image

Hoogleraar: schokkend dat politie via kentekencamera's mensen fotografeerde

donderdag 5 augustus 2021, 12:50 door Redactie, 24 reacties

Het is schokkend dat de politie vijf jaar lang zonder wettelijke bevoegdheid door middel van kentekencamera's inzittenden van auto's heeft gefotografeerd, stelt hoogleraar ict en privacyrecht Frederik Zuiderveen Borgesius tegenover Nieuwsuur.

Gisteren maakte NRC bekend dat de politie op 55 locaties kentekencamera's heeft gebruikt om niet alleen kentekens te registreren maar ook foto's van inzittenden te maken, terwijl hiervoor geen wettelijke bevoegdheid is. Inmiddels is de politie hiermee gestopt. Zuiderveen Borgesius zegt van het nieuws geschrokken te zijn, mede omdat er destijds uitgebreid is gediscussieerd of politie de bevoegdheid moest krijgen om via kentekencamera's de kentekens, en zo het reisgedrag, van mensen vast te leggen.

"En dan blijkt een paar jaar later dat het systeem met al die camera's wordt gebruikt om mensen te fotograferen", aldus de hoogleraar. "Het is schokkend dat ze vijf jaar lang op grote schaal mensen fotograferen zonder wettelijke basis en zonder dat de politiek ervan weet. En dan zolang, dat is schokkend." Door middel van ANPR-camera's kon de politie onlangs de verdachten achter de aanslag op Peter R. de Vries aanhouden, maar daarvoor is het niet nodig om ook de inzittenden te fotograferen, merkt de hoogleraar op.

De afgelopen jaren hebben zich meerdere zaken voorgedaan waarbij bleek dat politie en andere overheidsinstanties zich niet aan de wet hielden. "Het lijkt bijna een natuurwet dat als je een bevoegdheid verleent dat ze dan in hun enthousiasme te ver gaan", zegt Zuiderveen Borgesius. Hij stelt dat de kans bestaat dat politie en opsporingsinstanties, die de hele dag met opsporing bezig zijn, met tunnelvisie te maken krijgen en denken dat ze meer moeten kunnen.

"Daarom moeten we met z'n allen er democratisch over beslissen of de politie deze bevoegdheid ook krijgt. Een publiek debat voeren en dat de Eerste en Tweede Kamer erover beslist. En dan kun je met z'n allen rustig beslissen om een nieuwe bevoegdheid te verlenen. Maar dat is juist waarom de politie niet zelf moet beslissen wat ze allemaal mogen."

Reacties (24)
05-08-2021, 12:57 door Anoniem
Bewaart de politie ANPR-gegevens?

"Als gelezen kentekenplaten niet in de lijst met gezochte kentekenplaten staan, wordt de informatie direct verwijderd tenzij het voor opsporingsonderzoek langer nodig is. Daar moet het Openbaar Ministerie dan toestemming voor geven. Want persoonsgegevens mogen niet langer bewaard worden dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld of worden gebruikt. Dat staat in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Informatie over gezochte kentekenplaten voor de opsporing van verdachten die een ernstig misdrijf pleegden, mogen maximaal 28 dagen bewaard worden."

https://www.politie.nl/informatie/bewaart-de-politie-anpr-gegevens.html
05-08-2021, 13:17 door Anoniem
Je bent pas schuldig als je gepakt word.
05-08-2021, 13:52 door buttonius
Door Anoniem 13:17: Je bent pas schuldig als je gepakt word.
Maar als politie kun je dit soort wetten aan je laars lappen, want je komt weg met nagenoeg elke overtreding.
05-08-2021, 14:33 door Anoniem
Door Anoniem: Je bent pas schuldig als je gepakt word.
Nee, je bent pas schuldig als de rechter zegt dat je schuldig bent. Niet eerder.
05-08-2021, 14:37 door Anoniem
De afgelopen jaren hebben zich meerdere zaken voorgedaan waarbij bleek dat politie en andere overheidsinstanties zich niet aan de wet hielden.
Na al die jaren, en na al die overtredingen (waarbij burgers ten onrechte werden veroordeeld), stel ik daarom maar voor om bij een overtreding van de wettelijke bevoegdheden door opsporingsambtenaren (zoals dit topic aangeeft), dit strafbaar te stellen en ook daadwerkelijk verplicht te vervolgen. Dan leren ze het wel af om dit soort dingen te doen. Het moet maar eens uit zijn met deze praktijken!
05-08-2021, 14:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je bent pas schuldig als je gepakt word.
Nee, je bent pas schuldig als de rechter zegt dat je schuldig bent. Niet eerder.

Dat ligt er maar net aan hoe je het begrip 'schuldig' benaderd. Jij gaat uit van het juridisch begrip 'schuldig', dat ben je inderdaad pas op het moment dat de rechter je schuldig acht.
Voorts kan je natuurlijk in iemand anders' perceptie schuldig zijn en iets wat voortvloeit uit veronderstelde kennis van de feiten.
05-08-2021, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem: Bewaart de politie ANPR-gegevens?

"Als gelezen kentekenplaten niet in de lijst met gezochte kentekenplaten staan, wordt de informatie direct verwijderd tenzij het voor opsporingsonderzoek langer nodig is. Daar moet het Openbaar Ministerie dan toestemming voor geven. Want persoonsgegevens mogen niet langer bewaard worden dan noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij zijn verzameld of worden gebruikt. Dat staat in de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Informatie over gezochte kentekenplaten voor de opsporing van verdachten die een ernstig misdrijf pleegden, mogen maximaal 28 dagen bewaard worden."

https://www.politie.nl/informatie/bewaart-de-politie-anpr-gegevens.html

https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/convenant_belastingdienst_politie_anpr_al11421z2ed.pdf
05-08-2021, 15:19 door Anoniem
Iedere burger staat al met een voet in de gevangenis,
alleen door omstandigheden kun je met beiden voeten
in deze omgeving belanden.

Joop

ex-cipier
05-08-2021, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je bent pas schuldig als je gepakt word.
Nee, je bent pas schuldig als de rechter zegt dat je schuldig bent. Niet eerder.

In theorie wel...
05-08-2021, 15:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je bent pas schuldig als je gepakt word.
Nee, je bent pas schuldig als de rechter zegt dat je schuldig bent. Niet eerder.

Dat ligt er maar net aan hoe je het begrip 'schuldig' benaderd. Jij gaat uit van het juridisch begrip 'schuldig', dat ben je inderdaad pas op het moment dat de rechter je schuldig acht.
Voorts kan je natuurlijk in iemand anders' perceptie schuldig zijn en iets wat voortvloeit uit veronderstelde kennis van de feiten.

Precies. Als ik iemand vermoord, maar ik word niet gepakt, ben ik juridisch niet schuldig, maar ik heb die moord natuurlijk wel gepleegd. En dat is precies de manier waarop onze overheid op bepaalde posities steeds vaker te werk gaat. Kijk naar die ellende van de kinderbijslag. Jaar na jaar worden mensen gedupeerd door een zwijgende ambtenarij, die een omerta hoger in het vaandel heeft staan dan kwalitatief goed werk uitvoeren, besef van je positie en dienstbaar zijn richting de bevolking. OM: idem dito. Het ene schandaal volgt het andere op. Zijn het geen verdwenen bonnetjes, Srebrenica filmrolletjes, een dementerende minister die zich bezig actief bemoeit met een rechtszaak tegen een kamerlid, een foto van een kroongetuige die puur toevallig driemaal in het dossier terecht komt, privacyschendende foto's die jarenlang worden genomen en opgeslagen... het maakt allemaal niet uit.

Het totale gebrek aan integriteit en schaamte begint vervelende en democratieondermijnenende vormen aan te nemen. De oppositie buiten spel zetten, iedereen lekker zwijgen over misstanden, integriteit hebben we niet meer, klokkenluiders die misstanden aan de kaak stellen worden zo hard mogelijk aangepakt, achterkamertjes vieren hoogtij. Bij risk management is de "tone at the top" belangrijk. Als je Rutte en consorten ziet, dan weet je het al: de grote baas liegt en bedriegt iedereen de moeder, dus het zal wel toegestaan zijn. Ieder voor zich, god voor ons allen. Holadijee, lachen man.
05-08-2021, 16:14 door Anoniem
Ook onder cipiers corruptie ik ken er een paar die zitten op de kosten van der staat der Nederlanden in curaçao .
achter een groot glas whisky aan de bar..
05-08-2021, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je bent pas schuldig als je gepakt word.
Nee, je bent pas schuldig als de rechter zegt dat je schuldig bent. Niet eerder.

Dat ligt er maar net aan hoe je het begrip 'schuldig' benaderd. Jij gaat uit van het juridisch begrip 'schuldig', dat ben je inderdaad pas op het moment dat de rechter je schuldig acht.
Voorts kan je natuurlijk in iemand anders' perceptie schuldig zijn en iets wat voortvloeit uit veronderstelde kennis van de feiten.
De rechter bepaalt of de verdachte de dader is en of hij schuldig aan het misdrijf is. Het heeft er niets mee te maken wat mensen denken over wie schuldig is of niet.
05-08-2021, 17:13 door Anoniem
Wat is daar het probleem van ,zaak word gewoon geseponeerd .
05-08-2021, 19:01 door Anoniem
Door Anoniem: Ook onder cipiers corruptie ik ken er een paar die zitten op de kosten van der staat der Nederlanden in curaçao .
achter een groot glas whisky aan de bar..
Samen met de boefjes die in hun gevangenis horen te zitten?
05-08-2021, 21:06 door karma4 - Bijgewerkt: 05-08-2021, 21:06
De afgelopen jaren hebben zich meerdere zaken voorgedaan waarbij bleek dat politie en andere overheidsinstanties zich niet aan de wet hielden. "Het lijkt bijna een natuurwet dat als je een bevoegdheid verleent dat ze dan in hun enthousiasme te ver gaan", zegt Zuiderveen Borgesius. Hij stelt dat de kans bestaat dat politie en opsporingsinstanties, die de hele dag met opsporing bezig zijn, met tunnelvisie te maken krijgen en denken dat ze meer moeten kunnen.

Wat zeker is is dat privacy fanatici aan tunnelvisie leiden. Criminaliteit en misdaad faciliteren omdat handhaving bij voorbaat verdacht zou zijn. Criminelen misdadiger houden zich niet aan de wet en hebben maling aan privacy.
Wel triest dat ook hoogleraren in die val trappen. Flink betaald door de overheid en tegelijker de overheid ondermeinen.
05-08-2021, 21:59 door Anoniem
Door Anoniem:
https://download.belastingdienst.nl/belastingdienst/docs/convenant_belastingdienst_politie_anpr_al11421z2ed.pdf

Uit het voornoemd Convenant d.d. 14 december 2018, verse 1.00

De Belastingdienst en de Politie realiseren in gezamenlijkheid een technische oplossing in de vorm van een koppelvlak en een applicatie met de naam "Oogopslag" waarbij de gegeven met ANPR-technologie van de Politie rechtstreeks (real-time) en zonder opslag in een politieomgeving naar de Belastingdienstomgeving worden geleid.

Uit de Staatscourant nr. 65883, van 30 december 2020

De inspecteur kan op grond van artikel 77a, eerste lid van de Wet op de Motorrijtuigenbelasting 1994 (hierna: Wet MRB ’94) gebruikmaken van de technische hulpmiddelen, zijnde Elektronische Camera-beelden (ECB)-camera’s boven de Nederlandse wegen en camera’s op, aan of in flitspalen langs de Nederlandse wegen.

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2020-65883.html
06-08-2021, 00:36 door botbot
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je bent pas schuldig als je gepakt word.
Nee, je bent pas schuldig als de rechter zegt dat je schuldig bent. Niet eerder.

Mwoa... toen ik laatst een boete op de mat kreeg voor te hard rijden, moest ik hem gewoon betalen. De rechter kan hem onterecht verklaren als ik ertegen in beroep ga, maar bij voorbaat wordt ik wel schuldig geacht.
06-08-2021, 09:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je bent pas schuldig als je gepakt word.
Nee, je bent pas schuldig als de rechter zegt dat je schuldig bent. Niet eerder.
Nee je bent pas schuldig van af het moment dat je een misdrijf hebt gepleegd en dat blijft je voor de rest van je leven.
Een rechter kan de tijd nooit terug draaien dus blijf je schuldig wat een rechter er ook van vindt.
06-08-2021, 09:45 door Anoniem
Door Anoniem: Ook onder cipiers corruptie ik ken er een paar die zitten op de kosten van der staat der Nederlanden in curaçao .
achter een groot glas whisky aan de bar..

Dis is populistisch, ik zit als werknemer van een privé bedrijf ook wel eens op kosten van het bedrijf op hotel en je zal me in de bar ook wel eens aantreffen achter een glas.
Het bedrijf betaald mijn verblijf, eten en drinken betaal ik van de onkostenvergoeding die ik ontvang voor deze buitenlandse reis. De onkosten vergoeding is een vast bedrag per dag en ik hoef geen kosten te bewijzen. Meestal is de onkosten vergoeding voldoende, soms niet. Zo ben ik ooit eens in een sterrenrestaurant gaan eten, ik eet ook wel eens bij McDonald's, afhankelijk waar je me ziet zitten die avond verschilt de perceptie nogal.

De cipier is uitgezonden om werkzaamheden te verrichten op Curaçao, die moet ook slapen, eten, drinken en die heeft daar ook vrije tijd, daar zal wel een regeling rond bestaan.
06-08-2021, 10:35 door Anoniem
Ik weet niet of schokkend het juiste woord is. Je kan discussiëren over triest. Maar schokkend heeft een element van verbazing in zich. En niemand die de werkwijze van de NL overheid kent kan nog verbaasd zijn over een schending van afgesproken beperkingen op bevoegdheden.

Ook Prof. Zuiderveen Borgesius is duidelijk niet of nauwelijks verbaasd, gegeven de quote: "Het lijkt bijna een natuurwet dat als je een bevoegdheid verleent dat ze dan in hun enthousiasme te ver gaan"
06-08-2021, 19:38 door karma4
Ik ben meer verbaadd dat al die privacyvoorvechters niet reageren als er opgeroepen om anderen te fotograferen omdat er een niet gewenste activiteit zou zijn. Betreft ggd medewerkers bedreigd door corona wappies.
06-08-2021, 23:22 door Anoniem
"En dan blijkt een paar jaar later dat het systeem met al die camera's wordt gebruikt om mensen te fotograferen"
Het lijken wel criminelen... :-)
07-08-2021, 21:56 door Anoniem
Three felonies a day
09-08-2021, 09:59 door Anoniem
Het Openbaar Ministerie stelde deze overschrijding zelf vast en maakte er een einde aan. Tegelijk streeft het ook naar wetswijziging. Zodat gezichtsherkenning voortaan legitiem kan worden gebruikt. Het is een typisch staaltje function creep, data gebruiken voor andere doelen dan waarvoor ze zijn verzameld.

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/08/09/kentekencameras-zijn-ook-wapens-van-de-surveillancestaat-a4054126
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.