image

Apple rolt iOS 14.5 met trackingbescherming volgende week uit

donderdag 22 april 2021, 11:07 door Redactie, 4 reacties

Apple zal iOS 14.5, die onder andere verplicht dat apps toestemming aan gebruikers vragen om hen te tracken, volgende week uitrollen. Dat heeft het techbedrijf via de eigen website bekendgemaakt. De feature die gebruikers meer bescherming tegen tracking moet bieden heet AppTrackingTransparency.

Elke iPhone beschikt over een uniek ID, de identifier for advertisers of IDFA. Adverteerders kunnen gebruikers via dit ID binnen apps volgen. Iets wat op grote schaal werd gedaan. Met de lancering van iOS 14.5 zal dit niet meer zonder toestemming van gebruikers mogelijk zijn. "Tenzij je toestemming van de gebruiker krijgt om tracking in te schakelen, zal de advertising identifier van het apparaat uit allemaal nullen bestaan en mag je hen niet tracken", aldus Apple in een van de week verschenen uitleg aan app-ontwikkelaars.

Wanneer ontwikkelaars hun app ter goedkeuring aan Apple aanbieden moet elke andere vorm van tracking, bijvoorbeeld via naam of e-mailadres, in de privacysectie van de productpagina in de App Store staan vermeld en mag alleen worden toegepast wanneer gebruikers toestemming geven. Tevens moeten app-ontwikkelaars aan gebruikers laten weten waarom ze de gebruiker willen tracken. Deze verplichtingen gelden vanaf 26 april voor alle apps in de Apple App Store.

Tevens wijst Apple ontwikkelaars erop dat het verzamelen van apparaat- en gebruiksgegevens om zo een unieke fingerprint van de gebruiker of het apparaat te maken in strijd is met de licentieovereenkomst voor app-ontwikkelaars.

Facebook uitte eerder felle kritiek op de maatregel van Apple, die het lastiger maakt om gebruikers te volgen. In een nieuw bericht stelt het techbedrijf dat AppTrackingTransparency beperkingen voor adverteerders introduceert en die verschillende maatregelen moeten nemen om verstoringen van hun advertentiecampagnes te voorkomen. Daarnaast zorgt de trackingbescherming ervoor dat Facebook minder data over advertenties met adverteerders kan delen.

Reacties (4)
22-04-2021, 12:33 door Anoniem
Zou fijn zijn als ze bij android dat ook doen
22-04-2021, 13:36 door Anoniem
Hoelang kondigen ze dit al aan? Lijkt me gewoon een kleine aanpassing in hun closed source build. Maar ik zou die IDFA eruit gesloopt hebben als Apple zijnde. En publicatie in deze met een persberichtje eenmalig van een paar regels is meer dan voldoende ipv een jaar roeptoeteren en uitstellen.
Die paar miljoen verlies aan advertentie-inkomsten wordt dan ruimhartig gecompenseerd door vertrouwen van je (nieuwe) klanten. Veel renderender voor de lange termijn en beter voor het imago. Het maakt je tevens voor de bühne een winnaar door hiermee bijv. Facebook te schofferen. Vervolgens lachend aanzien hoe Facebook zichzelf naar beneden haalt, want die gaan klagen in de pers en dreigen met rechtzaken als een blaffende hond. Gemiste kans...

Ik las die kop en dacht: "Eindelijk, na zoveel uitstel, updaten dan maar."...Duurt het nog een week.
22-04-2021, 13:52 door Anoniem
Zou fijn zijn als Apple Find my Iphone ook stopt met bijna constant aan te staan (ook al staan de settings op :alleen bij gebruik)
Sinds IOS 14.X pompt die de hele dag mijn gps gegevens over.

Over tracking gesproken...
22-04-2021, 14:41 door Anoniem
Door Anoniem: Zou fijn zijn als ze bij android dat ook doen
Zl niet makkelijk gebeuren. Android is "gratis" door Google beschikbaar gesteld. De tools van Google moeten er op zitten om in de play store te kunnen. En aangezien ze zelf een groot advertentienetwerk hebben, willen ze de inkomsten niet laten opdrogen..
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.