image

Overheid gaf 886.000 euro uit aan bouw van communicatieplatform

donderdag 27 januari 2022, 10:14 door Redactie, 35 reacties

Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft 886.000 euro uitgegeven aan de ontwikkeling van een eigen online communicatieplatform dat uiteindelijk niet in gebruik is genomen. Dat blijkt uit een rapport van de Audit Dienst Rijk dat vorig jaar juni verscheen.

Vanwege de coronapandemie ontstond binnen de Rijksoverheid dringend de behoefte om op korte termijn op betrouwbare wijze digitaal te kunnen communiceren. De Uitvoeringsorganisatie Bedrijfsvoering Rijk (UBR) besloot de stichting New Trust Foundation (NTF), die het eind 2019 mede oprichtte, de opdracht te verlenen. NTF zou een "Dutch Secure Mobile Communication Platform" gaan ontwikkelen, opleveren en beheren, zo staat in het rapport van de Audit Dienst Rijk. Vanwege de spoed waarmee het communicatieplatform moest worden ontwikkeld vond er geen aanbesteding plaats.

Het communicatieplatform werkte vanuit de browser en draaide op Nederlandse servers. Daarmee moest het een alternatief voor videovergadertools zoals Zoom bieden. Onlinevergaderingen konden alleen worden gestart wanneer alle deelnemers door andere waren geverifieerd, meldt de Volkskrant vandaag. Ook werd er gewerkt met dubbele wachtwoorden. "We hebben gepoogd het gemak te verbeteren, maar dat maakte het ook ingewikkelder", zegt ontwikkelaar John Meyers tegenover de krant. De overheid besluit uiteindelijk de stekker uit het project te trekken. Op dat moment had het 886.000 euro in het platform geïnvesteerd.

Image

Reacties (35)
27-01-2022, 10:56 door Anoniem
Ik kan niets vinden over de aanbesteding die hieraan ten grondslag zou moeten liggen (TED)? Die is er dus kennelijk niet! Dat maakt het m.i. sowieso onmogelijk zo'n systeem in gebruik te nemen...nog los van het feit dat het hele project (kennelijk geleid door mensen van i-Interim Rijk?) geflopt is?!
Zou de politiek niet moeten kijken wat er zoal gedaan (of juist niet) bij Die afdeling? (ik lees rapporteer aan UBR).
Het gaat kennelijk om :
https://www.ubrijk.nl/
en
https://www.newtrustfoundation.org/
27-01-2022, 11:03 door Anoniem
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft 886.000 euro uitgegeven aan de ontwikkeling van een eigen online communicatieplatform dat uiteindelijk niet in gebruik is genomen. Dat blijkt uit een rapport van de Audit Dienst Rijk dat vorig jaar juni verscheen.
Ik zou het een goed idee vinden als falende ambtenaren c.q. diensten zouden worden afgerekend wegens wanprestatie bijvoorbeeld. Er wordt bijna een miljoen euro aan belastinggeld over de balk gesmeten, en ziet eens wat de uitkomst is!
27-01-2022, 11:12 door Anoniem
Daar gaan we weer! ALWEER EEN MISLUKT OVERHEIDS IT PROJECT!
27-01-2022, 11:32 door Anoniem
Vanwege de coronapandemie ontstond binnen de Rijksoverheid dringend de behoefte om op korte termijn op betrouwbare wijze digitaal te kunnen communiceren.

Je zou denken dat deze behoefte al een jaar of 20 bestaat, gegeven de digitalisering van de maatschappij en binnen de overheid zelf. En dan willen ze het nu afraffelen en iets bouwen waar ze meteen van alles in willen proppen, met als gevolg dat dingen natuurlijk in de soep lopen? Ik begrijp dat soort ideeën en planningen nooit zo goed. De ervaring zou toch uit moeten wijzen dat dit gedoemd is te mislukken?
27-01-2022, 12:09 door Anoniem
Toch een beetje sneu - een self-hosted instantie van bijvoorbeeld Jitsi, eventueel met wat kleine aanpassingen, zou moeten volstaan.
27-01-2022, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Vanwege de coronapandemie ontstond binnen de Rijksoverheid dringend de behoefte om op korte termijn op betrouwbare wijze digitaal te kunnen communiceren.

Je zou denken dat deze behoefte al een jaar of 20 bestaat, gegeven de digitalisering van de maatschappij en binnen de overheid zelf. En dan willen ze het nu afraffelen en iets bouwen waar ze meteen van alles in willen proppen, met als gevolg dat dingen natuurlijk in de soep lopen? Ik begrijp dat soort ideeën en planningen nooit zo goed. De ervaring zou toch uit moeten wijzen dat dit gedoemd is te mislukken?
Over falende overheidsprojecten gesproken. Heb je ooit gehoord van het OV? Google maar eens naar Brenno de Winter en OV.
27-01-2022, 13:06 door Anoniem
Erg jammer dat het mislukt is .

"Werkt vanuit de browser" , deelnemers die vouchen, en "Nederlandse servers" , "dubbele wachtwoorden" (? = 2FA) klinkt allemaal prima.

En laat ik toch zeggen : Applaus voor initiatief , om snel iets te gaan doen - en het bewustzijn dat je als overheid eigenlijk niet van Zoom of MS-Teams _afhankelijk_ wilt zijn.

Van die honderd miljard die weggepist is vanwege Corona zijn deze 8 tonnetjes zeker niet de slechtste keuze.

Je vraagt je af of hetgeen er gebouwd is zou kunnen dienen als basis voor een open source vergader platform .
Misschien als de ergste 'committee design features' eruit gesneden worden er een solide basis in zit.
27-01-2022, 13:17 door Anoniem
In de folder met een hoop geronk ziet het veelbelovend uit.
https://www.newtrustfoundation.org/
27-01-2022, 13:43 door Anoniem
k durf te wedden dat er weer meer vergaderd en gepolderd is dan daadwerkelijk ontwikkeld door vakkundige mensen... NL is kapot gemangeld!
27-01-2022, 14:30 door Anoniem
Door Anoniem: Erg jammer dat het mislukt is .

"Werkt vanuit de browser" , deelnemers die vouchen, en "Nederlandse servers" , "dubbele wachtwoorden" (? = 2FA) klinkt allemaal prima.

En laat ik toch zeggen : Applaus voor initiatief , om snel iets te gaan doen - en het bewustzijn dat je als overheid eigenlijk niet van Zoom of MS-Teams _afhankelijk_ wilt zijn.

Van die honderd miljard die weggepist is vanwege Corona zijn deze 8 tonnetjes zeker niet de slechtste keuze.

Je vraagt je af of hetgeen er gebouwd is zou kunnen dienen als basis voor een open source vergader platform .
Misschien als de ergste 'committee design features' eruit gesneden worden er een solide basis in zit.

Mooi gezegd!
Denk dat men zich wat verkeken heeft in hoe of je de autenticatie goed kunt inrichten over alle verschillende Rijks en Overheidspartijen. Dat wordt nogal een netwerk van AD's die je moet gaan koppelen. Rijkssamenwerkingsportaal is daar een voorbeeld van, maar volgens mij beperkt tot Rijk, niet ook bijv. gemeenten, provincies of die zelfstandige uitvoerings organisaties.

En anders heeft mogelijk de verkeerde Rijkspartij het opgepakt... ben hier wel benieuwd naar. Het idee an sich in inderdaad prima. Acht ton klinkt als een hoop, maar een beetje project brand grotere gaten in je budget.
27-01-2022, 14:36 door karma4 - Bijgewerkt: 27-01-2022, 14:40
Door Anoniem: Ik zou het een goed idee vinden als falende ambtenaren c.q. diensten zouden worden afgerekend wegens wanprestatie bijvoorbeeld. Er wordt bijna een miljoen euro aan belastinggeld over de balk gesmeten, en ziet eens wat de uitkomst is!
Het was vast een ideaal met open source om geen commerciele software te gebruiken.
De commerciele dienstverlening heeft er wat geld mee opgehaald.
Wat is je probleem daar mee?

Door Anoniem:
Over falende overheidsprojecten gesproken. Heb je ooit gehoord van het OV? Google maar eens naar Brenno de Winter en OV.
https://www.managementboek.nl/auteur/20792/brenno-de-winter een zeer duur systeem dat bedacht is met deur tot deur vastleggen (tracken) zodat de vervoerder zijn geld aan de hand daarvan krijgt.
Hoeveel ontwerpfouten tegen hoge kosten kun je maken.
27-01-2022, 16:39 door Anoniem
Door Anoniem: Daar gaan we weer! ALWEER EEN MISLUKT OVERHEIDS IT PROJECT!
Je kan overheids wel verwijderen.
IT projecten gaan overal mis, alleen bij de overheid wordt het ook bekend gemaakt.
27-01-2022, 17:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Erg jammer dat het mislukt is .

"Werkt vanuit de browser" , deelnemers die vouchen, en "Nederlandse servers" , "dubbele wachtwoorden" (? = 2FA) klinkt allemaal prima.

En laat ik toch zeggen : Applaus voor initiatief , om snel iets te gaan doen - en het bewustzijn dat je als overheid eigenlijk niet van Zoom of MS-Teams _afhankelijk_ wilt zijn.

Van die honderd miljard die weggepist is vanwege Corona zijn deze 8 tonnetjes zeker niet de slechtste keuze.

Je vraagt je af of hetgeen er gebouwd is zou kunnen dienen als basis voor een open source vergader platform .
Misschien als de ergste 'committee design features' eruit gesneden worden er een solide basis in zit.

Mooi gezegd!
Denk dat men zich wat verkeken heeft in hoe of je de autenticatie goed kunt inrichten over alle verschillende Rijks en Overheidspartijen. Dat wordt nogal een netwerk van AD's die je moet gaan koppelen. Rijkssamenwerkingsportaal is daar een voorbeeld van, maar volgens mij beperkt tot Rijk, niet ook bijv. gemeenten, provincies of die zelfstandige uitvoerings organisaties.

En anders heeft mogelijk de verkeerde Rijkspartij het opgepakt... ben hier wel benieuwd naar. Het idee an sich in inderdaad prima. Acht ton klinkt als een hoop, maar een beetje project brand grotere gaten in je budget.

Ja, acht of negen ton is echt peanuts voor een beetje behoorlijk project : dat zijn de personeelslasten van tussen 6 en 15 mensen voor een jaar . (Beetje afhankelijk van niveau en inschaling). Of nog minder mensen, en allerlei andere afdelingen en diensten die een paar uurtjes support "op het conferentie tool budget" schrijven .

Kijkend in het documentje - 580K voor het ontwikkelwerk, 66K 'computerkosten' nog wat overige zaken , en 2.5 ton over nog.

Als ze daarvoor tot en met een PoC gekomen zijn (zo lijkt het , gezien de conclusie dat het "in de praktijk te lastig werkte") hebben ze echt wel wat gedaan. [edit : blijkbaar zowel een applicatie, webversie en mobiele versie gebouwd ]

Autorisatie is zeker lastig - en ze zullen toch ook rekening hebben moeten houden met "externen" . Gegarandeerd dat er ook wel overleggen zijn tussen "overheid" en "bedrijven" , dus je moet toch een mechanisme hebben om die mensen ook te kunnen inviten.
Ze hadden daarom blijkbaar bedacht dat deelnemers voor elkaar moesten vouchen om de vergadering te kunnen beginnen.

Op zich geen slecht concept , als je "normale" model dat iedere deelnemer met een trusted identiteit op basis van AD inlogt niet beschikbaar is.
Maar blijkbaar leverden al die eisen die erin daarom ingekomen waren een niet-praktisch-bruikbaar resultaat op.
De doelgroep was uiteindelijk "alle ambtenaren plus iedereen waar ze mee vergaderen" , en dat is wat anders dan een stel security officers die meestal bereid (en in staat) zijn allerlei offers te brengen qua gemak vanwege "het moet veilig" .

(citaat uit volkskrant artikel)

John Meyers, chief technology officer van X-Systems, zegt dat hij werd gevraagd om ‘met spoed’ een ‘zeer veilig communicatieplatform’ te ontwikkelen als alternatief voor het onveiliger Zoom. Het platform dat hij bouwde is veilig, draait op Nederlandse servers, maar is minder gebruiksvriendelijk, geeft hij toe. Een onlinevergadering kan bijvoorbeeld niet worden gestart zonder dat alle deelnemers worden ‘geverifieerd’ door anderen. Er moest sprake zijn van een ‘besloten groep’ mensen. Een complex proces met verschillende handelingen en dubbele wachtwoorden, die het onmogelijk maakt om spontaan een vergadering te beginnen. Meyers: ‘We hebben gepoogd het gemak te verbeteren, maar dat maakte het ook ingewikkelder.’

en

Om te voorkomen dat ambtenaren allemaal een applicatie moesten downloaden, is het systeem ook geschikt gemaakt voor gebruik in een browser en op mobiele telefoons. Meyers: ‘Het moest overal kunnen draaien.’ Meyers zegt dat het systeem na een ‘moeilijke tijd’ uiteindelijk naar behoren werkt. De overheid trok er desondanks de stekker uit.
27-01-2022, 18:17 door Anoniem
Dubblelle lol

LOL 1 : Lekker goedkoop, vanuit de browser, 1 miljoen voor dat ?
LOL 2 : Lekker veilig zo in de browser.
27-01-2022, 18:51 door botbot
Door Anoniem: Erg jammer dat het mislukt is .
Van die honderd miljard die weggepist is vanwege Corona zijn deze 8 tonnetjes zeker niet de slechtste keuze.

Met je eens in principe, maar zo kun je natuurlijk wel elk miljoen of half miljard of anderhalf miljard of de 5 miljard zoekgeraakte bonnetjes rechtpraten. Op de totale begroting is het immers alemaal peanuts.
27-01-2022, 18:54 door botbot
Door Anoniem:
Door Anoniem: Daar gaan we weer! ALWEER EEN MISLUKT OVERHEIDS IT PROJECT!
Je kan overheids wel verwijderen.
IT projecten gaan overal mis, alleen bij de overheid wordt het ook bekend gemaakt.

Naja bij de overheid gaan ze echt heel veel vaker mis dan bij bedrijven. Een van de cruciale verschilen is simpelweg dat je in het bedrijfsleven veratwoordelijk word gehouden als manager als je een miljoen wegpist aan een gefaald project. Bij de overheid blijf je zitten en doe je het nogmaals, en anders wordt je op zijn hoogst doorgeschoven naar andere (beter betaalde) functie. Niemand bij de overheid is verantwoordelijk.

Een ander cruciaal verschil is dat een bedrijf zijn eigen geld uitgeeft. De overheid geeft by default altijd geld uit van een ander.
27-01-2022, 19:00 door botbot
Door karma4:
Door Anoniem: Ik zou het een goed idee vinden als falende ambtenaren c.q. diensten zouden worden afgerekend wegens wanprestatie bijvoorbeeld. Er wordt bijna een miljoen euro aan belastinggeld over de balk gesmeten, en ziet eens wat de uitkomst is!
Het was vast een ideaal met open source om geen commerciele software te gebruiken.
De commerciele dienstverlening heeft er wat geld mee opgehaald.
Wat is je probleem daar mee?

Het probleem daarmee is dat het waarschijnlijk uitbesteed is aan een Cap Gemini, die het vervolgens uitbesteed aan developers in India, en uitsluitend het management en wat aandeelhouders geld aan overhouden. Als dat miljoen terecht had gekomen bij Nederlandse werknemers tja, dan is het gewoon half weggepist geld. En daar heb ik ook een probleem mee. Het wegpissen van een half miljoen in plaats va een heel miljoen. Geld wegpissen is een probleem. Een structureel probleem bij de overheid. Waarom heb jij geen probleem met het wegpissen van belastinggeld. Dat is de vraag.
27-01-2022, 21:29 door Anoniem
Door botbot:
Door Anoniem: Erg jammer dat het mislukt is .
Van die honderd miljard die weggepist is vanwege Corona zijn deze 8 tonnetjes zeker niet de slechtste keuze.

Met je eens in principe, maar zo kun je natuurlijk wel elk miljoen of half miljard of anderhalf miljard of de 5 miljard zoekgeraakte bonnetjes rechtpraten. Op de totale begroting is het immers alemaal peanuts.

Ik zou een schathemelrijke programmamanager zijn (of beter nog : ondernemer) als ik het recept had om alleen maar geslaagde dingen op te starten.

Ook in goedlopende bedrijven heb ik wel projecten zien mislukken (of erg veel duurder zien worden voordat ze geslaagd verklaard werden).

Het doel was goed idee, de wensen/eisen waren logisch , en met de natte vinger is er het geld ook besteed om echt iets te bouwen - en toen heeft men besloten "gaat 'm niet worden - we stoppen" .

Shit happens. En gewoon erg jammer _dat_ "we" vastzitten aan de Zooms, Teamsen, en Webexen.

Ik zou me heel wat meer ergeren als het project team alleen maar een "voorstudie presentatie" opgeleverd had op basis van een "onderzoeksmissie" naar de Bahamas & San-Francisco .

In anders nieuws wordt net 23 x zoveel geld (20M) in bodemloze put "Afghanistan" gestort.
27-01-2022, 21:30 door Anoniem
Door botbot:

Het probleem daarmee is dat het waarschijnlijk uitbesteed is aan een Cap Gemini, die het vervolgens uitbesteed aan developers in India, en uitsluitend het management en wat aandeelhouders geld aan overhouden. Als dat miljoen terecht had gekomen bij Nederlandse werknemers tja, dan is het gewoon half weggepist geld. En daar heb ik ook een probleem mee. Het wegpissen van een half miljoen in plaats va een heel miljoen. Geld wegpissen is een probleem. Een structureel probleem bij de overheid. Waarom heb jij geen probleem met het wegpissen van belastinggeld. Dat is de vraag.
Het probleem is dat je dit gewoon heel gemakkelijk in de linkte bron site had kunnen nalezen, en je deze post niet had hoeven doen.
27-01-2022, 21:35 door Anoniem
Door botbot:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Daar gaan we weer! ALWEER EEN MISLUKT OVERHEIDS IT PROJECT!
Je kan overheids wel verwijderen.
IT projecten gaan overal mis, alleen bij de overheid wordt het ook bekend gemaakt.

Naja bij de overheid gaan ze echt heel veel vaker mis dan bij bedrijven. Een van de cruciale verschilen is simpelweg dat je in het bedrijfsleven veratwoordelijk word gehouden als manager als je een miljoen wegpist aan een gefaald project. Bij de overheid blijf je zitten en doe je het nogmaals, en anders wordt je op zijn hoogst doorgeschoven naar andere (beter betaalde) functie. Niemand bij de overheid is verantwoordelijk.

Niet gezien hoor , die vermeende verantwoordelijkheid . Als het alleen maar mislukt of tegenzit in de planning en duurder uitpakt ?
Nog nooit iemand voor zien wieberen in het bedrijfsleven .


Een ander cruciaal verschil is dat een bedrijf zijn eigen geld uitgeeft. De overheid geeft by default altijd geld uit van een ander.

Eigen geld ? Daar denken de aandeelhouders anders over.
27-01-2022, 22:30 door Anoniem
Wat mij opvalt zijn de toch wel heel erg lage administratie- en accountantskosten. Als ik zakelijk een jaar helemaal niks doe, dan ben ik al veel duurder uit. Terwijl ik toch wat flinke verschillende kostenposten zie, en klaarblijkelijk ingediende verzoeken om BTW teruggave. Dat kènniekloppe!
27-01-2022, 23:01 door Anoniem
Door Anoniem: Toch een beetje sneu - een self-hosted instantie van bijvoorbeeld Jitsi, eventueel met wat kleine aanpassingen, zou moeten volstaan.
Dat was het natuurlijk ook. Anders kun je dat nooit bouwen voor 886.000 euro nadat daar de salarissen van de
advizeurs vanaf gegaan zijn.
28-01-2022, 00:00 door Anoniem
Door Anoniem: Toch een beetje sneu - een self-hosted instantie van bijvoorbeeld Jitsi, eventueel met wat kleine aanpassingen, zou moeten volstaan.
Mee eens. Wie zegt dat het NIET gebouwd is met Jitsi? Ze zijn vastgelopen door een me bekend voorkomende paranoia: Dubbele wachtwoorden, Gesloten groepen. Overigens deed Jitsi (server in Ede bij bit.nl) het in november prima en twee week geleden ook (server in Berlijn bij mailbox.org) vanuit de vermoedelijke omgeving die in dit artikel wordt genoemd. Tot mijn grote verbazing want "dat mag je niet gebruiken". Ja ik blijf heel graag anoniem. Jitsi Meet is een goed bewaard geheim. Had het hier thuis ook binnen de kortste keren aan de praat voor de hobby aan het begin van Krona. Nieuw uit doos staat alles wagenwijd open. Dus moet je wat dichtzetten en zorgen voor inlog ja. Dat er security risico's zouden kunnen zijn aan het gebruik van ICE geloof ik ook wel. Maar daar zijn oplossingen voor, bijvoorbeeld door je eigen STUN te runnen.
28-01-2022, 09:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Toch een beetje sneu - een self-hosted instantie van bijvoorbeeld Jitsi, eventueel met wat kleine aanpassingen, zou moeten volstaan.
Mee eens. Wie zegt dat het NIET gebouwd is met Jitsi? Ze zijn vastgelopen door een me bekend voorkomende paranoia: Dubbele wachtwoorden, Gesloten groepen. Overigens deed Jitsi (server in Ede bij bit.nl) het in november prima en twee week geleden ook (server in Berlijn bij mailbox.org) vanuit de vermoedelijke omgeving die in dit artikel wordt genoemd. Tot mijn grote verbazing want "dat mag je niet gebruiken". Ja ik blijf heel graag anoniem. Jitsi Meet is een goed bewaard geheim. Had het hier thuis ook binnen de kortste keren aan de praat voor de hobby aan het begin van Krona. Nieuw uit doos staat alles wagenwijd open. Dus moet je wat dichtzetten en zorgen voor inlog ja. Dat er security risico's zouden kunnen zijn aan het gebruik van ICE geloof ik ook wel. Maar daar zijn oplossingen voor, bijvoorbeeld door je eigen STUN te runnen.

Het maakt niet zo uit of het wagenwijd openstaat, verkeer is toch p2p.
28-01-2022, 10:30 door Anoniem
Door Anoniem: Toch een beetje sneu - een self-hosted instantie van bijvoorbeeld Jitsi, eventueel met wat kleine aanpassingen, zou moeten volstaan.

Dat zal het ook wel zijn - maar "die kleine aanpassingen" zijn natuurlijk nogal wat als je het niet voor vijf vriendjes maar voor de hele overheid bouwt, met nog een serie requirements die gehint zijn in het artikel .

Aangenomen dat de basis Jitsi was - enkele mensen vinden het jammer dat het niet gelukt om de overheid onafhankelijk van zoom/teams/webex te laten werken , en het was een heel goede zaak geweest als Jitsi dan een serieuze "at scale" deployment gehad zou hebben, in plaats van alleen wat stealth hobby gebruik.
Maar het merendeel van de posters wil zich alleen maar verkneukelen over "ha ha overheid it mislukt" .
28-01-2022, 12:59 door Anoniem
Hierbij moet ik toch echt direct aan Matrix denken, gezien andere landen, waaronder Duitsland en Frankrijk, hieraan al zijn begonnen kan ik me ook nauwelijks voorstellen dat je "from scratch" iets nieuws gaat bouwen. Naast Matrix, kan Jitsi prima worden geïntegreerd, zijn aantal voorbeelden van. Daarnaast is Matrix ook bezig een eigen vergader dienst in te bouwen.
28-01-2022, 18:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Toch een beetje sneu - een self-hosted instantie van bijvoorbeeld Jitsi, eventueel met wat kleine aanpassingen, zou moeten volstaan.

Dat zal het ook wel zijn - maar "die kleine aanpassingen" zijn natuurlijk nogal wat als je het niet voor vijf vriendjes maar voor de hele overheid bouwt, met nog een serie requirements die gehint zijn in het artikel .

Aangenomen dat de basis Jitsi was - enkele mensen vinden het jammer dat het niet gelukt om de overheid onafhankelijk van zoom/teams/webex te laten werken , en het was een heel goede zaak geweest als Jitsi dan een serieuze "at scale" deployment gehad zou hebben, in plaats van alleen wat stealth hobby gebruik.
Maar het merendeel van de posters wil zich alleen maar verkneukelen over "ha ha overheid it mislukt" .

Was geen Jitsi maar een oplossing die door X-Systems werd geleverd en aangepast als onderdeel van de opdracht, lijkt me geen open source organisatie.
.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2021/06/08/feitelijke-bevindingen-inzake-de-rechtmatigheid-van-de-uitgaven-ntf-in-2020/Rapport+bevindingen+rechtmatigheid+uitgaven+NTF+in+2020.pdf
28-01-2022, 18:06 door Anoniem
Door Anoniem:....cut...was een heel goede zaak geweest als Jitsi dan een serieuze "at scale" deployment gehad zou hebben, in plaats van alleen wat stealth hobby gebruik.
Maar het merendeel van de posters wil zich alleen maar verkneukelen over "ha ha overheid it mislukt" .
Mee eens. Ook op Tweakers vooral gezeur over foute overheid en zakkenvullers. Hier en daar nuance over aanbestedingen.

Jitsi heeft van huis uit geen filesharing. Lijkt er ook op dat dit videovergaderding dat ook allemaal moest kunnen. Op de MS-Teams die nog steeds moet worden uitgerold (geen plandatum) is de SharePoint flauwekul er gelukkig allemaal uit gesloopt. Of filesharing native in WebEx bestaat weet ik niet. Maar ik heb nog niet gezien dat het wordt gebruikt.

In de nieuwe normaal moeten we straks weer allemaal naar kantoor. Lekker alles printen en faxen. In de rij bij de koffieautomaat. Wachten en reizen naar een slecht geventileerd vergaderhok in een andere lokatie. Want daar is altijd een tekort aan. Fijn weekend!
29-01-2022, 10:19 door S.A.T.A.N. - Bijgewerkt: 29-01-2022, 10:19
Door Anoniem: Was geen Jitsi maar een oplossing die door X-Systems werd geleverd en aangepast als onderdeel van de opdracht, lijkt me geen open source organisatie.

Gatver! Van die kleinen van geest die denken dat ze wel eventjes het wiel opnieuw kunnen uitvinden maar geen notie hebben van wat daarbij allemaal komt kijken.
29-01-2022, 15:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Toch een beetje sneu - een self-hosted instantie van bijvoorbeeld Jitsi, eventueel met wat kleine aanpassingen, zou moeten volstaan.

Dat zal het ook wel zijn - maar "die kleine aanpassingen" zijn natuurlijk nogal wat als je het niet voor vijf vriendjes maar voor de hele overheid bouwt, met nog een serie requirements die gehint zijn in het artikel .

Aangenomen dat de basis Jitsi was - enkele mensen vinden het jammer dat het niet gelukt om de overheid onafhankelijk van zoom/teams/webex te laten werken , en het was een heel goede zaak geweest als Jitsi dan een serieuze "at scale" deployment gehad zou hebben, in plaats van alleen wat stealth hobby gebruik.
Maar het merendeel van de posters wil zich alleen maar verkneukelen over "ha ha overheid it mislukt" .

Was geen Jitsi maar een oplossing die door X-Systems werd geleverd en aangepast als onderdeel van de opdracht, lijkt me geen open source organisatie.
.
https://www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/rapporten/2021/06/08/feitelijke-bevindingen-inzake-de-rechtmatigheid-van-de-uitgaven-ntf-in-2020/Rapport+bevindingen+rechtmatigheid+uitgaven+NTF+in+2020.pdf

Zijn URL tags nou te moeilijk ?

Wat is nou een "Open Source Organisatie" ?
Wanneer je als bedrijf een open source project als basis neemt - en daar een hoop integratie /configuratie/tweaking omheen bouwt is dat werk - en dat is ook nodig als je het als dienst wilt laten gebruiken door de hele overheid .

Er lijken hier werkelijk mensen te zitten die denken dat als je een lege Apache de lucht in gooit dat je "klaar" bent met een website .
Net zo "klaar" als je bent een Linux kernel - de distributies erom heen doen toch echt bijzonder nuttig werk.

Het is niet voor niks dat al die CMS'en (Drupal, Wordpress , en voorgangers Dreamweaver etc etc ) bestaan : je bent er niet met een lege webserver.

Ik ken Jitsi niet in detail - maar 100% zeker dat je met "out of the box" Jitsi niks hebt wat je in één mail naar alle ambtenaren kunt sturen als "zo zet je een meeting op met het e-overheid conferencing systeem"
30-01-2022, 13:08 door Anoniem

Er lijken hier werkelijk mensen te zitten die denken dat als je een lege Apache de lucht in gooit dat je "klaar" bent met een website .
Net zo "klaar" als je bent een Linux kernel - de distributies erom heen doen toch echt bijzonder nuttig werk.

Het is niet voor niks dat al die CMS'en (Drupal, Wordpress , en voorgangers Dreamweaver etc etc ) bestaan : je bent er niet met een lege webserver.

Ik ken Jitsi niet in detail - maar 100% zeker dat je met "out of the box" Jitsi niks hebt wat je in één mail naar alle ambtenaren kunt sturen als "zo zet je een meeting op met het e-overheid conferencing systeem"

Aannames, aannames, wat zeggen ze ook alweer over aannames?

"Drupal, Wordpress"
And yet, those are open source... standing on the shoulders of giants
30-01-2022, 16:56 door karma4
Door botbot: ...
. Geld wegpissen is een probleem. Een structureel probleem bij de overheid. Waarom heb jij geen probleem met het wegpissen van belastinggeld. Dat is de vraag.
Je kunt fouten maken bij een goede insteek, daar heb ik geen problemen mee. Kosten tja .. dat zij zo.

Volledig langs elkaar werken, bevoordelen van familie en bekenden daar heb ik wel problemen mee. In dit geval is dat nog niet heel duidelijk. Het gaat wel ergens een grens ovrer omdat cisco webex al tijden de standaard is.
31-01-2022, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Het ministerie van Binnenlandse Zaken heeft 886.000 euro uitgegeven aan de ontwikkeling van een eigen online communicatieplatform dat uiteindelijk niet in gebruik is genomen. Dat blijkt uit een rapport van de Audit Dienst Rijk dat vorig jaar juni verscheen.
Ik zou het een goed idee vinden als falende ambtenaren c.q. diensten zouden worden afgerekend wegens wanprestatie bijvoorbeeld. Er wordt bijna een miljoen euro aan belastinggeld over de balk gesmeten, en ziet eens wat de uitkomst is!

Mag je nog blij zijn dat ze het project gestopt hebben en niet koste wat kost erdoor geduwd hebben omdat een paar hoge ambtenaren of ministers zich hieraan gecommitteerd hebben. Denk aan Speer, EPD, PGB2.0, etc...
Acht ton is echt een schijntje qua verspilling....
31-01-2022, 15:03 door Anoniem
Door Anoniem:

Er lijken hier werkelijk mensen te zitten die denken dat als je een lege Apache de lucht in gooit dat je "klaar" bent met een website .
Net zo "klaar" als je bent een Linux kernel - de distributies erom heen doen toch echt bijzonder nuttig werk.

Het is niet voor niks dat al die CMS'en (Drupal, Wordpress , en voorgangers Dreamweaver etc etc ) bestaan : je bent er niet met een lege webserver.

Ik ken Jitsi niet in detail - maar 100% zeker dat je met "out of the box" Jitsi niks hebt wat je in één mail naar alle ambtenaren kunt sturen als "zo zet je een meeting op met het e-overheid conferencing systeem"

Aannames, aannames, wat zeggen ze ook alweer over aannames?

"Drupal, Wordpress"
And yet, those are open source... standing on the shoulders of giants

Je snapt werkelijk het punt niet, zo blijkt.

Een kale webserver heb je heel weinig aan - een CMS is daar een nuttige - en eigenlijk noodzakelijke - toevoeging op.
Die zijn er _uiteindelijk_ gekomen - eerst in closed source vorm, en dan nog veel later dan redelijk bruikbare open source dingen.

Hint : een kale conference server heb je ook integratie / beheer tooling omheen nodig voordat je er een dienst met 500K plus gebruikers (en helpdeskers, en 1e en 2e lijns beheerders) op kunt draaien.

En als dat er niet is - moet iemand dat soort dingen bouwen, en dat kost een paar manjaar.
01-02-2022, 15:36 door botbot
Door Anoniem:
Door botbot:
Door Anoniem: Erg jammer dat het mislukt is .
Van die honderd miljard die weggepist is vanwege Corona zijn deze 8 tonnetjes zeker niet de slechtste keuze.

Met je eens in principe, maar zo kun je natuurlijk wel elk miljoen of half miljard of anderhalf miljard of de 5 miljard zoekgeraakte bonnetjes rechtpraten. Op de totale begroting is het immers alemaal peanuts.

Ik zou een schathemelrijke programmamanager zijn (of beter nog : ondernemer) als ik het recept had om alleen maar geslaagde dingen op te starten.

Ook in goedlopende bedrijven heb ik wel projecten zien mislukken (of erg veel duurder zien worden voordat ze geslaagd verklaard werden).

Het doel was goed idee, de wensen/eisen waren logisch , en met de natte vinger is er het geld ook besteed om echt iets te bouwen - en toen heeft men besloten "gaat 'm niet worden - we stoppen" .

Shit happens. En gewoon erg jammer _dat_ "we" vastzitten aan de Zooms, Teamsen, en Webexen.



Naja ok misschien heb je in dit geval ook wel gelijk. Het was het onderzoeken waard, en het is niet geukt. Ik denk dat de frustratie vooral zit in het feit dat er talloze ICT projecten bij de overheid niet lukken door simpelweg gebrek aan kennis en onkunde qua management, en dat daar niemand op afgerekend word. Mensen worden hoogstens weggepromoveerd.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.