image

IND vervangt 11.000 verblijfsdocumenten na fout met pasfoto en vingerafdruk

vrijdag 9 april 2021, 09:52 door Redactie, 7 reacties

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) gaat 11.000 verblijfsdocumenten van in Nederland wonende Britten vervangen omdat er een fout is gemaakt bij het nemen van de pasfoto en het vastleggen van vingerafdrukken. Dat laat de IND op de eigen website weten.

De IND meldt dat het recentelijk ontdekte dat er technische problemen zijn opgetreden met de mobiele biometrische eenheden die op twee tijdelijke locaties in Amsterdam en Utrecht werden gebruikt. Deze locaties waren speciaal ingericht voor Britse burgers en hun gezinsleden die vanwege de Brexit een verblijfsdocument wilden aanvragen.

Het gaat om de pasfoto en vingerafdrukken die tussen 3 augustus 2020 tot en met 8 januari 2021 op deze locaties werden vastgelegd. De kwaliteit van de gemaakte foto's is onvoldoende en voldoet niet aan de standaarden wat betreft resolutie, scherpte en contrast, zo stelt de IND. Daarnaast is in sommige gevallen de linker en rechter vingerafdruk verkeerd vastgelegd.

De uitgegeven verblijfsdocumenten blijven wel gewoon geldig en volgens de IND zou dit niet voor problemen moeten zorgen. De overheidsinstanties heeft de Marechaussee en de politie over het probleem met de documenten gewaarschuwd. Toch moeten de verblijfsdocumenten worden vervangen om aan de EU-standaarden te voldoen. De gedupeerde Britten hoeven niet opnieuw naar een IND-loket, maar kunnen een nieuwe pasfoto door een in Nederland erkende fotograaf laten maken en die opsturen.

De IND stelt verder dat het het probleem met de vingerafdrukken bij het klaarmaken van het nieuwe verblijfsdocument kan worden verholpen. Het nieuwe document zal per koerier bij de mensen worden afgeleverd. Alle gedupeerden worden per brief geïnformeerd. Hoe het kan dat het probleem nu pas wordt ontdekt laat de IND niet weten.

Reacties (7)
09-04-2021, 10:20 door [Account Verwijderd]
Citaat IND (Immigratie- en naturalisatiedienst):

"Due to a technical fault with the biometrics units used at those locations..."

en:

"To ensure the minimum inconvenience, it is not necessary to come to an IND desk to have biometrics taken again, or to collect the replacement document. Those affected just need to have a new passport photo taken by a recognised photographer in the Netherlands.

Dus het gepruts, of dat nu komt door een technisch probleem of inadequate kennis van de gebruikte apparatuur, wordt financieel afgewenteld op degenen die het document nodig hebben.

Wij, inmiddels grijze bijna 65plussers, leerden ooit lang geleden dat je fouten volledig moet compenseren dus nooit ten laste moet laten komen - nog niet in het minst - van de benadeelden. En wie is hier degene die dit nobele inzicht vertrapt?
De overheid.
Ter contemplatie:
Op uitverkleind niveau ligt hieraan dezelfde mentaliteit ten grondslag als in de toeslagenaffaire: Machtsmisbruik. We (overheid) hebben een fout gemaakt, en toch zullen we laten blijken dat wij over alle machtsexploitatie blijven beschikken.
09-04-2021, 10:21 door Anoniem
Er kan een nieuwe kaart gemaakt worden MET vingerafdrukken zonder die OPNIEUW af te geven. Dan staan die vingerafdrukken dus ergens extern opgeslagen?
Kunnen ze een kopietje maken van de huidige ID kaart?

Dit is dan voor Britten, dus Brits rechtssysteem (gok ik). Maar in NL mag je volgens mij geen vingerafdrukken bewaren. Dus.... ik vind dit ergens verdacht...

TheYOSH
09-04-2021, 11:06 door Anoniem
Door Staewoldt:
"To ensure the minimum inconvenience, it is not necessary to come to an IND desk to have biometrics taken again, or to collect the replacement document. Those affected just need to have a new passport photo taken by a recognised photographer in the Netherlands.

Dus het gepruts, of dat nu komt door een technisch probleem of inadequate kennis van de gebruikte apparatuur, wordt financieel afgewenteld op degenen die het document nodig hebben.

Oh dat zie ik daar niet staan... wellicht is er nog een paragraaf dat ze het bonnetje kunnen insturen?
Ik vind het juist prima dat ze als ze kennelijk zelf geen foto's kunnen maken, dit nu aan deskundigen overlaten en die ook nog wat laten verdienen.
De gemiddelde reactie is hier altijd "de overheid kan niks, laat het toch het bedrijfsleven doen!" en nou doen ze dat een keer en dan is het WEER niet goed???
09-04-2021, 11:22 door Anoniem
Door Staewoldt: Citaat IND (Immigratie- en naturalisatiedienst):

"Due to a technical fault with the biometrics units used at those locations..."

en:

"To ensure the minimum inconvenience, it is not necessary to come to an IND desk to have biometrics taken again, or to collect the replacement document. Those affected just need to have a new passport photo taken by a recognised photographer in the Netherlands.

Dus het gepruts, of dat nu komt door een technisch probleem of inadequate kennis van de gebruikte apparatuur, wordt financieel afgewenteld op degenen die het document nodig hebben.

Wij, inmiddels grijze bijna 65plussers, leerden ooit lang geleden dat je fouten volledig moet compenseren dus nooit ten laste moet laten komen - nog niet in het minst - van de benadeelden. En wie is hier degene die dit nobele inzicht vertrapt?
De overheid.
Ter contemplatie:
Op uitverkleind niveau ligt hieraan dezelfde mentaliteit ten grondslag als in de toeslagenaffaire: Machtsmisbruik. We (overheid) hebben een fout gemaakt, en toch zullen we laten blijken dat wij over alle machtsexploitatie blijven beschikken.

Ze zeggen het niet, maar ik krijg de indruk dat - de kosten voor de pasfoto uitgezonderd - dit kostenloos is:

Those affected just need to have a new passport photo taken by a recognised photographer in the Netherlands. They then attach it to the photo form enclosed with the letter received from the IND, sign the form and send it to the IND. The IND will then prepare the replacement residence document within 8-12 weeks of receiving the signed form and photo. The replacement document will be delivered at home by the government's courier service (IPKD).

Het zou overigens wel sieren om ook de foto te vergoeden. En ik mis een retouradres, liefst een antwoordnummer. Maar het is betere service dan ik gewend ben van een overheidsdienst.
09-04-2021, 12:30 door Briolet
Door Anoniem: Dit is dan voor Britten, dus Brits rechtssysteem (gok ik). Maar in NL mag je volgens mij geen vingerafdrukken bewaren. Dus.... ik vind dit ergens verdacht...

Nee, dit is een Nederlands verblijfsdocument en valt dus onder Nederlands recht.

Ik had vroeger ook zo'n verblijfsvergunning die elke 5 jaar verlengd moest worden. (altijd gratis als ik me het goed herinner) Totdat die zo'n 20 jaar geleden helemaal niet meer nodig was voor een burger van een ander EU land.
09-04-2021, 12:46 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem, 11:06 uur:
Door Staewoldt:
"To ensure the minimum inconvenience, it is not necessary to come to an IND desk to have biometrics taken again, or to collect the replacement document. Those affected just need to have a new passport photo taken by a recognised photographer in the Netherlands.

Dus het gepruts, of dat nu komt door een technisch probleem of inadequate kennis van de gebruikte apparatuur, wordt financieel afgewenteld op degenen die het document nodig hebben.

Oh dat zie ik daar niet staan... wellicht is er nog een paragraaf dat ze het bonnetje kunnen insturen?
Ik vind het juist prima dat ze als ze kennelijk zelf geen foto's kunnen maken, dit nu aan deskundigen overlaten en die ook nog wat laten verdienen.
De gemiddelde reactie is hier altijd "de overheid kan niks, laat het toch het bedrijfsleven doen!" en nou doen ze dat een keer en dan is het WEER niet goed???


Neen die 'paragraaf' is er niet. En bovendien moet je lezen wat er staat. Dus ZIEN wat er ontbreekt op: https://ind.nl/en/news/Pages/IND-to-replace-some-residence-documents-due-to-technical-fault.aspx Daarin ligt het terechte vertrekpunt van mijn volledige reactie: Er is geen financiële vergoeding in het vooruitzicht gesteld voor de extra te maken kosten.
Oh ehh... Alles wat je daarna bekritiseert in mijn reactie is bijgevolg gebakken lucht.
Zoals ook:
Wat bedoel je overigens met gemiddeld? Betrek je mij daar ook bij? Verklaar je nader, want het gaat om MIJN gefundeerde reactie gevrijwaard van enige twijfel omdat zij is besloten in datgene wat de IND zelf aangeeft, nogmaals: geen financiële vergoeding voor het prutswerk van de IND.

Door Anoniem, 11:22 uur:...Maar het is betere service dan ik gewend ben van een overheidsdienst...

Je meent het. Ik heb heel andere wel zéér goede ervaringen met de overheid:

Vorig jaar had ik heel snel een bewijs van inschrijving in de gemeente waar ik woon nodig.
Normaal duurt die procedure twee dagen omdat zij niet wordt afgeven aan de balie van ons stadskantoor, maar alleen wordt verstuurd. Voor mij hebben zij een uitzondering gemaakt en kon ik wachten op de afgifte.

Aan beide anoniemen: Voor de overheid heb ik veel respect. Maar respect moet je onderhouden en als ik dit soort flagrante minachting lees voor de burger door gemaakte fouten financieel af te wentelen op diegenen die helemaal niet schuldig zijn aan prutswerk van de overheid krijgt de overheid van mij de wind van voren!

Weten jullie hoe dat heet?
Rechtvaardigheid.
10-04-2021, 08:30 door Anoniem
@Staewoldt
Als ik vroeger terug moest naar een winkel met een artikel waar iets niet goed mee bleek te zijn kreeg ik echt het kaartje voor de busrit die ik anders niet gemaakt zou hebben niet vergoed. Als ik thuis moest blijven voor werkzaamheden waar ik zelf niet om gevraagd had kreeg ik echt de vrije dag die ik moest opnemen niet vergoed. Het is nooit zo geweest dat alle kosten die je had rondom iets dat de verantwoordelijkheid van een ander is vergoed werden.

En tegenwoordig is dat ook niet zo. Als je bijvoorbeeld een bij een webwinkel aangeschaft artikel retourneert omdat er iets mis mee is dan betaal je zelf de verzendkosten.

Als er een ding anders is dan het pakweg veertig jaar geleden was is het dat mensen tegenwoordig veel opvliegender reageren alsof ze iets ernstigs wordt aangedaan bij kleine tegenslagen die vroeger gewoon bij het leven hoorden. Wat dat betreft lijk je erg goed met je tijd te zijn meegegaan.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.