image

Banken publiceren regels voor schadevergoeding bij telefoonspoofing

vrijdag 4 juni 2021, 09:25 door Redactie, 5 reacties

Vorig jaar wisten criminelen door middel van bankhelpdeskfraude 26,7 miljoen euro van bankklanten te stelen. Afgelopen december besloten banken na overleg met demissionair minister Hoekstra van Financiën om slachtoffers van telefoonspoofing met terugwerkende kracht te vergoeden. Wie voor een vergoeding in aanmerking wil komen moet echter wel een aantal regels volgen.

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) heeft nu het toetsingscriteria voor coulance bij schade door bankhelpdeskfraude gepubliceerd (pdf). Daarin staat dat slachtoffers die voor een vergoeding in aanmerking willen komen aangifte moeten doen, er sprake is geweest van spoofing van naam en/of het telefoonnummer van de eigen bank, het slachtoffer enige vorm van bewijs aanlevert dat er spoofing heeft plaatsgevonden en het slachtoffer een niet-zakelijke klant is.

Banken kunnen echter besluiten niet tot coulance over te gaan of de hoogte van de coulance aan te passen. Dat is het geval wanneer het slachtoffer medeplichtig is aan fraude, het slachtoffer al eerder een vergoeding voor spoofing heeft ontvangen bij dezelfde bank en het slachtoffer onvoldoende meewerkt aan het fraudeonderzoek van de bank.

"Zo zijn er slachtoffers die meerdere specifieke of gerichte boodschappen, waarbij ze door de bank voor fraude of fraudeurs gewaarschuwd werden, hebben genegeerd. Of slachtoffers die zonder zich vragen te stellen of contact op te nemen met de bank grote bedragen onder verdachte omstandigheden overboeken bijvoorbeeld naar meerdere buitenlandse banken", stelt de Nederlandse Vereniging van Banken.

Naast de harde criteria kijken banken ook naar de specifieke feiten en omstandigheden van elke oplichtingszaak. "Banken verwachten daarbij ook van klanten verantwoordelijk gedrag en oplettendheid", aldus de NVB. Van de mensen die vorig jaar werden opgelicht heeft meer dan 96 procent de schade vergoed gekregen. De coulanceregeling geldt niet voor andere vormen van fraude, zoals WhatsAppfraude.

Image

Reacties (5)
04-06-2021, 13:59 door Anoniem
Samengevat: zorg dus te allen tijde dat jouw saldo op de rekening zo laag mogelijk is en breng de spaarrekening bij derden onder.
04-06-2021, 14:54 door Anoniem
Door Anoniem: Samengevat: zorg dus te allen tijde dat jouw saldo op de rekening zo laag mogelijk is en breng de spaarrekening bij derden onder.

Ja, dat werkt echt. Een ‘Kluisrekening’ :P
04-06-2021, 23:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Samengevat: zorg dus te allen tijde dat jouw saldo op de rekening zo laag mogelijk is en breng de spaarrekening bij derden onder.

Ja, dat werkt echt. Een ‘Kluisrekening’ :P
Dat heet compartimentering.
Als je getroffen wordt door een aanval, dan blijft de schade beperkt tot één bank of één bankrekening. Je bent dan niet alles in een keer kwijt.
Elke site een ander wachtwoord heeft een soortgelijke functie. Als je wachtwoord van een site bij een aanval gestolen wordt, dan zijn je andere sites nog beschermd.
06-06-2021, 23:17 door Anoniem
Door Anoniem: Samengevat: zorg dus te allen tijde dat jouw saldo op de rekening zo laag mogelijk is en breng de spaarrekening bij derden onder.
Of je hangt de telefoon op wanneer iemand jouw belt met zo'n kletsverhaal... Want wanneer een bank niet in staat zou zijn om een bankrekening te blokkeren, denk je dan echt dat zo'n bank nog zou bestaan?

Je wordt namelijk helemaal niet getroffen door een aanval of zo iets, je bent gewoon zelf geld aan het overboeken. En wanneer je dat voor rekening X bij bank A doet, dan zullen ze je dit zelfde advies geven voor rekening Y bij bank B. En ook dat boek je in al naïviteit keurig weg...

Hang die telefoon op en maak je er niet druk over. Meer hoef je niet te doen.
08-06-2021, 00:57 door Anoniem
Door Anoniem: Samengevat: zorg dus te allen tijde dat jouw saldo op de rekening zo laag mogelijk is ...
Daar hebben we de belastingdienst voor.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.