn er alleen voor de slachtoffers. Je weet wel, zoals het altijd gaat bij de overheid van Nederland.
Ze hebben naar aanleiding van dit incident veranderingen aangebracht. Er valt ongetwijfeld nog wel het een en ander te verbeteren maar een verstandig mens baseert wel een beslissing nu op de situatie nu, en niet op de een situatie die er al niet meer is.
20-03-2021, 08:28 door Anoniem
Door quikfit:
Door Anoniem: En nu? De GGD zet sorry en dat was het dan..

Yep...hoort bij het rijk,die kunnen niet beter.

Klopt. Je krijgt ook niet de indruk dat het probleem is opgelost. “We controleren beter” leest als “ het kan nog steeds maar we weten wanneer het gebeurt”. Te suf voor woorden.
20-03-2021, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem: ik snap dat niet.
hoe moeilijk kan het zijn om het telefoonnummer te gebruiken als ID voor de beller.
de 'file' over de klant is dan al geopend op de call center agent's bureaublad voordat zij/hij hem aan de telefoon krijgt.
dat bouwde ik 20 jaar geleden al.
bij een geen-telefoon-id (vreemd nummer/geheim nummer) kun je mensen hun laatste 3 cijfers van hun ID laten inkloppen.
de rest van de calls laat je bij VOG gekeurde medewerkers landen.
Ja, dat werkt dus niet.
Telefoonnummers zijn spoofbaar.
20-03-2021, 12:43 door Anoniem
Klopt. Je krijgt ook niet de indruk dat het probleem is opgelost. “We controleren beter” leest als “ het kan nog steeds maar we weten wanneer het gebeurt”. Te suf voor woorden.
Dat zij niet kunnen denken wil niet zeggen dat wij niet kunnen denken, dus gewoon nee zeggen.
20-03-2021, 13:06 door Anoniem
Tevens zegt GGD GHOR dat er maatregelen zijn genomen om te voorkomen dat GGD-medewerkers gegevens makkelijk uit de systemen kunnen halen zonder daartoe bevoegd te zijn.

Klinkt als dat ze nu alleen de download-knop verwijderd hebben. Die had een prominente plek op het scherm.
20-03-2021, 14:42 door Anoniem
We heffen het glas, doen een plas en alles kloddert verder zoals het was. Niks nieuws, dat is Nederland.
20-03-2021, 16:25 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 20-03-2021, 16:33
Door Anoniem: Wel eens gehoord dat bij een data-breach alle gedupeerden door een organisatie werden gevrijwaard door ze te verzekeren tegen financiële en imago schade.

*DAT* zouden de ambtenaren bij onze overheid ook moeten doen voor de gedupeerden uit het artikel hierboven.

(mompelt iets over weinig klasse en dom gedoe)

De ambtenaren waar jij en alle onwetenden m.b.t. hoe de overheid in elkaar steekt zo denigrerend over 'mompelen', zijn gewoon net als 99% van de medewerkers in het bedrijfsleven, doodgewone loonslaven die het geluk hebben gehad bij een sollicitatieprocedure voor een baantje bij de overheid hun vlees goedgekeurd te zien. Meer niet.

Het pathogene! ongefundeerde geou....hoer m.b.t. tot: alles overheid heeft groteske vormen aangenomen en dat is vooral opvallend hier op security.nl geëtaleerd door weinig klasse en dom gedoe!

Denk er maar eens diep over na; laat maar eens goed tot je doordringen; laat maar eens goed bezinken: hoe jij het zou vinden om door de buitenwereld altijd met de nek aangekeken te worden omdat je bij toeval een baan hebt bij een werkgever die totaal buiten jouw schuld om er een zooitje van heeft gemaakt! en om daarom voor dom en klasseloos te worden weggezet!
Kun jij dat?
Zo ja: dan ben je een fatsoenlijk mens.
Zo neen: ben je net als al die andere elkaar na-mekkerende volksstammen hier een klasseloos en dom individu!
20-03-2021, 17:08 door Anoniem
Door Staewoldt:
Door Anoniem: Wel eens gehoord dat bij een data-breach alle gedupeerden door een organisatie werden gevrijwaard door ze te verzekeren tegen financiële en imago schade.

*DAT* zouden de ambtenaren bij onze overheid ook moeten doen voor de gedupeerden uit het artikel hierboven.

(mompelt iets over weinig klasse en dom gedoe)

De ambtenaren waar jij en alle onwetenden m.b.t. hoe de overheid in elkaar steekt zo denigrerend over 'mompelen', zijn gewoon net als 99% van de medewerkers in het bedrijfsleven, doodgewone loonslaven die het geluk hebben gehad bij een sollicitatieprocedure voor een baantje bij de overheid hun vlees goedgekeurd te zien. Meer niet.

Het pathogene! ongefundeerde geou....hoer m.b.t. tot: alles overheid heeft groteske vormen aangenomen en dat is vooral opvallend hier op security.nl geëtaleerd door weinig klasse en dom gedoe!

Denk er maar eens diep over na; laat maar eens goed tot je doordringen; laat maar eens goed bezinken: hoe jij het zou vinden om door de buitenwereld altijd met de nek aangekeken te worden omdat je bij toeval een baan hebt bij een werkgever die totaal buiten jouw schuld om er een zooitje van heeft gemaakt! en om daarom voor dom en klasseloos te worden weggezet!
Kun jij dat?
Zo ja: dan ben je een fatsoenlijk mens.
Zo neen: ben je net als al die andere elkaar na-mekkerende volksstammen hier een klasseloos en dom individu!

Zo heeft ieder zijn ervaringen bij de overheid. De mijne: leuke teams gezien die goed bezig zijn, maar deze worden afgezeken *in* de organisatie, en anderzijds debielen gezien die een promotie krijgen.

Ik weet niet welk nieuws jij leest, maar bij menig overheidsinstelling wordt geld over de balk gesmeten waar je U tegen zegt, en dat is wel geld dat jij en ik afdragen via onze belastingsysteem. Ik heb niets tegen belasting betalen, maar over de nut & noodzaak van menig organisatie of project heb ik vaak grote twijfels en deze ook geuit.

Wat is het doel nu van de overheid? Deze instellingen moeten ons land faciliteren met diensten die we als Nederlanders samen overkoepelend beter kunnen regelen als een ieder individueel! Dus dan verwacht ik dan ook dat het geregeld wordt op professioneel niveau.
20-03-2021, 20:31 door Anoniem
Door Staewoldt:
Door Anoniem: Wel eens gehoord dat bij een data-breach alle gedupeerden door een organisatie werden gevrijwaard door ze te verzekeren tegen financiële en imago schade.

*DAT* zouden de ambtenaren bij onze overheid ook moeten doen voor de gedupeerden uit het artikel hierboven.

(mompelt iets over weinig klasse en dom gedoe)

De ambtenaren waar jij en alle onwetenden m.b.t. hoe de overheid in elkaar steekt zo denigrerend over 'mompelen', zijn gewoon net als 99% van de medewerkers in het bedrijfsleven, doodgewone loonslaven die het geluk hebben gehad bij een sollicitatieprocedure voor een baantje bij de overheid hun vlees goedgekeurd te zien. Meer niet.

Het pathogene! ongefundeerde geou....hoer m.b.t. tot: alles overheid heeft groteske vormen aangenomen en dat is vooral opvallend hier op security.nl geëtaleerd door weinig klasse en dom gedoe!

Denk er maar eens diep over na; laat maar eens goed tot je doordringen; laat maar eens goed bezinken: hoe jij het zou vinden om door de buitenwereld altijd met de nek aangekeken te worden omdat je bij toeval een baan hebt bij een werkgever die totaal buiten jouw schuld om er een zooitje van heeft gemaakt! en om daarom voor dom en klasseloos te worden weggezet!
Kun jij dat?
Zo ja: dan ben je een fatsoenlijk mens.
Zo neen: ben je net als al die andere elkaar na-mekkerende volksstammen hier een klasseloos en dom individu!

Mooi betoog! Helemaal mee eens en mensen blijven maar VVD stemmen ondanks de toeslagen affaire etc....
Verdiep je eens echt in wat links wil om al dit te voorkomen. Maar ja, rechts is nu populair. Mensen zijn gebrainwasht door social media.
20-03-2021, 21:00 door Anoniem
Door Anoniem:Mooi betoog! Helemaal mee eens en mensen blijven maar VVD stemmen ondanks de toeslagen affaire etc....
Verdiep je eens echt in wat links wil om al dit te voorkomen. Maar ja, rechts is nu populair. Mensen zijn gebrainwasht door social media.

Hoe onze overheid (dis)functioneert heeft niets te maken of het politiek links of rechts is.
20-03-2021, 22:27 door Anoniem
En bedankt weer voor het zoveelste lek van mijn gegevens..
21-03-2021, 01:28 door Anoniem
Ja, de ambtenaar moet uitkijken voor een aantekening op z'n conduite-staat,
als ie te veel persoonlijk initiatief toont of te "eerlijk" is.

Ik verwijt dit ambtenaren niet. Ook de hoofddirectie niet.
Maar met de privatisering ging het goed mis.

In alles regeert tegenwoordig het groot-commercieel gebeuren (buro zus en zo en Big Tech),
ook over regeringen, politici, continenten.
Netwerken betekent het ofwel "hand-in-foot-works".

Ze hebben de hele aardbol in bezit onderhand.
We denken nog in te beperkte ouderwetse termen.
We zien de wereld niet zoals ie in werkelijkheid "tikt".
Dat is de grote "makke".

Goede week allemaal en een dikke doei van jullie aller,

#sockpuppet
21-03-2021, 13:29 door Anoniem
Tja het was al het zoveelste datalek daar,ze hebben er gewoon niet goed de software op orde nog steeds niet.
21-03-2021, 13:30 door karma4
Door Anoniem: Mooi betoog! Helemaal mee eens en mensen blijven maar VVD stemmen ondanks de toeslagen affaire etc.... Verdiep je eens echt in wat links wil om al dit te voorkomen. Maar ja, rechts is nu populair. Mensen zijn gebrainwasht door social media.
Wat links wil:
- Boetdoening van iedereen die toevallig wit en man is, bij voorbaat schuldig aan racisme. (het nieuwe linkse racisme)
- Geld uitdelen aan een ieder die toevallig gekwetst is, wil je ook nog een 30.000 euro.
Misschien nog een luxe auto en reis erbij? Henk en Ingrid zullen daarvoor moeten dokken
- Wil je werk, goede baan? Alleen als je gekleurd, vrouw en uit een minderheidsgroep komt. De rest kan stikken.
Social media hebben dat soort geluid opgepikt en de mensen hebben daaruit hun conclusie getrokken
Beter bij extreem rechts want die zeggen tenminste nog dat ze voor het volk zijn.

Vergeet niet Dat Kleijnsma en Dijsselbloem uitstekende vertegenwoordigers van het rechts geprivatiseerde met zelfredzaamheid en participatiemaatschappij zijn/waren. Het is het scenario dat Eric-Arthur vaak beschreven heeft.
Het was niet als handleiding bedoeld maar als een waarschuwing.
21-03-2021, 13:31 door karma4
Door Anoniem: En bedankt weer voor het zoveelste lek van mijn gegevens..
En wat is het probleem als ze je naam zouden zien? Dat scenario dat de ene helft van de bevolking de ander in de gaten moet gaan houden zoals de AP dat graag zou zien is vele malen eger.
21-03-2021, 16:12 door majortom
Door karma4:
Door Anoniem: En bedankt weer voor het zoveelste lek van mijn gegevens..
En wat is het probleem als ze je naam zouden zien? Dat scenario dat de ene helft van de bevolking de ander in de gaten moet gaan houden zoals de AP dat graag zou zien is vele malen eger.
Was het maar alleen de naam, dan zou het meevallen. Het waren o.a. BSN, NAW, telefoonnummer en uitslag test (oftewel medisch gegeven). Genoeg om o.a. identiteitsfraude mee te plegen.
22-03-2021, 11:18 door Anoniem
Wat een comments... zo onveilig is het systeem dus niet als je goed leest, eigenlijk staat er gewoon dat data niet gelekt is als in door een groot lek / onveilig systeem maar door mafketels die fotos' maakten, er zijn dus FOTOS gemaakt en geen complete db gelekt, je hebt hier dus gewoon te maken met droeftoeters die er werken, ipv een grote nalatigheid van de ggd.

Leg mij uit hoe je voorkomt dat iemand foto's maakt.....
22-03-2021, 14:57 door Anoniem
Iemand die foto's maakt van persoon-gerelateerde gevoelige data moet meteen de laan uit.
Daar hopeven niet veel woorden aan vuil te maken.

Net als mensen die bij een actie van hulpverleners hun smartfoon te voorschijn menen te moeten halen.
Als ze in de weg lopen of foto's maken, zwaar beboeten deze hap.

Ze worden wel kwaad als ik hen met een onaangelijnde pitbull op de plaat vastleg.
Dan is de baas slechter opgevoed als zijn of haar pitbull vaak.

Eens met bovenstaande reactie. Het zijn merendeels mafketels, die eenmaal op de wereld gezet en zo gevormd zijn,
dat je er geen blije oppassende types meer van kunt brouwen. Niet aannemen dit soort lui.

Joris Goedbloed
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.