image

Belgische overheid ontwikkelt eigen app voor crisiscommunicatie

maandag 11 april 2022, 10:06 door Redactie, 6 reacties

De Belgische overheid lanceert over twee weken een eigen app om in het geval van crisissituaties met burgers te communiceren. Een "Belgische WhatsApp", zo meldt de Waalse krant La Libre Belgique. Via de app kan de Belgische overheid burgers informeren over zaken die verband houden met de gezondheid, overstromingsrisico’s of crisissen zoals Oekraïne.

Op dit moment maakt de Belgische overheid gebruik van Be-Alert om burgers in het geval van noodsituaties te informeren. In tegenstelling tot het Nederlands NL-Alert, waarbij de Nederlandse overheid burgers in een bepaald gebied via cell-broadcast informeert, werkt B-Alert via sms en moeten burgers zich hiervoor zelf aanmelden.

"Je moet binnen dat keurslijf van 140 tekens blijven", zegt topambtenaar Frank Robben, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de app, in een interview met de La Libre Belgique. "En het kan ook nogal duur uitvallen als je weet dat er 19,6 miljard transacties zijn tussen zorgverstrekkers bij alle burgers. Via de nieuwe app zal alles gratis kunnen."

De nieuwe Belgische overheidsapp, waarvan de naam nog niet bekend is, maakt het ook mogelijk om foto’s, langere teksten en links naar video's te versturen. Robben was ook betrokken bij de Belgische corona-app CovidSafe. "Er zijn nu 8,5 miljoen mensen die deze app geïnstalleerd hebben. Het idee is om daarop voort te bouwen. De meldingen zullen als een pop-up op de gsm verschijnen wanneer ze zijn doorgestuurd. Ze zullen overigens geen persoonlijke gegevens bevatten." Volgens de topambtenaar kostte de ontwikkeling van de communicatie-app slechts 50.000 euro.

Reacties (6)
11-04-2022, 12:26 door Anoniem
Zo zie je maar: er zijn ook gevallen waarin we het in Nederland beter doen, ondanks alle pessimisme op dit forum...
11-04-2022, 13:07 door Anoniem
Door Anoniem: Zo zie je maar: er zijn ook gevallen waarin we het in Nederland beter doen, ondanks alle pessimisme op dit forum...
Ontwikkeling kostte 50.000 euro; Meer interessant is de vraag: wat kost de exploitatie? In Nederland hadden we Amber Alert; Werkte op zich goed, maar daar is de stekker uit getrokken omdat de exploitatiekosten de spuigaten uitliepen.
11-04-2022, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem: Zo zie je maar: er zijn ook gevallen waarin we het in Nederland beter doen, ondanks alle pessimisme op dit forum...

De Belgen hebben een uniek probleem - ze moeten in de juiste taal aangesproken worden .

Dus die alerts worden ge-unicast in , afhankelijk van de geabonneerde, vlaams, waals of duits .

Een cell broadcast stuurt één bericht naar iedereen in de cell - en die 140 tekens zijn te krap om hetzelfde bericht in drie talen te sturen .

Ik ben wel benieuwd of ze bij de Telco's dan de infra gebouwd hebben om die Belgische sms - alert naar de geabonneerden te sturen maar alleen als die in een bepaalde cell/ regio zitten .

Dat moet haast wel , want landelijke alerts zijn behoorlijk zeldzaam - en storend als ze "telkens" niet van toepassing zijn omdat je in een totaal andere regio zit .
11-04-2022, 17:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo zie je maar: er zijn ook gevallen waarin we het in Nederland beter doen, ondanks alle pessimisme op dit forum...

De Belgen hebben een uniek probleem - ze moeten in de juiste taal aangesproken worden .

Dus die alerts worden ge-unicast in , afhankelijk van de geabonneerde, vlaams, waals of duits .

Een cell broadcast stuurt één bericht naar iedereen in de cell - en die 140 tekens zijn te krap om hetzelfde bericht in drie talen te sturen .

Ik ben wel benieuwd of ze bij de Telco's dan de infra gebouwd hebben om die Belgische sms - alert naar de geabonneerden te sturen maar alleen als die in een bepaalde cell/ regio zitten .

Dat moet haast wel , want landelijke alerts zijn behoorlijk zeldzaam - en storend als ze "telkens" niet van toepassing zijn omdat je in een totaal andere regio zit .

Belg hier. :-)

Zoals gezegd moet je jezelf voor de BE-alerts inschrijven en je kan ze ontvangen per e-mail of SMS.

De "lokale" berichten zijn gelinkt met je woonplaats, dus als je in Brussel woont en er gebeurt iets, dan krijg je een bericht, ook al ben je op dat moment niet in Brussel.
Omgekeerd ook: Als je in Oostende woont en je bent in Brussel, zal je datzelfde bericht niet krijgen.

Het systeem voor SMS werkt niet met een cell broadcast zoals je dat zou verwachten, maar er worden individuele SMS berichten gestuurd naar de gebruikers. Vandaar ook de hoge kostprijs...
12-04-2022, 10:30 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Zo zie je maar: er zijn ook gevallen waarin we het in Nederland beter doen, ondanks alle pessimisme op dit forum...

De Belgen hebben een uniek probleem - ze moeten in de juiste taal aangesproken worden .

Dus die alerts worden ge-unicast in , afhankelijk van de geabonneerde, vlaams, waals of duits .

Een cell broadcast stuurt één bericht naar iedereen in de cell - en die 140 tekens zijn te krap om hetzelfde bericht in drie talen te sturen .

Ik ben wel benieuwd of ze bij de Telco's dan de infra gebouwd hebben om die Belgische sms - alert naar de geabonneerden te sturen maar alleen als die in een bepaalde cell/ regio zitten .

Dat moet haast wel , want landelijke alerts zijn behoorlijk zeldzaam - en storend als ze "telkens" niet van toepassing zijn omdat je in een totaal andere regio zit .

Belg hier. :-)

Zoals gezegd moet je jezelf voor de BE-alerts inschrijven en je kan ze ontvangen per e-mail of SMS.

De "lokale" berichten zijn gelinkt met je woonplaats, dus als je in Brussel woont en er gebeurt iets, dan krijg je een bericht, ook al ben je op dat moment niet in Brussel.
Omgekeerd ook: Als je in Oostende woont en je bent in Brussel, zal je datzelfde bericht niet krijgen.

Het systeem voor SMS werkt niet met een cell broadcast zoals je dat zou verwachten, maar er worden individuele SMS berichten gestuurd naar de gebruikers. Vandaar ook de hoge kostprijs...

Oef - bedankt voor de lokale kijk !
Het is onvermijdelijk dat SMS werkt met individuele berichten , en zelfs met bulk-discounts zit daar best een prijskaartje aan.

Achteraf logisch - als je je toch abonneert kun je natuurlijk woonplaats opgeven , dat scheelt enorm in de onnodige alerts die je krijgt. Misschien kun je je zelfs voor een paar plaatsen abonneren - woon/werk e.d. ?


Ik had gespeculeerd dat ze dan - moet technisch kunnen , met het nodige development werk - het "cell" aspect gesimuleerd zouden hebben door de lijst van geabonneerden te correleren met de masten waar die telefoons op dat moment aangemeld waren.

De netwerk operators hebben - in principe - die informatie . De overheid heeft de lijst van geabonneerden .
Wel een lastig aspect - je wilt niet dat de netwerk operators "de overheid" een voortdurende realtime feed geven van telefoon-op-welke-mast . En , misschien ook een puntje - de overheid die het volledige bestand geabonneerden aan de operators geeft en zegt "deze, maar dan alleen de telefoons nu actief in Brussel Noord" - is ook niet geweldig .
En misschien is het nog technisch lastig om dat in semi-realtime (orde minuten?) te doen .


Dan moet het maar praktisch : ben je buiten je woonplaats, en krijgen alle locals om je heen op hetzelfde moment een SMS, vraag maar even wat erin staat en doe wat zij doen.
19-04-2022, 00:12 door Anoniem
Is dit geen grootheidswaanzin? Bon goed - zolang men binnen het doel blijft - kan dat werken, maar om binnen het doel te blijven - moet men vb. locatiedata verzamelen. Om dan de doelgroep af te bakenen - of gaan jullie dat anders doen...
En dan komt onze geweldige GDPR ter hulp! Dus beste vriend van de ict-overheidsdienst (mr. Robben) - zie dat je 100% in orde bent - of je komt mij wellicht tegen...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.