image

Microsoft kondigt laatste jaar van betaalde updates voor Windows 7 aan

maandag 8 november 2021, 09:36 door Redactie, 13 reacties

Organisaties die nog van Windows 7 gebruikmaken en een onderhoudscontract met Microsoft hebben afgesloten zullen vanaf 8 februari 2022 nog één jaar beveiligingsupdates ontvangen. Dat heeft het techbedrijf nogmaals aangekondigd. Microsoft stopte de ondersteuning van Windows 7 en Server 2008 op 14 januari 2020.

Via het Extended Security Update (ESU) programma kunnen organisaties tegen betaling voor beide platformen beveiligingsupdates van Microsoft blijven ontvangen, zodat ze in de tussentijd naar een nieuwer besturingssysteem kunnen migreren. Microsoft waarschuwt nu dat het ESU-programma voor Windows 7 SP1 en Windows 7 Professional voor Embedded Systems op 8 februari 2022 zijn laatste jaar ingaat en op 10 januari 2023 zal eindigen.

Voor Windows Server 2008 R2 SP1, Windows Server 2008 SP2, Windows Server 2008 R2 SP1 voor Embedded Systems en Windows Server 2008 SP2 voor Embedded Systems op Microsoft Azure, zal het ESU-programma één jaar langer beveiligingsupdates bieden. Het laatste jaar van de betaalde Server 2008-patches start op 14 februari 2023 en eindigt op 9 januari 2024.

Volgens cijfers van marktvorser StatCounter draait bijna 14 procent van de Windowscomputers nog op Windows 7. In Nederland zou dat nog bijna 6 procent zijn.

Reacties (13)
08-11-2021, 10:40 door Anoniem
Geven ze na 8 februari 2022 alle extended updates nog wel vrij?
Dit zou de simpelweg noodzakelijke legacy VM's nog in een optimale toestand kunnen brengen.
08-11-2021, 10:42 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 08-11-2021, 11:06
Microsoft kondigt laatste jaar van betaalde updates voor Windows 7 aan

Ach, er verandert voor de Windows-gebruiker niet zoveel. Het is altijd al zo geweest dat bij problemen je 'eventjes' een herinstallatie deed en je backup terugzette. Dat werkt ook - in ieder geval tijdelijk - bij een mal- of ransomwarebesmetting op een niet langer ondersteund systeem.
08-11-2021, 12:09 door _R0N_
Door Anoniem: Geven ze na 8 februari 2022 alle extended updates nog wel vrij?
Dit zou de simpelweg noodzakelijke legacy VM's nog in een optimale toestand kunnen brengen.

Normaal gesproken is de laatste ISO voorzien van de laatste updates
08-11-2021, 12:47 door Anoniem
Door Toje Fos:
Microsoft kondigt laatste jaar van betaalde updates voor Windows 7 aan

Ach, er verandert voor de Windows-gebruiker niet zoveel. Het is altijd al zo geweest dat bij problemen je 'eventjes' een herinstallatie deed en je backup terugzette. Dat werkt ook - in ieder geval tijdelijk - bij een mal- of ransomwarebesmetting op een niet langer ondersteund systeem.
De standaard reactie van iemand, met een hobby OS, met een livetime van enkele maanden, dan moet er alweer een nieuw versie geïnstalleerd worden.
08-11-2021, 12:49 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: Geven ze na 8 februari 2022 alle extended updates nog wel vrij?
Dit zou de simpelweg noodzakelijke legacy VM's nog in een optimale toestand kunnen brengen.

Normaal gesproken is de laatste ISO voorzien van de laatste updates
Niet de Security Updates waarvoor betaald is. Windows is geen open source.
08-11-2021, 15:00 door Anoniem
Door Toje Fos:
Microsoft kondigt laatste jaar van betaalde updates voor Windows 7 aan

Ach, er verandert voor de Windows-gebruiker niet zoveel. Het is altijd al zo geweest dat bij problemen je 'eventjes' een herinstallatie deed en je backup terugzette. Dat werkt ook - in ieder geval tijdelijk - bij een mal- of ransomwarebesmetting op een niet langer ondersteund systeem.

Ik weet niet zo wat de security updates te maken hebben met problemen waarbij je misschien moet her-installeren...maar goed dit is dan ook weer overduidelijk een TROLL reactie.

Daarbij hebben natuurlijk alle Windows 7 gebruikers inmiddels de gratis update naar Windows 10 gedaan en treft dit alleen zakelijke gebruikers die met antieke software moeten werken.
08-11-2021, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_:
Door Anoniem: Geven ze na 8 februari 2022 alle extended updates nog wel vrij?
Dit zou de simpelweg noodzakelijke legacy VM's nog in een optimale toestand kunnen brengen.

Normaal gesproken is de laatste ISO voorzien van de laatste updates
Niet de Security Updates waarvoor betaald is. Windows is geen open source.


Alleen Windows 10/11 kan je een recente ISO downloaden.
Windows 7 is de laatste ISO volgens mij met Service Pack 1...
Als je vanaf daar start, moet je volgens mij zelfs een paar verplichte updates installeren en daarna kan je een monthly rollup installeren.
08-11-2021, 16:12 door [Account Verwijderd]
[Verwijderd door moderator]
08-11-2021, 21:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Toje Fos:
Microsoft kondigt laatste jaar van betaalde updates voor Windows 7 aan

Ach, er verandert voor de Windows-gebruiker niet zoveel. Het is altijd al zo geweest dat bij problemen je 'eventjes' een herinstallatie deed en je backup terugzette. Dat werkt ook - in ieder geval tijdelijk - bij een mal- of ransomwarebesmetting op een niet langer ondersteund systeem.
De standaard reactie van iemand, met een hobby OS, met een livetime van enkele maanden, dan moet er alweer een nieuw versie geïnstalleerd worden.
Het was de standaard reactie van iemand met een windowsprobleem. Als hij trager was geworden installeer maar opnieuw is mij altijd verteld. Evenals een reboot dan kijken we weer verder. Ik ken geen hobby OS met de livetime van enkele maanden.
Verdiep je eerst eens in de mogelijkheden die worden aangeboden. Waarschijnlijk heb je dat al lang gedaan en ben je alleen maar aan het trollen uit frustratie. Bv point vs rolling vs snapshot releases. Het onderwerp gaat over een point release. Dat betekent opnieuw installeren. Manjaro is een voorbeeld van een rolling release. Elke 2 weken een update. Er zijn ook systemen die elke dag updaten en nooit opnieuw installeren. Er zijn hypervisors waarbij de hele image wordt vervangen.
08-11-2021, 21:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 08-11-2021, 22:06
Door Anoniem:
Door Toje Fos:
Microsoft kondigt laatste jaar van betaalde updates voor Windows 7 aan

Ach, er verandert voor de Windows-gebruiker niet zoveel. Het is altijd al zo geweest dat bij problemen je 'eventjes' een herinstallatie deed en je backup terugzette. Dat werkt ook - in ieder geval tijdelijk - bij een mal- of ransomwarebesmetting op een niet langer ondersteund systeem.

Ik weet niet zo wat de security updates te maken hebben met problemen waarbij je misschien moet her-installeren...maar goed dit is dan ook weer overduidelijk een TROLL reactie.

Daarbij hebben natuurlijk alle Windows 7 gebruikers inmiddels de gratis update naar Windows 10 gedaan en treft dit alleen zakelijke gebruikers die met antieke software moeten werken.

Ala je logisch nadenkt dan heeft dat er natuurlijk alles mee te maken. Als je besturingssysteem niet meer wordt ondersteund dan zit je al snel met kwetsbaarheden waarvoor er geen update meer komt. Dat heeft als gevolg dat je systeem wordt gehackt met mal- en of ransomware die je er weer vanaf moet krijgen. Of je systeem wordt gewoon kapot gemaakt. In al deze gevallen moet je het systeem herstellen en dat gebeurt bij Windows typisch met een herinstallatie. Want niemand weet precies hoe het zit, onder de motorkap, zodat een herinstallatie vaak de snelste oplossing is. Sla er deze site maar op na.

En die upgrade naar Windows 10? Dat heeft blijkbaar ook grote nadelen, gezien de grote aantallen mensen die hiervan geen gebruik hebben gemaakt. Die mensen noem jij trollen?
09-11-2021, 10:40 door Anoniem
Door Toje Fos:
Door Anoniem:
Door Toje Fos:
Microsoft kondigt laatste jaar van betaalde updates voor Windows 7 aan

Ach, er verandert voor de Windows-gebruiker niet zoveel. Het is altijd al zo geweest dat bij problemen je 'eventjes' een herinstallatie deed en je backup terugzette. Dat werkt ook - in ieder geval tijdelijk - bij een mal- of ransomwarebesmetting op een niet langer ondersteund systeem.

Ik weet niet zo wat de security updates te maken hebben met problemen waarbij je misschien moet her-installeren...maar goed dit is dan ook weer overduidelijk een TROLL reactie.

Daarbij hebben natuurlijk alle Windows 7 gebruikers inmiddels de gratis update naar Windows 10 gedaan en treft dit alleen zakelijke gebruikers die met antieke software moeten werken.

Ala je logisch nadenkt dan heeft dat er natuurlijk alles mee te maken. Als je besturingssysteem niet meer wordt ondersteund dan zit je al snel met kwetsbaarheden waarvoor er geen update meer komt. Dat heeft als gevolg dat je systeem wordt gehackt met mal- en of ransomware die je er weer vanaf moet krijgen. Of je systeem wordt gewoon kapot gemaakt. In al deze gevallen moet je het systeem herstellen en dat gebeurt bij Windows typisch met een herinstallatie. Want niemand weet precies hoe het zit, onder de motorkap, zodat een herinstallatie vaak de snelste oplossing is. Sla er deze site maar op na.

En die upgrade naar Windows 10? Dat heeft blijkbaar ook grote nadelen, gezien de grote aantallen mensen die hiervan geen gebruik hebben gemaakt. Die mensen noem jij trollen?

Nee, ik noem jou een troll.

Als een OS niet meer ondersteund wordt is het inderdaad wachten op problemen. Dat is geen Windows specifiek probleem elk OS (ook die jij op een voetstuk plaatst) heeft hier last van. Upgraden naar Windows 10 heeft helemaal geen grote nadelen vind ik persoonlijk. Ja er wordt ineens veel meer gegevens naar MS gestuurd, waar ik het natuurlijk niet mee eens ben, maar hier zijn gewoon makkelijke aanpassingen voor om dit te minimaliseren. Voor de rest is Windows 10 een goed en stabiel OS zonder al teveel problemen volgens mij, gezien het aantal gebruikers (snelle zoekactie zegt 80% market share voor Windows 10).
10-11-2021, 07:15 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 10-11-2021, 07:20
Door Anoniem:
Door Toje Fos:...

En die upgrade naar Windows 10? Dat heeft blijkbaar ook grote nadelen, gezien de grote aantallen mensen die hiervan geen gebruik hebben gemaakt. Die mensen noem jij trollen?

Nee, ik noem jou een troll [sic].

Als een OS niet meer ondersteund wordt is het inderdaad wachten op problemen. Dat is geen Windows specifiek probleem [sic] elk OS (ook die jij op een voetstuk plaatst) heeft hier last van. Upgraden naar Windows 10 heeft helemaal geen grote nadelen vind ik persoonlijk. Ja er wordt [sic] ineens veel meer gegevens naar MS gestuurd, waar ik het natuurlijk niet mee eens ben, maar hier zijn gewoon makkelijke aanpassingen voor om dit te minimaliseren. Voor de rest is Windows 10 een goed en stabiel OS zonder al teveel [sic] problemen volgens mij, gezien het aantal gebruikers (snelle zoekactie zegt 80% market share voor Windows 10).

Ten eerste schrijf je in het Nederlands trol (zonder die tweede l. Ten tweede blijk je weer zo iemand te zijn die het verschil tussen Linux (de kernel) en een Linux distributie niet begrijpt. Mocht een Linux distributie ermee stoppen dan stap je gewoon over naar een andere. Met behoud van data en normaliter zelfs van applicaties. Open source software en de voordelen daarvan, weet je wel?

En dat marktaandeel van Windows komt niet omdat het goede software is, nee, dat komt doordat Microsoft zo'n, laten we zeggen, sluwe [1], marketer is.

[1] https://en.m.wikipedia.org/wiki/Microsoft_litigation
11-11-2021, 20:24 door [Account Verwijderd]

Je moet het ze nageven, dit is briljant:

In the 1990s, Microsoft adopted exclusionary licensing under which PC manufacturers were required to pay for an MS-DOS license even when the system shipped with an alternative operating system. Critics attest that it also used predatory tactics to price its competitors out of the market and that Microsoft erected technical barriers to make it appear that competing products did not work on its operating system.

De klant laten dokken, zelfs wanneer die je product niet gebruikt! WTF!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.