image

Politie wil foto's kentekencamera's in opsporingsonderzoeken gebruiken

dinsdag 31 augustus 2021, 09:49 door Redactie, 33 reacties

De politie wil foto’s van herkenbare bestuurders of bijrijders die via kentekencamera's zijn gemaakt onder bepaalde omstandigheden kunnen gebruiken in opsporingsonderzoeken, zo laat de politie tegenover NRC weten. Op dit moment mogen foto's van kentekencamera's alleen worden gebruikt voor het herkennen van kentekens en niet voor het herkennen van personen.

Begin deze maand werd bekend dat de politie vijf jaar lang op 55 locaties kentekencamera's heeft gebruikt om niet alleen kentekens te registreren maar ook foto's van inzittenden te maken, terwijl hiervoor geen wettelijke bevoegdheid is. Inmiddels is de politie hiermee gestopt. Deze maand wordt de wet die over de kentekenregistraties gaat geëvalueerd en zal worden gekeken of het systeem op de huidige manier kan blijven bestaan of moet worden aangepast.

Onder de huidige wet moeten gegevens na 28 dagen worden vernietigd. Inzittenden op de foto’s die in het systeem terechtkomen mogen ook niet herkenbaar zijn. Foto's mogen alleen voor de registratie van kentekens worden gebruikt en dergelijke 'bijvangst' is niet toegestaan. Zo moeten inzittenden die zichtbaar op foto's zijn onherkenbaar worden gemaakt.

De politie hoopt dat het straks meer ruimte krijgt om automatische kentekenregistratie in te zetten en in "bepaalde bijzondere gevallen” wel een verdachte op de kentekenfoto's mag identificeren. Het zou dan gaan om ernstige misdrijven, bijvoorbeeld een gewapende overval, moord of doodslag of een dodelijke aanrijding waarbij een verdachte is doorgereden.

Reacties (33)
31-08-2021, 10:02 door Anoniem
Ik wil zoveel en mag ook niet alles...
31-08-2021, 10:02 door Anoniem
Ja dat vindt iedereen een goed idee toch.
Ook al is het verboden om te doen.
We sporen er kindermisbruik en terrorisme mee op.
Stokpaardje van Grapperhaus en volgelingen. Bah!
31-08-2021, 10:04 door Anoniem
De contouren van een politiestaat tekenen zich voor onze ogen sneller af dan we ons kunnen voorstellen.
31-08-2021, 10:05 door Anoniem
De politie beschermt ons tegen de boeven, maar wie beschermt ons tegen de politie ...
31-08-2021, 10:08 door CSO.
Maar natuurlijk willen ze dat! Die inbreuk op privacy werd al 5 jaar gedaan en ga me niet vertellen dat die 'bijvangst' beelden niet werden gebruikt door opsporingsdiensten. Doet veel pijn voor ze nu die beelden niet meer mogen worden opgeslagen, dus willen ze dit snel hersteld hebben.Gaat nog gebeuren ook. Gewoon ff een wet tekstje aanpassen en door de demissionaire kamer loodsen. Business as usual.
31-08-2021, 10:28 door Anoniem
Overal hangen camera's.
Als je niks te verbergen hebt is er niks aan de hand.

Misdaad moet bestreden worden en daar doen camera's goed werk.
31-08-2021, 10:34 door Anoniem
Door Anoniem: Ja dat vindt iedereen een goed idee toch.
Ook al is het verboden om te doen.
We sporen er kindermisbruik en terrorisme mee op.
Stokpaardje van Grapperhaus en volgelingen. Bah!

Ze geven zelf al aan aan welke beperkingen deze nieuwe regeling dan zou moeten voldoen, namelijk: "Het zou dan gaan om ernstige misdrijven, bijvoorbeeld een gewapende overval, moord of doodslag of een dodelijke aanrijding waarbij een verdachte is doorgereden."

Dus juist niet opsporing, zoals het geval zou zijn met bovengenoemde. Er moet dus een bewezen incident hebben plaatsgevonden, waarbij direct gevaar is gebleken, en liefst in de zin van de relevantie een aan te wijzen dodelijk slachtoffer.

Met dat soort beperkingen ben ik het er juist wel mee eens.
31-08-2021, 10:43 door Anoniem
.....onder bepaalde omstandigheden....
Net zoals de ANPR-camera's alleen onder bepaalde omstandigheden werd gebruikt ja. Maar tegenwoordig worden ze voor alles gebruikt. De glijdende schaal is weer in aantocht hoor.
31-08-2021, 10:46 door Anoniem
Goh, lijkt mij ern goed plan. Wij hebben alzoveel opgegeven en dat vindt iedereen tochmaar normaal.


Maar wat is nou die heilstaat als er muren omheen staan
Als je bang en voorzichtig met je mening moet omgaan
Ach wat is nou die heilstaat, zeg mij wat is hij waard
Wanneer iemand die afwijkt voor gek wordt verklaard

En alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn
Worden niet teruggefloten, ook niet neergeschoten
Over de muur, over het ijzeren gordijn

Bron: Klein Orkest, Over de muur
31-08-2021, 10:50 door Anoniem
Door Anoniem: De politie beschermt ons tegen de boeven, maar wie beschermt ons tegen de politie ...

Wie zal de bewakers bewaken?

https://en.wikipedia.org/wiki/Quis_custodiet_ipsos_custodes


Sinds mensenheugenis worstelt men met de oplossing voor die vraag. Na duizenden jaren worstelen weten we een deel van de oplossing: in een sterke, welvarende democratie is men goed geschoold, zodat de bevolking weloverwogem keuzes kan maken. De bescherming tegen een tirannie begint dus met goed leren lezen, schrijven en rekenen.
31-08-2021, 11:00 door Reinder - Bijgewerkt: 31-08-2021, 11:00
Ja zo gaat dat hier tegenwoordig. Zonder wettelijke bevoegdheid doen instanties dingen die ze niet moen doen, en als het dan uitkomt dan zeggen ze ermee te zullen stoppen. Een woordvoerder zegt sorry, en komt "een onderzoek" wat ofwel niet uitgevoerd gaat worden ofwel waarvan de conclusies zijn dat het allemaal meevalt en met de beste bedoelingen en zo. Mensen die klagen over het afbrokkelen van de fundamentele uitgangsprincipes van de rechtsstaat omdat de staat zelf zich niet aan de wet houdt krijgen het verwijt dat ze <i>dus</i> voorstander zijn van terrorisme, kindermisbruik en zware criminaliteit. De wet is jarenlang overtreden, maar er gaat geen ambtenaar voor achter tralies, en als iemand aangifte doet maakt het OM gebruik van haar bevoegdheid om simpelweg te besluiten niet te gaan vervolgen. Na een pauze van een paar weken of maanden wordt er geroepen dat het toch wel heel handig was, en met een in elkaar geflanst wetje komt er ongedefinieerde toestemming die de minister zelf mag invullen via een AMvB. Da's zo lekker handig, want dan hoef je niet opnieuw langs de volksvertegenwoordiging. De media, ondertussen, houden zich koest en wachten tot precies hetzelfde zich voordoet in een ander land zoals Rusland om er dan over te gaan klagen dat het aldaar gebeurt om ondertussen met de linkerhand om subsidie te vragen om haar onafhankelijkheid te bewaren, en met met de rechterhand op te schrijven wat het kabinet graag in de krant wil zien. We zijn verworden tot een schijndemocratie en onze rechtsstaat is terminaal.
31-08-2021, 11:04 door Anoniem
@Reinder, +100
31-08-2021, 12:10 door Anoniem
Prima idee, als het gebruikt wordt voor zware criminelen, terroristen etc.
31-08-2021, 12:24 door Anoniem
Zeer goed idee. Misschien kunnen we er ook 'n soort van puntensysteem aan koppelen. Zeg maar dat mensen die zich misdragen minpunten krijgen en zo minder rechten krijgen in de samenleving. Dan gaat iedereen zich voorbeeldig gedragen en krijgen we weer een fantastisch en sociale samenleving.

Misschien is sociaal kredietsysteem wel een leuke naam hiervoor.
31-08-2021, 12:55 door Anoniem
Door Anoniem:
.....onder bepaalde omstandigheden....
Net zoals de ANPR-camera's alleen onder bepaalde omstandigheden werd gebruikt ja. Maar tegenwoordig worden ze voor alles gebruikt. De glijdende schaal is weer in aantocht hoor.
Helemaal prima!
Als je je niet aan de wet of de normale normen en waarden wilt houden dan moet je er maar rekening mee houden dat
je overal gevolgd wordt.
En dat "rechtssysteem" moet maar eens op de helling, dat dateert van eeuwen geleden toen er dit soort mogelijkheden
nog niet waren, en toen we nog met heel andere issues te maken hadden.
31-08-2021, 13:13 door Bitje-scheef
Door Anoniem: Zeer goed idee. Misschien kunnen we er ook 'n soort van puntensysteem aan koppelen. Zeg maar dat mensen die zich misdragen minpunten krijgen en zo minder rechten krijgen in de samenleving. Dan gaat iedereen zich voorbeeldig gedragen en krijgen we weer een fantastisch en sociale samenleving.

Misschien is sociaal kredietsysteem wel een leuke naam hiervoor.

Chinese Democracy heet dat.

Politie slaat de data overigens op bij de belastingdienst, waardoor ze de bewaarperiode buiten de wetgeving laten vallen.
31-08-2021, 14:38 door Anoniem
Door Anoniem: De politie beschermt ons tegen de boeven...
Deden ze dat maar.
31-08-2021, 15:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ja dat vindt iedereen een goed idee toch.
Ook al is het verboden om te doen.
We sporen er kindermisbruik en terrorisme mee op.
Stokpaardje van Grapperhaus en volgelingen. Bah!

Ze geven zelf al aan aan welke beperkingen deze nieuwe regeling dan zou moeten voldoen, namelijk: "Het zou dan gaan om ernstige misdrijven, bijvoorbeeld een gewapende overval, moord of doodslag of een dodelijke aanrijding waarbij een verdachte is doorgereden."

Dus juist niet opsporing, zoals het geval zou zijn met bovengenoemde. Er moet dus een bewezen incident hebben plaatsgevonden, waarbij direct gevaar is gebleken, en liefst in de zin van de relevantie een aan te wijzen dodelijk slachtoffer.

Met dat soort beperkingen ben ik het er juist wel mee eens.
Het begint met het gebruiken van foto's voor ernstige misdrijven totdat het op de achtergrond verder wordt opgerekt naar minder ernstige misdrijven & opsporing. We leven al bijna in een minority report wereld.


Verwacht binnen nu en 20 jaar een social credit systeem gekoppeld aan een digitale euro.

Als jij kritiek hebt op de machthebbers wordt je social credit score verlaagd en wordt je middels de camera's in de gaten gehouden en mag jij je huis niet meer verlaten.

Ze hoeven je niet meer in een gulag te gooien surveilance is genoeg om jouw onder de duim te houden
31-08-2021, 16:09 door Anoniem
Ik wil zoveel en mag ook niet alles...

Zo raar, dat jij niet dezelfde bevoegdheden kan krijgen, als de politie. Vreselijk, indien ze dit bijvoorbeeld gebruiken, na een liquidatie, op de plegers van een moord op te sporen ?
31-08-2021, 17:09 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik wil zoveel en mag ook niet alles...

Zo raar, dat jij niet dezelfde bevoegdheden kan krijgen, als de politie. Vreselijk, indien ze dit bijvoorbeeld gebruiken, na een liquidatie, op de plegers van een moord op te sporen ?

Hoor altijd van agenten de gewone burger mag meer.
Spreek ze wel eens op security events.
31-08-2021, 17:52 door Anoniem
Welkom in china, oh wacht. Democratie ver te zoeken
31-08-2021, 17:55 door Anoniem
Ik stel voor dat we dan ook camerasystemen ophangen in elke agent zijn huis. Ze zouden maar iets doen dat niet mag he. En dan livestreamen als een soort big brother. Kijken hoe lang ze dat volhouden
01-09-2021, 08:13 door Anoniem
Did deed Stasi ook. Maar toen was het foei, en nu doet onze politie het en komen zij ermee weg
01-09-2021, 09:10 door spatieman
De politie wil foto’s van herkenbare bestuurders of bijrijders die via kentekencamera's zijn gemaakt onder bepaalde omstandigheden kunnen gebruiken in opsporingsonderzoeken

Bepaalde omstandigheden.......
iedere burger is schuldig tot zijn onschuld is bewezen, en dan zelf blijft hij schuldig tot alle tijden....
01-09-2021, 10:07 door Anoniem
This country-specific section provides an overview of the various deploymentsof biometric data
surveillance technologies in the Netherlands

Introduction to the Netherlands country study from EDRi ............... 55

The Netherlands ....................................................... 57

1. Deployments by Public Entities ..................................... 60
1.1. Dutch police and law enforcement authorities ................. 61
1.1.1 CATCH Facial Recognition Surveillance Technology ........ 61
1.1.1.1 CATCH - Legal Analysis ................................ 64
1.1.2. Foreign National Database .............................. 67
1.1.2.1 Foreign National Database - Legal Analysis ............ 68
1.1.3 Clearview AI ............................................ 70
1.1.3.1 Clearview AI - Legal Analysis ......................... 71
1.1.4 Camera in Beeld ......................................... 71
1.1.5. Smart doorbells ........................................ 71
1.1.5.1 Camera in Beeld and Smart Doorbells - Legal Analysis .. 75
1.2. Municipalities ............................................... 77
1.2.1 Municipalities - Legal Analysis ......................... 78
1.3 Conclusion .................................................... 80

https://edri.org/our-work/new-edri-report-reveals-depths-of-biometric-mass-surveillance-in-germany-the-netherlands-and-poland/
01-09-2021, 10:13 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: De contouren van een politiestaat tekenen zich voor onze ogen sneller af dan we ons kunnen voorstellen.

Politiestaat? Je bedoelt toch narcostaat, of lees je alleen het plaatselijke sufferdje voor de aanbiedingen bij Action?

Dit is interessant voor jou:

https://nos.nl/artikel/2218443-nederland-narcostaat-de-rode-loper-ligt-uit-voor-drugscriminelen
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/23/narcostaat-nederland-groeit-bijna-ongehinderd-a1593444
https://nos.nl/artikel/2359896-fruitimporteur-jarenlang-afgeperst-na-cocainevondst-verdachten-voor-rechter
https://nos.nl/artikel/2379137-woning-van-medewerker-afgeperst-fruitbedrijf-in-hedel-beschoten
https://nos.nl/artikel/2218326-politiebond-recherche-zwaar-overbelast-nederland-wordt-narcostaat.html
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/duizenden-automobilisten-rijden-door-na-ongevallen/
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/28/doorrijden-misdaad-of-paniek-5032589-a1529030

En graag neem ik bij voorbaat de wind uit de zeilen van onvoldoende geïnformeerde mensen die jaar in jaar uit in de veronderstelling verkeren dat de misdaad afneemt in Nederland:

https://www.groene.nl/artikel/het-mysterie-van-de-dalende-criminaliteitscijfers-opgelost
https://www.groene.nl/artikel/smileys-scoren-platlullen-en-downgraden

Dus ja! Graag en zo spoedig mogelijk dat wettelijk de grondslag is vastgelegd om in het geval van gepleegde ernstige (vlucht)misdrijven zo doeltreffend mogelijk gebruik te kunnen maken van camerabeelden van inzittenden van voertuigen in de buurt van de plaats van het misdrijf.
01-09-2021, 10:25 door Anoniem
De overheid gaat dit alleen voor criminaliteit gebruiken dus dit is alleen maar goed.
01-09-2021, 14:13 door Anoniem
Door MacDylan:
Door Anoniem: De contouren van een politiestaat tekenen zich voor onze ogen sneller af dan we ons kunnen voorstellen.

Politiestaat? Je bedoelt toch narcostaat, of lees je alleen het plaatselijke sufferdje voor de aanbiedingen bij Action?

In Noorwegen en Zweden zijn door de defensiemachten van die landen strategische bruggen en tunnels ondermijnd, om een eventuele opmars door een vijandige mogendheid over land te kunnen dwarsbomen. Dat is een publiek geheim.
Toen Nederland in mei 1940 binnen vijf dagen door de Duitse bezetter onder de voet werd gelopen, vielen de archieven van de Gemeentelijke burgerlijke stand en de politie in handen van de nazi's -- met alle gevolgen van dien.

Misschien is het niet te veel gevraagd om het woud van ANPR-camera's, en de nodige archieven, van een 'self-destruct' functie te voorzien, voor het onverhoopte geval dat Nederland opnieuw dreigt te worden bezet.
01-09-2021, 19:14 door karma4
Door Anoniem: ...Toen Nederland in mei 1940 binnen vijf dagen door de Duitse bezetter onder de voet werd gelopen, vielen de archieven van de Gemeentelijke burgerlijke stand en de politie in handen van de nazi's -- met alle gevolgen van dien....
Kletskoek de archieven waren er niet dan wel niet van die aard dat je daar de gevolgen aan kon verbinden.
Er waren velen die dachten die hun privacy geschonden werd door dat volk dat de bezetter noemde. Uit winstbejag en om van die ander af te komen werd er met enthousiasme die ander aangegeven.

Overigens zijn het de misdadigers en criminelen die het meest baat bij het privacy argument hebben. De gewone burger wordt gewoon door privacy activisten opgeofferd bij het nieuwe moraal. Geheel in lijn met de tijd die je beschrijft.
02-09-2021, 06:57 door Anoniem
Deze function creep zag natuurlijk niemand aankomen.
Inmiddels hebben we steeds meer bescherming tegen de politie nodig...
02-09-2021, 11:24 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Deze function creep zag natuurlijk niemand aankomen.
Inmiddels hebben we steeds meer bescherming tegen de politie nodig...

Ja?
En wie zijn die 'we'?
Behoort u tot die 'we'?
Zo ja, over bescherming gesproken: wat heeft u, of de 'we' die u in bescherming neemt dan op uw kerfstok?
Dat is het meest voor de hand liggende vanuit mijzelf gesproken, want ik heb geen bescherming nodig tegen de politie, maar als eerzaam burger wel bescherming tegen (potentiële) criminelen.
Naar uw motivatie voor uw opmerkingen ben ik wel benieuwd. Temeer omdat u dat hier even fijntjes verborgen als 'anoniem' komt melden.

In uw reactie sluimert heel waarschijnlijk een akelige hang naar kwaadaardigheid indien het u uitkomt is mijn conclusie.
Dát is wat ik en velen met mij zullen zien in uw woorden: "Inmiddels hebben we steeds meer bescherming tegen de politie nodig..."
02-09-2021, 12:47 door Anoniem
Door karma4: Kletskoek de archieven waren er niet dan wel niet van die aard dat je daar de gevolgen aan kon verbinden.

IJverige Nederlandse ambtenaren hadden reeds vóór de oorlog stambomen van Nederlands-Joodse achternamen aangelegd, op basis van de archieven van de oude Hanzesteden. De ambtenaar en landverrader Jacob Lentz, de ontwerper van het beruchte persoonsbewijs, speelde die namenlijst in handen van de Duitse bezetter.
02-09-2021, 19:14 door Anoniem
Zou de trial ze bevallen zijn? :p

In the European Union, authorities are assessing whether the use of Clearview violated the General Data Protection Regulation (GDPR), a set of broad online privacy laws that requires companies processing personal data to obtain people’s informed consent. The Dutch Data Protection Authority told BuzzFeed News that it’s “unlikely” that police agencies’ use of Clearview was lawful, while France’s National Commission for Informatics and Freedoms said that it has received “several complaints” about Clearview that are “currently being investigated.” One regulator in Hamburg has already deemed the company’s practices illegal under the GDPR and asked it to delete information on a German citizen.
https://www.buzzfeednews.com/article/ryanmac/clearview-ai-international-search-table - Clearview AI Offered Free Trials To Police Around The World
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.