/dev/null - Overig

Thunderbird heeft moeite met OAuth2

10-04-2022, 09:26 door waterlelie, 17 reacties
Als authenticatiemethode voor mijn emailaccount gebruik ik OAuth2.
Als ik grote aantallen spam hiermee uit de mailserver wil verwijderen, dan krijg ik een foutmelding van de OAuth2 authenticatie, en hoewel de spam map leeg lijkt te zijn, blijkt na controle via webmail, dat dit niet het geval is.
Ik moet deze dan alsnog via webmail verwijderen.
Het lijkt erop, dat de authenticatie dit qua snelheid niet kan bijbenen.
Reacties (17)
10-04-2022, 09:36 door Anoniem
Door waterlelie: Als authenticatiemethode voor mijn emailaccount gebruik ik OAuth2.
Als ik grote aantallen spam hiermee uit de mailserver wil verwijderen, dan krijg ik een foutmelding van de OAuth2 authenticatie, en hoewel de spam map leeg lijkt te zijn, blijkt na controle via webmail, dat dit niet het geval is.
Ik moet deze dan alsnog via webmail verwijderen.
Het lijkt erop, dat de authenticatie dit qua snelheid niet kan bijbenen.

Oke, dus?
10-04-2022, 11:07 door Anoniem
Misschien haal je je gmail op met het POP3 protocol. Die ziet alleen je inbox. Met het protocol IMAP kan je ook de spamfolder zien en wordt je sent folder ook in gmail gezet. Ik weet niet of dit makkelijk om te zetten is. Ik zou het voor de zekerheid laten zoals het nu is om verlies van mail te voorkomen bij het omzetten.

P.S. Ik herinner me vaag dat je Outlook gebruikte? Toch?
10-04-2022, 12:03 door Anoniem
Door waterlelie: Als authenticatiemethode voor mijn emailaccount gebruik ik OAuth2.
Als ik grote aantallen spam hiermee uit de mailserver wil verwijderen, dan krijg ik een foutmelding van de OAuth2 authenticatie, en hoewel de spam map leeg lijkt te zijn, blijkt na controle via webmail, dat dit niet het geval is.
Ik moet deze dan alsnog via webmail verwijderen.
Bedankt voor deze nutte informatie.

Het lijkt erop, dat de authenticatie dit qua snelheid niet kan bijbenen.
Zou kunnen, maar het zou ook aan de maanstand kunnen liggen, soms ook aardstralen heb ik begrepen.

Maar ook zonder enige nuttige basis informatie, is is dit een leuke ter info post.

Welke versie?
Welke mail provider?
Wat is de exacte melding?
Wat is grote aantallen?
wat zegt eventueel een logfile?

Toevallig al een post bij Thunderbird forum aangemaakt? Die kunnen je waarschijnlijk 200 keer beter helpen. Mits je daar natuurlijk een vraag plaatst.
11-04-2022, 09:01 door Anoniem
Dit probleem wordt veroorzaakt door het synchronous oauth2 flow stack accumulator issue.
11-04-2022, 10:07 door waterlelie
Door Anoniem: Dit probleem wordt veroorzaakt door het synchronous oauth2 flow stack accumulator issue.
Mijn dank voor de verklaring, en zoals ik al dacht, de authenticatie kan de snelheid dus niet aan, en geeft foutmeldingen.
11-04-2022, 10:16 door Anoniem
Door waterlelie:
Door Anoniem: Dit probleem wordt veroorzaakt door het synchronous oauth2 flow stack accumulator issue.
Mijn dank voor de verklaring, en zoals ik al dacht, de authenticatie kan de snelheid dus niet aan, en geeft foutmeldingen.
BOFH muhaha. Maar nu ben ik even serieus. Doorloopt Thunderbird niet iedere de volledige auth flow? OAuth is natuurlijk zo bedoeld dat je het access token gebruikt tot het verlopen is, en dan een nieuw token aanvraagt via al dan niet een refresh token. Stel dat Thunderbird nu voor iedere request een complete flow doorloopt, dan kan ik me voorstellen dat het zwaar wordt.
Maar dat is voor de meesten van ons hier, gewoon gissen.
11-04-2022, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem: Dit probleem wordt veroorzaakt door het synchronous oauth2 flow stack accumulator issue.
Klinkt als en waterpas bij vullen. Klinkt als een stagiaire probleem.

Door waterlelie:
Door Anoniem: Dit probleem wordt veroorzaakt door het synchronous oauth2 flow stack accumulator issue.
Mijn dank voor de verklaring, en zoals ik al dacht, de authenticatie kan de snelheid dus niet aan, en geeft foutmeldingen.
Je leest iets wat bij je gedachte past en neemt dit direct aan? Dit zonder enige bron vermelding van het probleem?

Of zonder ook maar te reageren op andere posts die vragen om meer basisinformatie?

Heb je dit ook bijvoorbeeld bij andere mappen als je daar "groot aantal" mails verwijderd? Maar aangezien je informatie non existing is..... Waarom zouden we dan ook moeite doen om je verder te helpen?
11-04-2022, 15:46 door waterlelie - Bijgewerkt: 11-04-2022, 15:48
Zolang hier anoniem kan worden gereageerd, bestaat 99% van de reacties uit trollen. Het is dus de kunst om die te negeren en de weinige echte relevante informatie er uit te vissen. En dat laatste is inmiddels duidelijk geworden. De OAutht2 functie in Thunderbird kan de snelheid om te authentiseren van meerdere verwijderde berichten gewoon niet aan, dus geeft het een foutmelding.
Probleem dus opgelost, mijn dank hiervoor..
11-04-2022, 16:26 door Anoniem
Door waterlelie:De OAutht2 functie in Thunderbird kan de snelheid om te authentiseren van meerdere verwijderde berichten gewoon niet aan, dus geeft het een foutmelding.
Probleem dus opgelost, mijn dank hiervoor..

Als het goed is moet authenticatie maar 1 keer plaatsvinden voor elke verbinding. Misschien is authenticatie niet het probleem, maar een grote hoeveelheid data en de wijze van downloaden. Als je pop3 als transport gebruikt zijn er diverse methoden om berichten te downloaden. Soms wordt eerst een poging gedaan om alle berichten te downloaden, als dat faalt is de procedure nog niet aan het verwijderen of markeren van de berichten toegekomen. Dan worden de berichten steeds opnieuw opgehaald waardoor het probleem nooit wordt opgelost totdat je via een andere manier de bericht kunt verwijderen. Er zijn tools die je alleen de headers laat downloaden (zoals bij nieuwsgroepen) en daarmee kun je wel bestanden verwijderen.
11-04-2022, 16:26 door Anoniem
Door waterlelie: Zolang hier anoniem kan worden gereageerd, bestaat 99% van de reacties uit trollen. Het is dus de kunst om die te negeren en de weinige echte relevante informatie er uit te vissen. En dat laatste is inmiddels duidelijk geworden. De OAutht2 functie in Thunderbird kan de snelheid om te authentiseren van meerdere verwijderde berichten gewoon niet aan, dus geeft het een foutmelding.
Probleem dus opgelost, mijn dank hiervoor..

Aangezien postings onder naam hier ook volledig anoniem zijn moet je wel een beetje filteren in welke postings een vraag/opmerking of uitlokking zijn.
11-04-2022, 19:18 door Anoniem
Door waterlelie: Zolang hier anoniem kan worden gereageerd, bestaat 99% van de reacties uit trollen. Het is dus de kunst om die te negeren en de weinige echte relevante informatie er uit te vissen. En dat laatste is inmiddels duidelijk geworden. De OAutht2 functie in Thunderbird kan de snelheid om te authentiseren van meerdere verwijderde berichten gewoon niet aan, dus geeft het een foutmelding.
Probleem dus opgelost, mijn dank hiervoor..
Opgelost, of je denkt het antwoord gehoord te hebben wat mij je mening past.

De kunst is ook om voldoende informatie te geven om enige nuttige troubleshooting te doen.

Maar ik begrijp dat je dit probleem dus ook bij andere "groot aantal" berichten verwijderd? Want dit is best nuttige informatie om aan het begin al te hebben.

Maar normaal authenticeer je ook 1 keer, en doe je daarna meerdere commando's. Dit staat dus haaks op je huidige antwoord wat jij wilt geloven.

Kon er ook weinig over vinden op Internet, maar ach.....
12-04-2022, 12:38 door Anoniem
Door Anoniem: Kon er ook weinig over vinden op Internet, maar ach.....

Er is in versie https://www.thunderbird.net/en-US/thunderbird/91.8.0/releasenotes/ gesleuteld aan:
Changes
changed

Google accounts using password authentication will be migrated to OAuth2. See KB Article.

Maar ik denk niet dat dat het is omdat hij nog wel mail in zijn inbox kan ontvangen. Dan zou de spambox ook moeten werken lijkt mij maar zelf gebruik ik geen IMAP.

Dus ik negeer de melding van OAthh2 en ga ervan uit dat dat toeval is. Ik denk dat TS POP3 gebruikt en niet weet dat dan alleen de inbox zichtbaar is in zijn mail client. De andere folders zijn dan lokaal opgeslagen. Zoals de spambox.

Anoniem 11:07
12-04-2022, 20:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kon er ook weinig over vinden op Internet, maar ach.....

Er is in versie https://www.thunderbird.net/en-US/thunderbird/91.8.0/releasenotes/ gesleuteld aan:
Changes
changed

Google accounts using password authentication will be migrated to OAuth2. See KB Article.

Maar ik denk niet dat dat het is omdat hij nog wel mail in zijn inbox kan ontvangen. Dan zou de spambox ook moeten werken lijkt mij maar zelf gebruik ik geen IMAP.

Dus ik negeer de melding van OAthh2 en ga ervan uit dat dat toeval is. Ik denk dat TS POP3 gebruikt en niet weet dat dan alleen de inbox zichtbaar is in zijn mail client. De andere folders zijn dan lokaal opgeslagen. Zoals de spambox.

Anoniem 11:07
Daarom is is geloven wat past bij wat je denkt, zonder enig bewijs, wat ik al dacht.

Waar zien we dat nu vaker?
15-04-2022, 21:56 door Anoniem
Ik ben gestopt met Thunderbird. Want voor mijn eigen veiligheid zit er steeds wat scheef en dan zoek ik me een ongeluk waar die instelling te vinden was. Je bent met Thunderbird meer bezig met Thunderbird dan met emailen.
15-04-2022, 22:49 door Anoniem
Door Anoniem: Ik ben gestopt met Thunderbird. Want voor mijn eigen veiligheid zit er steeds wat scheef en dan zoek ik me een ongeluk waar die instelling te vinden was. Je bent met Thunderbird meer bezig met Thunderbird dan met emailen.
Ja maar dat is tegenwoordig met zo veel programma's. Of het nou Thunderbird, Firefox, Chrome of Edge is, het lijkt
wel een soort internationale sport om de user interface steeds maar te veranderen, en lang niet altijd ten goede.
Iedere keer als er een update is (en die moet je wel installeren, want veiligheids- en functionele updates zijn vermengd)
dan is het weer de vraag of alles nog te vinden is en nog werkt, en niet "deprecated" is ofzo.
18-04-2022, 14:33 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Kon er ook weinig over vinden op Internet, maar ach.....

Er is in versie https://www.thunderbird.net/en-US/thunderbird/91.8.0/releasenotes/ gesleuteld aan:
Changes
changed

Google accounts using password authentication will be migrated to OAuth2. See KB Article.

Maar ik denk niet dat dat het is omdat hij nog wel mail in zijn inbox kan ontvangen. Dan zou de spambox ook moeten werken lijkt mij maar zelf gebruik ik geen IMAP.

Dus ik negeer de melding van OAthh2 en ga ervan uit dat dat toeval is. Ik denk dat TS POP3 gebruikt en niet weet dat dan alleen de inbox zichtbaar is in zijn mail client. De andere folders zijn dan lokaal opgeslagen. Zoals de spambox.

Anoniem 11:07
Thunderbird met pop.gmail haalt alle mail binnen, inclusief spam. Thunderbird heeft de authenticatie methode aangepast naar OAuth2, daardoor werkt het even anders. En verder is het zoals TS al aangeeft, graven tussen de meest onzinnige reacties om iets zinnigs te lezen, maar dat weet je als je al wat langer op security.nl zit.
18-04-2022, 18:05 door Anoniem
Door Anoniem: Thunderbird met pop.gmail haalt alle mail binnen, inclusief spam. Thunderbird heeft de authenticatie methode aangepast naar OAuth2, daardoor werkt het even anders. En verder is het zoals TS al aangeeft, graven tussen de meest onzinnige reacties om iets zinnigs te lezen, maar dat weet je als je al wat langer op security.nl zit.

Dat is niet hoe de POP3 van mijn provider werkt. Als mijn provider aan mij gerichte mail in de spam folder stopt, moet ik daarvoor inloggen met de webmail. In Thunderbird is deze 'spam' niet zichtbaar. Die ziet alleen maar de inbox van mijn mailbox bij mijn provider.

Bij een andere mail provider heb ik alles in de webmail leeggehaald. Drafts, Sent, Deleted, Spam, contactenlijst. Als iemand me daar hackt, ziet deze alleen mijn recente mail in de inbox. Als ik belangrijke mail in de Spamfolder verlies is dat jammer. Ik ga niet elke dag op de webmail inloggen met mijn ultra-irritante lange wachtwoord. Van login cookies ben ik ook geen groot fan en wachtwoordmanagers zijn niet altijd platform onafhankelijk.

Details als gebruik je POP3 of IMAP, gebruik je gmail of hotmail. Zulke dingen zijn belangrijk als TS hulp wilt. Anders moet ik afgaan op wat TS in eerdere berichten prijsgaf (dat is dan weer een voordeel van een account bij security.nl).

Anoniem 11:07
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.