Privacy - Wat niemand over je mag weten

Digitale nalatenschap

25-04-2022, 16:36 door Anoniem, 11 reacties
Het onderwerp van mijn afstudeerproject is digitale nalatenschap. Onder andere komt aan bod wat er moet gebeuren met je (social media)account na overlijden. Nu heb ik gelezen dat op een aantal social mediaplatformen het verboden is om in te loggen op een account van een overleden persoon. Daarover heb ik een aantal vragen in de hoop dat iemand er een antwoord op heeft:
1. Is het nog steeds verboden wanneer de overleden persoon voor het overlijden toestemming geeft?
2. Waarom is het verboden? Nu moeten er eerst overlijdensaktes opgestuurd worden etc. om alleen even een account te verwijderen.
3. Hoe komen deze platforms erachter dat iemand op een account van een overleden persoon heeft ingelogd?
4. Wat zijn de sancties?

Alvast bedankt!
Reacties (11)
25-04-2022, 17:25 door Anoniem
Door Anoniem: Het onderwerp van mijn afstudeerproject is digitale nalatenschap. Onder andere komt aan bod wat er moet gebeuren met je (social media)account na overlijden. Nu heb ik gelezen dat op een aantal social mediaplatformen het verboden is om in te loggen op een account van een overleden persoon. Daarover heb ik een aantal vragen in de hoop dat iemand er een antwoord op heeft:
1. Is het nog steeds verboden wanneer de overleden persoon voor het overlijden toestemming geeft?
2. Waarom is het verboden? Nu moeten er eerst overlijdensaktes opgestuurd worden etc. om alleen even een account te verwijderen.
3. Hoe komen deze platforms erachter dat iemand op een account van een overleden persoon heeft ingelogd?
4. Wat zijn de sancties?

Alvast bedankt!
Wat houdt je tegen om zelf die platforms te benaderen hierover?
25-04-2022, 18:51 door Anoniem
Wie erft jouw appjes als je sterft?

Wie na je overlijden recht heeft op je digitale gegevens is juridisch onduidelijk. Bedrijven kraken voor nabestaanden telefoons en laptops. "Mensen moeten goed bedenken: kan ik dit aan?”

https://www.nrc.nl/nieuws/2022/04/25/het-lichaam-vergaat-maar-het-online-leven-zal-blijven-bestaan-a4118241


Onderzoekers van de UvA schreven het rapport Data na de dood, over de lacunes omtrent de digitale nalatenschap..

Recente jurisprudentie biedt hoop voor nabestaanden: in december 2021 bepaalde de rechtbank in Amsterdam dat Microsoft de familie van een overleden man toegang moest geven tot zijn Hotmail- en OneDrive-account.

https://www.security.nl/posting/733662/Microsoft+moet+familie+overleden+man+toegang+geven+tot+Hotmail
25-04-2022, 19:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Wat houdt je tegen om zelf die platforms te benaderen hierover?
Heb jij zelf wel eens geprobeerd zo'n platform te benaderen???
25-04-2022, 19:55 door Anoniem
Door Anoniem: Onderzoekers van de UvA schreven het rapport Data na de dood,

https://www.uva.nl/content/nieuws/persberichten/2021/09/wat-te-doen-met-data-na-de-dood.html

Data na de dood - juridische aspecten van digitale nalatenschappen
prof. mr. M.M.M. van Eechoud, Dr. J. Ausloos, et al., april 2021

Instituut voor Informatierecht (IViR) / Afdeling Privaatrecht. Bekijk het de PDF van het rapport op Rijksoverheid.nl
25-04-2022, 20:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat houdt je tegen om zelf die platforms te benaderen hierover?
Heb jij zelf wel eens geprobeerd zo'n platform te benaderen???
IK doe die studie niet! Volgens mij is het gebruikelijk, dat je zelf onderzoek uitvoert.
25-04-2022, 22:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat houdt je tegen om zelf die platforms te benaderen hierover?
Heb jij zelf wel eens geprobeerd zo'n platform te benaderen???
IK doe die studie niet! Volgens mij is het gebruikelijk, dat je zelf onderzoek uitvoert.
Probeer voor de aardigheid eens om in contact te komen met bijvoorbeeld Twitter, Facebook, Mozilla en Google.
Er zal je dan iets opvallen. Wat vind jij daarvan?
26-04-2022, 09:24 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat houdt je tegen om zelf die platforms te benaderen hierover?
Heb jij zelf wel eens geprobeerd zo'n platform te benaderen???
IK doe die studie niet! Volgens mij is het gebruikelijk, dat je zelf onderzoek uitvoert.
Ja maar dan moet je wel de MOGELIJKHEID tot onderzoeken hebben!
Dit soort platforms is niet te benaderen met open vragen. Als je contactmogelijkheden zoekt op een site van een
dergelijk bedrijf word je altijd eerst in een doolhof gestuurd waarin men probeert het op te lossen met een of andere FAQ,
en als je uiteindelijk bij een contactwizard ofzo terecht komt dan moet je je probleem onderbrengen in een van de door
hen van te voren bedachte categorieen. En daar staat je specifieke geval nooit bij.
Een mogelijkheid van "stuur ons een mail waarin je je vraag stelt" die is er NIET. NOOIT. En in het super uitzonderlijke
geval dat er zo iets lijkt te zijn zit er een autoresponder achter die je vertelt waar je de FAQ kunt vinden. Geen mens
die je mail leest en beantwoordt.

Als je als vraagsteller zelf geen klant bent dan zijn de mogelijkheden meestal nog veel beperkter. Dus moet je dan
verplicht eerst ook nog eens klant worden, alvorens je informatie kunt inwinnen over de situatie van een andere klant.
(zoals in het geval wat hier beschreven wordt. stel je wilt iets regelen mbt het Faceboek of Linkedin account van een
overleden persoon maar je bent zelf geen klant van die clubs, en hebt ook geen zin om akkoord te gaan met hun
voorwaarden om klant te worden, nou dan houdt het op want geen klant is geen support)

Het is triest, maar zo draaien bedrijven tegenwoordig.
26-04-2022, 10:56 door Anoniem

Een mogelijkheid van "stuur ons een mail waarin je je vraag stelt" die is er NIET. NOOIT. En in het super uitzonderlijke
geval dat er zo iets lijkt te zijn zit er een autoresponder achter die je vertelt waar je de FAQ kunt vinden. Geen mens
die je mail leest en beantwoordt.
Logisch dat er geen "stuur ons een mail" bestaat.
Natuurlijk veroorzaakt door de vele onzinnige vragen die men kreeg terwijl het al iin de FAQ staat.
26-04-2022, 14:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Wat houdt je tegen om zelf die platforms te benaderen hierover?
Heb jij zelf wel eens geprobeerd zo'n platform te benaderen???
IK doe die studie niet! Volgens mij is het gebruikelijk, dat je zelf onderzoek uitvoert.
Ja maar dan moet je wel de MOGELIJKHEID tot onderzoeken hebben!
Dit soort platforms is niet te benaderen met open vragen. Als je contactmogelijkheden zoekt op een site van een
dergelijk bedrijf word je altijd eerst in een doolhof gestuurd waarin men probeert het op te lossen met een of andere FAQ,
en als je uiteindelijk bij een contactwizard ofzo terecht komt dan moet je je probleem onderbrengen in een van de door
hen van te voren bedachte categorieen. En daar staat je specifieke geval nooit bij.
Een mogelijkheid van "stuur ons een mail waarin je je vraag stelt" die is er NIET. NOOIT. En in het super uitzonderlijke
geval dat er zo iets lijkt te zijn zit er een autoresponder achter die je vertelt waar je de FAQ kunt vinden. Geen mens
die je mail leest en beantwoordt.

Als je als vraagsteller zelf geen klant bent dan zijn de mogelijkheden meestal nog veel beperkter. Dus moet je dan
verplicht eerst ook nog eens klant worden, alvorens je informatie kunt inwinnen over de situatie van een andere klant.
(zoals in het geval wat hier beschreven wordt. stel je wilt iets regelen mbt het Faceboek of Linkedin account van een
overleden persoon maar je bent zelf geen klant van die clubs, en hebt ook geen zin om akkoord te gaan met hun
voorwaarden om klant te worden, nou dan houdt het op want geen klant is geen support)

Het is triest, maar zo draaien bedrijven tegenwoordig.
Absolute nonsense. Je mag verwachten dat een onderzoeker weet hoe er onderzoek gedaan moet worden. Dat een leek niet weet zich een weg te banen door de overeenkomsten en juiste kanalen en de tijd ervoor heeft is begrijpelijk maar een onderzoeker?

Je kan dit soort vragen sturen naar legal of DPO van het bedrijf maar zonder vooronderzoek en je contacten opbouw gaan ze daar terecht weinig mee doen. Als je meer wilt weten over een platform dan benader je mensen gerelateerd eraan als de informatie openbaar toegestaan is zijn er zat engineers en spokespersons die je op weg kunnen helpen.. En anders heb je bij meeste bedrijven ook altijd nog het truukje om sales voor je karretje te spannen

Grote bedrijven hebben vaak ook partner, study programs. Zeker als je er ook iets positiefs voor het bedrijf uit kan slepen qua PR zijn ze vaak wel bereidt tot tijd erin te steken bij het PR departement. Meta kan je vast wel een afspraak mee maken Twitter kun je zelfs bellen. Meta zit in Nederland op Jollemanhof 15 Amsterdam
https://openkvk.nl/openkvk/hoofdvestiging-51401282-0000-facebook-netherlands-bv
Combineer die data met LinkedIN informatie van medewerkers en job offers en je komt al een heel eind opweg.


Dat gezegd hebbende kunnen we zeer weinig met de vragen zelf.
De vragen zijn niet goed geformuleerd. Er wordt niet gespecificeerd over welke socialmedia services de vragen gaan en zonder afkadering is dit niks waard voor een afstudeer project.

Je wilt dit soort vragen ook niet stellen aan derden die geen directe band hebben met een bedrijf of specifiek verifieerbare kennis hebben over het onderwerp. Bronvermelding is een van de belangrijkste zaken die 100% moeten kloppen bij een essay, afstudeerproject.
26-04-2022, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem: Het onderwerp van mijn afstudeerproject is digitale nalatenschap.
Heel veel succes met je project. Doe onderzoek en gooi niet zomaar een vraag hier neer. Dat is even te makkelijk om anderen jouw onderzoek te laten uitvoeren.

Zet je eigen tanden er eens flink in en houd aan bij de diverse platforms.
26-04-2022, 15:55 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het onderwerp van mijn afstudeerproject is digitale nalatenschap.
Heel veel succes met je project. Doe onderzoek en gooi niet zomaar een vraag hier neer. Dat is even te makkelijk om anderen jouw onderzoek te laten uitvoeren.

Zet je eigen tanden er eens flink in en houd aan bij de diverse platforms.

Jammer dat de mods mijn eerdere "doe je eigen werk" post niet doorzetten.

Het begint trouwens met uitzoeken wat er WEL te vinden is bij de diverse platformen, aan FAQs , juridische teksten etc.

Gewoon je onderszoeksonderwerp doormailen met "schrijf de inhoud van mijn verslag" gaat ook met "aanhouden" niet helpen.

Uitgaande van wat je aan publieke en legalese teksten vind kun je dan gaan aanhouden en vragen om "clarification" van een bepaalde term & condition .

Maar met de zichtbare luiheid van TS - m.i. verdient hij/zij geen bruikbaar antwoord . (en evenmin een diploma, op deze manier).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.