image

E-mailaccount van journalist L1 mag van rechter worden doorzocht

woensdag 5 januari 2022, 12:14 door Redactie, 17 reacties

De e-mailaccounts van een journalist van de Limburgse omroep L1 en twee andere medewerkers mogen door een onderzoeker van de Ondernemingskamer (OK) worden doorzocht, zo heeft de rechter bepaald, meldt De Limburger. De beslissing volgt in een conflict tussen de ondernemingsraad en het management van L1.

Vorig jaar besloot de Ondernemingskamer van het gerechtshof in Amsterdam dat er een onderzoek komt naar de gang van zaken en het beleid bij L1. De onderzoeker wil voor dit onderzoek ook de e-mailaccounts van drie medewerkers bekijken. De rechter staat dit nu toe, omdat er bedrijfsgegevens van L1 naar andere media zouden zijn gelekt.

De rechter heeft wel verschillende beperkingen aan het e-mailonderzoek gesteld. Zo gelden die voor een paar periodes rondom de lek-voorvallen. Een ict-medewerker van L1 zal op verzoek van de onderzoeker zoekopdrachten in de e-mailaccounts uitvoeren. Vervolgens moet het resultaat van deze zoekresultaten eerst worden voorgelegd aan de betrokkenen.

Wanneer die niet willen dat gevonden e-mails of bijlagen met de onderzoeker worden gedeeld kunnen zij hier bezwaar tegen maken. Dit vanwege het recht op bronbescherming. Wanneer de onderzoeker het hier niet mee eens is zal de raadsheer-commissaris hierover een beslissing nemen.

Reacties (17)
05-01-2022, 13:09 door gradje71
Zo zie je maar weer dat er in Nederland het recht voor de medewerker aan het verdwijnen is.
05-01-2022, 13:21 door Anoniem
Door gradje71: Zo zie je maar weer dat er in Nederland het recht voor de medewerker aan het verdwijnen is.
Hoezo? Er zijn nog al strenge beperkingen opgelegd. Ik kan me een ander onderzoek herinneren, waarbij mailgegevens van alle betrokkenen over meerdere jaren teruggehaald werden en door advocaten gecontroleerd werden, alvorens aan een onderzoekscommissie te worden voorgelegd. De betrokken medewerkers hadden toen totaal geen inspraak op welke mails wel of niet bekeken konden worden. Zolang de rechter de afweging doet, is dit rechtmatig. Wanneer een werkgever zoiets doet zonder zich aan deugdelijke procedures en duidelijke richtlijnen te voldoen, heb je wel gelijk.
05-01-2022, 13:38 door waterlelie
Door Anoniem:
Door gradje71: Zo zie je maar weer dat er in Nederland het recht voor de medewerker aan het verdwijnen is.
Hoezo? Er zijn nog al strenge beperkingen opgelegd. Ik kan me een ander onderzoek herinneren, waarbij mailgegevens van alle betrokkenen over meerdere jaren teruggehaald werden en door advocaten gecontroleerd werden, alvorens aan een onderzoekscommissie te worden voorgelegd. De betrokken medewerkers hadden toen totaal geen inspraak op welke mails wel of niet bekeken konden worden. Zolang de rechter de afweging doet, is dit rechtmatig. Wanneer een werkgever zoiets doet zonder zich aan deugdelijke procedures en duidelijke richtlijnen te voldoen, heb je wel gelijk.

Wat of wie sneuvelt het eerste in de oorlog, een oud maar tevens een zeer actueel citaat, namelijk de waarheid.
En wie is verantwoordelijk voor die waarheid, de media.
En wie is de boodschapper van die media, de journalist.
Er bestaat geen onafhankelijke neutrale journalist die alleen de feiten weergeeft, dat is een sprookje door de media maar al te graag wordt verkondigt, om haar eigen beeldvorming te steunen.
Waarom dus die privilege van onschendbaarheid, gewoon afschaffen, dat komt de waarheid ten goede denk ik.
05-01-2022, 13:44 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 05-01-2022, 14:06
Ondernemingsraad en management van Limburg 1 zijn dus zo gebrouilleerd met elkaar dat er een bevel van de rechter aan te pas moet komen om de email waarin men elkaar drek toewerpt deels of geheel te ontheffen van recht op geheimhouding zodat een onderzoeker in deze drab kan gaan wroeten.

Wat er precies speelt bij Limburg 1 zal mij een worst zijn! Maar...

wat ik onuitstaanbaar vind is het gegeven dat dit gekissebis en gegooi met modder over en weer feitelijk gesubsidieerd wordt door de overheid. Elkaar voor rotte vis uitmaken op kosten van diegenen, d.i. èlke Nederlandse ingezetene, die fiscale verplichtingen heeft, want o.a. uit dat gigantische belastingpotje worden alle subsidies onttrokken.
En óók nog: Dat onderzoek mag maximaal € 70.000,00 bedragen. Kosten die de ondernemingskamer te A.dam dus maximaal mag maken. Dat zijn dus kosten die de Nederlandse staat draagt en die deels óók worden gefinancierd door de belastingbetaler.

Grrrr!...

Ik ben er al decennialang voorstander van dat regionale omroepen die bij voorkeur 'uitblinken' in radio/tv-programma's rond prijsuitreikingen betreffende:
meest gevulde Limburgse Vlaai, of:
het lekkerste Brabantse Worstenbroodje, of:
Beste Bossche Bol, of:
smakelijkste Zeeuwse Zure Mosselen (ik houd het maar even op het zuiden des lands).... zich hélemaal zelf moeten gaan bedruipen.

Ze mogen van mij best blijven bestaan maar nieuws dat heel vaak niet meer dan de allure heeft van wat men vroeger vernam uit Het plaatselijk suffertje verdient geen subsidie!

Dus DICHT die subsidiekranen aan regionale omroepen, en wel onmiddellijk!
05-01-2022, 15:48 door Anoniem
Door waterlelie:

Wat of wie sneuvelt het eerste in de oorlog, een oud maar tevens een zeer actueel citaat, namelijk de waarheid.
[...]
Waarom dus die privilege van onschendbaarheid, gewoon afschaffen, dat komt de waarheid ten goede denk ik.
Ga een eind heen met je citaat, dat slaat hier als een tang op een varken. Onschendbaarheid bestaat niet, niemand is onschendbaar. Hier op Security.nl wordt altijd geroepen dat privacy een groot goed is, en dat deze zware bescherming behoeft. Nu wordt dat hier gedaan (er wordt via een van de hoogst mogelijke wegen toegang gevraagd tot een mailbox), dan is het weer niet goed.
05-01-2022, 15:51 door Anoniem
Door gradje71: Zo zie je maar weer dat er in Nederland het recht voor de medewerker aan het verdwijnen is.
Nou dat lijkt me niet. De medewerker heeft het recht (maar niet de plicht) om in de ondernemingsraad te gaan.
Als lid van de ondernemingsraad krijg je inside informatie uit de onderneming die een "gewone medewerker" niet krijgt,
op basis van de belofte dat je die vertrouwelijk zult houden.
Als er dan voortdurend informatie uit het bedrijf lekt die wellicht door een lid van de ondernemingsraad gelekt is, dan
is het niet zo raar dat dit onderzocht wordt. Dat de verdachte medewerker toevallig een journalist is dat doet niet ter
zake, als het de portier was dan was het net zo ernstig.
Reguliere communucatie door de ondernemingsraad kan uiteraard IT technisch apart gehouden worden (bij ons heeft
de OR een eigen mailbox waar leden bij kunnen en de secretaris mail mee kan versturen), maar in een geval als dit is
het natuurlijk aannemelijk dat "de lekken" niet vanuit een dergelijk officieel kanaal komen, wellicht zelfs niet via de mail
van het bedrijf. Maar goed dat moet nu kennelijk onderzocht worden. Als er extern al "printjes van mailtjes" vanaf het
verdachte account zijn opgedoken dan is het natuurlijk heel goed om te checken of die mailtjes ook inderdaad verstuurd
zijn of wellicht fake waren. Daar kan de verdachte alleen maar voordeel van hebben.
Dus zo heel simpel ligt het niet.
05-01-2022, 16:29 door [Account Verwijderd]
Door gradje71: Zo zie je maar weer dat er in Nederland het recht voor de medewerker aan het verdwijnen is.

Hoezo? Het is toch geen persoonlijk account maar een voor werk?
05-01-2022, 19:23 door Anoniem
Wordt Limburg niet gestraft voor een bepaald niet gunstige politieke koers in het licht van het te voeren nationale beleid.

Afwijkende visies over bepaalde onderwerpen wordt om het zacht uit te drukken niet zo op prijs gesteld.
05-01-2022, 21:40 door Anoniem
Door Anoniem: Wordt Limburg niet gestraft voor een bepaald niet gunstige politieke koers in het licht van het te voeren nationale beleid.

Men moet geen spijkers op laag water zoeken. Dat gedoe bij omroep L1 is waarschijnlijk gewoon een particulier loopgravenoorlogje tussen gebrouilleerde personen. Van op zich goede mensen, bij wie het evenwicht tussen geven en nemen door misverstanden spaak is gelopen. Dat vervelende fenomeen komt binnen de beste organisaties voor.

Nog gedurende de watersnoodramp van afgelopen juli 2021 in Limburg heb ik, als noorderling, via het Rode Kruis een belachelijk hoog bedrag voor mijn doen geschonken om de eerste nood bij collega's te ledigen. Daar krijg je veel dank voor terug. Ik hoop maar dat ze ons hier in het noorden komen redden als de zeespiegel te ver stijgt.
05-01-2022, 22:48 door Ron625
Soms heeft POP3 voordelen ........
06-01-2022, 08:54 door gradje71
Door Ron625: Soms heeft POP3 voordelen ........
Ja en nee. Ja, het is weg en nee, je moet je data toch altijd opslaan. (Encrypted hoop ik)
06-01-2022, 09:12 door h3artbl33d
Door Ron625: Soms heeft POP3 voordelen ........

Met IMAP kan dat ook prima. Ongeacht het protocol kan er serverside retentie en/of archivering plaatsvinden.

Door gradje71:
Ja en nee. Ja, het is weg en nee, je moet je data toch altijd opslaan. (Encrypted hoop ik)

Communicatie over gevoelige zaken - dus bijvoorbeeld die 'bronbescherming' zou E2EE moeten zijn, zodat zelfs een geïnfiltreerde medewerker niet bij die data kan komen.

Niet dat L1 een wereldpublicatie is, maar daar zou geen verschil in moeten zitten. Bronbescherming is bronbescherming.
07-01-2022, 12:09 door Anoniem
Door Ard van Wiersum: Ondernemingsraad en management van Limburg 1 zijn dus zo gebrouilleerd met elkaar dat er een bevel van de rechter aan te pas moet komen om de email waarin men elkaar drek toewerpt deels of geheel te ontheffen van recht op geheimhouding zodat een onderzoeker in deze drab kan gaan wroeten.

Wat er precies speelt bij Limburg 1 zal mij een worst zijn! Maar...

wat ik onuitstaanbaar vind is het gegeven dat dit gekissebis en gegooi met modder over en weer feitelijk gesubsidieerd wordt door de overheid. Elkaar voor rotte vis uitmaken op kosten van diegenen, d.i. èlke Nederlandse ingezetene, die fiscale verplichtingen heeft, want o.a. uit dat gigantische belastingpotje worden alle subsidies onttrokken.
En óók nog: Dat onderzoek mag maximaal € 70.000,00 bedragen. Kosten die de ondernemingskamer te A.dam dus maximaal mag maken. Dat zijn dus kosten die de Nederlandse staat draagt en die deels óók worden gefinancierd door de belastingbetaler.

Grrrr!...

Ik ben er al decennialang voorstander van dat regionale omroepen die bij voorkeur 'uitblinken' in radio/tv-programma's rond prijsuitreikingen betreffende:
meest gevulde Limburgse Vlaai, of:
het lekkerste Brabantse Worstenbroodje, of:
Beste Bossche Bol, of:
smakelijkste Zeeuwse Zure Mosselen (ik houd het maar even op het zuiden des lands).... zich hélemaal zelf moeten gaan bedruipen.

Ze mogen van mij best blijven bestaan maar nieuws dat heel vaak niet meer dan de allure heeft van wat men vroeger vernam uit Het plaatselijk suffertje verdient geen subsidie!

Dus DICHT die subsidiekranen aan regionale omroepen, en wel onmiddellijk!

Anders stemmen!!!
07-01-2022, 12:13 door Anoniem
Door Ron625: Soms heeft POP3 voordelen ........

Onzin reactie natuurlijk, alsof een protocol maar ook iets te maken heeft met het al dan niet aanwezig zijn van berichten op een server.
07-01-2022, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Ron625: Soms heeft POP3 voordelen ........

Onzin reactie natuurlijk, alsof een protocol maar ook iets te maken heeft met het al dan niet aanwezig zijn van berichten op een server.

Dat maakt in de praktijk wel verschilt uit. Een POP3 account wordt niet voor Gmail of een webmail account gebruikt, maar van oudsher met een losstaande mail client, zoals Claws of Thunderbird. Die clients wissen de berichten op de POP3 mailserver, meestal zeven dagen na het downloaden, terwijl die op een IMAP account juist blijven bewaard..

Er zit natuurlijk een risico aan, als het postkantoor alle post voor jou bewaard: alle post kan in handen van derden vallen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Message_Access_Protocol#Disadvantages


Gebruik van een POP3 account kan beter worden vergeleken met een "brievenbus" aan huis, die regelmatig door de bewoners zelf wordt geleegd. De post wordt dan thuis bewaard, in plaats van dat het zich ophoopt in een postbus elders. Een POP3 account versteuteld gebruiken is verstandiger als je gewoon aan huis werkt, mits je backups in orde zijn.

https://en.wikipedia.org/wiki/Post_Office_Protocol#Comparison_with_IMAP
08-01-2022, 12:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Ron625: Soms heeft POP3 voordelen ........

Onzin reactie natuurlijk, alsof een protocol maar ook iets te maken heeft met het al dan niet aanwezig zijn van berichten op een server.

Dat maakt in de praktijk wel verschilt uit. Een POP3 account wordt niet voor Gmail of een webmail account gebruikt, maar van oudsher met een losstaande mail client, zoals Claws of Thunderbird. Die clients wissen de berichten op de POP3 mailserver, meestal zeven dagen na het downloaden, terwijl die op een IMAP account juist blijven bewaard..

$ host l1.nl
l1.nl has address 185.2.52.92
l1.nl mail is handled by 10 l1-nl.mail.protection.outlook.com.

Ze werken kennelijk met Office365 online. Dus niet met POP3 of IMAP maar met Outlook en de bijbehorende interne
Microsoft protocollen, plus mogelijk webmail.
Dat had je zelf ook even kunnen checken.

Een POP3 account en je mail opslaan op je PC dat is voor consumenten en hobbyisten, niet voor medewerkers voor een
bedrijf zoals een omroep.
12-01-2022, 09:53 door Ron625 - Bijgewerkt: 12-01-2022, 09:54
Door Anoniem:Dus niet met POP3 of IMAP maar met Outlook en de bijbehorende interne
Microsoft protocollen, plus mogelijk webmail.
Overheden en gesubsidieerde instellingen zijn verplicht om in OpenStandaarden te werken, wanneer dit waar is, kan het ze dus de subsidie kosten!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.