image

Onderzoek: 70 procent online aankopen afgerekend met iDeal

dinsdag 15 maart 2022, 10:53 door Redactie, 5 reacties

Zeventig procent van alle online aankopen vorig jaar werd afgerekend met iDeal, dat blijkt uit de vandaag gepresenteerde Thuiswinkel Markt Monitor. De creditcard volgt met acht procent op een ruime afstand. In totaal gaven Nederlanders vorig jaar 30,6 miljard euro online uit, wat een stijging is van zestien procent ten opzichte van 2020. Het aantal online aankopen kwam uit op 373 miljoen, een groei van dertien procent in vergelijking met een jaar eerder.

"De online groei werd opnieuw aangewakkerd door de coronamaatregelen, zoals de sluiting van niet-essentiële winkels in het eerste kwartaal en eind vierde kwartaal. Hierdoor hebben consumenten dit jaar opnieuw meer online aankopen gedaan, waarbij opvallend is dat het totale bedrag dat een consument online besteedt ook is toegenomen", zegt Marlene ten Ham, directeur Thuiswinkel.org.

De laptop is het populairst om online aankopen te doen (33 procent), gevolgd door de smartphone (29 procent) en daarna de desktop (22 procent). Wordt er gekeken naar de online bestedingen, dan staat de laptop wederom op de eerste plek, alleen weet daarna de desktop net de smartphone voor te blijven. De cijfers laten verder zien dat de meeste online aankopen via iDeal worden afgerekend, op afstand gevolgd door creditcard, pintransactie en PayPal.

Image

Reacties (5)
15-03-2022, 12:13 door Anoniem
Welke (persoons)gegevens worden eigenlijk mee verzonden bij een betaling? Op ideal.nl lees je het helaas niet terug.

Uit de praktijk weet ik dat jouw volledige naam mee verzonden wordt. Terwijl je hier nergens toestemming voor geeft en daarnaast ook niet nodig is. Mag je dan stellen dat iDeal eigenlijk niet aan de AVG voldoet?
Zelfde principe heb je overigens bij een pintransactie.
15-03-2022, 13:29 door Anoniem
Door Anoniem: Welke (persoons)gegevens worden eigenlijk mee verzonden bij een betaling? Op ideal.nl lees je het helaas niet terug.

Uit de praktijk weet ik dat jouw volledige naam mee verzonden wordt. Terwijl je hier nergens toestemming voor geeft en daarnaast ook niet nodig is. Mag je dan stellen dat iDeal eigenlijk niet aan de AVG voldoet?
Zelfde principe heb je overigens bij een pintransactie.

Wat een gezeur weer.
Als je r niet tegen kan dat een verkoper wel zo veilig naast de betaalreferentie ook de naam weet van wie er heeft betaald, ga het dan ophalen en contant afrekenen. Niet overal kan dat en dan heb je maar pech... of niet?

Omgedraaid: Waarom denk je anders dat banken naast een rekeningnummer ook de naam van een begunstigde eisen? Allemaal ten behoeve van veilig betalingen verrichten.

------------------------------------------------------------------------

Sommige mensen zien ook overal antiprivacy spoken.
15-03-2022, 14:41 door waterlelie
Door Anoniem:
Door Anoniem: Welke (persoons)gegevens worden eigenlijk mee verzonden bij een betaling? Op ideal.nl lees je het helaas niet terug.

Uit de praktijk weet ik dat jouw volledige naam mee verzonden wordt. Terwijl je hier nergens toestemming voor geeft en daarnaast ook niet nodig is. Mag je dan stellen dat iDeal eigenlijk niet aan de AVG voldoet?
Zelfde principe heb je overigens bij een pintransactie.

Wat een gezeur weer.
Als je r niet tegen kan dat een verkoper wel zo veilig naast de betaalreferentie ook de naam weet van wie er heeft betaald, ga het dan ophalen en contant afrekenen. Niet overal kan dat en dan heb je maar pech... of niet?

Omgedraaid: Waarom denk je anders dat banken naast een rekeningnummer ook de naam van een begunstigde eisen? Allemaal ten behoeve van veilig betalingen verrichten.

------------------------------------------------------------------------

Sommige mensen zien ook overal antiprivacy spoken.

Nee, zo werken trollen, ga er niet op in, tenzij er toevallig ook een argument van waarde inzit.
15-03-2022, 18:31 door Anoniem
Door Anoniem: Welke (persoons)gegevens worden eigenlijk mee verzonden bij een betaling? Op ideal.nl lees je het helaas niet terug.
Ik heb als privépersoon wel eens een iDEAL-betaalverzoek aan twee mensen gestuurd. Hun rekeningnummer, hun naam en een door mij gekozen tekst kwamen allemaal in de omschrijving terecht, terwijl het geld van een rekeningnummer van mijn bank kwam. Bij een webwinkel zal het vermoedelijk net zo werken, maar dan met een geautomatiseerde interface zodat niet alles handmatig in de bankwebsite moet worden ingevuld. Een webwinkel zal ongetwijfeld als zelfgekozen tekst het order- of factuurnummer gebruiken.

Uit de praktijk weet ik dat jouw volledige naam mee verzonden wordt. Terwijl je hier nergens toestemming voor geeft en daarnaast ook niet nodig is. Mag je dan stellen dat iDeal eigenlijk niet aan de AVG voldoet?
Het is wel nodig. Als het bedrag weer moet worden teruggeboekt (artikel toch niet leverbaar, niet aangekomen, geretourneerd) hebben ze rekeningnummer én naam nodig, en dat is precies wat ze krijgen. Hier is gerechtvaardigd belang de grondslag voor de verwerking, lijkt me.

Zelfde principe heb je overigens bij een pintransactie.
Nee, dat gaat anders. De winkel krijgt aan het eind van de dag totaalbedragen overgemaakt. Daar staan echt niet de individuele gegevens van alle klanten die in dat totaal zitten in, daar is helemaal geen ruimte voor in die paar regeltjes tekst die een omschrijving kan zijn.
16-03-2022, 01:29 door Anoniem
Door Anoniem: Welke (persoons)gegevens worden eigenlijk mee verzonden bij een betaling? Op ideal.nl lees je het helaas niet terug.

Uit de praktijk weet ik dat jouw volledige naam mee verzonden wordt. Terwijl je hier nergens toestemming voor geeft en daarnaast ook niet nodig is. Mag je dan stellen dat iDeal eigenlijk niet aan de AVG voldoet?
Zelfde principe heb je overigens bij een pintransactie.

Als je het niet vertrouwd koop je er toch niet mee jou probleem
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.