image

Fraudehelpdesk meldt forse toename van fraude bij online shopping

maandag 12 april 2021, 10:05 door Redactie, 7 reacties

Het aantal mensen dat bij de Fraudehelpdesk meldde te zijn opgelicht tijdens online shopping is de afgelopen maanden sterk toegenomen. In 2019 maakten nog bijna 1600 slachtoffers melding die voor 480.000 euro waren gedupeerd. Vorig jaar steeg het aantal slachtoffers dat melding deed naar bijna 3800 en bedroeg het schadebedrag 735.000 euro.

Tot en met 16 maart van dit jaar klopten al 1500 slachtoffers aan die voor 218.000 euro waren opgelicht. Als deze trend zich doorzet verwacht de Fraudehelpdesk dat het totale aantal slachtoffers voor dit jaar op bijna 7200 uitkomt met een schadebedrag van ruim 1 miljoen euro.

Volgens de Fraudehelpdesk ligt het voor de hand dat de coronacrisis hierbij een rol heeft gespeeld. "Doordat veel winkels waren gesloten, waren ook mensen die voorheen hun aankopen niet online deden aangewezen op webwinkels en handelsplaatsen. Daarnaast zagen we dat oplichters inspeelden op de situatie, bijvoorbeeld door mondkapjes, zelftests, desinfectiemiddelen of fitnessapparatuur aan te bieden."

Wie online shopt krijgt het advies om eerst op de naam van de webwinkel te zoeken en bij negatieve recensies geen risico's te nemen. "Een website vol spelfouten of kromme zinnen is in alle opzichten foute boel, evenals een webshop met slechts een handvol producten", aldus de Fraudehelpdesk, die ook aanraadt om alert te zijn wanneer de domeinnaam niet hetzelfde is als de naam van de webshop of niet overeenkomt met de aangeboden producten.

Daarnaast kan worden gekeken of de winkel is aangesloten bij een organisatie die een keurmerk uitgeeft en kan via who.is worden gecontroleerd waar en wanneer het domein is geregistreerd. "Een site die pas zeer recent is geregistreerd en/of een Nederlandse website die is aangevraagd in het buitenland kunt u als verdacht beschouwen", zo waarschuwt de Fraudehelpdesk.

Image

Reacties (7)
12-04-2021, 10:32 door [Account Verwijderd]
..."kan worden gekeken of de winkel is aangesloten bij een organisatie die een keurmerk uitgeeft en kan via who.is worden gecontroleerd"...

Dank voor de tip.

... "Een site die pas zeer recent is geregistreerd en/of een Nederlandse website die is aangevraagd in het buitenland kunt u als verdacht beschouwen"...

Het is natuurlijk triest dat weer de goeden met de kwaden mee moeten lijden. Altijd zullen er winkels zijn die vanwege de lockdown een volkomen te goeder trouw web portal online zetten om de omzet zoveel als mogelijk op peil te houden, maar de leeftijd van een webwinkel controleren is natuurlijk wel een een zinnig advies.

Zelf gebruik ik al voor controle van Websites (ik ben geen IT professional) al heel wat jaren de Netcraft Extension die bijvoorbeeld keurig aangeeft dat - SLECHTS ALS VOORBEELD - deze website in 1999 voor het eerst online kwam (First seen) en wordt gehost in Nederland (hosting country) en daarnaast een risk rating heeft van 0.
12-04-2021, 11:16 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 12-04-2021, 11:17
Je kan ook via google maps bekijken of er wel een fysieke winkel bestaat op de plaats die ze aangeven.
Hoewel er ook bedrijven zijn zonder pand, dan wordt het wat moeilijker.
Stuur een mail of bel ze op en kijk of daar op gereageerd wordt. Stel een simpele vraag over een product.
Het kan al veel uitsluiten maar 100% zekerheid heb je nooit.
Mij is het nog niet overkomen dat er helemaal niet geleverd werd of dat ik mijn geld kwijt was, maar dat zegt verder weinig.
12-04-2021, 12:37 door [Account Verwijderd]
Een keurmerk zegt mij niet zo veel.
Kopen ze die, krijgen ze die uitgedeeld na jaren bewezen betrouwbaar te zijn?
Ik kan hier een hele lijst neer zetten van webshop die er een gigantische puinhoop van maken bij vele bestellingen, die vanwege de keurmerken toch betrouwbaar zouden moeten zijn.
Ga maar eens op zoek naar recensies en klachten sites over webshops die toch betrouwbaar zouden moeten zijn vanwege een aantal keurmerken.
Nou is niet elke recensie of klacht even betrouwbaar op zo'n site, maar je kan er wel ongeveer een idee van krijgen met wie je te maken heb.
Ik zou er in ieder niet blind op vertrouwen omdat er allerlei keurmerken bij staan.
12-04-2021, 14:06 door _R0N_

"Een website vol spelfouten of kromme zinnen is in alle opzichten foute boel, evenals een webshop met slechts een handvol producten"

Het probleem is dat de mensen die er vaak intrappen net zo schrijven
Je moet voor de lol eens lezen op feestboek in de groepen met "Marktplaats opgelicht" "online opgelicht" etc..
Het is te triest voor woorden
12-04-2021, 14:10 door _R0N_
Het is voor veel mensen lastig om de foute sites te herkennen.
Ik heb m'n dochter best goed opgevoed, als ze het niet vertrouwd vraagt ze het aan mij,

Als de prijs te mooi is om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook werkelijk te mooi om waar te zijn.

Hippe Nikes voor € 49
2 kansen; of je krijgt niets en bent je geld kwijt of je krijgt uit 1 stuk plastic gegoten meuk uit Azie.
12-04-2021, 14:27 door Briolet
Door _R0N_: Hippe Nikes voor € 49
…of je krijgt uit 1 stuk plastic gegoten meuk uit Azie.

Dat zal dan lastig lopen (-:

"Een website …, evenals een webshop met slechts een handvol producten", aldus de Fraudehelpdesk,

Er is niets mis met een website met slechts een handvol producten. Er zijn genoeg websites die zich specialiseren in een paar artikelen. Denk aan de website van een biermerk, een fanclub, schoonmaak bedrijf, etc.

Ik heb bij de laatste groep wel eens een boenmachine gekocht. Bij een normale web- of lokale winkel was zoiets niet te koop. De schoonmaak firma kocht ze rechtstreeks bij de fabrikant en zette ze ook op hun website om hun afname aantallen te halen.
13-04-2021, 17:27 door Anoniem
Het kopen van bijv een App met de smartphone lijkt beetje gevaarlijk want soms vragen ze betaling via de 'Carrier'. Wat is eigenlijk de veiligste manier om zoiets te betalen?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.