image

Brave hekelt nieuwe gerichte advertentiemethode van Google

woensdag 26 januari 2022, 12:44 door Redactie, 7 reacties

Google kondigde gisteren een nieuwe methode aan om gerichte advertenties te tonen, maar deze technologie is nauwelijks een verbetering ten opzichte van het vorige idee en lost de kernproblemen niet op, zo stelt de privacydirecteur van de Brave-browser.

Eind volgend jaar is Google van plan om trackingcookies uit te faseren. Trackingcookies spelen een belangrijke rol bij het volgen van gebruikers op internet en tonen van gerichte advertenties. Vanwege privacyzorgen worden dergelijke cookies door meerdere browsers inmiddels geblokkeerd. Om gebruikers zonder het gebruik van third-party cookies toch gerichte advertenties te kunnen blijven tonen bedacht Google de Privacy Sandbox.

Het gaat om een verzameling technologieën die gerichte advertenties mogelijk maken. Een eerder voorstel genaamd Federated Learning of Cohorts (FLoC) kreeg felle kritiek van privacyexperts. Bij FLoC werden gebruikers op basis van hun browsegedrag in aparte cohorten geplaatst die van een uniek ID waren voorzien. Vervolgens zouden adverteerders op basis van het cohort-id gerichte advertenties kunnen tonen. Vanwege de kritiek besloot Google vorig jaar met FLoC te stoppen.

Gisteren kwam Google met een volgend idee genaamd Topics. De browser houdt nog steeds in de gaten welke websites de gebruiker bezoekt. Vervolgens bepaalt de browser lokaal wat de interesses van gebruikers zijn. Deze interesseonderwerpen worden met websites en adverteerders gedeeld, zodat die gerichte advertenties kunnen tonen.

"Het probleem is Googles vasthoudendheid om informatie over de interesses en het gedrag van mensen met adverteerders, trackers en anderen op het web te delen die vijandig tegenover privacy staan. Het gaat deze groepen niets aan, en ze hebben ook geen recht, om dergelijke gevoelige informatie over je in handen te krijgen", zegt Peter Snyder, privacydirecteur van Brave.

Volgens Snyder zijn FLoC en Topics in de kern hetzelfde. De browser kijkt nog steeds welke websites iemand bezoekt en gebruikt die informatie om interesses te categoriseren, waarna die informatie wordt gedeeld met websites, trackers en adverteerders. Snyder merkt op dat er twee verschillen tussen FLoC en Topics zijn, maar die niets doen voor het onderliggende privacyprobleem.

Een ander probleem is dat Google bepaalt welke categorieën "gevoelig" zijn, maar dat verschilt volgens Snyder per persoon en context. Een ander punt dat de privacydirecteur maakt is dat Topics monopolisten zoals Google bevooroordeelt en kleinere adverteerders het nakijken hebben, omdat die op veel minder sites actief zijn. Adverteerders kunnen alleen de interesses van gebruikers zien op de websites waarop ze adverteren. Daarbij is Google op zeer veel websites aanwezig.

Afsluitend stelt Snyder dat Topics een onvolledige en onvoldoende poging van Google is om browsers die "echte privacybescherming" bieden bij te benen. "Googles laatste poging is meer van hetzelfde: een manier om hun dominantie op het web (en webadvertenties) te handhaven, terwijl ze praten over het "beschermen" van het open web. Het web verdient veel betere beschermers."

Reacties (7)
26-01-2022, 13:35 door Anoniem
Google is hoe dan ook een privacy probleem. Elke keer weer...
26-01-2022, 13:44 door Anoniem
Heel lang geleden, toen de browser Opera nog advertenties had, had je boven in het scherm (4:3 verhouding nog) een rechthoekige balk met reclame. Je kon in de instellingen van Opera instellen waar je interesses lagen. Dit heb ik braaf ingevuld toen maar ik herinner me ook vaag dat ik met proxomitron de hele balk weg kon filteren. Het is te lang geleden.

Maar wat Google nu, sinds gisteren, doet is dus niets nieuws.

Zelf wis ik om de paar dagen mijn browserhistory en zet ik de drie schuifjes van Google en YouTube op uit elke keer als ik op een site van Google kom. Werkt goed voor mij. Daarom log ik ook anoniem in op security.nl want anders moet ik om de paar dagen mijn opgeschreven wachtwoord opzoeken en invullen :-)
26-01-2022, 14:34 door Anoniem
Zegt de pot tegen de ketel.

Brave verkoop ook je aandacht op basis van je browse gedrag aan de hoogste bieder. Enige verschil is dat dit in je browser zelf gebeurd en dat je een fractie van de advertentie inkomsten inde vorm van 'basis attention tokens' kunt krijgen. Maar jou aandacht is ook bij Brave hun handelswaar, verpakt in een dikke laag misleidende privacy-greenwashing geleuter.
26-01-2022, 16:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Zelf wis ik om de paar dagen mijn browserhistory en zet ik de drie schuifjes van Google en YouTube op uit elke keer als ik op een site van Google kom. Werkt goed voor mij. Daarom log ik ook anoniem in op security.nl want anders moet ik om de paar dagen mijn opgeschreven wachtwoord opzoeken en invullen :-)
Een tool zoals Keepass is een optie, 1 keer die autotype instellen en gaan.

Zelf bezoek ik het internet tegenwoordig voor een heel deel gewoon via een privé venster. De paar sites waar cookies wel handig zijn om ingelogd te blijven op de normale wijze. Antitracken van Firefox en Edge, Ublock Origin etc en ze doen hun best maar. Ik ben ook wel een beetje klaar met de huidige vorm van het internet. Zodra ik op een systeem die ik zelf niet beheer het internet op kom, dan is het internet echt een gedrocht geworden. Het was 20 jaar geleden al op veel sites een hork, bewegende advertenties overal, meer advertenties dan content. Het is er niet beter op geworden.
27-01-2022, 07:13 door Anoniem
Je kunt het hekelen, maar men gaat onverdroten verder. Ungoogle chrome en zero-config selenium driver.
U moet ten allen tijde volledig transparant zijn en zij hoeven nergens aan te voldoen.
Trouwens hun idee van karma ontgaan is overal consent voor vragen. Mooie boel.
31-01-2022, 06:08 door Anoniem
Wanneer spam gerichte advertentie-verspreiding moet gaan heten.
Al wil je het niet, duwen ze het gewoon je door de strot.
31-01-2022, 12:06 door Anoniem
Tja...Eindcoclusie: It's all about the money.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.