image

Geen boete voor telecomprovider die klantdata niet met CIOT-database deelde

donderdag 27 mei 2021, 16:24 door Redactie, 9 reacties

De Groningse telecomprovider VoIPGRID hoeft de boete die het Agentschap Telecom oplegde wegens het niet delen van klantgegevens met de Centraal Informatiepunt Onderzoek Telecommunicatie (CIOT)-database niet te betalen, zo heeft de rechtbank Rotterdam geoordeeld. Telecomproviders zijn verplicht om klantgegevens aan de CIOT-database aan te leveren. Het gaat dan om informatie zoals ip-adres en telefoonnummer.

De CIOT-database wordt beheerd door de Justitiële Informatiedienst die onderdeel is van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Opsporings-, inlichtingen- en veiligheidsdiensten kunnen via de database informatie opvragen, zoals welk adres bij een bepaald ip-adres of telefoonnummer hoort. Telecom- en internetproviders zijn verplicht om elke 24 uur hun gegevens naar de CIOT-database te sturen.

VoIPGRID, dat voortkomt uit de zakelijke telecomaanbieder Voys, weigerde dit omdat de klantgegevens volgens haar mogelijk ook in strijd met de wet zouden worden ingezien door politie, justitie en de veiligheidsdiensten. Het zou dan kunnen gaan om gegevens van journalisten. Verder was de provider bang aansprakelijk te worden gehouden voor het onrechtmatig opvragen van haar klantgegevens.

De rechter oordeelt dat privacybescherming of bronbescherming van journalisten geen belangen van VoIPGRID zelf zijn. Ook kan de telecomprovider niet aansprakelijk worden gehouden voor het onrechtmatig opvragen van haar klantgegevens.

De provider had het CIOT en het Agentschap Telecom meerdere keren gevraagd om een garantie dat de aangeleverde data veilig wordt bewaard en politie die niet onrechtmatig zal opvragen. Het CIOT en het Agentschap Telecom hebben daar voorafgaand aan de procedure bij de rechtbank geen duidelijkheid over gegeven. Volgens de rechter kan VoIPGRID daarom geen verwijt worden gemaakt dat zij de klantgegevens niet deelde. Omdat de telecomaanbieder geen verwijt kan worden gemaakt kan aan haar geen boete worden opgelegd.

De last onder dwangsom die het Agentschap Telecom oplegde om ervoor te zorgen dat VoIPGRID klantgegevens met de CIOT-database deelt is volgens de rechter wel terecht. "Het nakomen van die verplichting is belangrijk voor de bestrijding van criminaliteit en de bescherming van de nationale veiligheid", zo laat het vonnis weten. Inmiddels verstrekt de telecomprovider de gegevens en heeft het Agentschap Telecom de dwangsommen niet ingevorderd.

Reacties (9)
27-05-2021, 17:06 door Anoniem
Het nakomen van die verplichting is belangrijk voor de bestrijding van criminaliteit en de bescherming van de nationale veiligheid

Onze nationale veiligheid hangt af van of terroristen hun NAW-gegevens netjes registeren bij een provider?

(NAW = naam, adres, woonplaats)
27-05-2021, 18:51 door Anoniem
Inmiddels verstrekt de telecomprovider de gegevens en heeft het Agentschap Telecom de dwangsommen niet ingevorderd.

Dus een leuk gevecht voor de bühne, maar onder aan de streep wordt alles overgedragen?
27-05-2021, 19:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Het nakomen van die verplichting is belangrijk voor de bestrijding van criminaliteit en de bescherming van de nationale veiligheid

Onze nationale veiligheid hangt af van of terroristen hun NAW-gegevens netjes registeren bij een provider?

(NAW = naam, adres, woonplaats)

Ja.

Mensen zijn geen terrorist, ze worden het. en voordat ze het zijn, zijn het dus mensen met een BSN, facebook, tiktok en andere volg-systemen, waarmee iemand toch in ieder geval na een terroristische aanslag teruggeplozen kan worden, en waarmee men dan de matties of supporters kan opzoeken.
...en wetende dat je verleden bekend is, kan een aspirant-terrorist ervan weerhouden dattie van het padje af gaat.
28-05-2021, 00:56 door Anoniem
Mensen zijn geen terrorist, ze worden het.
En daarom leg je ook maar diegene vast die het nooit wordt?
28-05-2021, 11:07 door Anoniem
Worden boetes die opgelegd zijn door dit soort agentschappen eigenlijk ooit wel eens betaald?
Je ziet altijd wel de ronkende persberichten over megaboetes die zijn opgelegd en daar volgt dan vaak later een klein berichtje op dat die in hoger beroep zijn kwijtgescholden of dat het bedrijf waaraan ze zijn opgelegd in het niets verdwijnt (bij spam boetes), maar ik vraag me af of er ook een functionerend circuit is waarin boetes worden opgelegd, netjes betaald, en de beboete partij haar leven betert.
28-05-2021, 13:22 door Anoniem
VoIPGRID gebruikt dezelfde tactiek van aandacht trekken onder progressieve kringen, expats en zzp'ers als voorheen XS4All, het huidige Freedom.NL. Hoog opgeven over de bescherming van de privacy en veiligheid voor de eigen gebruikers (XS4All), maar zichzelf vervolgens laten uitkopen door KPN en de gegevens braaf aan het CIOT overdragen.

De illusie van een "wij-bieden-betere-privacy-dan-elders" als verdienmodel. Ik zal niet ontkennen dat XS4All veel goeds voor de ontwikkeling van het internet in Nederland heeft betekend (en dat VoIPGRID zeker ook goed werk doet), maar je moet de zaken wel in een helder perspectief blijven zien. De staat is als het er bij een ISP op aan komt de eindbaas.
28-05-2021, 14:03 door Anoniem
De provider had het CIOT en het Agentschap Telecom meerdere keren gevraagd om een garantie dat de aangeleverde data veilig wordt bewaard en politie die niet onrechtmatig zal opvragen. Het CIOT en het Agentschap Telecom hebben daar voorafgaand aan de procedure bij de rechtbank geen duidelijkheid over gegeven.


Kennelijk is de garantie dat de gegevens niet onrechtmatig worden ingezien nog steeds niet afgegeven!!!!!!!
29-05-2021, 10:11 door Anoniem
Ik heb de uitspraak gelezen. Daaruit blijkt dat het ging om de vraag wie aansprakelijk is voor bevragingen van CIOT door politie. In de toelichting op het Besluit verstrekking gegevens telecommunicatie (Stb. 2006, 426) staat: "Bedrijven zijn niet aansprakelijk voor onrechtmatige bevraging van de gegevens, noch voor onjuiste interpretatie van correct aangeleverde gegevens." VoIPGRID was kennelijk (als enige aanbieder in Nederland) bang dat zij aansprakelijk zou worden gehouden voor onrechtmatige bevragingen, terwijl het tegendeel al 15 jaar(!) in de wet staat. Dit was kennelijk niet goed uitgelegd aan VoIPGRID en daarom is de boete nu kwijt gescholden.

Kortom, weer een knap staaltje "privacy als marketingtool", maar in the end moeten ze zich gewoon aansluiten wat ze met de staart tussen de benen hebben gedaan.

Wanneer komt er nou eens een aanbieder écht op voor onze privacy!??
01-06-2021, 11:54 door Anoniem
[Kortom, weer een knap staaltje "privacy als marketingtool", maar in the end moeten ze zich gewoon aansluiten wat ze met de staart tussen de benen hebben gedaan.

Wanneer komt er nou eens een aanbieder écht op voor onze privacy!??[/quote]
Precies, als je de website van Voys opent, krijg je eerst een verboden cookie die niet bestaat uit de vraag of je cookies JA of Nee accepteert. Het is zelfs niet mogelijk om analytische cookies uit te zetten. Gelukkig heeft Schrems onlangs een actie gestart waarbij binnenkort tienduizenden websites eerst een waarschuwing krijgen en daarna worden aangeklaagd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.