image

Belgische banken melden recordbedrag aan schade door phishing

maandag 26 april 2021, 10:30 door Redactie, 11 reacties

Criminelen hebben vorig jaar door middel van phishing een recordbedrag van Belgische bankklanten weten te stelen, zo meldt Febelfin, de overkoepelende organisatie van Belgische banken. In totaal werd er 34 miljoen euro gestolen tegenover 7,5 miljoen euro in 2019. Febelfin noemt geen slachtoffers voor 2020, maar spreekt over 67.000 frauduleuze transacties die via phishing plaatsvonden. In 2019 werden 12.400 personen slachtoffer van phishing.

Meer dan driekwart van de frauduleuze overschrijvingen werd door de banken ongedaan gemaakt, zowel door ze tijdig te detecteren en te blokkeren als door de buitgemaakte bedragen terug te vorderen. Deze bedragen zijn niet in het schadebedrag van 34 miljoen euro meegenomen. Febelfin noemt de aantallen en bedragen substantieel, maar stelt dat die niet vergeleken kunnen worden met voorgaande jaren. Voor het eerst rapporteert de koepelorganisatie namelijk over alle types van phishing en alle betalingstypes.

"Helaas stopt fraude niet bij de overgang naar een nieuw jaar. Alle signalen wijzen op een verderzetting van deze stijgende trend in 2021", aldus Febelfin. De organisatie liet onderzoek onder ruim tweeduizend Belgen uitvoeren. Daaruit blijkt dat 12 procent van de Belgische bevolking nog nooit gehoord heeft van phishing (pdf). Volgens Febelfin is het daarom belangrijk om te blijven inzetten op bewustzijnscampagnes.

Image

Reacties (11)
26-04-2021, 13:48 door Erik van Straten
34 miljoen is minder dan 2% van de ca. 1900 miljoen die Wirecard zoekmaakte. Wie betaalt dat?
26-04-2021, 15:05 door Anoniem
Door Erik van Straten: 34 miljoen is minder dan 2% van de ca. 1900 miljoen die Wirecard zoekmaakte. Wie betaalt dat?
Blijf een keertje bij het onderwerp!
26-04-2021, 15:29 door Briolet
Door Erik van Straten: 34 miljoen is minder dan 2% van de ca. 1900 miljoen die Wirecard zoekmaakte. Wie betaalt dat?

Dit heeft niets met phishing te maken, maar met frauduleuze boekhouding. En het is maar sterk de vraag of dit bedrag zoek is. Om zoek te raken moet het namelijk eerst bestaan hebben.
26-04-2021, 22:00 door Anoniem
Organiseer misschien eens een onderzoek over de onwil van de belgische banken om op vraag van de klant alles wat niet gebruikt is - uit te kunnen schakelen. Veel kan niet uitgezet worden, en dat maakt dat er veel te veel gevaarlijke routes naar onze bankrekeningen open blijven. Wat een klant niet gebruikt moet uit! D'office! Dat zal evolueren - maar de koppigheid waarmee de bank mij als klant benadert - is eerder om informatie door te verkopen en vertrouwenschendend te werken - dan die relatie deftig te onderhouden.
Vb. waarom sms-en niet verbieden, waarom telefonisch bankieren niet gewoon op aanvraag uitschakelen - u zet toch die papieren overschrijvingen af? U beperkt toch betalingen naar het buitenland... De bank zou u moeten assisteren om uw beveiliging op te schroeven - maar in werkelijkheid nodigt men u uit om u beleggingen aan te smeren waar zij beter van worden - u wordt er wellicht maar een klein beetje beter van (als u geluk heeft)!
27-04-2021, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem: Organiseer misschien eens een onderzoek over de onwil van de belgische banken om op vraag van de klant alles wat niet gebruikt is - uit te kunnen schakelen. Veel kan niet uitgezet worden, en dat maakt dat er veel te veel gevaarlijke routes naar onze bankrekeningen open blijven. Wat een klant niet gebruikt moet uit! D'office! Dat zal evolueren - maar de koppigheid waarmee de bank mij als klant benadert - is eerder om informatie door te verkopen en vertrouwenschendend te werken - dan die relatie deftig te onderhouden.
Vb. waarom sms-en niet verbieden, waarom telefonisch bankieren niet gewoon op aanvraag uitschakelen - u zet toch die papieren overschrijvingen af? U beperkt toch betalingen naar het buitenland... De bank zou u moeten assisteren om uw beveiliging op te schroeven - maar in werkelijkheid nodigt men u uit om u beleggingen aan te smeren waar zij beter van worden - u wordt er wellicht maar een klein beetje beter van (als u geluk heeft)!
Sorry, Maar als een bank zich daarmee zou gaan bemoeien, dat breekt de " pleuris" uit van al die gekkies met hun privacy gewauwel
27-04-2021, 11:05 door Anoniem
er zit een 'staartje' aan het bewust worden. je gaat je namelijk afvragen waarom jij als klant nu je aan moet passen aan een product van de bank dat als 'alles is veilig echt waar' de markt is op gezet en waarbij eigenlijk alleen de bank en niet de klant van profiteerd heeft (service omlaag, kosten omhoog, pin automaten weg, kantoren weg en interactie met een of andere chat bot en zodadelijk negatieve rente)

het kan er dus ook voor zorgen dat mensen door gaan hebben dat banken de laatste jaren hun digitale verantwoordelijkheden verzaakt hebben en de risico's daarvan bij hun klanten gelegd hebben.
27-04-2021, 13:17 door Anoniem
Door Anoniem: er zit een 'staartje' aan het bewust worden. je gaat je namelijk afvragen waarom jij als klant nu je aan moet passen aan een product van de bank dat als 'alles is veilig echt waar' de markt is op gezet en waarbij eigenlijk alleen de bank en niet de klant van profiteerd heeft (service omlaag, kosten omhoog, pin automaten weg, kantoren weg en interactie met een of andere chat bot en zodadelijk negatieve rente)

het kan er dus ook voor zorgen dat mensen door gaan hebben dat banken de laatste jaren hun digitale verantwoordelijkheden verzaakt hebben en de risico's daarvan bij hun klanten gelegd hebben.
Wat doen de banken nu in hemelsnaam fout, als de klanten bij volle bewustzijn overschrijvingen doen!
27-04-2021, 15:29 door Anoniem
Gisteren heb ik deze SMS ontvangen van :
Sinds ik op 2dehands.be op een zoekertje mijn GSM nummer heb gezet ontvang ik elke maand wel zo'n doorzichtige poging. De eerste poging was 1 uur nadat het zoekertje actief stond.

Geachte klant,
Referentie <xxxxxxx>

Wij hebben uw rekening in de 'quarantaine zone' geplaatst. u dient uw Mobiel Bankieren op uw apparaat voor 27/04/21 te bevestigen om blokkade te voorkomen: <URL naar phishing site>

Alvast bedankt voor uw medewerking.
Kantenservice <Bank xxx>
28-04-2021, 07:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: er zit een 'staartje' aan het bewust worden. je gaat je namelijk afvragen waarom jij als klant nu je aan moet passen aan een product van de bank dat als 'alles is veilig echt waar' de markt is op gezet en waarbij eigenlijk alleen de bank en niet de klant van profiteerd heeft (service omlaag, kosten omhoog, pin automaten weg, kantoren weg en interactie met een of andere chat bot en zodadelijk negatieve rente)

het kan er dus ook voor zorgen dat mensen door gaan hebben dat banken de laatste jaren hun digitale verantwoordelijkheden verzaakt hebben en de risico's daarvan bij hun klanten gelegd hebben.
Wat doen de banken nu in hemelsnaam fout, als de klanten bij volle bewustzijn overschrijvingen doen!

https://en.wikipedia.org/wiki/Empathy
28-04-2021, 10:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: er zit een 'staartje' aan het bewust worden. je gaat je namelijk afvragen waarom jij als klant nu je aan moet passen aan een product van de bank dat als 'alles is veilig echt waar' de markt is op gezet en waarbij eigenlijk alleen de bank en niet de klant van profiteerd heeft (service omlaag, kosten omhoog, pin automaten weg, kantoren weg en interactie met een of andere chat bot en zodadelijk negatieve rente)

het kan er dus ook voor zorgen dat mensen door gaan hebben dat banken de laatste jaren hun digitale verantwoordelijkheden verzaakt hebben en de risico's daarvan bij hun klanten gelegd hebben.
Wat doen de banken nu in hemelsnaam fout, als de klanten bij volle bewustzijn overschrijvingen doen!

https://en.wikipedia.org/wiki/Empathy
Bullshit!!!!
29-04-2021, 08:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: er zit een 'staartje' aan het bewust worden. je gaat je namelijk afvragen waarom jij als klant nu je aan moet passen aan een product van de bank dat als 'alles is veilig echt waar' de markt is op gezet en waarbij eigenlijk alleen de bank en niet de klant van profiteerd heeft (service omlaag, kosten omhoog, pin automaten weg, kantoren weg en interactie met een of andere chat bot en zodadelijk negatieve rente)

het kan er dus ook voor zorgen dat mensen door gaan hebben dat banken de laatste jaren hun digitale verantwoordelijkheden verzaakt hebben en de risico's daarvan bij hun klanten gelegd hebben.
Wat doen de banken nu in hemelsnaam fout, als de klanten bij volle bewustzijn overschrijvingen doen!

https://en.wikipedia.org/wiki/Empathy
Bullshit!!!!

We wachten tot dat u mentaal verouderd bent [zonder dat zelf te beseffen] en de digitale wereld vooruit stuift... jammer dat je dan waarschijnlik ook niet meer kunt onthouden wat je ongenuanceerde oppervlakkige veel te kort door de bocht meningen en uitingen nu zijn geweest...

een doordenkerdje voor je... dat is als je hem aan durft;

waar zitten nu de grenzen tussen de buisnesmodellen van banken, big-tech, de tabak industrie en drugs-dealers?

anders geformuleerd; waarom zijn we wel des duivels over de toeslagaffaire [waar een klein menselijk foutje je kapot kan maken] maar niet over het betaal verkeer [waar een klein menselijk foutje je rekeing kan plunderen]?
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.