image

Amsterdam verliest rechtszaak over bericht in Berichtenbox MijnOverheid

maandag 4 april 2022, 13:39 door Redactie, 34 reacties

Een heffingsambtenaar van de gemeente Amsterdam moet een nieuwe beslissing nemen op het bezwaar van een Amsterdammer tegen een niet tijdig ingediende aanslag, zo heeft de bestuursrechter geoordeeld. De Amsterdammer had een geactiveerd MijnOverheid-account waar de aanslag naar toe werd gestuurd. Volgens de heffingsambtenaar heeft de inwoner hiermee aangegeven dat hij via elektronische weg voldoende bereikbaar is. De aanslag is ook niet per post naar de Amsterdammer gestuurd.

De man had echter niet de optie aangevinkt om een e-mail te ontvangen wanneer er een bericht in de Berichtenbox wordt geplaatst. Hij wist daarom naar eigen zeggen niet dat hij de aanslag had ontvangen. Toen hij tegen de aanslag bezwaar maakte was de bezwaartermijn inmiddels verstreken. Daarop stapte de Amsterdammer naar de rechter. Volgens de man wist hij aan het begin van de bezwaartermijn niet dat de aanslag was verstuurd, aangezien hij geen e-mailnotificatie had ontvangen.

Volgens de rechter is het bezwaarschrift weliswaar te laat ingediend, maar kan redelijkerwijs niet worden geoordeeld dat de Amsterdammer in verzuim is geweest. "Als iemand aangeeft dat hij elektronisch bereikbaar is voor de overheid zonder dat hij de optie heeft aangevinkt een email te willen ontvangen steeds wanneer een bericht in de berichtenbox van MijnOverheid is geplaatst, moet het bestuursorgaan echter controleren of dit werkelijk zijn bedoeling is", aldus de rechter.

Die voegt toe dat ook in belastingzaken geldt dat de overheid moet waarschuwen als berichten alleen zichtbaar worden in de Berichtenbox van MijnOverheid zonder notificatie, dit vanwege de ingrijpende gevolgen die het kan hebben als de bezwaartermijn wordt overschreden. De heffingsambtenaar kon niet aan de rechter duidelijk maken dat aan deze eisen is voldaan.

De rechter verklaarde het beroep van de Amsterdammer om die redenen gegrond en oordeelde dat de bestreden uitspraak zal worden vernietigd. Omdat er onvoldoende gegevens beschikbaar zijn om het geschil definitief te beslechten moet de heffingsambtenaar opnieuw beslissen over het bezwaar van de Amsterdammer.

Reacties (34)
04-04-2022, 14:31 door majortom
Dat is nu precies de reden dat ik die berichtenbox nooit heb geactiveerd. En ook met email notificatie kan het mis gaan (als deze bijvoorbeeld in de spam box terecht komt oid, of als je vergeet je email adres aan te passen in de berichtenbox igv een nieuw email adres). Je bent dan gewoon verplicht om regelmatig die berichtenbox actief te checken; iets waarbij ik van mezelf weet dat dit niet gebeurd, met alle potentiele gevolgen van dien.
04-04-2022, 14:36 door Anoniem
Het wordt tijd voor een goed gedefinieerd protocol voor het checken van berichtenboxen. Niet alleen van de overheid
maar ook van banken enzo. Het mechanisme wat nu gebruikt wordt (een e-mail sturen) dat is niet meer bruikbaar, omdat
e-mail geen betrouwbaar communicatiemedium (meer) is. Als men nou gewoon iets als BIFF zou implementeren dan
zag je meteen "hee er is een bericht, even kijken".
04-04-2022, 14:48 door Anoniem
Door majortom: Dat is nu precies de reden dat ik die berichtenbox nooit heb geactiveerd. En ook met email notificatie kan het mis gaan (als deze bijvoorbeeld in de spam box terecht komt oid, of als je vergeet je email adres aan te passen in de berichtenbox igv een nieuw email adres). Je bent dan gewoon verplicht om regelmatig die berichtenbox actief te checken; iets waarbij ik van mezelf weet dat dit niet gebeurd, met alle potentiele gevolgen van dien.

voeg daarbij aan toe dat in de voorwaarden staat dat als een bericht niet in de berichtenbox komt te staan terwijl dat wel zou moeten dat zij daar niet verantwoordelijk zijn...
handige voorwaarde voor de overheid, als zij technisch een fout maken is de burger verantwoordelijk en niet zij zelf.
04-04-2022, 15:15 door Anoniem
Door majortom: Dat is nu precies de reden dat ik die berichtenbox nooit heb geactiveerd. En ook met email notificatie kan het mis gaan (als deze bijvoorbeeld in de spam box terecht komt oid, of als je vergeet je email adres aan te passen in de berichtenbox igv een nieuw email adres). Je bent dan gewoon verplicht om regelmatig die berichtenbox actief te checken; iets waarbij ik van mezelf weet dat dit niet gebeurd, met alle potentiele gevolgen van dien.
Zoiets kan natuurlijk ook gebeuren met de normale post.
04-04-2022, 15:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Dat is nu precies de reden dat ik die berichtenbox nooit heb geactiveerd. En ook met email notificatie kan het mis gaan (als deze bijvoorbeeld in de spam box terecht komt oid, of als je vergeet je email adres aan te passen in de berichtenbox igv een nieuw email adres). Je bent dan gewoon verplicht om regelmatig die berichtenbox actief te checken; iets waarbij ik van mezelf weet dat dit niet gebeurd, met alle potentiele gevolgen van dien.
Zoiets kan natuurlijk ook gebeuren met de normale post.
Ja maar dan stuurt men eerst nog een tweede brief. Als die eerste zoek geraakt is door toeval dan ondervangt die tweede
brief dat. Als het een structureel probleem is dan niet, uiteraard.
04-04-2022, 15:50 door Anoniem
Door majortom: Dat is nu precies de reden dat ik die berichtenbox nooit heb geactiveerd. En ook met email notificatie kan het mis gaan (als deze bijvoorbeeld in de spam box terecht komt oid, of als je vergeet je email adres aan te passen in de berichtenbox igv een nieuw email adres). Je bent dan gewoon verplicht om regelmatig die berichtenbox actief te checken; iets waarbij ik van mezelf weet dat dit niet gebeurd, met alle potentiele gevolgen van dien.

Door Anoniem: Het wordt tijd voor een goed gedefinieerd protocol voor het checken van berichtenboxen. Niet alleen van de overheid
maar ook van banken enzo. Het mechanisme wat nu gebruikt wordt (een e-mail sturen) dat is niet meer bruikbaar, omdat
e-mail geen betrouwbaar communicatiemedium (meer) is. Als men nou gewoon iets als BIFF zou implementeren dan
zag je meteen "hee er is een bericht, even kijken".
Hoe weet je trouwens dat PostNL wel alles goed bezorgt? Die staan ook niet meer bekend om hun kwaliteits bezorgingen.
Hoe wil je dit dan controleren, of je alles wel ontvangen hebt?
Of als je niet heel vaak meer thuis bent?

Wat al je niet doorgeeft dat je verhuist bent? Hoe weten sommige instanties dan dat je ergens anders woont?

BIFF => App? E-Mail? Wie gebruikt dit trouwens überhaupt? Klinkt niet echt als een standaard.

Maar Email is ook niet echt een betrouwbaar communicatiemiddel, mits je een goede inrichting hebt, zoals als verzender als ontvanger.
Verzenders hebben het meestal wel goed voor elkaar. Ontvangers eigenlijk ook, tenzij je zelf iets maakt. Alle grote mail providers hebben hier eigenlijk bij goed ingestelde verzenders geen problemen mee.
04-04-2022, 16:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Dat is nu precies de reden dat ik die berichtenbox nooit heb geactiveerd. En ook met email notificatie kan het mis gaan (als deze bijvoorbeeld in de spam box terecht komt oid, of als je vergeet je email adres aan te passen in de berichtenbox igv een nieuw email adres). Je bent dan gewoon verplicht om regelmatig die berichtenbox actief te checken; iets waarbij ik van mezelf weet dat dit niet gebeurd, met alle potentiele gevolgen van dien.
Zoiets kan natuurlijk ook gebeuren met de normale post.

De ’normale’ post waar jij het over hebt wordt door een speciaal team verzonden. Weliswaar door PostNL/Sandd, maar ze gaan anders dan de reguliere post.
04-04-2022, 16:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Zoiets kan natuurlijk ook gebeuren met de normale post.
Ik zie het gebruik van de berichtenbox dan juist als meer zekerheid krijgen dat je het bericht leest. Ook zonder mail-attendering kan je de app installeren en daar meteen zien als er een nieuw bericht is.
04-04-2022, 16:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zoiets kan natuurlijk ook gebeuren met de normale post.
Ik zie het gebruik van de berichtenbox dan juist als meer zekerheid krijgen dat je het bericht leest. Ook zonder mail-attendering kan je de app installeren en daar meteen zien als er een nieuw bericht is.
https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/nl.rijksoverheid.mbb.pub/latest je adviseert mensen nu om spyware te installeren.
04-04-2022, 16:50 door Anoniem
Leuk he,de verplichte digitalisering van de maatschappij
en een ambtenaar die een burger aan zijn oor grijpt.

Rechtzaken om een vinkje

NLNU2022
04-04-2022, 16:52 door Briolet
Ik heb er juist problemen mee dat er nog onnodig briefpost gestuurd wordt, als de berichtenbox gebruikt wordt.

De belastingdienst is hier het slechtste voorbeeld. Bij de introductie van de box werd aangegeven hoeveel vrachtwagens vol aan blauwe enveloppen per jaar dit zou gaan schelen. Echter, ook dit jaar ontvang ik alle post nog steeds dubbel. Zeker een aankondigingsbrief dat ik dit jaar aangifte moet doen is gewoon de grootste kolder. Iedereen weet dat je dat jaarlijks voor 1 mei moet doen.

Gemeenten doen het wat dat betreft beter. In elk geval stuurt mijn gemeente niets dubbel.
04-04-2022, 17:08 door majortom - Bijgewerkt: 04-04-2022, 17:09
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zoiets kan natuurlijk ook gebeuren met de normale post.
Ik zie het gebruik van de berichtenbox dan juist als meer zekerheid krijgen dat je het bericht leest. Ook zonder mail-attendering kan je de app installeren en daar meteen zien als er een nieuw bericht is.
Ik heb nog nooit gehad dat ik via reguliere post zo'n brief mistte. Ik heb wel regelmatig mails in mijn spambox die geen spam betreffen. Dus gewoon via snailmail werkt bij mij het beste.

En apps die trackers bevatten die weer andere apps die trackers bevatten nodig hebben komen niet op mijn telefoon. En aangezien ik geen stock Android of IOS OS draai zijn die apps in de app-store die ik gebruik ook niet beschikbaar.
04-04-2022, 17:21 door Anoniem
Door Briolet: Ik heb er juist problemen mee dat er nog onnodig briefpost gestuurd wordt, als de berichtenbox gebruikt wordt.

De belastingdienst is hier het slechtste voorbeeld. Bij de introductie van de box werd aangegeven hoeveel vrachtwagens vol aan blauwe enveloppen per jaar dit zou gaan schelen. Echter, ook dit jaar ontvang ik alle post nog steeds dubbel. Zeker een aankondigingsbrief dat ik dit jaar aangifte moet doen is gewoon de grootste kolder. Iedereen weet dat je dat jaarlijks voor 1 mei moet doen.

Gemeenten doen het wat dat betreft beter. In elk geval stuurt mijn gemeente niets dubbel.
Ik heb dat hele probleem niet. Gewoon gene digitale 'berichtenbox'. Ik krijg alles enkel. En gewoon in de al jaren functionerende groene berichtenbox.
04-04-2022, 17:26 door Anoniem
Dit is over de schutting mentaliteit...
Mijn vinkje zegt dat jij de digitale box aan hebt staan en dat ontslaat mij van de plicht om te controlleren dat het werkelijk ontvangen is...

Wonder boven wonder een rechter die dat ook ziet... Moet niet gekker worden..
04-04-2022, 17:33 door spatieman
ergo.
Je wordt dan verplicht iedere minuut op F5 (vernieuwen) te drukken.
WANT STEL JE VOOR JE MIST IETS BELANGRIJK!!!!
04-04-2022, 17:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door majortom: Dat is nu precies de reden dat ik die berichtenbox nooit heb geactiveerd. En ook met email notificatie kan het mis gaan (als deze bijvoorbeeld in de spam box terecht komt oid, of als je vergeet je email adres aan te passen in de berichtenbox igv een nieuw email adres). Je bent dan gewoon verplicht om regelmatig die berichtenbox actief te checken; iets waarbij ik van mezelf weet dat dit niet gebeurd, met alle potentiele gevolgen van dien.
Zoiets kan natuurlijk ook gebeuren met de normale post.

De ’normale’ post waar jij het over hebt wordt door een speciaal team verzonden. Weliswaar door PostNL/Sandd, maar ze gaan anders dan de reguliere post.
Wat voor een speciaal team is dit dan? Nog nooit van gehoord trouwens.
04-04-2022, 17:56 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Zoiets kan natuurlijk ook gebeuren met de normale post.
Ik zie het gebruik van de berichtenbox dan juist als meer zekerheid krijgen dat je het bericht leest. Ook zonder mail-attendering kan je de app installeren en daar meteen zien als er een nieuw bericht is.
Ik heb nog nooit gehad dat ik via reguliere post zo'n brief mistte. Ik heb wel regelmatig mails in mijn spambox die geen spam betreffen. Dus gewoon via snailmail werkt bij mij het beste.
Post is hier regelmatig onbetrouwbaar.

Elke Mail provider heb jij precies? Want ik heb hier nog nooit officiële mail in mijn spam mailbox gehad.

En apps die trackers bevatten die weer andere apps die trackers bevatten nodig hebben komen niet op mijn telefoon. En aangezien ik geen stock Android of IOS OS draai zijn die apps in de app-store die ik gebruik ook niet beschikbaar.
Tja....
Gelukkig is de postbode wel heel betrouwbaar?
04-04-2022, 17:59 door Anoniem
Door Anoniem: De ’normale’ post waar jij het over hebt wordt door een speciaal team verzonden. Weliswaar door PostNL/Sandd, maar ze gaan anders dan de reguliere post.
Maar het wordt door de normale postbode bezorgd. Ik heb dit jaar meegemaakt dat de aangiftebrief van de belastingdienst op het verkeerde adres was bezorgd en pas weken later bij mij terecht kwam. Dankzij de berichtenbox had ik hem toch ontvangen.
04-04-2022, 18:19 door Anoniem
Door Briolet: Ik heb er juist problemen mee dat er nog onnodig briefpost gestuurd wordt, als de berichtenbox gebruikt wordt.

De belastingdienst is hier het slechtste voorbeeld. Bij de introductie van de box werd aangegeven hoeveel vrachtwagens vol aan blauwe enveloppen per jaar dit zou gaan schelen. Echter, ook dit jaar ontvang ik alle post nog steeds dubbel. Zeker een aankondigingsbrief dat ik dit jaar aangifte moet doen is gewoon de grootste kolder. Iedereen weet dat je dat jaarlijks voor 1 mei moet doen.

Gemeenten doen het wat dat betreft beter. In elk geval stuurt mijn gemeente niets dubbel.
Dat is destijds afgedwongen door de tweede kamer! De belastingdienst kan hier NIETS aan doen.
04-04-2022, 20:38 door Anoniem
De Berichtenbox is op dit moment niet meer dan een geglorificeerde mailbox, waar je als burger op moet inloggen om te controleren of je iets nieuws ontvangen hebt. Of weer een app installeren, of een melding laten sturen naar je eigen mailbox.
En wat is het berichtje dat je dan krijgt?
Dat er een .... klaar staat in de persoonlijke omgeving van overheidsorgansiatie....
En daar moet je vervolgens dan weer apart op inloggen.
En dan blijkt het een nutteloos berichtje te zijn,

En blijkbaar kan de berichtenbox niet eens checken of een bericht wel tijdig gelezen is, om zo de aanbiedende organisatie tijdig te laten weten dat ze op een andere manier met de burger in contact moeten treden.

Hoe lang bestaat de berichtenbox ondertussen ook al weer? En nog steeds lopen burgers (en organisaties en rechters) tegen dit soort problemen aan.

Conclusie: Het barst van de ontwerpfouten. Begun maar opnieuw, met een burger-vriendelijker ontwerp.


Dit had de overheid ook "klant"-vriendelijker op kunnen zetten.
Bv door 1 persoonlijke omgeving voor elke burger aan te maken, en alle bedrijven en organisaties daar hun facturen, brieven, en wat al niet meer in laten aanbieden. Dan hoeft de burger maar op 1 plek in te loggen en te kijken,. En heeft die burger ook maar met een inrichting te maken.
Niet zoals nu op de tig verschillende persoonlijke pagina's. Elke organisatie en bedrijf heeft er nu wel een. En elk met een eigen loginmethode en inrichting.


Makkelijker kunnen we het voor de burger blijkbaar niet maken, wel irritanter.
De enigen die er nu baat bij hebben zijn de organisaties zelf.
Die schuiven hun verantwoordelijkheid zo van zich af.
04-04-2022, 22:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Elke Mail provider heb jij precies? Want ik heb hier nog nooit officiële mail in mijn spam mailbox gehad.
In je email-programma kan je vast wel een regeltje opstellen die alle ontvangen mail naar de spambox dirigeert.
04-04-2022, 22:58 door Anoniem
Door spatieman: ergo.
Je wordt dan verplicht iedere minuut op F5 (vernieuwen) te drukken.
WANT STEL JE VOOR JE MIST IETS BELANGRIJK!!!!
Heb je geen app om elke minuut op F5 te drukken?
05-04-2022, 08:07 door Tintin and Milou
Door Anoniem: De Berichtenbox is op dit moment niet meer dan een geglorificeerde mailbox, waar je als burger op moet inloggen om te controleren of je iets nieuws ontvangen hebt. Of weer een app installeren, of een melding laten sturen naar je eigen mailbox.
En wat is het berichtje dat je dan krijgt?
Dat er een .... klaar staat in de persoonlijke omgeving van overheidsorgansiatie....
En daar moet je vervolgens dan weer apart op inloggen.
En dan blijkt het een nutteloos berichtje te zijn,
Ik ontvang eigenlijk de meeste informatie gewoon direct in de berichtenbox.
Wil ik inderdaad meer informatie, moet ik ergens anders inloggen, net zoals ik een brief in de brievenbus kreeg en meer informatie wou hebben.

En blijkbaar kan de berichtenbox niet eens checken of een bericht wel tijdig gelezen is, om zo de aanbiedende organisatie tijdig te laten weten dat ze op een andere manier met de burger in contact moeten treden.
Klopt, dat is meestal een klantportaal waar veel meer achter zit. Iets waar de berichtenbox niet voor bedoelt is/was.
En met een PostNL bezorging had men exact hetzelfde probleem. De verzender had geen idee, of de brief aangekomen was....

Hoe lang bestaat de berichtenbox ondertussen ook al weer? En nog steeds lopen burgers (en organisaties en rechters) tegen dit soort problemen aan.
Welke problemen precies? Wat jij aanhaalt zijn namelijk geen ontwerp of design problemen.

mening: Het barst van de ontwerpfouten. Begun maar opnieuw, met een burger-vriendelijker ontwerp.
Fixst.

Dit had de overheid ook "klant"-vriendelijker op kunnen zetten.
Bv door 1 persoonlijke omgeving voor elke burger aan te maken, en alle bedrijven en organisaties daar hun facturen, brieven, en wat al niet meer in laten aanbieden. Dan hoeft de burger maar op 1 plek in te loggen en te kijken,. En heeft die burger ook maar met een inrichting te maken.
Niet zoals nu op de tig verschillende persoonlijke pagina's. Elke organisatie en bedrijf heeft er nu wel een. En elk met een eigen loginmethode en inrichting.
Klein privacy aspect issue.
Daarnaast is de berichtenbox niet bedoelt om als portaal te dienen voor verdere gegevens uitwisseling. Bij menig portaal kan ik bijvoorbeeld veel meer informatie terug vinden, of contact zoeken of andere aanpassingen doorvoeren.
Je begrijpt ook hoe complex jouw voorgestelde IT eigenlijk is? Waarin alle overheidsinstanties moeten samen werken aan 1 systeem?

Je doet aannames, maar begrijpt niet wat de requirements van de berichtenbox waren.

Makkelijker kunnen we het voor de burger blijkbaar niet maken, wel irritanter.
De enigen die er nu baat bij hebben zijn de organisaties zelf.
Die schuiven hun verantwoordelijkheid zo van zich af.
Je moet ook wel begrijpen wat de berichtenbox precies is.
05-04-2022, 09:09 door Anoniem
Door Tintin and Milou:
Door Anoniem: En blijkbaar kan de berichtenbox niet eens checken of een bericht wel tijdig gelezen is, om zo de aanbiedende organisatie tijdig te laten weten dat ze op een andere manier met de burger in contact moeten treden.
Klopt, dat is meestal een klantportaal waar veel meer achter zit. Iets waar de berichtenbox niet voor bedoelt is/was.
En met een PostNL bezorging had men exact hetzelfde probleem. De verzender had geen idee, of de brief aangekomen was....

PostNL heeft hier zelf cijfers over: https://www.postnl.nl/klantenservice/bezorging-en-ontvangst/kwaliteit-postbezorging/

Van die 8 miljoen poststukken per dag bezorgen we er 7.632.000 op tijd. De rest (ca. 368.000 stuks) wordt met een lichte vertraging bezorgd.

Hoeveel berichten van de overheid raken er kwijt of worden er te laat gelezen door de manier waarop de berichtenbox is opgezet met DigiD?
05-04-2022, 09:58 door Saph
Je krijgt ook gewoon een notificatie van de app zelf als er een bericht klaar staat. Ik krijg geen email notificatie maar hebt tot zover geen berichten via de mailbox gemist.
05-04-2022, 10:11 door Anoniem
Door spatieman: ergo.
Je wordt dan verplicht iedere minuut op F5 (vernieuwen) te drukken.
WANT STEL JE VOOR JE MIST IETS BELANGRIJK!!!!

Overdrijven is ook een kunst. Brieven van de belasting dienst ontvang je op dag X met een dagtekening "X+2 weken" met de mededeling dat je op "X+2 maanden" iets gedaan moet hebben.

Zeuren om het zeuren, zo zie ik dit.
05-04-2022, 10:44 door Anoniem
Dat is nu precies de reden dat ik die berichtenbox nooit heb geactiveerd. En ook met email notificatie kan het mis gaan (als deze bijvoorbeeld in de spam box terecht komt oid, of als je vergeet je email adres aan te passen in de berichtenbox igv een nieuw email adres).

Tegelijkertijd kan een papieren aanslag ook zoek raken in de post, bijvoorbeeld. Dat er iets mis kan gaan, dat geldt eigenlijk altijd.
05-04-2022, 10:48 door Anoniem
Ik heb dat hele probleem niet. Gewoon gene digitale 'berichtenbox'. Ik krijg alles enkel. En gewoon in de al jaren functionerende groene berichtenbox.

En ook daar kan wat mis gaan. Alsof voor de ''digitale berichtenbox'' er nooit iets mis ging.
05-04-2022, 10:51 door Anoniem
De ’normale’ post waar jij het over hebt wordt door een speciaal team verzonden. Weliswaar door PostNL/Sandd, maar ze gaan anders dan de reguliere post.

Dat speciale team bestaat uit mensen die nooit fouten maken ? Super postbodes ? Wat is de meerwaarde van de kreet ''speciaal team'' ?
05-04-2022, 10:54 door Anoniem
Makkelijker kunnen we het voor de burger blijkbaar niet maken, wel irritanter. De enigen die er nu baat bij hebben zijn de organisaties zelf.

Nee hoor, voor burgers geeft het, tot nog toe, enkel een extra optie. Waarbij je zelf besluit of je die gebruikt. Jij bent degene die de optie aan, of uit zet. Ik heb dit liever, dan een papieren variant. Jij wellicht niet, dus dan kies jij hier niet voor. Ooit gehoord van eigen keuze & eigen verantwoordelijkheid ? Het bieden van een optie, die je niet -hoeft- te gebruiken, is niet irritant.
05-04-2022, 14:16 door majortom - Bijgewerkt: 05-04-2022, 14:20
Door Anoniem:
Makkelijker kunnen we het voor de burger blijkbaar niet maken, wel irritanter. De enigen die er nu baat bij hebben zijn de organisaties zelf.

Nee hoor, voor burgers geeft het, tot nog toe, enkel een extra optie. Waarbij je zelf besluit of je die gebruikt. Jij bent degene die de optie aan, of uit zet. Ik heb dit liever, dan een papieren variant. Jij wellicht niet, dus dan kies jij hier niet voor. Ooit gehoord van eigen keuze & eigen verantwoordelijkheid ? Het bieden van een optie, die je niet -hoeft- te gebruiken, is niet irritant.
Problematisch wordt het wanneer dit uiteindelijk de enige optie wordt en dus geen optie meer is maar een verplichting.
Je ziet dat meer en meer gebeuren: de drang naar digitalisering is zodanig dat analoge opties meer en meer de nek worden omgedraaid (vergelijk het CTB bewijs tov het gele vaccinatieboekje, vergelijk het proberen uitbannen van contant geld, vergelijk een digitale Europese identiteit die eerst "vrijwillig" zal zijn maar op termijn verplicht (immers geen toegang meer tot bepaalde diensten zonder die identiteit)). En dan liefst alles via apps (voor DigiD wordt daar al over gesproken), en dan het liefst via platforms van Amerikaanse techreuzen en niet via alternatieve kanalen en tenslotte ook nog eens met ingebouwde trackers.
05-04-2022, 14:41 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Makkelijker kunnen we het voor de burger blijkbaar niet maken, wel irritanter. De enigen die er nu baat bij hebben zijn de organisaties zelf.

Nee hoor, voor burgers geeft het, tot nog toe, enkel een extra optie. Waarbij je zelf besluit of je die gebruikt. Jij bent degene die de optie aan, of uit zet. Ik heb dit liever, dan een papieren variant. Jij wellicht niet, dus dan kies jij hier niet voor. Ooit gehoord van eigen keuze & eigen verantwoordelijkheid ? Het bieden van een optie, die je niet -hoeft- te gebruiken, is niet irritant.
Problematisch wordt het wanneer dit uiteindelijk de enige optie wordt en dus geen optie meer is maar een verplichting.
Je ziet dat meer en meer gebeuren: de drang naar digitalisering is zodanig dat analoge opties meer en meer de nek worden omgedraaid (vergelijk het CTB bewijs tov het gele vaccinatieboekje, vergelijk het proberen uitbannen van contant geld, vergelijk een digitale Europese identiteit die eerst "vrijwillig" zal zijn maar op termijn verplicht (immers geen toegang meer tot bepaalde diensten zonder die identiteit)). En dan liefst alles via apps (voor DigiD wordt daar al over gesproken), en dan het liefst via platforms van Amerikaanse techreuzen en niet via alternatieve kanalen en tenslotte ook nog eens met ingebouwde trackers.
Er zal niks "officieel" verplicht worden het wordt je alleen onmogelijk gemaakt om de andere opties te gebruiken ;-)
05-04-2022, 16:57 door Briolet
Door Anoniem:
Door Briolet: Ik heb er juist problemen mee dat er nog onnodig briefpost gestuurd wordt, als de berichtenbox gebruikt wordt.

De belastingdienst is hier het slechtste voorbeeld. …
Dat is destijds afgedwongen door de tweede kamer! De belastingdienst kan hier NIETS aan doen.

Dat heb ik dan blijkbaar gemist. Maar ik blijf het dubbel sturen weggegooid geld vinden en verspilling van papier. Maar dat geeft weer eens aan dat de kamer regelmatig beslissingen neemt in de waan van de dag die niet altijd goed doordacht zijn.

Ieder heeft zijn eigen voorkeur van ontvangen en bij beide zullen af en toe dingen mis gaan. Ik krijg jaarlijks meerdere brieven die verkeerd bezorgd zijn. Ik gooi ze weer in de bus en in de meeste gevallen zal de ontvanger niet eens merken dat hij de brief vertraagt ontvangt.
Een heel enkele keer merk ik pas bij het lezen van de brief dat hij niet voor mij was en plak ik de enveloppe weer dicht voordat ik hem weer in de bus gooi.

Bij de berichtenbox gaat ook wel eens wat mis. Zo kreeg deze persoon geen notificaties als hij dit naar zijn KPN account stuurde:

https://providerforum.nl/topics/geen-mailnotificaties-van-mijn-overheid.95208/

De oorzaak was dat de afzender in zijn instellingen geblokkeerd was. (Ik laat in het midden of deze man het zelf gedaan heeft of dat dit door kpn gebeurd is).
07-04-2022, 12:29 door Anoniem
Wat weer een gezeik om niks. Als je gebruik maakt van de berichtenbox geef je expliciet aan dat je deze zelf in de gaten houdt. DAT IS JE EIGEN VERANTWOORDELIJKHEID, daar ga je gewoon mee akkoord! Elke keer als je inlogt krijg je gewoon de vraag of de nieuwe partijen ook zo met je mogen communiceren...

Dat jij daarna zo dom bent om deze box nooit te controleren of niet de moeite hebt genomen om op de hoogte te worden gesteld van nieuwe berichten....kan dat toch nooit het probleem van de overheid worden? Ik vind het verbazingwekkend.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.