image

ACM roept burgers op om ongewenste telemarketing te melden

vrijdag 25 juni 2021, 13:31 door Redactie, 4 reacties

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) roept burgers op om vanaf volgende week donderdag 1 juli ongewenste telemarketing te rapporteren bij de toezichthouder. Dan gelden namelijk nieuwe wettelijke regels voor telemarketing waaronder bedrijven particulieren met een commercieel aanbod mogen bellen.

Particulieren mogen alleen nog worden gebeld als die daar vooraf vrijwillig en ondubbelzinnig mee hebben ingestemd, de particulier klant is bij het bedrijf voor een zelfde soort product of recentelijk klant is geweest. Bedrijven mogen ex-klanten maximaal nog drie jaar bellen.

In alle gevallen kan tijdens het gesprek het 'recht van verzet' worden ingeroepen. Particulieren kunnen aangeven dat ze niet meer willen worden gebeld, waarna het bedrijf niet nog eens mag bellen. Dit recht moet het bedrijf dat belt bij elk gesprek actief aanbieden. Bedrijven die zich niet aan de regels houden kunnen een boete of een last onder dwangsom verwachten. De ACM roept burgers op om te melden wanneer bedrijven de fout ingaan.

"Ongewenste telemarketing is een groot probleem. De nieuwe regels zijn bedoeld om consumenten te verlossen van die ongewenste telefoontjes. Onze bijdrage daaraan is dat wij consumenten voorlichten over de nieuwe regels die gelden én streng en actief gaan handhaven. Daar zetten wij vanaf 1 juli op in. Consumenten kunnen ons helpen door bedrijven die ongewenst bellen te melden bij ons loket ACM ConsuWijzer", zegt Edwin van Houten, directeur Consumenten van de ACM.

Reacties (4)
25-06-2021, 16:29 door Briolet
Particulieren mogen alleen nog worden gebeld als…

Deze wet gaat verder dan alleen particulieren. Het gaat hier om 'natuurlijke personen'. Hier vallen ook zzp-ers onder en enkele andere vormen van een éénmanszaak.
28-06-2021, 17:07 door Anoniem
Dit gaat er veranderen per 1 juli aanstaande:

Het bel-me-nietregister (www.bel-me-niet.nl) verdwijnt. Burgers hoeven niet meer aan te geven als ze níet gebeld willen worden voor commerciële doeleinden, maar juist als ze wél gebeld willen worden. Bedrijven kunnen daardoor niet meer 'zomaar' iemand telefonisch benaderen met een aanbieding. Het bedrijf moet bij het opslaan van het nummer ook bijhouden hoe, waar en wanneer het verkregen is, omdat ze tot drie jaar na de overeenkomst iets nieuws mogen aanbieden, daarna vervalt de toestemming. Ook moeten bedrijven bellen met een herkenbaar nummer.

https://nos.nl/artikel/2386827-minimumloon-omhoog-huur-bevroren-statiegeld-op-flesjes-dit-gaat-veranderen-per-1-juli

Uit de pop-up weergegeven op BelMeNiet.nl

Als gevolg van een wijziging in de Telecomwet gelden er vanaf 1 juli 2021 nieuwe regels voor Telemarketing. In Nederland wordt het uitgangspunt dat er door Telemarketing bedrijvende organisaties niet meer ‘koud’ gebeld mag worden naar natuurlijke personen (dit zijn consumenten, eenmanszaken, een VOF, of een maatschap).

Telemarketing bedrijvende personen en organisaties met een commercieel, ideëel en/of charitatief doel mogen vanaf 1 juli 2021 alleen nog bellen op het moment dat de natuurlijke persoon vooraf expliciet toestemming heeft gegeven (opt-in), of als er sprake is van een (bestaande) klantrelatie.
29-06-2021, 04:36 door Anoniem
Bel-me-niet-register-stop met ingang van 1 juli a.s. Waarom omdat de overheid een wetje heeft bedacht waarmee telemarketing weer frank en vrij zijn terreur weer kan uitoefenen.
Dat is wat ik zie aankomen en niet datgene wat de overheid ons voor houdt!!!

Telemarketing bedrijvende personen en organisaties met een commercieel, ideëel en/of charitatief doel mogen vanaf 1 juli 2021 alleen nog bellen op het moment dat de natuurlijke persoon vooraf expliciet toestemming heeft gegeven (opt-in), of als er sprake is van een (bestaande) klantrelatie.

Ook zonder klantenrelatie komen zij binnen op jouw telefoonlijn, juristen genoeg die de mazen vinden in deze wet.

Er zit niet anders op om als burger zelf in actie te komen want zowel het ACM als Autoriteit persoonsgegevens zitten in zo'n diepe shit verwikkeld dat weinig kans van slagen hebben omdat gajes te blokkeren of te elimineren.
01-07-2021, 13:06 door Anoniem
Toch zal het fenomeen telemarketing niet verdwijnen, stelt Patrick Jordens, expert consumentenbescherming en privacy. In zijn boek Bel me wél (S2 Uitgevers, 2021) schrijft Jordens hoe het beter en leuker kan. “Want geen bedrijf kan zonder.” Ken de regels. Als de sector zich er niet aan houdt, dan wachten er een nieuwe maatregelen.

https://www.trouw.nl/economie/u-wordt-niet-zomaar-meer-gebeld-door-telefonisch-verkopers-maar-helemaal-verdwijnen-ze-niet~b4a33108/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.