/dev/null - Overig

ING contactloos betalen niet meer uit te schakelen.

21-10-2021, 13:32 door [Account Verwijderd], 54 reacties
Het is volgens mij geen IT security risico en ook daarom in /dev/null, maar het viel mij zojuist op toen ik in de instellingen van mijn ING PIN-pas keek dat je contactloos betalen niet meer kunt uitschakelen.

Ik heb het vanaf het begin van de mogelijkheid tot contactloos betalen uitgeschakeld want ik vind het een 'real world' risico bij verlies van mijn PIN-pas. Tot aan het moment van blokkeren van de pas kan de vinder voor € 50,- op mijn rekening gaan winkelen. Daar bedank ik voor.

Ik vind het nu wel interessant om de volgende juridisch getinte vraag te stellen:
Als je net als ik contactloos betalen een risico vindt: Zou je de ING-bank vanaf nu succesvol verantwoordelijk kunnen stellen bij verlies van je PIN-pas als de vinder daarmee contactloos betaalt? Achtergrond: je had contactloos betalen graag uitgeschakeld, maar de ING-bank biedt die keuze niet meer.
Reacties (54)
21-10-2021, 13:40 door Anoniem
Door Ard van Wiersum: Het is volgens mij geen IT security risico en ook daarom in /dev/null, maar het viel mij zojuist op toen ik in de instellingen van mijn ING PIN-pas keek dat je contactloos betalen niet meer kunt uitschakelen.

Ik heb het vanaf het begin van de mogelijkheid tot contactloos betalen uitgeschakeld want ik vind het een 'real world' risico bij verlies van mijn PIN-pas. Tot aan het moment van blokkeren van de pas kan de vinder voor € 50,- op mijn rekening gaan winkelen. Daar bedank ik voor.

Ik vind het nu wel interessant om de volgende juridisch getinte vraag te stellen:
Als je net als ik contactloos betalen een risico vindt: Zou je de ING-bank vanaf nu succesvol verantwoordelijk kunnen stellen bij verlies van je PIN-pas als de vinder daarmee contactloos betaalt? Achtergrond: je had contactloos betalen graag uitgeschakeld, maar de ING-bank biedt die keuze niet meer.
al eens contact opgenomen met de ing helpdesk?
21-10-2021, 14:04 door majortom - Bijgewerkt: 21-10-2021, 14:04
Bij ABN kan je contactloos betalen ook niet uitzetten. Wat je daar wel kan doen is een pas aanvragen die niet geschikt is voor contactloos betalen. Na heel veel soebatten heb ik die ooit verkregen. De bank stelde zich op het standpunt dat het inderdaad geen risico was en dat bij verlies/misbruik alles vergoed zou worden, waarbij de voornaamste reden van mijn kant is dat ik het toch niet gebruik, derhalve het "kleine" risico dat er is (een ieder die je pas in de handen heeft kan er mee betalen) wil mitigeren en niet de discussie met de bank wil hebben over de vergoeding door de bank in geval van bijvoorbeeld verlies: ik verwacht dan eindeloze discussies over welk deel je zelf hebt gedaan en welk deel onder het misbruikdeel valt. Geen zin in, dus doorgedrukt (heeft me wel 2 eindeloze telefoongesprekken gekost uiteindelijk).
21-10-2021, 14:26 door [Account Verwijderd]
Door majortom: Bij ABN kan je contactloos betalen ook niet uitzetten. Wat je daar wel kan doen is een pas aanvragen die niet geschikt is voor contactloos betalen. Na heel veel soebatten heb ik die ooit verkregen. De bank stelde zich op het standpunt dat het inderdaad geen risico was en dat bij verlies/misbruik alles vergoed zou worden, waarbij de voornaamste reden van mijn kant is dat ik het toch niet gebruik, derhalve het "kleine" risico dat er is (een ieder die je pas in de handen heeft kan er mee betalen) wil mitigeren en niet de discussie met de bank wil hebben over de vergoeding door de bank in geval van bijvoorbeeld verlies: ik verwacht dan eindeloze discussies over welk deel je zelf hebt gedaan en welk deel onder het misbruikdeel valt. Geen zin in, dus doorgedrukt (heeft me wel 2 eindeloze telefoongesprekken gekost uiteindelijk).

Dank voor de uitvoerige reactie!

Ik ga eerst eens testen of bij mij contactloos betalen nog steeds is uitgeschakeld. Zo niet: dan de ING maar eens vragen of zij een pas kunnen leveren die uitsluitend functioneert door contact in een betaalterminal.
21-10-2021, 14:35 door Anoniem
Je kunt wel aanzetten dat je biometrisch iedere transactie wilt goedkeuren
21-10-2021, 15:12 door Anoniem
Je kan altijd even met behulp van een perforator de antenne-draden onderbreken... geen probleem met met werkende NFC communicatie.
De pinpas blijft verder prima werken.
21-10-2021, 15:19 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt wel aanzetten dat je biometrisch iedere transactie wilt goedkeuren
Maar dan heb je (vermoed ik) ook een smartphone nodig.
21-10-2021, 16:43 door [Account Verwijderd]
Bij de rabobank kan je dat nog wel aan of uit zetten.
Ik heb het uit gezet omdat ik vrij vaak ik alsnog een code moest intikken door een storing of zo.
Dan gaat meteen intikken sneller dan een paar keer de pas ergens langs halen.
21-10-2021, 16:49 door Anoniem
Door BertG.: Bij de rabobank kan je dat nog wel aan of uit zetten.
Ik heb het uit gezet omdat ik vrij vaak ik alsnog een code moest intikken door een storing of zo.
Dan gaat meteen intikken sneller dan een paar keer de pas ergens langs halen.
Of je zat boven het ingestelde limiet!
21-10-2021, 16:53 door Anoniem
Door Ard van Wiersum: Ik heb het vanaf het begin van de mogelijkheid tot contactloos betalen uitgeschakeld want ik vind het een 'real world' risico bij verlies van mijn PIN-pas. Tot aan het moment van blokkeren van de pas kan de vinder voor € 50,- op mijn rekening gaan winkelen. Daar bedank ik voor.
Over vergoeden van de schade van contactloos betalen als een pas gestolen is doen banken dacht ik niet moeilijk, het gaat altijd om kleine bedragen en als de dief je pincode niet kent ben jij kennelijk zorgvuldig ermee geweest.

En omdat door contactloos betalen minder vaak een pincode wordt ingevoerd is er ook minder gelegenheid voor dieven om die pincode mee te spieken als die wordt ingetikt om daarna de pas te rollen.

Ik denk dat het per saldo veiliger is. En het gaat ook nog eens om bedragen die vergelijkbaar zijn met wat je kwijt bent als je portemonnee wordt gerold. Over wat voor risico heb je het dan eigenlijk?
21-10-2021, 17:40 door MathFox
Ik heb bij het openen van mijn ABN rekening gevraagd om een pas die geen contactloos betalen ondersteunde en die gewoon gekregen. Bij de ING krijg je altijd een op afstand uit te lezen kaart.
21-10-2021, 18:47 door Anoniem
"Zou je de ING-bank vanaf nu succesvol verantwoordelijk kunnen stellen bij verlies van je PIN-pas als de vinder daarmee contactloos betaalt?"

Zijn er gevallen waar de ING niet vergoed heeft?

Op https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/contactloos-betalen-met-je-betaalpas/index.html lees ik: Schade vergoed: Bij misbruik vergoeden wij bijna altijd gewoon je schade
21-10-2021, 19:01 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem:
Door Ard van Wiersum: Ik heb het vanaf het begin van de mogelijkheid tot contactloos betalen uitgeschakeld want ik vind het een 'real world' risico bij verlies van mijn PIN-pas. Tot aan het moment van blokkeren van de pas kan de vinder voor € 50,- op mijn rekening gaan winkelen. Daar bedank ik voor.
Over vergoeden van de schade van contactloos betalen als een pas gestolen is doen banken dacht ik niet moeilijk, het gaat altijd om kleine bedragen en als de dief je pincode niet kent ben jij kennelijk zorgvuldig ermee geweest.

En omdat door contactloos betalen minder vaak een pincode wordt ingevoerd is er ook minder gelegenheid voor dieven om die pincode mee te spieken als die wordt ingetikt om daarna de pas te rollen.

Ik denk dat het per saldo veiliger is. En het gaat ook nog eens om bedragen die vergelijkbaar zijn met wat je kwijt bent als je portemonnee wordt gerold. Over wat voor risico heb je het dan eigenlijk?

off topic:

Iedereen heeft zijn persoonlijke perceptie van risico. Een handeling die de een een risico vindt, is voor de ander een futiliteit.

Ik rijd nog steeds motorfiets - hoewel niet meer dagelijks - en ben 65+.
Sommigen vinden dat een risico. Anderen, o.a. ik, halen er hun schouders bij op.

end off topic
21-10-2021, 20:28 door Anoniem
Bij mij was het een MRI-scan in het ziekenhuis te Zwolle voldoende om de pas dermate te "bestralen" dat de antenne kapot is gegaan.
heb dit niet bewust gedaan, want ik dacht, de kleedkamer, daar zal die magnetische straling wel niet genoeg tot doordringen,...wel dus.
verder geen problemen met de telefoon of andere passen.
Had daarvoor ook al gekeken op de ING site, en inderdaad kan je dit niet ( meer ) uitzetten, nu alleen de alleen pin. doet het nog, en dat is voor mij genoeg.

Anders wellicht even een sterke magneet erbij pakken.

Marco.
21-10-2021, 22:18 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt wel aanzetten dat je biometrisch iedere transactie wilt goedkeuren
Maar hoe zinvol is dat, als je alleen met je pas wilt betalen?
Hoe weet de winkel dan of die (vingerafdruk, gezichtscan, kleur van je ogen, je gewicht) kloppen?
Vertrouwen ze op je blauwe ogen, als jij het zegt?
21-10-2021, 23:23 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: "Zou je de ING-bank vanaf nu succesvol verantwoordelijk kunnen stellen bij verlies van je PIN-pas als de vinder daarmee contactloos betaalt?"

Zijn er gevallen waar de ING niet vergoed heeft?

Vanmiddag ging ik hier pas aandacht aan besteden na mijn 'ontdekking' dat de mogelijkheid niet meer bestaat om te kiezen tussen aan/uit contactloos betalen. Dus ik heb er helemaal geen idee van of er gevallen bekend zijn waarin de ING de schade niet vergoedt.

Op https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/contactloos-betalen-met-je-betaalpas/index.html lees ik: Schade vergoed: Bij misbruik vergoeden wij bijna altijd gewoon je schade

Dat had ik in de loop van de middag ook gevonden. :-)
Ik ga er vanuit dat het wel heel bont moet zijn als de ING de schade niet uitbetaald, maar zij houden dus wel een slag om de arm: ...."bijna altijd"...

Ik heb nog geen tijd gehad om mijn pasje te testen door een poging contactloos betalen uit te proberen.
(voor degenen die niet alles gelezen hebben in dit topic: Bij mij zou het dus uit moeten staan. Zo heb ik het ± 2,5 jaar geleden ingesteld.)
Morgen moet ik weer boodschappen doen. Daarna laat ik de uitkomst hier weten.
21-10-2021, 23:49 door Anoniem
Wat gebeurt er na even in de magnetron?

vraagsteller
21-10-2021, 23:57 door Anoniem
De hack:
Now there is another side to this — maybe you actually like the whole tap to pay thing, well, if you wanted to you could get a supplemental card, dissolve it in acetone, and then install the RFID chip into a finger ring for Jedi-like purchasing powers!
Tip uit 2014 credits go to hackaday.
22-10-2021, 10:17 door Anoniem
Europese wetgeving verplicht banken om de schade van misbruik van een gestolen of gevonden contactloze betaalpas, zonder pincode, volledig te vergoeden, zolang de rechtmatige pashouder zelf niet grof nalatig was. De bewijslast voor die grove nalatigheid ligt uiteraard bij de bank.
Contactloos betalen is voor de pashouder veel veiliger dan het insteken van de betaalpas, omdat je de pas niet uit handen hoeft te geven en omdat er veel minder gelegenheid voor fraudeurs is om de pincode af te kijken.
22-10-2021, 10:22 door Anoniem
Schade door misbruik van je bankpas mét pincode, krijg je soms niet vergoed, omdat je kennelijk grof nalatig was. Ook daarom kun je dus beter contactloos betalen, meestal zonder pincode die dan ook niet kan worden afgekeken.
22-10-2021, 10:41 door Anoniem
Ik heb net contact gehad met de ING helpdesk en als je contactloos uit had staan blijft het uit, zelfs als je pas vervangen wordt. Voor het gemak wel aangegeven dat het voor sommige mensen handig is als het uit staat, sommige mensen hebben iets van een drempel nodig voor ze geld uitgeven.
22-10-2021, 11:12 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb net contact gehad met de ING helpdesk en als je contactloos uit had staan blijft het uit, zelfs als je pas vervangen wordt.
Maar wat is zo'n uitspraak waard? Helemaal niks, waarschijnlijk.
Op de website staat "contactloos betalen hebben we vast voor je ingeschakeld, handig" en een paar regels lager "je kunt contactloos betalen nu niet meer uitschakelen" (daar zal vroeger gestaan hebben hoe je het kon uitschakelen).
Ik zal dit weekend eens proberen of mijn pas nu ineens contactloos ook werkt.
22-10-2021, 11:53 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 22-10-2021, 11:54
Door Anoniem:
Door BertG.: Bij de rabobank kan je dat nog wel aan of uit zetten.
Ik heb het uit gezet omdat ik vrij vaak ik alsnog een code moest intikken door een storing of zo.
Dan gaat meteen intikken sneller dan een paar keer de pas ergens langs halen.
Of je zat boven het ingestelde limiet!

Dat heb ik nou al zo vaak gehoord.
Knap hoor, 2 dagen niet naar de winkel geweest, en pats, contactloos betalen doet het niet.
Kan ik als nog apart de pas in een gleuf stoppen en code intikken. Met een ruim saldo op mijn rekening.
Misschien wel waardeloze contact apparaten daar of iets met een verbinding.
En dan heb ik het over bedragen van rond de 10 euro voor een broodje en dergelijk 's morgens.
22-10-2021, 14:04 door Anoniem
Door Anoniem: Je kan altijd even met behulp van een perforator de antenne-draden onderbreken... geen probleem met met werkende NFC communicatie.
De pinpas blijft verder prima werken.

waar ini de pas moet je dat dan doen?

een anti RFID wallet is makkelijker
22-10-2021, 14:19 door Anoniem
Door Anoniem: Wat gebeurt er na even in de magnetron?

Dan ploft de kaart met een knetterende vonkenregen uit elkaar, waarbij er giftige dampen vrij komen. Niet thuis proberen.
22-10-2021, 14:33 door [Account Verwijderd]
Hier TS,

Zoals ik gisteren om 23:23 uur meldde (1) heb ik vandaag mijn voor contactloos betalen geïmobiliseerde pasje uitgeprobeerd.
Tot tweemaal toe kreeg ik de melding in het display van de betaalterminal: ongeldige pas.
Voor de goede orde: zonder afbreken van de transactie lukte direct daarna het gebruikelijke pinnen probleemloos.

Conclusie:

De ING respecteert netjes de oude instelling. Te weten: Als je ooit contactloos betalen hebt uitgeschakeld wordt, en wel ook bij een nieuwe pas (die van mij is 3 maanden oud) dit gehandhaafd.

Ik en anderen die het dus ooit hebben uitgeschakeld kunnen het dus niet meer inschakelen is mijn conclusie want je kunt niet meer kiezen tussen contactloos betalen in- of uitschakelen, zoals voorheen.

(1)
https://www.security.nl/posting/726692#posting726788
22-10-2021, 14:58 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 22-10-2021, 15:06
Even terug naar het uitgangspunt:

Met de ING pas beïnvloed jij het saldo, te weten jouw saldo, jouw geld.
De risico’s daaraan verbonden, dat is het risico op misbruik vanwege nog onopgemerkt verlies van de pas, en door een oneerlijke vinder een contactloze betaling uitvoeren ten laste van jouw saldo, wil de pashouder mogelijk beperken, en voorheen kon dat. (in- uitschakelen contactloos betalen)

Nu kan dat niet meer. Contactloos betalen staat altijd ingeschakeld.

Mijn stelling:

De ING dwingt nu een - hoewel beperkt - risico af, dat je voorheen kon uitschakelen, letterlijk dus.
Ofwel: De ING, dus niet de PIN pashouder/rekeninghouder, veroorzaakt voor hem haar een risico waar hij/zij geen invloed op kan uitoefenen.

De ING dient dus door deze, ja: feitelijke dwang, niet meer te stellen: wij vergoeden bijna altijd de schade (1) Neen: wij vergoeden de schade zonder uitzondering, dus bij alle misbruik van contactloos betalen.

Zoals ik al stelde in mijn openingspost: Ik ben nieuwsgierig naar een juridisch onderbouwde mening/opvatting op mijn visie.

(1)
https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/contactloos-betalen-met-je-betaalpas/index.html (zie hier onderdeel: Veiligheid, laatste punt.)
22-10-2021, 15:30 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 22-10-2021, 15:31
@ Ard, ik heb het nooit een tweede keer geprobeerd om het aan te zetten. Rabobank.
Maar ik kreeg doorlopend dit soort berichten, ongeldige pas.
Bij sommige apparaten werkte het wel altijd probleemloos.
Altijd weer opnieuw afwachten. Zet het dan maar uit, dacht ik.
23-10-2021, 07:00 door Anoniem
Waarom zou je uberhaupt met een pas betalen? Lekker alles vastleggen. Inclusief transactie code waarmee ook nog makkelijk te achterhalen is wat je gekocht hebt.

Cash!
23-10-2021, 09:19 door [Account Verwijderd]
Door Anoniem: Waarom zou je uberhaupt met een pas betalen? Lekker alles vastleggen. Inclusief transactie code waarmee ook nog makkelijk te achterhalen is wat je gekocht hebt.

Cash!

Waar haal jij uit dat iemand die pint , dat bij alles doet en altijd.
Die zullen er vast wel zijn. Maar dat geldt dan niet meteen dan voor iedereen.
En ze mogen best weten dat Bert een liter vers geperst sinaasappelsap en 2 krentenbollen gekocht heb op dinsdag morgen om 09:00 uur.
23-10-2021, 14:10 door Anoniem
Door MathFox: Ik heb bij het openen van mijn ABN rekening gevraagd om een pas die geen contactloos betalen ondersteunde en die gewoon gekregen. Bij de ING krijg je altijd een op afstand uit te lezen kaart.

Bij mij idem dito bij ABN. Wanneer wordt privacy/databescherming een onderscheidend verdienmodel voor een bank? Gesteld dat een bank nog commercieel denkt en niet gewoon uitvoert wat de digitaliserings- en datalobby wil... Ooit kwamen de eerste fair-trade en biologische winkels. Weet iemand hoe Triodos en ASN met dit soort dingen omgaan?
23-10-2021, 16:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik zal dit weekend eens proberen of mijn pas nu ineens contactloos ook werkt.
Ik heb het getest en nee, werkte niet.
Dus inderdaad blijft het uit als het uit stond. En nu kan ik het ook niet meer inschakelen zo te zien want die rubriek is er niet meer op de website.
23-10-2021, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door MathFox: Ik heb bij het openen van mijn ABN rekening gevraagd om een pas die geen contactloos betalen ondersteunde en die gewoon gekregen. Bij de ING krijg je altijd een op afstand uit te lezen kaart.

Bij mij idem dito bij ABN. Wanneer wordt privacy/databescherming een onderscheidend verdienmodel voor een bank? Gesteld dat een bank nog commercieel denkt en niet gewoon uitvoert wat de digitaliserings- en datalobby wil... Ooit kwamen de eerste fair-trade en biologische winkels. Weet iemand hoe Triodos en ASN met dit soort dingen omgaan?
il zou zeggen, begin een bank?
23-10-2021, 23:04 door Anoniem
ING vindt zichzelf een machtig IT bedrijf dat gebruikers kan opleggen wat ze nodig hebben.
Net van ING naar ASN overgestapt. Wat een verademing.
24-10-2021, 12:05 door Briolet - Bijgewerkt: 24-10-2021, 12:06
Door Ard van Wiersum: …Tot aan het moment van blokkeren van de pas kan de vinder voor € 50,- op mijn rekening gaan winkelen. Daar bedank ik voor.

Het is eigenlijk € 100,- want de limiet is vorig jaar tijdelijk verhoogd naar 100 euro. Bij mijn bank (Amro) is dat nog steeds zo en als ik kijk bij de ING is dat daar ook nog zo.

https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/contactloos-betalen-met-je-betaalpas/index.html

Ik ga er van uit dat de banken gezamenlijk zullen besluiten dit weer op 50 terug te zetten. (Of de huidige situatie de standaard te maken).

In pin nooit in winkels vanwege de kans dar er toch meegekeken wordt en het pasje daarna gerold of met geweld afgepakt wordt. Ik riskeer dan al het geld op mijn rekening.

Bij de invoering van contactloos betalen heb ik het kort geprobeerd. Maar omdat ik dan toch nog vrij vaak mijn pincode moest intikken, ben ik er vrij snel weer mee gestopt. Met de nieuwe limieten ben ik er weer mee begonnen en het bevalt me nu zeer. Het is nu een uitzondering als ik een keer een pincode moet invoeren. Ik hoop dus dat het 'tijdelijke' de nieuwe norm gaat worden.

Ik ben er inmiddels zo aan gehecht dat ik een nieuw pasje aangevraagd heb nadat de NFC functie zich zelf uitgeschakeld heeft. Er zat ergens een draadbreuk in, want soms deed hij het nog, maar meestal niet.

Ieder heeft zijn perceptie van veiligheid. Ik vind het intikken van een pincode juist erg riskant. Dan bevalt contant of draadloos me beter omdat ik dan alleen kleine bedragen riskeer.
24-10-2021, 12:35 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 24-10-2021, 12:50
@ Briolet,
Die toetsen van mijn pin code kan ik inmiddels blind vinden.
Dus ik leg mijn hele portemonnee over het toetsenbord en tik de code daaronder in.
Veel succes met afkijken.

En als er 1 te dicht in mijn buurt staat vraag ik of ie even op ze minst een meter verder weg kan staan.
Waarbij ik een opwieberen gebaar maak met mijn hand.
Blijf je staan, dan blijft de rest maar wachten tot ik klaar ben.
Eerder wordt er niet gepint.
24-10-2021, 13:34 door Briolet
Door BertG.: @ Briolet,
Die toetsen van mijn pin code kan ik inmiddels blind vinden.
Dus ik leg mijn hele portemonnee over het toetsenbord en tik de code daaronder in.
Veel succes met afkijken.

In het verleden zijn er wel berichten geweest waarbij er ingebroken is en het terminal zo aangepast is dat hij de toetsaanslagen registreert. Vergelijkwaar wat sommige skimmers bij pinautomaten doen. Dan helpt het afdekken met een hand niet meer.

En hier op security zijn er ook berichten geweest waarbij aangetoond wordt dat als iemand direct na het pinnen een infrarood opmame maakt van de toetsen, je de gebruikte toetsen kunt zien. (Volgorde was volgens mij slecht in een paar gevallen mogelijk). Verder beweegt je elleboog ongemerkt ook met je vingerbewegingen. Als je je handpalm kunt laten rusten tijdens het intikken zal dat wel grotendeels weg zijn.
https://www.security.nl/posting/12319/Warmte+van+toetsen+onthult+pincodes+en+wachtwoorden

Ik heb geen zin om steeds op dat soort details te letten en tik liever zo weinig mogelijk mijn pincode in.
26-10-2021, 12:47 door Anoniem
al eens contact opgenomen met de ing helpdesk?

Voor een objectief juridisch antwoord op zo'n vraag ? Helpdesk medewerkers is niet objectief, en evenmin een jurist.
26-10-2021, 13:57 door Anoniem
Door Anoniem: Wat gebeurt er na even in de magnetron?

vraagsteller
Waarschijnlijk is dan je chip voor 'normale' betalingen ook stuk, dus dat is een slecht idee.

De perforator (of 5mm boor) die in een eerdere post is geopperd, lijkt me de beste om met NFC af te rekenen.
26-10-2021, 21:38 door Anoniem
Door Ard van Wiersum:
De ING dient dus door deze, ja: feitelijke dwang, niet meer te stellen: wij vergoeden bijna altijd de schade (1) Neen: wij vergoeden de schade zonder uitzondering, dus bij alle misbruik van contactloos betalen.

Zonder uitzondering?
Dus ook als jij zelf je pas afgeeft (of laat liggen), iemand die 50 euro eraf haalt, en je de pas daarna weer terugkrijgt en dat reclameert? Ook dat is natuurlijk misbruik van contactloos betalen. Bij contact geld was het het dan natuurlijk ook kwijt geweest.


Heb zo het gevoel dat ze daarom 'bijna altijd' zeggen. Maar misschien moeten ze dat inderdaad eens wat beter uitleggen?
29-10-2021, 19:55 door Anoniem
Heeft iemand wel eens in de gaten gehad dat als je parkeert dit soms ook aangeboden wordt zonder pincode invoer of contactloos betalen, maar dat je de bankpas wel in een gleuf moet stoppen en dat het bedrag dan wel afgeboekt wordt?
Dus bankpas in een gleuf, zonder pinnummer opgeven en contactloos betalen staat uit.
Ik was verbaast dat het kon.
Dus ik de rabobank bellen.
Zei begreep het ook niet en zou het navragen.
10 minuten later werd ik teruggebeld en vertelde ze mij dat het Dip en GO of Tap en Go of Park en Go heet.
https://www.rabobank.nl/bedrijven/service/betaalpas/contactloos-betalen
Het wordt gebruikt bij Parkeren en bij tolwegen.
Dip en GO heet het bij de ABN AMRO
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalpas/veilig-betalen-parkeerautomaten.html

Dit staat standaard aan op elke betaalpas en is bij de rabobank via het online bankieren niet uit te zetten.
Dit kan alleen telefonisch.
Is niet handig om uit te zetten, want dan kan je op veel plekken in bijv. Purmerend niet meer langs de straat parkeren.
Omdat bij de parkeermeters Dip En GO de enige betaalmogelijkheid is.
Ik heb ook even opgezocht wat de limiet per keer is, dat is 100 euro.
Maar er is geen daglimiet alleen een transactielimiet.
Leuk voor het dievengilde.
30-10-2021, 00:18 door [Account Verwijderd]
@ Anoniem van 29-10, 19:55 uur.

Dank voor de moeite je ervaring te melden, want dit is een interessante toevoeging!

Ook hier zie je dus weer dat een bank een service heeft toegevoegd aan een betaal-pas. Daar is tot daar aan toe niets mee mis, absoluut niet, ik bedoel: een handige betaalservice toevoegen is prima, maar laat de klant beslissen of hij die service activeert en biedt hem/haar de mogelijkheid om die service te modificeren qua credit.

Je kunt bij ABN/AMRO contactloos betalen aan/uitzetten lees ik daar - prima zo hoort het! - maar er is weer wel een risico voor de gebruiker van Dip & Go. Een behoorlijk risico zelfs want het aantal transacties is niet gelimiteerd, en je kunt de limiet van € 100 per transactie niet naar omlaag bijstellen, zoals je zelf ook al schrijft.


Waarschijnlijk zal er wel weer een reactie komen dat het allemaal wel weer meevalt met dat risico. Maar het is nu juist zo dat het niet meevalt.
Wat is er zo onacceptabel aan het scenario: Ik verlies mijn PIN-pas en tot aan de tijd dat ik het opmerk word die gevonden door een niet eerlijke vinder en betaalt de parkeerkosten van zijn auto op mijn konto?

Ter overweging: Ineens gaan we volgens degenen die poneren dat het risico maar een wassen neus is, iedereen dus wél op zijn blauwe ogen vertrouwen?
30-10-2021, 03:23 door Anoniem
Door Ard van Wiersum: Het is volgens mij geen IT security risico en ook daarom in /dev/null, maar het viel mij zojuist op toen ik in de instellingen van mijn ING PIN-pas keek dat je contactloos betalen niet meer kunt uitschakelen.

Ik heb het vanaf het begin van de mogelijkheid tot contactloos betalen uitgeschakeld want ik vind het een 'real world' risico bij verlies van mijn PIN-pas. Tot aan het moment van blokkeren van de pas kan de vinder voor € 50,- op mijn rekening gaan winkelen. Daar bedank ik voor.

Ik vind het nu wel interessant om de volgende juridisch getinte vraag te stellen:
Als je net als ik contactloos betalen een risico vindt: Zou je de ING-bank vanaf nu succesvol verantwoordelijk kunnen stellen bij verlies van je PIN-pas als de vinder daarmee contactloos betaalt? Achtergrond: je had contactloos betalen graag uitgeschakeld, maar de ING-bank biedt die keuze niet meer.

Serieuze vraag: heb jij geen EMF RF beschermende beurs?

Ik stop zelfs mijn smartphone in een EMF blocking bag als ik even zeker wil zijn dat de vliwgtuigstand ook echt werkt want ik heb geen hardware killswitches.

Een bankpas kun je ook frituren maar dan moet je zorgen dat je alleen de NFC chip frituurt en niet de gewone betaalchip. Zoek de specs maar op. Makkelijker is een gaatje boren in de antenne vd pas zodat de lus doorbroken is. Werkt prima.
30-10-2021, 18:08 door Briolet - Bijgewerkt: 30-10-2021, 18:20
Door Anoniem: Heeft iemand wel eens in de gaten gehad dat als je parkeert dit soms ook aangeboden wordt zonder pincode invoer of contactloos betalen,…
…en vertelde ze mij dat het Dip en GO of Tap en Go of Park en Go heet.

Was ook nieuw voor mij. (Of ik was het al weer vergeten want begin 2015 bstond het al)
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalpas/veilig-betalen-parkeerautomaten.html
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/dip-go/

Blijkbaar alleen voor parkeerautomaten (in NL) en tolwegen (Buitenland). Waarschijnlijk is dit een deal tussen parkeerbeheer/wegbeheerders en de banken, waardoor misbruik simpel te vergoeden is. Het zal de bank niets kosten en de parkeerbeheer/wegbeheer mist dan alleen de inkomsten. En als de dader pech heeft, dan is er een koppeling tussen kenteken en pinpas te maken. b.v. door camera's bij het inrijden in parkeergarages.
04-11-2021, 15:21 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Heeft iemand wel eens in de gaten gehad dat als je parkeert dit soms ook aangeboden wordt zonder pincode invoer of contactloos betalen,…
…en vertelde ze mij dat het Dip en GO of Tap en Go of Park en Go heet.

Was ook nieuw voor mij. (Of ik was het al weer vergeten want begin 2015 bstond het al)
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalpas/veilig-betalen-parkeerautomaten.html
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/dip-go/

Blijkbaar alleen voor parkeerautomaten (in NL) en tolwegen (Buitenland). Waarschijnlijk is dit een deal tussen parkeerbeheer/wegbeheerders en de banken, waardoor misbruik simpel te vergoeden is. Het zal de bank niets kosten en de parkeerbeheer/wegbeheer mist dan alleen de inkomsten. En als de dader pech heeft, dan is er een koppeling tussen kenteken en pinpas te maken. b.v. door camera's bij het inrijden in parkeergarages.


Ik wil nog wel iets toevoegen en verzinnen.
Het dievengilde gaat niet parkeren of tol betalen met de pinpas.
Ik verzin nog even verder.
Ze zullen een apparaat aanschaffen zoals in een parkeergarage staat en zich voordoen als een parkeergarage.
Dan genereren ze bijv 10000 parkeerplaatsen
Ze betalen dan met de gestolen pinpas + een random kenteken


Ze vullen kent
05-11-2021, 13:58 door Anoniem
artikel
https://www.telegraaf.nl/nieuws/816631680/kevins-pinpas-zat-in-zijn-broekzak-toch-konden-dieven-in-amsterdam-ermee-betalen
09-11-2021, 10:58 door Lagbeck
Door Ard van Wiersum: Hier TS,

Zoals ik gisteren om 23:23 uur meldde (1) heb ik vandaag mijn voor contactloos betalen geïmobiliseerde pasje uitgeprobeerd.
Tot tweemaal toe kreeg ik de melding in het display van de betaalterminal: ongeldige pas.
Voor de goede orde: zonder afbreken van de transactie lukte direct daarna het gebruikelijke pinnen probleemloos.

Conclusie:

De ING respecteert netjes de oude instelling. Te weten: Als je ooit contactloos betalen hebt uitgeschakeld wordt, en wel ook bij een nieuwe pas (die van mij is 3 maanden oud) dit gehandhaafd.

Ik en anderen die het dus ooit hebben uitgeschakeld kunnen het dus niet meer inschakelen is mijn conclusie want je kunt niet meer kiezen tussen contactloos betalen in- of uitschakelen, zoals voorheen.

(1)
https://www.security.nl/posting/726692#posting726788
Helaas is het niet meer waar dat wanneer je een nieuwe pas krijgt de geblokkerde instelling gehandhaafd blijft. Mijn oude pas was geblokkeerd voor contactloos betalen en de nieuwe tot mijn verassing niet. Ik betaal normaal met mijn telefoon en wil geen gedoe op de pas. die gebruik ik alleen voor contant geld. Dus ik beraad me nu of ik inderdaag van ING af kan en wil.
09-11-2021, 11:53 door Anoniem
Is betalen met een telefoon veiliger en makkelijker? Lijkt me niet.
09-11-2021, 17:47 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Heeft iemand wel eens in de gaten gehad dat als je parkeert dit soms ook aangeboden wordt zonder pincode invoer of contactloos betalen,…
…en vertelde ze mij dat het Dip en GO of Tap en Go of Park en Go heet.

Was ook nieuw voor mij. (Of ik was het al weer vergeten want begin 2015 bstond het al)
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalpas/veilig-betalen-parkeerautomaten.html
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/dip-go/

Blijkbaar alleen voor parkeerautomaten (in NL) en tolwegen (Buitenland). Waarschijnlijk is dit een deal tussen parkeerbeheer/wegbeheerders en de banken, waardoor misbruik simpel te vergoeden is. Het zal de bank niets kosten en de parkeerbeheer/wegbeheer mist dan alleen de inkomsten. En als de dader pech heeft, dan is er een koppeling tussen kenteken en pinpas te maken. b.v. door camera's bij het inrijden in parkeergarages.
Ik heb dit (enkele jaren geleden) met verbazing ook leren kennen. Ik zit er dubbel in. Kunnen betalen zonder authenticatie (=PIN) lijkt me in algemene zin geen goed idee. Aan de andere kant: Midden op straat op een parkeerpaal (waarvan ik de integriteit niet kan checken) en op een een keypad wat amper afgeschermd is m'n PIN intypen lijkt me ook geen goed idee.
09-11-2021, 21:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Briolet:
Door Anoniem: Heeft iemand wel eens in de gaten gehad dat als je parkeert dit soms ook aangeboden wordt zonder pincode invoer of contactloos betalen,…
…en vertelde ze mij dat het Dip en GO of Tap en Go of Park en Go heet.

Was ook nieuw voor mij. (Of ik was het al weer vergeten want begin 2015 bstond het al)
https://www.abnamro.nl/nl/prive/betalen/betaalpas/veilig-betalen-parkeerautomaten.html
https://www.pin.nl/consument/betalen-betaalpas/dip-go/

Blijkbaar alleen voor parkeerautomaten (in NL) en tolwegen (Buitenland). Waarschijnlijk is dit een deal tussen parkeerbeheer/wegbeheerders en de banken, waardoor misbruik simpel te vergoeden is. Het zal de bank niets kosten en de parkeerbeheer/wegbeheer mist dan alleen de inkomsten. En als de dader pech heeft, dan is er een koppeling tussen kenteken en pinpas te maken. b.v. door camera's bij het inrijden in parkeergarages.


Ik wil nog wel iets toevoegen en verzinnen.
Het dievengilde gaat niet parkeren of tol betalen met de pinpas.
Ik verzin nog even verder.
Ze zullen een apparaat aanschaffen zoals in een parkeergarage staat en zich voordoen als een parkeergarage.
Dan genereren ze bijv 10000 parkeerplaatsen
Ze betalen dan met de gestolen pinpas + een random kenteken


Ze vullen kent
Ok, laten we aannemen dat het die criminelen lukt om genoeg valsheid in geschrifte te plegen om aan zo'n apparaat te komen. Katvanger die een kvk inschrijving en een zakelijke bankrekening regelt, etc, etc. De limit per bankpas is 50 euro per dag. Iedere transactie die ze doen verhoogd de kans dat het bij een rekeninghouder opvalt. En dan heeft de bank zelf nog software draaien die alarm slaat bij verdachte transacties. Iedere keer dat ze de katvangers rekening leeghalen valt het op. Halen ze hem niet leeg, dan bevriest de bank de rekening. Kortom veel moeite en risico met weinig kans op winst. En voor de slachtoffers gaat de impact minimaal zijn. Er zal de banken alles aan gelegen zijn om bij een grote fraudezaak de slachtoffers zo snel mogelijk schadeloos te stellen.
Die apparaten kan je niet zomaar
20-01-2022, 20:43 door Anoniem
Door Anoniem: "Zou je de ING-bank vanaf nu succesvol verantwoordelijk kunnen stellen bij verlies van je PIN-pas als de vinder daarmee contactloos betaalt?"

Zijn er gevallen waar de ING niet vergoed heeft?

Op https://www.ing.nl/particulier/betalen/passen/contactloos-betalen-met-je-betaalpas/index.html lees ik: Schade vergoed: Bij misbruik vergoeden wij bijna altijd gewoon je schade

Ja, BIJNA op maandag, BIJNA op dinsdag, BIJNA op woensdag, etc. HAHA.
21-01-2022, 14:16 door Anoniem
Misschien off-topic, maar er is zo te zien nogal wat spraakverwarring over limieten. Vandaar deze toelichting.

De limieten voor Dip&Go etc. kan je niet zelf aanpassen en de diensten kunnen ook niet worden uitgeschakeld. Wordt in NL vooralsnog alleen gebruikt voor parkeren. In het buitenland daarnaast ook voor tolwegen en vending machines. De standaard limieten:
- parkeermeter en parkeergarage: 50 euro per transactie
- tolwegen: 100 euro per transactie
- vending machines: weet ik niet

Daarnaast zijn er de volgende limieten:
- de paslimiet die voor jouw rekening van toepassing is. Heeft niets met contactloos Ja/Nee te maken, het is een generieke limiet die aangeeft hoeveel je per dag met jouw pas kunt opnemen en/of betalen. Kan je zelf aanpassen (de standaard limiet is per bank verschillend, meestal €3.000 per dag)
- de opnamelimiet waarin is vastgelegd hoeveel je per dag maximaal cash kunt pinnen bij geldautomaten. Bij mijn weten €1.500 en niet aanpasbaar
- de daglimiet, zijnde het maximale bedrag dat je per dag kunt overboeken met je betaal-app of via internet bankieren, standaard meestal €5.000 per dag, aanpasbaar
Bovendien specifiek voor contactloos betalen:
- de bedraglimiet: bij contactloze betalingen boven 50 euro per transactie moet (bijna altijd) aanvullend de pincode ingevoerd worden. Bij sommige banken kan je dit zelf aanpassen
- de totaallimiet: je moet je pincode invoeren als je opeenvolgende contactloze pinloze betalingen bij elkaar opgeteld boven de 100 euro (of 24 transacties) uitkomen, ongeacht of dat op dezelfde dag is of niet. Bij sommige banken (en wearables) kan je deze limiet zelf aanpassen.
De twee laatstgenoemde limieten, die dus specifiek betrekking hebben op contactloos betalen, zijn per ca. eind maart 2020 verdubbeld vanwege de pandemie; er werd meer contactloos betaald ipv cash, en het was wenselijk om zo min mogelijk fysiek contact met een PIN terminal te moeten hebben; zie hieronder. Bij mijn weten zijn er nog geen banken die deze limieten hebben teruggedraaid naar het oude niveau.

En dan iets:
Het 'risico' dat ik in deze hele discussie mis, is dat van hygiëne. Ik heb bij een bedrijf gewerkt waar o.a. PIN terminals werden gereinigd en refurbished. Je wil niet weten wat voor (soms bewegende) vuiligheid er in betaalterminals zit. En daar steek jij dan lekker ja pasje in, om het daarna weer in je hand te nemen. Om het over het toetsenbordje maar niet te hebben. Brrr... Doe mij maar zo veel mogelijk contactloos.
21-01-2022, 17:13 door Anoniem
Kleine correctie op mijn eigen bericht: het maximumbedrag van de opnamelimiet verschilt per bank en is wel aan te passen. Vaak zijn er jaarmaxima waarboven kosten in rekening gebracht worden.
10-06-2022, 11:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Door MathFox: Ik heb bij het openen van mijn ABN rekening gevraagd om een pas die geen contactloos betalen ondersteunde en die gewoon gekregen. Bij de ING krijg je altijd een op afstand uit te lezen kaart.

Bij mij idem dito bij ABN. Wanneer wordt privacy/databescherming een onderscheidend verdienmodel voor een bank? Gesteld dat een bank nog commercieel denkt en niet gewoon uitvoert wat de digitaliserings- en datalobby wil... Ooit kwamen de eerste fair-trade en biologische winkels. Weet iemand hoe Triodos en ASN met dit soort dingen omgaan?

ASN en Triodos onderscheiden zich niet of nauwelijks op het thema privacy. Daarvoor moet je dus niet bij de 'duurzame banken' zijn. Privacy heeft het sowieso in de financiële sector nooit tot de status van duurzaamheidscriterium gebracht. Ik heb me jarenlang voor mijn werk verdiept in de 'verduurzaming' van beleggingen (banken spelen daarin natuurlijk een sleutelrol). Ik heb me er altijd over verbaasd dat privacy nooit op de agenda is gekomen van de gremia die zich met de verduurzaming van beleggingen bezighouden (w.o. banken, pensioenfondsen en toezichthouders).
Sterker nog: toen ING het idee opwierp om klantdata te gaan gebruiken voor commerciële doeleinden en daar in de media veel kritiek op werd geuit, wilde Triodos desgevraagd in haar reactie niet expliciet uitsluiten dat ze zelf nooit zoiets zouden gaan doen met hun eigen klantdata.
11-06-2022, 14:37 door Anoniem
Tip! Een nieuw pasje van 6 euro is goedkoper dan een advocaat en rechtzaak.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.