image

Jumbo-supermarkt test camera's die lege schappen herkennen

dinsdag 11 mei 2021, 15:28 door Redactie, 14 reacties

Een filiaal van supermarktketen Jumbo in Brabant is een test begonnen met camera's die lege schappen kunnen herkennen. Volgens de Jumbo-winkel in het Noord-Brabantse Oirschot moeten de camera's helpen bij het voorraadbeheer. De informatie die via de camera's wordt verzamelt gaat de supermarkt gebruiken om de beschikbaarheid van producten te verbeteren. De camera's zijn geplaatst in het laatste gangpad van de winkel.

Het gebruik van de camera's is onderdeel van een test met elektronische schaplabels. Via deze labels is het mogelijk om prijzen en data in real-time aan te passen. Daarnaast zouden de labels voordelen bieden op het gebied van online bestellingen en voorraadmanagement. De Jumbo-supermarkt laat via een Facebookbericht weten dat klanten zich geen zorgen over hun privacy hoeven te maken. "Deze camera's worden niet gebruikt om klanten te filmen of fotograferen."

Een Alphense Jumbo-supermarkt kwam vorig jaar nog in het nieuws en werd door de Autoriteit Persoonsgegevens gewaarschuwd omdat het klanten via tientallen camera's in de gaten hield en hun gezichten scande. Het Jumbo-filiaal zette de gezichtsherkenning naar eigen zeggen in tegen winkeldieven. Jumbo liet weten dat het hier om een zelfstandige proef ging door de ondernemer die de vestiging runt. Het betreffende gezichtsherkenningssysteem is niet meer actief.

Image

Reacties (14)
11-05-2021, 15:34 door Anoniem
De back-office van het kassa-systeem is niet in staat om te bepalen hoeveel producten verkocht zijn?

Vast een IT-er die een oplossing zag voor een probleem dat niet bestaat.
11-05-2021, 16:07 door Anoniem
Door Anoniem: De back-office van het kassa-systeem is niet in staat om te bepalen hoeveel producten verkocht zijn?

Vast een IT-er die een oplossing zag voor een probleem dat niet bestaat.

Het aantal producten dat verkocht is komt niet 1:1 overeen met de afname van de voorraad.
Er worden ook producten gestolen, beschadigd/stuk gevallen, over datum, etc en dat vermindert ook de voorraad.
Als je telling daarvan niet 100% is dan moet je dus apart nog checken in de schappen.
11-05-2021, 16:07 door MathFox
Door Anoniem: De back-office van het kassa-systeem is niet in staat om te bepalen hoeveel producten verkocht zijn?
De kassa houdt niet bij hoeveel er kapot valt of op andere wijze zonder betaling uit de winkel verdwijnt.
11-05-2021, 16:44 door Anoniem
Bij jumbo valt 1 laat dit jaar :-)
11-05-2021, 17:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De back-office van het kassa-systeem is niet in staat om te bepalen hoeveel producten verkocht zijn?

Vast een IT-er die een oplossing zag voor een probleem dat niet bestaat.

Het aantal producten dat verkocht is komt niet 1:1 overeen met de afname van de voorraad.
Er worden ook producten gestolen, beschadigd/stuk gevallen, over datum, etc en dat vermindert ook de voorraad.
Als je telling daarvan niet 100% is dan moet je dus apart nog checken in de schappen.

Voor dit soort afwijkingen moet je Pareto optimalisatie gebruiken.

Maar goed, ieder zo zijn kennis en oplossingen.
11-05-2021, 19:11 door Anoniem
Ik vind zo'n camera met gezichtsherkenning en electronische schaplabels een werelduitvinding.
Komt een klant waaraan de supermarkteigenaar een hekel heeft langs een schap, dan worden met een beetje handige software automatisch de prijzen verhoogd. Is de nare klant weer weg, dan worden de prijzen weer verlaagd naar de normale waarden.
11-05-2021, 21:41 door Anoniem
Door MathFox:
Door Anoniem: De back-office van het kassa-systeem is niet in staat om te bepalen hoeveel producten verkocht zijn?
De kassa houdt niet bij hoeveel er kapot valt of op andere wijze zonder betaling uit de winkel verdwijnt.
Dat klopt: dat merk je pas als ondernemer per 1 januari als de voorraad geteld moet worden en dit vergeleken kan worden met wat er werkelijk dat jaar verkocht is.
12-05-2021, 02:05 door Anoniem
Door MathFox:
Door Anoniem: De back-office van het kassa-systeem is niet in staat om te bepalen hoeveel producten verkocht zijn?
De kassa houdt niet bij hoeveel er kapot valt of op andere wijze zonder betaling uit de winkel verdwijnt.

Hm, is dat _zo_ veel dat hele schappen in realiteit leeg zijn maar waar het voorraad systeem nog denkt dat ze vol zitten ?
Het geheel klinkt toch nog echt als een hip project verkopen .

Wat m.i. wel zou kunnen is dat dat er geen goede koppeling is tussen 'voorraad in de winkel (magazijn)' en 'op het schap' .
Dan zijn de camera's er om te kijken wanneer de schappen bijgevuld moeten worden .

Toch zou ik denken dat een floormanager daar gewoon een oogje op hoort te houden.

En wat ook nog zou kunnen is dat het kassa/logistieke systeem gewoon oud/afgesloten/onbereikbaar is , en dat camera project op een heel lastige manier gaat doen wat _in theorie_ uit het verkoop/logistiek systeem moet kunnen komen, maar niet haalbaar is wegens 'geen koppeling', of 'eigendom van finance' of andere interne blokkades.
Voor buitenstaanders soms onbegrijpelijk, maar de silo's in bedrijven zijn soms heel ondoordringbaar ,
12-05-2021, 07:21 door Anoniem
of je vraagt gewoon een mede werker die toch al over de vloer loopt op te letten....
12-05-2021, 08:33 door Anoniem
Tja, dit is natuurlijk ook een veel logischere oplossing dan te zorgen dat je gemotiveerd persooneel hebt wat toch al in die winkel rondloopt en gewoon even oplet of er een leeg schap is. Nee, we selecteren op jong personeel wat op een kluitje kan staan in een gangpad en je vreemd aankijkt wanneer je er langs wilt.

Natuurlijk wel opvallend dat het volgens de foto blijkbaar in het gangpad van de drank hangt...
12-05-2021, 12:15 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind zo'n camera met gezichtsherkenning en electronische schaplabels een werelduitvinding.
Komt een klant waaraan de supermarkteigenaar een hekel heeft langs een schap, dan worden met een beetje handige software automatisch de prijzen verhoogd. Is de nare klant weer weg, dan worden de prijzen weer verlaagd naar de normale waarden.

verander dat door gewoon een klant met een grotere auto (kentekenherkenning ) en je hebt een gouden businesscase. Gewoon klanten met ogenschijnlijk meer geld, meer laten betalen.. WIN!
12-05-2021, 13:05 door Anoniem
In een grote supermarkt in Chongqing, China was een kabelbaan midden boven de gangpaden geïnstalleerd welke regelmatig scande op lege schappen of schappen die opnieuw gespiegeld moesten worden.
De plekken werden aangewezen aan medewerkers via een groene laser die het schapdeel omcirkelde, als de medewerker de aanpassing had doorgevoerd maakte de medewerker een bidbeweging met de handen in de lasercirkel welke doorschoof naar het volgende punt.
Zoiets lijkt me efficiënter dan tegenover elk schap zo'n scanner te monteren.
13-05-2021, 00:18 door Anoniem
Door Anoniem: Ik vind zo'n camera met gezichtsherkenning en electronische schaplabels een werelduitvinding.
Komt een klant waaraan de supermarkteigenaar een hekel heeft langs een schap, dan worden met een beetje handige software automatisch de prijzen verhoogd. Is de nare klant weer weg, dan worden de prijzen weer verlaagd naar de normale waarden.

Haha, da's ook het eerste wat ik dacht.
13-05-2021, 20:29 door Anoniem
ideaal voor 'personal pricing'
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.