image

Knab mag smartphone-app voor gebruik bankrekening verplichten

maandag 27 september 2021, 11:53 door Redactie, 61 reacties

Knab mag klanten verplichten om een smartphone-app te gebruiken om toegang tot hun persoonlijke bankomgeving te krijgen en hoeft geen cardreader als alternatief aan te bieden, zo oordeelt het financiële klachteninstituut Kifid. Tot juli van dit jaar konden klanten op twee manieren inloggen, namelijk via een cardreader of een smartphone-app. De bank heeft inmiddels het beleid aangepast en laat klanten alleen nog met de app op hun bankomgeving inloggen.

Een klant van de bank was het hier niet mee eens en klaagde daarover bij de bank. Als eerste vorderde de klant van Knab een telefoon met simkaart en een abonnement met mobiele data of vergoeding van de kosten daarvan, om zo van de app gebruik te kunnen maken. Moest hij naar een andere bank overstappen vond de klant dat Knab de kosten daarvan moet vergoeden. Daarnaast klaagde de klant dat hij en zijn echtgenote, met wie hij een particuliere betaalrekening bij Knab heeft, zich opnieuw moeten identificeren via de app. Een andere mogelijkheid om zich te identificeren is er niet.

Knab stelt dat het vorig jaar noodgedwongen een aantal extra veiligheidsmaatregelen heeft ingevoerd vanwege een toename van phishing. Eén van die maatregelen was het bevestigen van betalingen via de app in plaats van met de cardreader. De bank stelt daarnaast dat het via de app geen ongelimiteerd toegang kan krijgen tot privacygevoelige informatie. De machtigingen van de app die voor bepaalde functionaliteiten worden gebruikt zijn daarnaast uit te schakelen.

"Alle omstandigheden in overweging nemend is de commissie van oordeel dat er geen sprake is van omstandigheden die maken dat de door de bank ingevoerde beleidswijziging naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Dat houdt in dat de beleidswijziging naar app-only dienstverlening is geoorloofd en dat de bank voor de consument geen uitzondering hoeft te maken door hem het gebruik van de cardreader toe te staan", stelt het Kifid.

Het klachteninstituut schrijft verder dat de klant ook bij andere banken kan bankieren en eventuele kosten voor een overstap, vanwege de keuze om de app niet te gebruiken, voor zijn eigen rekening komen. "Dat de consument hinder ervaart door de wijziging in de dienstverlening van de bank is duidelijk, maar dat maakt de gewijzigde dienstverlening niet naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar", laat het Kifid aanvullend weten.

Wat betreft de heridentificatie van klanten via alleen de smartphone-app oordeelt het Kifid ook in het voordeel van Knab. Volgens het klachteninstituut staat het de bank vrij om bij het (her)identificeren van haar klanten te kiezen voor een online methode, in dit geval de app. "De eventuele gevolgen van de weigering om daaraan mee te werken komen daarom voor rekening en risico van de consument", merkt het Kifid op (pdf).

Reacties (61)
27-09-2021, 12:20 door Anoniem
Ziekelijk! Sowieso een enge club Ageon, ver uit de buurt blijven.
27-09-2021, 12:27 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 27-09-2021, 12:28
Gelukkig is het niet verplicht om dan bij deze bank te blijven als klant als je hier een probleem mee hebt.
De 1 vind het handig, een ander regelt graag op een manier zijn bankzaken.
Daar is iedereen vrij in.
27-09-2021, 12:30 door Anoniem
Het Kifid zou eens contact moeten opnemen met cyber expert Rian deze heeft uitgelegd in een TV uitzending dat apps wel degelijk gevaarlijk zijn. Daarnaast kan ik iedereen haar boeken aanraden geschreven in begrijpelijke taal een must voor elke CISO.
#cisotips
27-09-2021, 12:37 door nicolaasjan
Dit is ronduit schandalig!
27-09-2021, 12:45 door _R0N_
Door Anoniem: Ziekelijk! Sowieso een enge club Ageon, ver uit de buurt blijven.

Dan hou je weinig over, de halve verzekeringswereld is van deze club.
27-09-2021, 13:04 door Anoniem
KNAB zegt gewoon hard dat je een smartphone app moet gebruiken.

De andere banken gebruiken de soft sell methode om je te "overtuigen" om de smartphone app te gebruiken
27-09-2021, 13:15 door Anoniem
"De bank (knab) stelt daarnaast dat het via de app geen ongelimiteerd toegang kan krijgen tot privacygevoelige informatie."
https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/bvm.bvmapp/latest

Het Kifid zou zich moeten schamen voor zo'n uitspraak. De applicatie van knab zou namelijk voldoen aan de definitie spyware.
27-09-2021, 13:15 door Anoniem
Van Wikipedia: "Het hoofdkantoor – en tevens enige kantoor – van Knab is in Amsterdam".

Je kan moeilijk verwachten dat al hun klanten in Nederland daar langs kunnen gaan voor identificatie als de overheid daarom vraagt.

Bij de Rabobank bijvoorbeeld zijn er punten in de wijk waar je contact kan hebben met de bank. Bijvoorbeeld in een lokale bibliotheek. De Rabobank heeft dan ook een heel andere doelgroep als Knab. Knab is voor mensen die alles digitaal willen doen en bij wie het vooral goedkoop moet (want geen vastgoed in elke stad).

Dat kan prima naast elkaar bestaan.
27-09-2021, 13:27 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 27-09-2021, 13:33
Ik heb bij mij bank nog steeds de mogelijkheid om op geen enkele manier iets met mijn pc, smartfoon of automatische overschrijvingen te regelen.
Als ik ze bel, neemt er iemand ook op, en niet eerst een oeverloos keuze menu.
Je moet wel kort inspreken wat ongeveer je vraag is om je met de juiste persoon door te verbinden.
En of ik een zakelijke of particulieren klant ben.

Ik weet niet wat de kosten per maand bij de KNAB zijn.
Bij mijn bank( rabo) ben ik €3,31 kwijt.
27-09-2021, 13:31 door Anoniem
Makkelijk om nu nog te zeggen dat de consument over kan stappen naar een andere bank terwijl als meer banken dit voorbeeld gaan overnemen er straks geen bank meer is om naar over te stappen. Mag dan de laatste bank dit dan niet meer afdwingen? tuurlijk niet want dat zou on eerlijk zijn omdat alle andere banken dit wel verplicht mogen stellen.

Zeer enge uitspraak wat het Kifid in dit geval heeft gedaan.
27-09-2021, 13:52 door Anoniem
Als de werkwijze van een bank niet meer bevalt, kun je altijd overstappen naar een andere bank.
Klagen heeft niet zo snel zin. De bank zal echt wel aan hhunregeltjes voldoen) Maar als genoeg klanten overstappen, dan voelen ze het uiteindelijk wel.

De kosten zijn niet zo hoog, en anders is er ook nog Go Fund Me.


Maar het loopt wel de spuigaten uit met die digi-dwang van overheid en bedrijven.
Een smartphone is bijna een eerste levensbehoefte geworden.
Om over de kloof tussen digibeet en digivaardigen nog maar te zwijgen. En een deel van de digivaardigen weet dondersgoed wat er digitaal allemaal fout kan gaan.
27-09-2021, 14:18 door Anoniem
Door BertG.: Gelukkig is het niet verplicht om dan bij deze bank te blijven als klant als je hier een probleem mee hebt.
De 1 vind het handig, een ander regelt graag op een manier zijn bankzaken.
Daar is iedereen vrij in.
KNAB zegt gewoon hard dat je een smartphone app moet gebruiken.

De andere banken gebruiken de soft sell methode om je te "overtuigen" om de smartphone app te gebruiken

Uiteindelijk wordt een app de norm bij alle banken en zul jij de outcast zijn de perse geen app wil gebruiken.

hard sell (knab) of soft sell (andere banken) jij zult uiteindelijk overgaan op een smartphone app
27-09-2021, 14:20 door Anoniem
Ik begrijp niet waarom die klant dat eist. Knab is een relatief nieuwe bank (toch?) die altijd op deze manier gewerkt heeft.
Je weet toch waar je aan begint als je zo'n rekening opent, als je dat niet wilt kun je toch een andere bank kiezen?
27-09-2021, 14:20 door Anoniem
Door Anoniem: Als de werkwijze van een bank niet meer bevalt, kun je altijd overstappen naar een andere bank.
Weinig mensen hebben zin in die rompslomp, dat weet jij ook. Banken waren maar wat blij met de invoering van IBAN, zo werd overstappen een heel stuk lastiger. Anders kon je net als met een telefoonnummer gewoon hoppen van de ene naar de andere aanbieder.
27-09-2021, 14:20 door Anoniem
Door Anoniem: Als de werkwijze van een bank niet meer bevalt, kun je altijd overstappen naar een andere bank.
Klagen heeft niet zo snel zin. De bank zal echt wel aan hhunregeltjes voldoen) Maar als genoeg klanten overstappen, dan voelen ze het uiteindelijk wel.

De kosten zijn niet zo hoog, en anders is er ook nog Go Fund Me.


Maar het loopt wel de spuigaten uit met die digi-dwang van overheid en bedrijven.
Een smartphone is bijna een eerste levensbehoefte geworden.
Om over de kloof tussen digibeet en digivaardigen nog maar te zwijgen. En een deel van de digivaardigen weet dondersgoed wat er digitaal allemaal fout kan gaan.
Wat een dom geklets over digidrang, als je gaat bankieren bij een bank, die ALLEEN digitaal te benaderen is.
27-09-2021, 14:27 door Anoniem
Nu kan het zijn dat de doelgroep van deze bank digitaal is maar ik vind het zeer eng wat hier gebeurd.
Zoals iedereen wel ondertussen weet volgen de schaapjes en dan worden er mensen wel degelijk in
deze maatschappij uitgesloten. Met het aanvragen van die QR code zijn er al veel problemen dus er
zijn genoeg mensen en waarschijnlijk meer dan wij denken die hier niet mee om kunnen gaan.

Het financiële klachteninstituut Kifid heeft hier mee het begin van uitsluiting aangeven, hoop dat
ze als nog worden terug gefloten. Of gaat politiek nu doen waar ze voor zijn, en wordt dit wettelijk
verboden. Ik weet het antwoord al, vriendjes laat je niet in de steek.

Ik zelf wil gewoon met mijn desktop zaken blijven doen heb zo het gevoel dat ik zelf de touwtjes in
de hand heb. Op een smartphone kun je amper de url controleren laat zeggen van nog meer.
27-09-2021, 14:32 door Anoniem
Ik ben vawege deze verplichting idd van (zakelijke) bank gewisseld.

Door Anoniem: Van Wikipedia: "Het hoofdkantoor – en tevens enige kantoor – van Knab is in Amsterdam".

Je kan moeilijk verwachten dat al hun klanten in Nederland daar langs kunnen gaan voor identificatie als de overheid daarom vraagt.

Bij de Rabobank bijvoorbeeld zijn er punten in de wijk waar je contact kan hebben met de bank. Bijvoorbeeld in een lokale bibliotheek. De Rabobank heeft dan ook een heel andere doelgroep als Knab. Knab is voor mensen die alles digitaal willen doen en bij wie het vooral goedkoop moet (want geen vastgoed in elke stad).

Dat kan prima naast elkaar bestaan.
Langs gaan in Amsterdam voor identificatie is wat ik Knab heb voorgesteld, maar dat wilden zij zelf niet.
27-09-2021, 14:35 door [Account Verwijderd]
Is het bij de KNAB dan ooit mogelijk geweest om zonder smartfoon daar iets te regelen?
Dat weet ik niet en of ze dat later afgeschaft hebben.
Die bank bestaat nog niet zo lang en ik weet niet hoelang er al bank app's bestaan of het gebruik daar van.
Ik heb pas 2 jaar zo'n smartfoon.
Als dat altijd al zo was, dan wist je dat van tevoren.
27-09-2021, 14:40 door Anoniem
Vrij logisch dat de technische wijze waarop je toegang kan krijgen niet wordt voorgeschreven door de staat. Verder is het aan een ieder, om op basis van het produkt dat KNAB biedt, daar wel/geen rekening te nemen. Ze zijn geen monopolist.

Is het bij de KNAB dan ooit mogelijk geweest om zonder smartfoon daar iets te regelen?

Ja, was wel mogelijk.

Zeer enge uitspraak wat het Kifid in dit geval heeft gedaan.

Helemaal niets engs aan.
27-09-2021, 14:51 door [Account Verwijderd]
@ Vandaag, 14:32 door Anoniem,

Misschien woon jij in de buurt van Amsterdam.
Maar ik beslist niet. Daar ben ik wel even mee bezig dan om daar te komen voor een ID bewijs te laten zien.
Vandaar misschien dat ze daar niet aan wilden.
27-09-2021, 15:08 door Anoniem
Veel mensen hier hebben zo te zien geen idee wat het inhoudt als bank (of welke andere organisatie dan ook) om "even" een fysieke controle in te bouwen via kantoren etc.
Het hele beleid van KNAB is erop gericht om alles via internet te doen, mede om kosten laag te houden, processen optimaal in te richten (die je moet aanpassen als je een fysieke interactie erbij pakt) etc.
En wat krijg je nu: mensen die bij die bank klant worden en gaan klagen dat alles electronisch verloopt en je dus ook een smartphone nodig hebt.

Zo werkt het dus niet. Ik denk dat ik anders maar klant word bij de Rabobank en ga klagen dat ik niet bij een coöperatieve bank klant wil zijn.
27-09-2021, 15:12 door Briolet
Door Anoniem: Wat een dom geklets over digidrang, als je gaat bankieren bij een bank, die ALLEEN digitaal te benaderen is.

+1

En via een stuk software in de app kun je heel wat meer beveiliging inbouwen dan met een reader. Als banken veiligheid echt serieus namen, zouden er nog meer mensen op hun achterste benen staan vanwege de dan opgeworpen drempels.
27-09-2021, 15:14 door Anoniem
Dat je overal een app voor moet gebruiken?
Hebben we ook niet een Minister Shoeboy, die ook zo'n mening is toegedaan betreffende z'n corona-appie?

We moeten het wel even in grote verbanden gaan zien.
Hebben we eigenlijk nog wat te willen als burgers van (bestaat Nederland feitelijk nog wel?).

multi anoniem
27-09-2021, 15:24 door Anoniem
Ik heb al vaker geopperd dat banken voor elkaar de identificatie moeten gaan doen. Dus Rabo medewerkers kunnen op hun filleaal prima de identificatie doen voor KNAB of zo.
27-09-2021, 15:25 door Anoniem
KiFID, voor en door banken, dat verklaart hun uitspraak.
27-09-2021, 15:35 door Anoniem
Door Briolet: En via een stuk software in de app kun je heel wat meer beveiliging inbouwen dan met een reader.
Ook nog andere ongure zaakjes https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/bvm.bvmapp/latest/.
27-09-2021, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem: Het Kifid zou eens contact moeten opnemen met cyber expert Rian deze heeft uitgelegd in een TV uitzending dat apps wel degelijk gevaarlijk zijn. Daarnaast kan ik iedereen haar boeken aanraden geschreven in begrijpelijke taal een must voor elke CISO.
#cisotips
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rian_van_Rijbroek
27-09-2021, 15:48 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 27-09-2021, 15:50
Door Anoniem:
Door Briolet: En via een stuk software in de app kun je heel wat meer beveiliging inbouwen dan met een reader.
Ook nog andere ongure zaakjes https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/bvm.bvmapp/latest/.

En je moet een smartfoon hebben die aan de laatste beveiliging updates voldoet.
Anders kan je als app zoveel beveiligingen inbouwen als ze maar kunnen bedenken.
Maar als jou toestel daar wat minder moeite heeft om daar een zooitje van te maken gaan die ook niet meer werken.
Dus elke 2 jaar een nieuw toestel kopen om het effect en nut van die app ook te kunnen benutten.

Dan hou ik wel bij mij reader van de rabo die ik voor het scherm moet houden en dan een code door krijg.
Die werkt alweer een tijdje feilloos. Tenminste, ik lees daar nooit rare dingen over.
27-09-2021, 15:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Hebben we eigenlijk nog wat te willen als burgers van (bestaat Nederland feitelijk nog wel?).
Nee, en slechts een provincie binnen Europa met minimale weerstand op nationaal beleid, en de smartphone(en enkel verwerpelijke toestellen binnen contouren van het grootmacht kapitalisme Google/Apple) moet en zal sleutel worden tot de gestructureerde "vrijheid" waarin jij je mag begeven.

ratm
27-09-2021, 15:56 door Anoniem
nou da's knab vervelend!
27-09-2021, 15:57 door Anoniem
Door Anoniem: Het Kifid zou eens contact moeten opnemen met cyber expert Rian deze heeft uitgelegd in een TV uitzending dat apps wel degelijk gevaarlijk zijn. Daarnaast kan ik iedereen haar boeken aanraden geschreven in begrijpelijke taal een must voor elke CISO.
#cisotips

Toen ik dit las, schoot ik werkelijk schaterend van mijn stoel.
Dat kind liegt letterlijk over alles.

Is deze Anoniem 12.30 zelf Ciso, of heeft kennis en ervaring met ICT zaken op dat vlak?
Of is dit de volgende Willem Vermeend.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Rian_van_Rijbroek#Controverses
27-09-2021, 15:58 door Anoniem
Door BertG.:
Door Anoniem:
Door Briolet: En via een stuk software in de app kun je heel wat meer beveiliging inbouwen dan met een reader.
Ook nog andere ongure zaakjes https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/bvm.bvmapp/latest/.

En je moet een smartfoon hebben die aan de laatste beveiliging updates voldoet.
Anders kan je als app zoveel beveiligingen inbouwen als ze maar kunnen bedenken.
Maar als jou toestel daar wat minder moeite heeft om daar een zooitje van te maken gaan die ook niet meer werken.
Dus elke 2 jaar een nieuw toestel kopen om het effect en nut van die app ook te kunnen benutten.

Dan hou ik wel bij mij reader van de rabo die ik voor het scherm moet houden en dan een code door krijg.
Die werkt alweer een tijdje feilloos. Tenminste, ik lees daar nooit rare dingen over.

Dus digidwang.
27-09-2021, 16:08 door grizzler
Door Anoniem: Het Kifid zou eens contact moeten opnemen met cyber expert Rian deze heeft uitgelegd in een TV uitzending dat apps wel degelijk gevaarlijk zijn. Daarnaast kan ik iedereen haar boeken aanraden geschreven in begrijpelijke taal een must voor elke CISO.
#cisotips
Verwijzen naar de hersenspinsels van een totaal gestoorde charlaten. Kan me goed voorstellen waarom je dat anoniem doet.
27-09-2021, 16:34 door Anoniem
Burgers worden wakker en de weerstand word groter,alleen is het te laat,
gebruikers blijven smartphones aanschaffen en blijven gebruik maken van slimme devices.

Passief hebben we toegekeken en hebben het in onze leefomgeving
en werkomgeving toegelaten,zelfs tot in je eigen huis,de slimme watermeter de slimme energiemeter
en het ergste is nu de algoritme (gedragscontrole) en de grote cloudtrend die nu populairder is dan ooit
waar we allemaal straks inhangen met een digitale identificatie via het internet en daarvan afhankelijk worden gemaakt.

De tech-bedrijven,overheden,of het bankwezen kun je niet altijd de schuld blijven geven.

Wij gebruikers willen het blijven gebruiken dus dan blijft dit doorgaan,
maar als de mensen het niet meer willen dan pas komt er verandering.

The Matrix
27-09-2021, 17:54 door Anoniem
Helemaal niets engs aan.
Het grootste gevaar van alles via digitaal doen is dat mensen steeds meer als zombies gaan leven, je moet
begrijpen hoe belangrijk contact is, dus zeer eng. Ik heb gelezen dat Jumbo kletskassa's opent, mooi tegen
gewicht waar de meeste mee bezig zijn en ook die banken, hoop dat dit het begin is naar meer menselijkheid.
27-09-2021, 18:02 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 27-09-2021, 18:05
Wat zijn nou weer klets kassa's
Krijg je dan een reactie terug van 1 of andere jumbo robot.
Zo als ze bij bol.com ook gebruiken, ene Jimmy of zo.
Goed in stomme antwoorden geven waar je niks mee kan.
Ik bel ze dan maar voortaan ergens voor en al gevraagd of ze daar een keer de stekker uit willen trekken.
Wie gaat er nou tegen een kassa kletsen, dan is het wel heel erg gesteld met je.

En als je daar op hoopt en dat dit het begin is naar meer menselijkheid, dan heb je er werkelijk niets van begrepen.
27-09-2021, 18:28 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Wat een dom geklets over digidrang, als je gaat bankieren bij een bank, die ALLEEN digitaal te benaderen is.

+1

En via een stuk software in de app kun je heel wat meer beveiliging inbouwen dan met een reader. Als banken veiligheid echt serieus namen, zouden er nog meer mensen op hun achterste benen staan vanwege de dan opgeworpen drempels.

Beveiliging inbouwen kan ja, maar doen ze dat ook? Hoe is dat te checken?
27-09-2021, 19:50 door Anoniem
Wat zijn nou weer klets kassa's
Krijg je dan een reactie terug van 1 of andere jumbo robot.
Ik dacht dit kassa’s zijn met een levende wezens, maar ik weet het ook niet ik heb het van onderstaande link
en reacties, ik heb geen sociaal media dus kan alleen maar enkele reacties lezen. Maar mocht zijn wat jij hier
schrijft dan zijn ze de mensen nog meer voor de gek aan het houden. Daar trapt toch geen idioot in, praten
tegen een kassa.

https://www.nu.nl/economie/6159310/jumbo-opent-tweehonderd-nieuwe-kletskassas-om-eenzaamheid-tegen-te-gaan.html#coral_talk_wrapper
27-09-2021, 20:33 door Anoniem
Door BertG.: Is het bij de KNAB dan ooit mogelijk geweest om zonder smartfoon daar iets te regelen?
Dat weet ik niet en of ze dat later afgeschaft hebben.
Die bank bestaat nog niet zo lang en ik weet niet hoelang er al bank app's bestaan of het gebruik daar van.
Ik heb pas 2 jaar zo'n smartfoon.
Als dat altijd al zo was, dan wist je dat van tevoren.
Ik ben jaren klant geweest bij Knab en ik heb altijd mijn cardreader gebruikt. Ik weet niet of die app er al was toen ik de rekening opende, maar ik heb die app nooit geinstalleerd.

In september vorig jaar hebben ze geprobeerd iedereen die app te laten installeren omdat dat nodig zou zijn voor 'heridentificatie'. Dat heb ik geweigerd en mijn tegenvoorstel was om mij te identificeren op kantoor in Amsterdam (wat Knab dus niet wilde).
Vervolgens kwam afgelopen maart het bericht dat de cardreaderper 1 juli niet meer gebruikt kon worden. Toen ben ik naar een andere bank gegaan.
27-09-2021, 20:41 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb al vaker geopperd dat banken voor elkaar de identificatie moeten gaan doen. Dus Rabo medewerkers kunnen op hun filleaal prima de identificatie doen voor KNAB of zo.
PostNL bood die service aan, maar lijkt daarmee gestopt te zijn.

Door Anoniem: Ik begrijp niet waarom die klant dat eist. Knab is een relatief nieuwe bank (toch?) die altijd op deze manier gewerkt heeft.
Je weet toch waar je aan begint als je zo'n rekening opent, als je dat niet wilt kun je toch een andere bank kiezen?
Nee, die app is pas later gekomen. Ik ben vanaf begin 2015 klant geweest en ik heb die app nooit hoeven gebruiken.

Door Anoniem: Wat een dom geklets over digidrang, als je gaat bankieren bij een bank, die ALLEEN digitaal te benaderen is.
Want? Via een internetpagina bankieren en autenticeren middels een cardreader is niet digitaal?
27-09-2021, 22:32 door Anoniem
Door Anoniem: Wat een dom geklets over digidrang, als je gaat bankieren bij een bank, die ALLEEN digitaal te benaderen is.
Want? Via een internetpagina bankieren en autenticeren middels een cardreader is niet digitaal?[/quote]Dat zeg ik toch! Alles gaat digitaal. Dus geen enkele dwang!
Begrijpend lezen is af en toe erg moeilijk.
27-09-2021, 22:39 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 27-09-2021, 23:19
Ok , ik begrijp het van die klets kassa.
Een kassa waar personeel achter zit wat ook graag er wat tijd in wil stoppen om een praatje te maken.
Dat zal dan een lange rij worden als je dat even niet door heb of daar juist behoefte aan heb.
Sommige mensen willen van alles en nog kwijt aan een totaal vreemde om een keer een praatje te houden.
Maar ik vind het wel heel triets om te lezen dat het al zo erg is.
Ik heb zo vaak een praatje met mensen in de supermarkt ergens over.
En ik ben echt niet zo een slap ouwehoer in de ruimte die iedereen aanspreekt.
Kan zijn met iemand die iets zoekt. Die help ik dan even of ik wijs iemand ergens op.
Zij ook weer blij i.p.v. dat ze personeel moeten opzoeken. Kleine moeite.
Of gewoon buiten met je boodschappen inladen op je fiets over weet ik veel wat.
Zo zei emand laatst, wat een mooie fiets heb jij. Dan kan je denken, wat moet ik hier nou weer mee.
Zo een mountainbike met hele grote 29 inch wielen in een blauw geel kleurtje met een hoge vering in de vork.
Dan vertel je daar wat over. en dat je er blij mee bent en lekker fietst.
Maar ik groet ook bijna iedereen dioe ik onderweg tegen kom.
Je zult verbaasd zijn over hoeveel mensen dit overnemen.
Je hoeft er allen maar zelf ook een keer mee te beginnen, meer niet. Zo simpel kan het zijn.
Maar ik woon ook in een vrij rustige buurt zonder alle drukte zoals in een drukke stad.
28-09-2021, 08:22 door Anoniem
De digitalisering slaat soms te ver door. De menselijke maat is soms ver te zoeken. En tevens viert "eigen" belang van bedrijven, organisaties en instellingen hoogtij, zonder naar het grotere maatschappelijk belang te kijken. Dit wordt door het regeringsbeleid van de afgelopen jaren versterkt: overal marktwerking, de overheid is er voor bedrijfsleven, niet voor de burger, taken van rijksoverheid worden gedecentraliseerd, waardoor er ook steeds minder aandacht is voor het grotere maatschappelijke belang en de burger. Dit heeft ook hier weer zijn neerslag. KNAB mag eigen beleid voeren zonder dat het rekening hoeft te houden met maatschappelijk belang en burger (hoeft alleen zijn aandeelhouders tevreden te stellen), KIFID is er alleen voor de bancaire wereld om die te beschermen. niet het maatschappelijk belang en de burgers. Dus alle banken kijken alleen uit naar hun eigen hachje en de rest is niet hun probleem. Volgens mij moet de overheid zich deze signalen aantrekken en de maatschappelijke verantwoordelijkheid voor de burger pakken door een echte volksbank op te richten waar gewone burgers op de manier die zij het prettigst ervaren hun geldzaken laagdrempelig kunnen doen, of in ieder geval moet de overheid een dergelijke laagdrempelige voorziening (desnoods samenwerking tussen banken) op een dergelijke manier stimuleren. De giromaat is er al een klein voorbeeld van, zorg nu ook dat er een fijnmazig kantoornetwerk voor de samenwerkende banken, waar de burger terecht kan voor zijn bankzaken, als hij deze niet digitaal kan en/of wil regelen. Desnoods samenwerken met bibliotheken of wijkcentra. De trend die de komende jaren geldt -voorkomend uit de klimaatcrisis en versterkt door de Coronacrisis - is terug naar lokale insteek (in plaats van globaliseren of centraliseren) en het echte sociale menselijke contact (zoals de kletskassa bij de Jumbo) wordt als zeer belangrijk ervaren.
28-09-2021, 11:07 door Anoniem
Door Anoniem: De digitalisering slaat soms te ver door. De menselijke maat is soms ver te zoeken. En tevens viert "eigen" belang van bedrijven, organisaties en instellingen hoogtij, zonder naar het grotere maatschappelijk belang te kijken.
Dat zou kunnen, maar dat heeft niks met dit topic te maken. Dit topic gaat er over of 1 (kleine) aanbieder van een
dienst mag besluiten die dienst alleen digitaal aan te bieden. En natuurlijk mag dat. Klanten van die aanbieder zijn
allemaal (relatief) nieuw en wisten waar ze aan beginnen.
Het is net als een eilandje kopen en daar een huis op bouwen en dan bij de gemeente gaan klagen dat je er alleen
per boot kunt komen, en dat dat toch schandalig is want anderen kunnen per fiets of auto naar hun huis.
Dat WEET je als je een eilandje koopt! Dus niet zeuren.
28-09-2021, 12:37 door Anoniem
@Anoniem08:22 Jou verhaal zit volgens mij zeer kort bij de waarheid, en zeker ook het belang van de
aandeelhouders.want voor hun mogen mensen bloedden, en dat kan of veel manieren zijn.

@Anoniem11:07 Dit ben ik niet met jou eens, het verhaal van @Anoniem08:22 heeft wel degelijk hier
mee te maken en ook algemeen over privacy, maar je moet naar het totale plaatje kijken en niet naar
een puntje anders zul je het nooit begrijpen, het zijn de machtige die van alles verzinnen om snel geld
binnen te harken en ons gebruiken ze hier voor. Wil je veranderingen dat moet je aan de top beginnen
en niet onderaan.
28-09-2021, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat een dom geklets over digidrang, als je gaat bankieren bij een bank, die ALLEEN digitaal te benaderen is.
Door Anoniem: Want? Via een internetpagina bankieren en autenticeren middels een cardreader is niet digitaal?
Dat zeg ik toch! Alles gaat digitaal. Dus geen enkele dwang!
Begrijpend lezen is af en toe erg moeilijk.
Je ziet het verschil echt niet tussen een reader en applicatie die spyware bevat? Zie hierboven ergens een linkje met bewijs dat de app van knab dit bevat.
28-09-2021, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De digitalisering slaat soms te ver door. De menselijke maat is soms ver te zoeken. En tevens viert "eigen" belang van bedrijven, organisaties en instellingen hoogtij, zonder naar het grotere maatschappelijk belang te kijken.
Dat zou kunnen, maar dat heeft niks met dit topic te maken. Dit topic gaat er over of 1 (kleine) aanbieder van een
dienst mag besluiten die dienst alleen digitaal aan te bieden. En natuurlijk mag dat. Klanten van die aanbieder zijn
allemaal (relatief) nieuw en wisten waar ze aan beginnen.
Het is net als een eilandje kopen en daar een huis op bouwen en dan bij de gemeente gaan klagen dat je er alleen
per boot kunt komen, en dat dat toch schandalig is want anderen kunnen per fiets of auto naar hun huis.
Dat WEET je als je een eilandje koopt! Dus niet zeuren.
Maar wat nu als die aanbieder allerlei dingetjes in die app stopt die het daglicht niet kunnen verdragen. Vind jij dan ook nog dat die persoon niet met zeuren?
28-09-2021, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: De digitalisering slaat soms te ver door. De menselijke maat is soms ver te zoeken. En tevens viert "eigen" belang van bedrijven, organisaties en instellingen hoogtij, zonder naar het grotere maatschappelijk belang te kijken.
Dat zou kunnen, maar dat heeft niks met dit topic te maken. Dit topic gaat er over of 1 (kleine) aanbieder van een
dienst mag besluiten die dienst alleen digitaal aan te bieden. En natuurlijk mag dat. Klanten van die aanbieder zijn
allemaal (relatief) nieuw en wisten waar ze aan beginnen.
Het is net als een eilandje kopen en daar een huis op bouwen en dan bij de gemeente gaan klagen dat je er alleen
per boot kunt komen, en dat dat toch schandalig is want anderen kunnen per fiets of auto naar hun huis.
Dat WEET je als je een eilandje koopt! Dus niet zeuren.

Toen de betreffende klager klant werd, hoefde hij nog geen smartphone te hebben. En als 1 aanbieder besluit een smartphone verplicht te stellen, en dat mag, wie belet dan alle aanbieders om hetzelfde te doen? Volgens diezelfde redenering mag 1 kleine winkelier straks best mensen die langer zijn dan 1.90 meter de toegang weigeren, want er zijn toch nog genoeg andere winkeliers die dat niet doen? Met dit soort "logica" keurt Kifid discriminatie goed. Wie zijn privacy weggeeft, mag nog participeren (bankdiensten zijn nodig voor maatschappelijke participatie), wie zijn privacy wil behouden, mag gediscrimineerd worden.

Nee, dat WIST ik niet toen ik een eilandje kocht = in Nederland geboren werd.

En dat eeuwige commando dat we "niet mogen zeuren"... Kennelijk zijn er heel veel Nederlanders die andere Nederlanders de mond willen snoeren. NSB-mentaliteit.
28-09-2021, 13:40 door Briolet
Door Anoniem: …Dit topic gaat er over of 1 (kleine) aanbieder van een
dienst mag besluiten die dienst alleen digitaal aan te bieden. En natuurlijk mag dat. Klanten van die aanbieder zijn
allemaal (relatief) nieuw en wisten waar ze aan beginnen.…

Het ligt toch echt genuanceerder. Als je de eerste alinea leest, konden klanten tot juni van dit jaar gewoon een cardreader gebruiken. Dus bij het openen van de rekening was er nog niet de noodzaak om een smartphone te bezitten.

Maar de tijden veranderen en als bank kun je besluiten om verouderde methoden uit te faseren. Misschien dat de gebruikte cardreader toch niet veilig genoeg gevonden werd? Maar het kan ook zijn dat 99% van de klanten toch al de app gebruikte en ze geen verdere kosten willen maken aan het onderhouden van twee inlogmethodes. Tenslotte gaat het bij deze bank om de lage prijzen en niet om de service.
28-09-2021, 13:51 door Briolet
Door Anoniem: ziet het verschil echt niet tussen een reader en applicatie die spyware bevat? Zie hierboven ergens een linkje met bewijs dat de app van knab dit bevat.

Dat linkje bevat geen bewijs. Alleen bewijs dat sommige mensen paranoia zijn. Het wordt pas bewijs als je aantoont dat er foute dingen mee gebeuren en die tracking er niet is om de veiligheid te verhogen.

Er staan b.v. twee grote gevaar-symbolen bij het vastleggen bij de locatie door deze app. Dit kun je ook heel positief uitleggen omdat de bank zich wil vergewissen dat je vanaf een reguliere locatie inlogt. Op die manier kun je eerder alarmbellen laten afgaan bij verdacht verkeer.
En bij meer van die rode uitroeptekens is het heel logisch dat de rechten er moeten zijn bij een bankapp met bijbehorende functies.
28-09-2021, 16:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Wat een dom geklets over digidrang, als je gaat bankieren bij een bank, die ALLEEN digitaal te benaderen is.
Door Anoniem: Want? Via een internetpagina bankieren en autenticeren middels een cardreader is niet digitaal?
Dat zeg ik toch! Alles gaat digitaal. Dus geen enkele dwang!
Begrijpend lezen is af en toe erg moeilijk.
Je ziet het verschil echt niet tussen een reader en applicatie die spyware bevat? Zie hierboven ergens een linkje met bewijs dat de app van knab dit bevat.
Je zou dat artikel eerst eens kunnen lezen.
28-09-2021, 16:43 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: De digitalisering slaat soms te ver door. De menselijke maat is soms ver te zoeken. En tevens viert "eigen" belang van bedrijven, organisaties en instellingen hoogtij, zonder naar het grotere maatschappelijk belang te kijken.
Dat zou kunnen, maar dat heeft niks met dit topic te maken. Dit topic gaat er over of 1 (kleine) aanbieder van een
dienst mag besluiten die dienst alleen digitaal aan te bieden. En natuurlijk mag dat. Klanten van die aanbieder zijn
allemaal (relatief) nieuw en wisten waar ze aan beginnen.
Het is net als een eilandje kopen en daar een huis op bouwen en dan bij de gemeente gaan klagen dat je er alleen
per boot kunt komen, en dat dat toch schandalig is want anderen kunnen per fiets of auto naar hun huis.
Dat WEET je als je een eilandje koopt! Dus niet zeuren.
Maar wat nu als die aanbieder allerlei dingetjes in die app stopt die het daglicht niet kunnen verdragen. Vind jij dan ook nog dat die persoon niet met zeuren?
Het bekende, als als als...
28-09-2021, 17:30 door Anoniem
Door Briolet: Dat linkje bevat geen bewijs. Alleen bewijs dat sommige mensen paranoia zijn. Het wordt pas bewijs als je aantoont dat er foute dingen mee gebeuren en die tracking er niet is om de veiligheid te verhogen.
Google heeft sinds zijn bestaan laten zien dat het jouw privacy belangrijk vindt?

Door Anoniem: Je zou dat artikel eerst eens kunnen lezen.
Je kunt ook uitleggen op welk punt ik het volgens jou mis heb. Leer namelijk graag van nieuwe inzichten.

Door Anoniem: Het bekende, als als als...
Het is alleen geen als, de app van knab zit hier namelijk nu al vol mee.

Jullie vinden het toevoegen van bijvoorbeeld trackers van Google en het uitlezen van jouw adressenboek door een bank-applicatie echt de normaalste zaak van de wereld? Privacy is echt geen dingetje volgens jullie?
28-09-2021, 18:22 door Anoniem
Door Anoniem: KiFID, voor en door banken, dat verklaart hun uitspraak.
Het is nooit goed voor sommige lieden met hun onderbuikgevoelens!
Rechters zijn corrupt. RvS is corrupt, Kifid is corrupt, alleen omdat het jullie het er niet mee eens zijn. Deze instanties kijken naar de wettelijk eisen en regels. Iets waar jullie helaas geen last van hebben!
28-09-2021, 20:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: KiFID, voor en door banken, dat verklaart hun uitspraak.
Het is nooit goed voor sommige lieden met hun onderbuikgevoelens!
Rechters zijn corrupt. RvS is corrupt, Kifid is corrupt, alleen omdat het jullie het er niet mee eens zijn. Deze instanties kijken naar de wettelijk eisen en regels. Iets waar jullie helaas geen last van hebben!
Maar waarom kijkt het kifid niet naar privacy? Onbelangrijk?
28-09-2021, 22:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: KiFID, voor en door banken, dat verklaart hun uitspraak.
Het is nooit goed voor sommige lieden met hun onderbuikgevoelens!
Rechters zijn corrupt. RvS is corrupt, Kifid is corrupt, alleen omdat het jullie het er niet mee eens zijn. Deze instanties kijken naar de wettelijk eisen en regels. Iets waar jullie helaas geen last van hebben!
Maar waarom kijkt het kifid niet naar privacy? Onbelangrijk?
Omdat het kifid daar niet overgaat!
28-09-2021, 23:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: KiFID, voor en door banken, dat verklaart hun uitspraak.
Het is nooit goed voor sommige lieden met hun onderbuikgevoelens!
Rechters zijn corrupt. RvS is corrupt, Kifid is corrupt, alleen omdat het jullie het er niet mee eens zijn. Deze instanties kijken naar de wettelijk eisen en regels. Iets waar jullie helaas geen last van hebben!
Maar waarom kijkt het kifid niet naar privacy? Onbelangrijk?
Omdat het kifid daar niet overgaat!

Ook daar gaan zij over: "Kifid is het deskundige en toegankelijke klachtenloket voor mensen met een klacht over een financieel product of dienst van de bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener."

Dat Kifid het in deze zaak verzuimd heeft om te doen is uiteraard niet van toepassing. Dat geeft enkel aan dat zij de klacht niet serieus behandeld hebben.
29-09-2021, 07:20 door Anoniem
Deze instanties kijken naar de wettelijk eisen en regels. Iets waar jullie helaas geen last van hebben!
Als voorbeeld de taliban, zij maken wetten die vrouwen onderdrukken dus is volgens het ok dat vrouwen worden
onderdrukt. Maar de grote meerderheid zal dit niet goed keuren want wij mensen hebben een gevoel voor eerlijk
en opkomen voor deze vrouwen ook al zijn wij mannen. Ook in dit land hadden wij een partij die vond dat oudere
sex met kinderen mochten hebben, dus niet alle wetten zijn goed ook al zijn er die hier voor zijn.
29-09-2021, 08:03 door Anoniem
das best knab

https://techxplore.com/news/2021-09-side-channel-low-end.html

en zo gaat die ellende maar door
29-09-2021, 10:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Deze instanties kijken naar de wettelijk eisen en regels. Iets waar jullie helaas geen last van hebben!
Als voorbeeld de taliban, zij maken wetten die vrouwen onderdrukken dus is volgens het ok dat vrouwen worden
onderdrukt. Maar de grote meerderheid zal dit niet goed keuren want wij mensen hebben een gevoel voor eerlijk
en opkomen voor deze vrouwen ook al zijn wij mannen. Ook in dit land hadden wij een partij die vond dat oudere
sex met kinderen mochten hebben, dus niet alle wetten zijn goed ook al zijn er die hier voor zijn.

Klopt dat onze wetten vaak niks meer zeggen. In NL zijn de wetten en regels de afgelopen 20 jaar telkens verder omgebogen in het nadeel van klanten en andere burgers. Een wet die zegt dat een bank alles mag en jij geen rechten hebt, of dat de overheid alles mag en jij geen rechten hebt, is eigenlijk niet meer dan als "wet" vermomde willekeur.

Dan heb je ook nog de uitvoering van wetten. Als die niet afdwingbaar is, dan is zo'n wet ook niks waard. In NL mag je eindeloos procederen, maar de einduitkomst is dan heel vaak dat een Kifid/ Arbitrator/ rechter zegt: het is niet bewezen dat het strikt formeel niet mag, dus mag het wel. En dan sta je als klant met lege handen.

Wetten en regels zijn er om gewone mensen te beschermen. Maar in NL is het andersom, daar zijn de wetten en regels zo omgebouwd dat ze banken, overheden etc. "beschermen" tegen gewone mensen.

Wordt er een torenflat naast je achtertuin gezet? Dan weigert de gemeente het bestemmingsplan te handhaven. Straks wordt het bestemmingsplan ook nog eens vervangen door een "omgevingsplan", waarbij je als burger mee moet doen aan een boterzacht "inspraak- en participatietraject", waardoor je al moe bent voordat je kan beginnen je rechten te verdedigen.

Dit hele systeem is een monster geworden. Tijd om het heft in eigen handen te nemen.
29-11-2021, 17:31 door Anoniem
Door Anoniem: cyber expert Rian
De zelfverklaarde cyberexpert / cybercharlatan Rian van Rijbroek? Geen aanbeveling. https://nl.wikipedia.org/wiki/Rian_van_Rijbroek
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.