/dev/null - Overig

Niet elke mobiel met 4G kan elke provider aan?

06-12-2021, 02:28 door Anoniem, 9 reacties
Hallo,

Klopt het dat niet elke mobiele telefoon (inklusief feature-phone) met 4G (en Volte), van elke provider de 4G aankan?

Zo ja, dan moet je dus voor de aankoop op de een of andere manier te weten komen of de provider van je SIM die 4G-phone wel ondersteunt.
Anders gaat die mobiel op 3G werken, en als dit wordt afgeschaft, op 2G. Dan heb je dus een miskoop gedaan (oftewel in boerenbedrog gelopen).

Dit zou toch klachten moeten geven, en daar vind ik niets van terug (op internet).

Zie ik dit nu verkeerd?
Kan iemand uitleggen hoe je dit risiko kan vermijden?

Groeten
Reacties (9)
06-12-2021, 10:10 door Anoniem
Dat klopt, maar als je een mobiel op de lokale markt koopt (dus niet ergens in verweggistan bestelt via internet) dan werkt
het meestal wel, omdat de modellen die voor een bepaald land of regio gemaakt worden wel de juiste ondersteuning hebben.

4G heeft zoveel verschillende frekwentiebanden over de wereld dat het niet praktisch is om alle mobieltjes geschikt te
maken voor alle banden. Er zijn dus bepaalde combinaties van banden die geschikt zijn voor bepaalde landen.

Kijk hier voor een overzicht, daar kun je ook wel een beetje afleiden uit welke landen je wel en geen mobieltjes moet kopen:
https://en.wikipedia.org/wiki/LTE_frequency_bands
06-12-2021, 10:27 door Anoniem
Misschien even wat info opzoeken over welke providers welke frequenties gebruiken.
06-12-2021, 13:13 door Anoniem
Hier de topic starter.

Ik heb het hier over mobieltjes die gewoon in Nederland gekocht zijn.

Klaarblijkelijk moet voor elke mobiel voor 4G-Volte door de provider een software-aanpassing gemaakt worden. Doet ie dat niet, dan werkt die mobiel niet op 4G, en gaat op 3G werken. En als 3G wordt afgeschaft, gaat ie op 2G werken (dus veel trager en minder veilig).
Mijn vraag is, klopt dit? Ik heb het dus niet over de frequentie-band.

Groeten
06-12-2021, 13:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Klaarblijkelijk moet voor elke mobiel voor 4G-Volte door de provider een software-aanpassing gemaakt worden. Doet ie dat niet, dan werkt die mobiel niet op 4G, en gaat op 3G werken. En als 3G wordt afgeschaft, gaat ie op 2G werken (dus veel trager en minder veilig).
Mijn vraag is, klopt dit? Ik heb het dus niet over de frequentie-band.

Groeten

Nee dat klopt niet. Die info zit in de SIM kaart. Het kan wel zijn dat je je provider moet vragen dit aan te passen.
Niet alle abonnementen, vooral degenen die al langer lopen, hebben VoLTE omdat men dit vaak in fasen wilde invoeren
om problemen te voorkomen. Op onze T-Mobile bedrijfs abonnementen hebben we het op een gegeven moment door
T-Mobile laten inschakelen en toen werkte het op de toestellen die het ondersteunen.
06-12-2021, 15:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Klaarblijkelijk moet voor elke mobiel voor 4G-Volte door de provider een software-aanpassing gemaakt worden. Doet ie dat niet, dan werkt die mobiel niet op 4G, en gaat op 3G werken. En als 3G wordt afgeschaft, gaat ie op 2G werken (dus veel trager en minder veilig).
Mijn vraag is, klopt dit? Ik heb het dus niet over de frequentie-band.

Groeten

Nee dat klopt niet. Die info zit in de SIM kaart. Het kan wel zijn dat je je provider moet vragen dit aan te passen.
Niet alle abonnementen, vooral degenen die al langer lopen, hebben VoLTE omdat men dit vaak in fasen wilde invoeren
om problemen te voorkomen. Op onze T-Mobile bedrijfs abonnementen hebben we het op een gegeven moment door
T-Mobile laten inschakelen en toen werkte het op de toestellen die het ondersteunen.


TS praat over VoLTE - Voice over LTE . En TS praat over "trager icm 3G/2G " .

Trager is gewoon niet van toepassing als het gaat om 'Voice' -
Trager is typisch een vraag of zorg als het gaat om internet gebruik - en daar gebruik je hoe dan ook 4G als je toestel (en provider dekking e.d.) dat supporten.

meer/minder veilig weet ik niet precies - als je threat-model ook echt professionals omvat zou ik niet afhankelijk willen zijn van de wellicht "wat" betere veiligheid van 4G (vs 3G of 2G).
06-12-2021, 18:09 door Anoniem
Door Anoniem:
TS praat over VoLTE - Voice over LTE . En TS praat over "trager icm 3G/2G " .

Trager is gewoon niet van toepassing als het gaat om 'Voice' -
Trager is typisch een vraag of zorg als het gaat om internet gebruik - en daar gebruik je hoe dan ook 4G als je toestel (en provider dekking e.d.) dat supporten.

Zo simpel ligt het niet! 4G support geen voice. En de meeste toestellen supporten maar 1 "operating mode" tegelijk.
Dus als je een 4G toestel hebt dat met 4G verbonden is en je wilt bellen (of wordt gebeld) dan zit er niks anders op
dan dat het toestel naar 3G terugschakelt (of zelfs 2G als je aanbieder geen 3G meer heeft) en dan het gesprek afhandelt,
en tegelijkertijd is het internet dan veel trager.
Om dat te voorkomen moet je naar VoLTE overstappen, wat in feite gewoon VoIP is via je 4G internet.
Als je dat eenmaal hebt kun je ook VoWIFI enablen wat hetzelfde is via een WiFi verbinding (VoIP draait dan in een
IPsec tunnel dus is gewoon veilig).

Echter het is zoals al vermeld wel nodig dat je die features ingeschakeld hebt staan bij je provider (en de info in de SIM
kaart zodat je telefoon weet hoe die tunnels op te zetten).
06-12-2021, 20:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
TS praat over VoLTE - Voice over LTE . En TS praat over "trager icm 3G/2G " .

Trager is gewoon niet van toepassing als het gaat om 'Voice' -
Trager is typisch een vraag of zorg als het gaat om internet gebruik - en daar gebruik je hoe dan ook 4G als je toestel (en provider dekking e.d.) dat supporten.

Zo simpel ligt het niet! 4G support geen voice. En de meeste toestellen supporten maar 1 "operating mode" tegelijk.
Dus als je een 4G toestel hebt dat met 4G verbonden is en je wilt bellen (of wordt gebeld) dan zit er niks anders op
dan dat het toestel naar 3G terugschakelt (of zelfs 2G als je aanbieder geen 3G meer heeft) en dan het gesprek afhandelt,
en tegelijkertijd is het internet dan veel trager.

Ah, goed punt. Dan is er iets wat relatie dan ik dacht .

Om dat te voorkomen moet je naar VoLTE overstappen, wat in feite gewoon VoIP is via je 4G internet.
Als je dat eenmaal hebt kun je ook VoWIFI enablen wat hetzelfde is via een WiFi verbinding (VoIP draait dan in een
IPsec tunnel dus is gewoon veilig).

Als provider zou ik wel nadelen zien - VoLTE zal behoorlijk beperkt zijn tot 'eigen netwerk' qua access tot de gateways, bij VoWifi moet je de ipsec endpoints publiek bereikbaar maken, wat toch minimaal een DDoS risico is.


Echter het is zoals al vermeld wel nodig dat je die features ingeschakeld hebt staan bij je provider (en de info in de SIM
kaart zodat je telefoon weet hoe die tunnels op te zetten).

In elk geval lijkt het erop dat voor de vraag van TS 'elke 4G in NL of EU gekocht' wel geschikt zal zijn, zo lijkt me
07-12-2021, 17:31 door Anoniem
Hier de topic starter.

Ik had een Nokia 2256 4G gekocht, omdat in maart 2022 3G vervalt en ik dan op 4G wil zitten, en niet op 2G Ik heb een KPN SIM-only. Er zijn enkele bel-bedrijven die die mobiel met een KPN SIM aanbieden. Dus ik dacht dat dat wel goed zou zitten.

Echter ik heb in 3 weken tijd nooit 4G op die mobiel gekregen, wat ik ook met de instellingen probeerde.
De KPN gebeld, die konden mij ook niet vertellen waarom het niet werkte (ik neem aan dat als zij weten dat de Nokia 225 4G bij KPN-4G niet werkt of dat mijn SIM 4G niet toestaat, zij mij dat verteld zouden hebben).
Ik begon te vermoeden dat de betreffende mobiel voor 4G-Volte een defekt had.

Toen ik op internet verder ging zoeken vond ik info die uitlegde dat voor elke mobiel-type voor 4G-Volte door de provider in de provider-software een aanpassing gemaakt moet worden.
Tot voor kort schijnt er een KPN-lijst geweest te zijn met werkende mobiel-typen, die is echter verdwenen.

Ik heb de Nokia 225 4G terug gebracht naar de winkel, omdat ik er geen vertrouwen meer in had.
Dan maar bij mijn oude mobiel blijven op 3G en in maart 2022 toch maar naar 2G.

Groeten
07-12-2021, 20:45 door Anoniem
Door Anoniem: Hier de topic starter.

Ik had een Nokia 2256 4G gekocht, omdat in maart 2022 3G vervalt en ik dan op 4G wil zitten, en niet op 2G Ik heb een KPN SIM-only. Er zijn enkele bel-bedrijven die die mobiel met een KPN SIM aanbieden. Dus ik dacht dat dat wel goed zou zitten.

Echter ik heb in 3 weken tijd nooit 4G op die mobiel gekregen, wat ik ook met de instellingen probeerde.
De KPN gebeld, die konden mij ook niet vertellen waarom het niet werkte (ik neem aan dat als zij weten dat de Nokia 225 4G bij KPN-4G niet werkt of dat mijn SIM 4G niet toestaat, zij mij dat verteld zouden hebben).
Ik begon te vermoeden dat de betreffende mobiel voor 4G-Volte een defekt had.

Toen ik op internet verder ging zoeken vond ik info die uitlegde dat voor elke mobiel-type voor 4G-Volte door de provider in de provider-software een aanpassing gemaakt moet worden.
Tot voor kort schijnt er een KPN-lijst geweest te zijn met werkende mobiel-typen, die is echter verdwenen.

Ik heb de Nokia 225 4G terug gebracht naar de winkel, omdat ik er geen vertrouwen meer in had.
Dan maar bij mijn oude mobiel blijven op 3G en in maart 2022 toch maar naar 2G.

Groeten

Hier wat meer discussie (zat je misschien ook in ? )

https://forum.kpn.com/mobiele-abonnementen-15/nokia-225-4g-recente-nieuwe-sim-only-geen-4g-554439

Ook op tweakers, ForumTablets en TelefoonsTelecomproviders en Leveringen[KPN Mobiel] Ervaringen & Discussie
lijken een hoop echte kenners te zitten.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.