image

Makers snelheidscamera-app beschuldigd van bevorderen surveillancestaat

maandag 11 april 2022, 17:01 door Redactie, 29 reacties

De ontwikkelaars achter de snelheidscamera-app Speedcam Everywhere liggen onder vuur van Britse gebruikers, die stellen dat de app tot een surveillancestaat leidt. De app verandert smartphonegebruikers in een soort van wandelende flitspaal. Wanneer gebruikers een auto zien of horen aankomen starten ze de app en filmen het voertuig.

De app gebruikt de kentekenplaat van de voorbijrijdende auto en zoekt in de publieke registratiedatabase van het Britse RDW (DVLA) naar het type en model van het voertuig. Vervolgens bepaalt de app de afstand tussen de assen van de auto en vergelijkt het met de opgenomen video om de snelheid van de auto te berekenen. De gebruiker kan dan de video opslaan of daarmee een rapport genereren en dat delen met de autoriteiten.

De app kan er niet voor zorgen dat bestuurders een snelheidsboete krijgen, aangezien het gebruikte algoritme nog niet door het Britse ministerie van Binnenlandse Zaken is gecontroleerd. Daardoor is het juridisch geen snelheidscamera en kan ook geen voldoende bewijs voor politie leveren om een bestuurder wegens een snelheidsovertreding te vervolgen. Het beeldmateriaal kan echter wel worden gebruikt om bestuurders wegens "gevaarlijk rijgedrag" te vervolgen.

Op dit moment is Speedcam Everywhere alleen in het Verenigd Koninkrijk te gebruiken en wordt er gekeken naar een lancering in de Verenigde Staten. De makers liggen onder vuur en worden onder andere via e-mail belaagd, zo meldt The Guardian. Klagers stellen dat de app bijdraagt aan een surveillancestaat.

Ook de reviews in de Google Play Store wijzen daarnaar. "In Oost-Duitsland werden burgers aangemoedigd om hun buren wegens zelfs de kleinste overtreding bij de Stasi aan te geven. "Gefeliciteerd" voor het maken van een moderne versie daarvan", aldus een review. Een andere gebruiker noemt de app "Stasi-cam Anywhere". Apple heeft de app nog niet goedgekeurd voor de App Store.

Image

Reacties (29)
11-04-2022, 17:08 door Anoniem
Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?
11-04-2022, 20:14 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?

Nee, sommige mensen moeten iets ongewenst in de tuin krijgen voor ze NIMBY worden.
11-04-2022, 21:38 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?

Je krijgt de situatie dat mensen langs de kant van de weg gaan staan en de politieman uit gaan hangen.
Er zijn genoeg mensen die de hele dag niets te doen hebben en dan maar gaan flitsen, net zoals die mensen die cafés erbij lapten toen ze in coronatijd open gingen, want ja, regels zijn regels! Lekker klikken bij de gemeente, heerlijk!

Ik woon in een 30 km zone die lijkt op een reguliere bebouwde kom, en ja dan rijd ik ook wel eens 40. Fout, maar hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
Iets te hard rijden kun je met een dergelijke app maar beter niet doen, want achter iedere boom staat een burger die zijn roeping heeft gemist.
Elkaar pakken bij gebrek aan echt handhaving en op jezelf borst kloppen dat je zo goed je werk doet als handhaver van de openbare orde. Kijk mij eens goed bezig zijn!

Wat is de volgende halte? Alle fietsers pakken zonder licht? Scooterrijders die zich gevaarlijk door het verkeer bewegen? Mensen die niet over het zebrapad oversteken? Mensen die huisvuil niet goed aanbieden fotograferen? Bah bah.

Het begint op surveillance te lijken. Iedereen houdt elkaar in de gaten, en waag het maar niet om over dat lijntje te gaan! Geen goede zaak, en een voedingsbodem voor onderling wantrouwen, iets dat toch al een hausse heeft genomen tijdens coronatijd.
11-04-2022, 23:14 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?

Je krijgt de situatie dat mensen langs de kant van de weg gaan staan en de politieman uit gaan hangen.
Er zijn genoeg mensen die de hele dag niets te doen hebben en dan maar gaan flitsen, net zoals die mensen die cafés erbij lapten toen ze in coronatijd open gingen, want ja, regels zijn regels! Lekker klikken bij de gemeente, heerlijk!

Ik woon in een 30 km zone die lijkt op een reguliere bebouwde kom, en ja dan rijd ik ook wel eens 40. Fout, maar hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
Iets te hard rijden kun je met een dergelijke app maar beter niet doen, want achter iedere boom staat een burger die zijn roeping heeft gemist.
Elkaar pakken bij gebrek aan echt handhaving en op jezelf borst kloppen dat je zo goed je werk doet als handhaver van de openbare orde. Kijk mij eens goed bezig zijn!

Wat is de volgende halte? Alle fietsers pakken zonder licht? Scooterrijders die zich gevaarlijk door het verkeer bewegen? Mensen die niet over het zebrapad oversteken? Mensen die huisvuil niet goed aanbieden fotograferen? Bah bah.

Het begint op surveillance te lijken. Iedereen houdt elkaar in de gaten, en waag het maar niet om over dat lijntje te gaan! Geen goede zaak, en een voedingsbodem voor onderling wantrouwen, iets dat toch al een hausse heeft genomen tijdens coronatijd.
Wat let je, om je gewoon aan de regels te houden?
12-04-2022, 00:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?

Je krijgt de situatie dat mensen langs de kant van de weg gaan staan en de politieman uit gaan hangen.
Er zijn genoeg mensen die de hele dag niets te doen hebben en dan maar gaan flitsen,

Ja, zolang er mensen zijn die de hele dag de regels negeren zou dat zo maar kunnen.
Maar het zou ook kunnen dat die mensen die vinden dat ze zelf wel uitmaken hoe hard ze door een woonwijk rijden
er achter komen dat er ook nog anderen bestaan dan de dikke ik. En hun gedrag een beetje socialiseren.
Je weet het niet...
12-04-2022, 00:32 door Anoniem
Je leest het goed google gewoon rommel oh ja wat was de snelheid ook weer ? Afwijking van 50% of meer.
Nu als je ooit zo'n rotsmily ziet denk dan dat dit mogelijks product uit asie is met componenten van die kwaliteit .
Een kwaliteit van een product die als je het koopt onmiddelijk bij het afval kan geplaats worden.
Ook iedereen lijkt te geloven wat traject zever er verkondigt wordt en dat een rechter aanvaart dat dit een juiste meting is?
Er zijn plaatsen in antwerpen waar je ongeveer 2/5 trager moet rijden of de toegelaten snelheid.Dan nog te zwijgen van hun LEZ bullshit die niet weet welke wagen wel of niet in die regio mag aanwezig zijn (omdat hun databases zo ver van de realiteit liggen).Als je het systeem ernaast laat kloppen, dan heb je het ook doen kloppen.

Al die nutteloze energieverspilling en rekenkracht gewoon verbieden die handel.De overheid zou op dergelijke toepassingen een extra energie (luxe) taks moeten opleggen 200 of 300%
12-04-2022, 07:45 door gradje71 - Bijgewerkt: 12-04-2022, 07:58
Door Anoniem:
Door Anoniem: Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?

Je krijgt de situatie dat mensen langs de kant van de weg gaan staan en de politieman uit gaan hangen.
Er zijn genoeg mensen die de hele dag niets te doen hebben en dan maar gaan flitsen, net zoals die mensen die cafés erbij lapten toen ze in coronatijd open gingen, want ja, regels zijn regels! Lekker klikken bij de gemeente, heerlijk!

Ik woon in een 30 km zone die lijkt op een reguliere bebouwde kom, en ja dan rijd ik ook wel eens 40. Fout, maar hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
Iets te hard rijden kun je met een dergelijke app maar beter niet doen, want achter iedere boom staat een burger die zijn roeping heeft gemist.
Elkaar pakken bij gebrek aan echt handhaving en op jezelf borst kloppen dat je zo goed je werk doet als handhaver van de openbare orde. Kijk mij eens goed bezig zijn!

Wat is de volgende halte? Alle fietsers pakken zonder licht? Scooterrijders die zich gevaarlijk door het verkeer bewegen? Mensen die niet over het zebrapad oversteken? Mensen die huisvuil niet goed aanbieden fotograferen? Bah bah.

Het begint op surveillance te lijken. Iedereen houdt elkaar in de gaten, en waag het maar niet om over dat lijntje te gaan! Geen goede zaak, en een voedingsbodem voor onderling wantrouwen, iets dat toch al een hausse heeft genomen tijdens coronatijd.

Helemaal mee eens, maar toch zijn er hordes linkse mensen die de app willen gebruiken. Want ze zijn moraal narcissen. Jonge linkse blanke meisjes met groen of blauw haar. Activisten. Ik kan er zo 10 mensen aanwijzen die de app zouden willen gebruiken. Wat ze niet willen begrijpen dat zijn de enorme consequenties ervan, want we gaan nu eenmaal naar DDR2022. Wat me vooral stoort is de anonimiteit van dit soort apps.

You ain't seen nothing yet.
12-04-2022, 07:55 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?
Hoe weet jij nou dat ze normaal geen moer om privacy geven ?
Of bedoel je jezelf ?
12-04-2022, 08:28 door Anoniem
Je zou ook gewoon niet te hard kunnen rijden. Just an idea.

De vergelijking met de Tweede Wereldoorlog is belachelijk. Mensen werden toen om wie ze zijn in dodenkampen gestopt, en niet om gedrag wat ze prima kunnen laten een tik op de vingers gegeven. En die slippery slope fallacy is precies dat, een fallacy.

En of ik ooit te hard rijd? Nou, heel zelden en nooit bewust. Misschien een keer om een auto even in te halen. En al heel erg lang geen verkeersboetes gekregen. Zo moeilijk is dat echt niet, gewoon je snelheid in de gaten houden.
12-04-2022, 09:17 door waterlelie - Bijgewerkt: 12-04-2022, 09:17
Zij die zich nu het felst hiertegen uitspreken, zullen eenmaal aan de macht het gebruik het felst verdedigen.
12-04-2022, 10:10 door Anoniem
Door Anoniem:En of ik ooit te hard rijd? Nou, heel zelden en nooit bewust. Misschien een keer om een auto even in te halen. En al heel erg lang geen verkeersboetes gekregen. Zo moeilijk is dat echt niet, gewoon je snelheid in de gaten houden.

Of je bewust of onbewust te hard rijdt is in die app niet te zien.
Dat jij in de huidige situatie geen boete hebt gekregen, heeft vooral met een zeer lage pakkans te maken in Nederland. Die pakkans wordt met deze app verduizendvoudigd (ik noem maar een getal), dus ga er maar vanuit dat als op basis van deze app boetes worden uitgedeeld, dat je aanzienlijk vaker de pineut zult zijn.
Met dank aan de (natuurlijk anonieme) medeburger die politieagent wil spelen. Het gaat hier niet om 100 rijden waar je 50 mag. Als dat zo zou zijn heb ik er minder problemen mee. Het gaat vooral om dat misselijkmakende klikgedrag waar we in dit land steeds vaker in uitblinken.
12-04-2022, 10:46 door Anoniem
Vergelijkingen met Tweede Wereldoorlog zijn helemaal niet belachelijk, want die begon ook niet gelijk met de holocaust.
Wel met verwerpelijk gedachtengoed en zich uitverkoren voelen boven anderen. De hongerwinter zat ook niet gelijk aan het begin van WO II en nu met de oorlog in Kresach en in Gallicie (Ukraina/oud-Khazaria) zal het even duren eer we hier de kwade gevolgen aan den lijve van gaan ondervinden. Het gedachtengoed van de Hageprekers is er nog. Of denk je dat er geen Hollanders meer over zijn met een NSB-mentaliteit? De fascisten van heden presenteren zich als anti-fascistisch.
12-04-2022, 11:13 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?

Inderdaad de meest domme opmerking/argument is wel "ik heb niets te verbergen"
12-04-2022, 12:25 door Anoniem
Door gradje71: Jonge linkse blanke meisjes met groen of blauw haar.

De dashcams in mijn auto zijn niet politiek links of rechts georiënteerd. Opnames van levensgevaarlijk rijgedrag stuur zonder pardon door naar de politie. Als gewetensvolle burger hoop ik dat dat levens en leed bespaart. Voor het intrekken van een rijbewijs, wegens gevaarlijk rijgedrag, zoals waargenomen door particuliere dashcams, bestaat in Nederland ruim voldoende jurisprudentie. Ik heb geen greintje medelijden met de beboette snelheidsovertreders.
12-04-2022, 12:25 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat let je, om je gewoon aan de regels te houden?[/quote]
Ja, inderdaad, want jij houdt je ook ALTIJD aan de regels? Jemig, wat een domme uitspraak.

Als we deze kant echt op gaan dan zou ik er niet verbaasd van staan te kijken als publiek geweld een dagelijks onderdeel van ons leven wordt: dit is bijna vragen om lynch partijen, dus ik vraag me af of we burgers als verkapte BOA moeten willen inzetten.
12-04-2022, 13:22 door johanw
[Verwijderd door moderator]
12-04-2022, 13:31 door Anoniem
Door Anoniem: Het gaat vooral om dat misselijkmakende klikgedrag waar we in dit land steeds vaker in uitblinken.
Ik vind het juist misselijkmakend dat we ieder gedrag wat gericht is op het aansporen van de medeburger tot sociaal
gedragen in dit land altijd meteen kwalificeren als "klikgedrag", er "NSB" bij slepen, etc etc.
12-04-2022, 13:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het gaat vooral om dat misselijkmakende klikgedrag waar we in dit land steeds vaker in uitblinken.
Ik vind het juist misselijkmakend dat we ieder gedrag wat gericht is op het aansporen van de medeburger tot sociaal
gedragen in dit land altijd meteen kwalificeren als "klikgedrag", er "NSB" bij slepen, etc etc.

Aansporen tot sociaal wenselijk gedrag, dat klinkt als Hugo de Jonge die mensen "aanspoort" om zich te laten inenten omdat dat sociaal wenselijk is. Ik heb geen problemen met flitsen van mensen die 50 km te hard rijden, maar daar blijft het veelal niet bij.

Dit gaat niet om aansporen, dit gaat om het uitwerpen van een anoniem surveillanceweb voor zaken waar we de politie en BOA's al voor hebben. Maar dat is niet genoeg. Iedere burger moet iedere andere burger kunnen beboeten, en iedere burger moet iedere andere burger in de gaten kunnen houden en kunnen flitsen. Want regels zijn regels. Heel griezelig.
12-04-2022, 14:35 door Anoniem
Door Anoniem:
Dit gaat niet om aansporen, dit gaat om het uitwerpen van een anoniem surveillanceweb voor zaken waar we de politie en BOA's al voor hebben. Maar dat is niet genoeg. Iedere burger moet iedere andere burger kunnen beboeten, en iedere burger moet iedere andere burger in de gaten kunnen houden en kunnen flitsen. Want regels zijn regels. Heel griezelig.
Het is juist die "ik bepaal zelf wel wat ik wel en niet doe en daar hebben mijn medeburgers niks mee te maken en niks
over te zeggen" mentaliteit die zo griezelig is!
12-04-2022, 18:23 door Anoniem
'Klikspaan, boterspaan vergeten'? De morele les klinkt nog door of is er al een cultuuromslag geweest?
12-04-2022, 21:47 door Anoniem
Er moet overal een daargvlak voor zijn en ook sprake van proportionaliteit. Met totale surveillance en totaal bevolkingbreed monitoren is dat weg. Willen we met zijn allen naar zo'n maatschappij? Als de jager altijd raak mag schieten blijft er weinig wild over op de wildbaan. Een leven met slechts zekerheden is ook een hel op aarde. Waarom gaf Ha-Shem de mens een vrije wil?
12-04-2022, 23:33 door Anoniem
Door Anoniem: ... Of denk je dat er geen Hollanders meer over zijn met een NSB-mentaliteit? De fascisten van heden presenteren zich als anti-fascistisch.
Jawel hoor! Hier zit er eentje die het een prachtige app vindt. Sowieso is deze app niet geschikt om bekeuringen uit te schrijven. Daar zijn de fouten in de gemeten snelheden veel te hoog voor. Misschien zou deze app een hulpmiddel kunnen zijn om asociaal gedrag te verminderen.
Door gradje71:
Helemaal mee eens, maar toch zijn er hordes linkse mensen die de app willen gebruiken. Want ze zijn moraal narcissen. Jonge linkse blanke meisjes met groen of blauw haar. Activisten.
Ik ben geen blank meisje met groen of blauw haar, maar een oude lelijke man met grijs haar.
Ik kan er zo 10 mensen aanwijzen die de app zouden willen gebruiken..
Dat is niet zo moeilijk. Tien blanke meisjes met blauw of groen haar zijn goed herkenbaar.
Door Anoniem: Als de jager altijd raak mag schieten blijft er weinig wild over op de wildbaan.
Als de jager één op de tien schoten niet raak mag schieten, dan hoeft hij elke tiende schot niet te lossen. Dat spaart hem kogels en is goed voor het milieu. Maar dan mag hij toch elk schot raak schieten.
13-04-2022, 09:07 door Anoniem
Als je jankt over een app die snelheidsovertreders gemakkelijk kan aangeven bij de politie loop je vast ook te janken over flitmeister. Ik bedoel maar : als je zo voor vrijheid bent ben je je ook vast bewust dat daar verantwoordelijkheid aan vast zit. Met flitsmeister kun je daar volgas van wegscheuren.
13-04-2022, 10:51 door Anoniem
Helemaal mee eens, maar toch zijn er hordes linkse mensen die de app willen gebruiken. Want ze zijn moraal narcissen. Jonge linkse blanke meisjes met groen of blauw haar. Activisten.

LMFAO. Ik denk dat links zich gemiddeld veel -meer- afzet tegen dit soort onzin dan rechts. Zaken als privacy en burgerrechten zijn nou niet bepaald rechtse hobbies. Rechts staat meer voor law & order, en controles. Lachwekkend hoe mensen al wat niet bevalt, zonder inhoudelijke onderbouwing, als links bestempelen.
13-04-2022, 10:52 door Anoniem
Als je jankt over een app die snelheidsovertreders gemakkelijk kan aangeven bij de politie loop je vast ook te janken over flitmeister. Ik bedoel maar : als je zo voor vrijheid bent ben je je ook vast bewust dat daar verantwoordelijkheid aan vast zit. Met flitsmeister kun je daar volgas van wegscheuren.

Een mening hebben, anders dan die van jou, is niet hetzelfde als janken.
13-04-2022, 11:23 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?
De ruime meerderheid van de mensen rijdt te hard als de situatie dat toelaat. Veel 50km wegen die ingericht zijn voor 70km, dus men rijdt er veelal ook 70.
Net als de stapels 60km wegen die ingericht zijn als 80km wegen. Of de 80km wegen die ingericht zijn als 100km.
13-04-2022, 12:22 door majortom - Bijgewerkt: 13-04-2022, 12:23
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Altijd grappig, dat mensen die normaal geen moer geven om privacy, ineens in de grootste voorvechters veranderen als het gaat om snelheidscamera's. Iets op de kerfstok zeker?

Je krijgt de situatie dat mensen langs de kant van de weg gaan staan en de politieman uit gaan hangen.
Er zijn genoeg mensen die de hele dag niets te doen hebben en dan maar gaan flitsen, net zoals die mensen die cafés erbij lapten toen ze in coronatijd open gingen, want ja, regels zijn regels! Lekker klikken bij de gemeente, heerlijk!

Ik woon in een 30 km zone die lijkt op een reguliere bebouwde kom, en ja dan rijd ik ook wel eens 40. Fout, maar hij die zonder zonde is werpe de eerste steen.
Iets te hard rijden kun je met een dergelijke app maar beter niet doen, want achter iedere boom staat een burger die zijn roeping heeft gemist.
Elkaar pakken bij gebrek aan echt handhaving en op jezelf borst kloppen dat je zo goed je werk doet als handhaver van de openbare orde. Kijk mij eens goed bezig zijn!

Wat is de volgende halte? Alle fietsers pakken zonder licht? Scooterrijders die zich gevaarlijk door het verkeer bewegen? Mensen die niet over het zebrapad oversteken? Mensen die huisvuil niet goed aanbieden fotograferen? Bah bah.

Het begint op surveillance te lijken. Iedereen houdt elkaar in de gaten, en waag het maar niet om over dat lijntje te gaan! Geen goede zaak, en een voedingsbodem voor onderling wantrouwen, iets dat toch al een hausse heeft genomen tijdens coronatijd.
Wat let je, om je gewoon aan de regels te houden?
Wat let jou om je met je eigen zaken te bemoeien en niet politie agentje te willen spelen. Dit loopt zienderogen uit de hand en gaat uiteindelijk tot geweld leiden. Leestip: het boek The Every van Dave Eggers. Het lijkt fictie dat daarin wordt geschetst maar daar gebeuren exact dezelfde zaken die we nu rondom ons heen zien gebeuren en die bepaalde groepen nog omarmen ook. Als je in zo'n maatschappij wil leven, waar iedereen elkaar zit te verraden als ook maar een enkele (minieme) regel wordt overtreden, dan kom je in een maatschappij terecht waarop de Stasi jaloers geweest zou zijn. In zo'n maatschappij zou je niet moeten willen leven. Ik pleit voor een verbod op het filmen van een ander zonder expliciete toestemming, zeker wanneer dat door private partijen gebeurt.
13-04-2022, 12:27 door majortom
Door Anoniem:
Helemaal mee eens, maar toch zijn er hordes linkse mensen die de app willen gebruiken. Want ze zijn moraal narcissen. Jonge linkse blanke meisjes met groen of blauw haar. Activisten.

LMFAO. Ik denk dat links zich gemiddeld veel -meer- afzet tegen dit soort onzin dan rechts. Zaken als privacy en burgerrechten zijn nou niet bepaald rechtse hobbies. Rechts staat meer voor law & order, en controles. Lachwekkend hoe mensen al wat niet bevalt, zonder inhoudelijke onderbouwing, als links bestempelen.
Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Het zijn onze fatsoenrakkers die dit gedrag vertonen. En die vind je zowel op links als op rechts (wat dat tegenwoordig nog mag betekenen, dat daargelaten). Die fatsoensrakkers die zelf nooit iets fout doen (yeah) en die het geen probleem vinden om klikspaantje te spelen.
19-04-2022, 23:42 door Anoniem
Alle regels mbv ICT controleren op naleving en sanctioneren naar rato van vermogen en inkomen.

Geen gezeur. De discipline moet terug in de maatschappij!

Waarom verloedert alles zo tegenwoordig. Mensen worden lui, houden zich niet aan regels, willen niet meer werken....
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.