image

Duitse uitgevers willen dat trackingcookies in Google Chrome niet verdwijnen

woensdag 26 januari 2022, 15:59 door Redactie, 12 reacties

Duitse uitgevers willen dat de Europese Unie optreedt tegen plannen van Google om trackingcookies in Chrome uit te faseren. Volgens de Duitse uitgever Axel Springer, alsmede honderden andere uitgevers, adverteerders en mediagroepen, overtreedt Google EU-wetgeving met de plannen om eind volgend jaar met het gebruik van third-party cookies binnen de eigen browser te stoppen.

De bedrijven hebben Margrethe Vestager, Eurocommissaris voor Mededinging, om actie gevraagd. Trackingcookies spelen een belangrijke rol bij het volgen van gebruikers op internet en tonen van gerichte advertenties. Volgens de bedrijven brengen de plannen van Google schade toe aan hun ondernemingen, terwijl het Amerikaanse techbedrijf grote hoeveelheden gebruikersdata kan blijven verzamelen, zonder gevolgen voor de eigen advertentietak.

"Uitgevers moeten in een positie blijven waarbij ze hun gebruikers toestemming kunnen vragen voor het verwerken van data, zonder dat Google deze beslissing kaapt. Google moet de relatie tussen uitgevers en hun gebruikers zonder bemoeienis respecteren", aldus de bedrijven in een 108 pagina's tellend document dat naar de mededingsautoriteit van de EU is gestuurd en waarover de Financial Times bericht.

In een reactie op de kritiek laat Google weten dat veel andere platformen en browsers al zijn gestopt met het ondersteunen van third-party cookies, maar Google de enige is die dit openlijk doet, en in overleg met technische standaardenorganisaties, toezichthouders en de industrie, en tegelijkertijd alternatieve technologieën voorstelt. Partijen zoals Mozilla hebben in het verleden openlijk aangekondigd dat ze third-party cookies standaard gingen blokkeren.

Reacties (12)
26-01-2022, 16:04 door Anoniem
En als je om die toestemming vraagt... Denk je dan dat je die ook gaat krijgen?
26-01-2022, 16:11 door Anoniem
Je weet wel, die Duitse uitgever die vindt dat jouw computer alleen hun acties mag uitvoeren en dat je dus geen adblocker zou mogen gebruiken vanwege hun rechten op content. Ja, die uitgever, die bij de rechter gelukkig bakzeil heeft gehaald met hun flauwekul.
26-01-2022, 16:45 door Anoniem
De Europese Unie zou juist op moeten treden tegen deze uitgevers.
26-01-2022, 18:17 door Anoniem
ik zou zeggen: Fork chromium, en adverteer eerlijk: Deze DeutschlandChromium trackt je op manieren die zelfs google niet meer wilt! Kijken hoeveel tractie je krijgt :)
26-01-2022, 20:11 door S.A.T.A.N. - Bijgewerkt: 26-01-2022, 20:13
Duitse uitgevers willen dat de Europese Unie optreedt tegen plannen van Google om trackingcookies in Chrome uit te faseren.

Google giveth, and Google taketh away...

https://idioms.thefreedictionary.com/the+Lord+giveth+and+the+Lord+taketh+away

(dus je doet er niks aan)
26-01-2022, 21:36 door Anoniem
Door Anoniem: Je weet wel, die Duitse uitgever die vindt dat jouw computer alleen hun acties mag uitvoeren en dat je dus geen adblocker zou mogen gebruiken vanwege hun rechten op content. Ja, die uitgever, die bij de rechter gelukkig bakzeil heeft gehaald met hun flauwekul.
Ja, die ken ik. En ook die lui die voortdurend je brievenbus komen bevuilen met bergen rommel waar je niet om gevraagd heb. Daarom zit er zowel op mijn computer als op de brievenbus de stikker: NEE, NEE.
26-01-2022, 21:41 door Anoniem
Eens kijken wat die Duitse uitgevers ervan vinden als zij zelf voortdurend worden getraceerd en wij ons het recht toe-eigenen om op die plaats onze rommel bij hun neer te leggen. Eens kijken wat de reacties dan zullen zijn!
26-01-2022, 23:25 door Anoniem
Van oorsprong was vrijwel de hele schrijvende pers tegen het internet. Met een goeie reden. Wil je alles lezen dan >koop< je de krant maar. Wat iedereen destijds ook heel normaal vond.

Dat is nu echter wel heel erg lang geleden.

Wat menig media imperium volledig heeft laten versloffen is de éigen advertentieverkoop. Een AdSense op de site was immers veel gemakkelijker. En dan om meer traffic te trekken, ook nog de Taboola erop, voor extra rioolnieuws. Waar dan òòk nog eens zomaar ook alweer geld van uit de lucht viel. En dan de rest een beetje copy en paste nieuws van andere sites, paar woordjes veranderen voor de copyrights, en voilá we zijn een krant. Met de laatste nieuwtjes en scoops.

Dat een lokaal sufferdje wat nu gebeurt als verrassend ervaart kan ik nog snappen. Alhoewel als ik op deze pagina waar ik nu kijk (security.nl) ik volgens mij ook gewoon naar eiegn verkoop zit te kijken of iets in de richting. Maar niet naar Adsense blokjes. Of op gebruikerservaring gebaseerde reclame. Dan hadden er al lang reclames tussen gestaan voor grote asbakken naast keyboards en muizen met asbestendige scrollwieltjes. Die ik overigens inderdaad zeer goed zou kunnen gebruiken. Hier op deze site kan dat dus blijkbaar wel gewoon. En het is geeneens onderdeel van het Axel Springer concern.

Die grote concerns zitten gewoon bij mevrouw Verstager te zeuren om eigen nalatigheid. En dan niet van de laatste week, maar van jaren en jaren. De vrije pers hoort sowieso nooit uit subsidiepotjes te leven. Ook niet van de EU. Die moeten eigen broek ophouden. Want anders is het geen vrije pers meer. Ze hebben zelf luie steken laten vallen. En dan bij mammie piepen dat ze actie moet ondernemen?
27-01-2022, 07:07 door Anoniem
Dus toen de gas-straatlampen uitgefaseerd werden en vervangen door electrische straatlampen, toen gingen de gaslamp aanstekers (of hun bazen) allemaal woedend naar de rijksoverheid (in bv Nederland of Duitsland) om de electrische straatlampen te laten verbieden?
(Ik kijk eens naar buiten, en zie toch echt electrische straatlampen)

De Duitse uitgevers zijn tegen verandering. Helaas veranderd op den duur alles.
Anders zouden we nog steeds opgezadeld zitten met het internet van de jaren 80 en 90.

"Evolve or perish".
De uitgevers hebben zich maar aan te passen aan een veranderende markt.

Is het idee van Google unfair? Misschien. (waarschijnlijk)
Maar tracking cookies hebben ook zo hun oneerlijke effecten (voor bezoekers). Daar hoor je die uitgevers niet over. :-)
Voordeel voor de bezoekers: het idee van Google werkt alleen in haar browser.


Dit lijkt me dan ook een bedrijfsconflict, dan de bedrijven zelf onderling mogen oplossen.
27-01-2022, 08:58 door Anoniem
En als je om die toestemming vraagt... Denk je dan dat je die ook gaat krijgen?

Dat kan natuurlijk best, indien men goede argumenten heeft m.b.t. de vraag of Google hiermee misbruik maakt van machtspositie, en andere marktpartijen benadeelt. Los van de vraag of we dat wenselijk vinden. Het gaat Google natuurlijk ook niet om jouw privacy, maar om hun commercieel belang ?
27-01-2022, 09:23 door Anoniem
Door Anoniem: De Europese Unie zou juist op moeten treden tegen deze uitgevers.

Eens
27-01-2022, 11:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Je weet wel, die Duitse uitgever die vindt dat jouw computer alleen hun acties mag uitvoeren en dat je dus geen adblocker zou mogen gebruiken vanwege hun rechten op content. Ja, die uitgever, die bij de rechter gelukkig bakzeil heeft gehaald met hun flauwekul.
Ja, die ken ik. En ook die lui die voortdurend je brievenbus komen bevuilen met bergen rommel waar je niet om gevraagd heb. Daarom zit er zowel op mijn computer als op de brievenbus de stikker: NEE, NEE.

Succes met je Nee Nee sticker wanneer ze met de digitale vorm komen. Ik moet namelijk nog maar zien, of die digitale versie een opt-in is. Zelf zeggen ze, de huidige keuze te respecteren, maar dan moet iemand toch die informatie verzamelen en aanleveren. Vraag is of dit correct gebeurt.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.