image

Hoekstra gaat met ABN in gesprek over vergoeding van spoofing en opnamelimiet

vrijdag 17 december 2021, 12:32 door Redactie, 4 reacties

Demissionair minister Hoekstra van Financiën gaat met ABN Amro in gesprek over het vergoeden van de schade bij spoofingfraude en het aanpassen van de opname- en overboekingslimieten die de bank hanteert. Dat laat de minister weten op vragen van de SP.

Volgens de partij lijkt ABN Amro niet alle door slachtoffers geleden schade te vergoeden. Daarnaast wil de SP dat klanten van de bank de limieten voor overboekingen, opnames en betalingen kunnen aanpassen. In september kwam ABN Amro onder vuur te liggen van televisieprogramma Kassa omdat het mogelijk is om via de e.dentifier tot 250.000 euro over te boeken. Met iDeal kan er bij de bank tot 50.000 euro worden betaald. Klanten kunnen deze limieten niet naar beneden bijstellen.

Hoekstra stelt dat het coulancebeleid dat banken bij spoofingfraude hanteren ervoor kan zorgen dat de ene bank geleden schade ruimhartiger vergoedt dan de andere bank. "Het is het mogelijk dat ABN Amro minder (snel) schade vergoedt dan andere banken, maar alle banken, ook ABN Amro, hebben zich verbonden aan het coulancekader", stelt de minister in een reactie op de vraag van de SP-fractie.

Wat betreft de transactielimieten die banken hanteren is dit onderdeel van het beleid van individuele banken en wisselt dit per bank, gaat Hoekstra verder. Zo verschilt de limiet die banken als standaard hanteren, de autorisatie voor het aanpassen van de limiet en de doorlooptijd van het aanpassen van de limiet.

Desondanks wil de minister ABN Amro hierop aanspreken. "Ik ben bereid om met ABN Amro in gesprek te gaan over het veiligheidsbeleid dat zij hanteren en bij hen na te gaan waarom zij voor de huidige inrichting hebben gekozen ten aanzien van de limieten voor overboekingen, opnames en betalingen. In dit gesprek zal ik ook richting ABN Amro benadrukken dat ik het belangrijk vind dat klanten die slachtoffer worden van spoofing zo ruimhartig mogelijk worden gecompenseerd."

Reacties (4)
17-12-2021, 14:23 door Anoniem
Wat betreft de transactielimieten die banken hanteren is dit onderdeel van het beleid van individuele banken en wisselt dit per bank, gaat Hoekstra verder. Zo verschilt de limiet die banken als standaard hanteren, de autorisatie voor het aanpassen van de limiet en de doorlooptijd van het aanpassen van de limiet.
Ik kan me goed voorstellen dat ABN niet zo veel doet met limieten, omdat deze door de manier waarop instelling van limieten geautoriseerd wordt bij ABN toch een wassen neus zijn...
Een limiet is alleen nuttig als een crimineel die niet zelf kan aanpassen, en dat is bij ABN meestal wel mogelijk.
(bijvoorbeeld als de crimineel de pas en pincode in handen heeft gekregen via een truuk, zakkenrollerij of bedreiging)
24-12-2021, 15:35 door Anoniem
goed bericht komt er dan toch gerechtigheid voor misstanden bij ABN ,die binnenkort uitgemeten worden in een documentaire op tv Goed werk Hoekstra ,pak de zaken grondig aan bij deze staatsbank ,die klanten beschouwt als criminelen.
04-01-2022, 16:22 door Anoniem
succes met tv programma over ABN ,dan komen hopelijk veel ongeoorloofde zaken van management boven drijven .Ik zal graag steentje bijdragen maar vernam dat opnames reeds plaats vinden.. Ik stuur u een mail over hetgeen mij overkomen is , wellicht kan u het gebruiken.
07-01-2022, 14:50 door Anoniem
5 man van directie afgelopen tijd vertrokken zegt genoeg over dit zwalkende bedrijf
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.