image

Omtzigt wil opheldering kabinet over gebruik van hacksoftware in Nederland

maandag 30 mei 2022, 13:35 door Redactie, 25 reacties

Kamerlid Pieter Omtzigt wil opheldering van het kabinet over het gebruik van hacksoftware, zoals de beruchte Pegasus-spyware, in Nederland. Omtzigt heeft hiervoor Kamervragen gesteld aan premier Rutte en ministers Bruins Slot van Binnenlandse Zaken, Yesilgöz van Justitie en Veiligheid, Ollongren van Defensie en Weerwind voor Rechtsbescherming.

Omtzigt is aangesteld als rapporteur van de Raad van Europa om onderzoek te doen naar het gebruik van Pegasus en soortgelijke spyware door EU-lidstaten (pdf). Pegasus is door NSO Group ontwikkelde spyware waarmee het mogelijk is om slachtoffers via hun microfoon en camera te bespioneren en gesprekken en communicatie via WhatsApp, Gmail, Viber, Facebook, Telegram, Skype, WeChat en andere apps af te luisteren en onderscheppen, alsmede de locatie te bepalen. De spyware wordt al zeker sinds 2016 via zeroday-aanvallen verspreid.

Nu wil het Kamerlid duidelijkheid over het gebruik van dergelijke spyware in Nederland. "Heeft Nederland in de afgelopen jaren hacksoftware, zoals Pegasus, aangeschaft? Zo ja, wanneer is welke software aangeschaft?", vraagt Omtzigt. De bewindslieden moeten ook duidelijk maken welke diensten van dergelijke software gebruikmaken, hoeveel geld aan de aanschaf is uitgegeven, voor welke misdrijven de hacksoftware is ingezet en of de spyware is ingezet tegen advocaten, protestgroepen zonder terroristisch oogmerk of politieke groepen.

Regeerakkoord

Ook wijst Omtzigt naar afspraken in het regeerakkoord van 2017 waarin staat dat alleen in een specifieke zaak hacksoftware wordt ingekocht door opsporingsdiensten en statistieken over het gebruik van hacksoftware jaarlijks openbaar worden gemaakt. Verder zou de wet na twee jaar wordt geëvalueerd en kan de aanschaf van hacksoftware voor algemeen gebruik worden overwogen (pdf).

"Kunt u aangeven waar de beloofde statistieken over hacksoftware gepubliceerd zijn en kunt u ze (nogmaals) naar de Kamer sturen, ook als het gebruik van hacksoftware nul is?", vraagt het Kamerlid, die ook wil weten wanneer de bewindslieden de definitieve versie van het evaluatierapport ontvangen. De premier en ministers hebben drie weken om met een reactie te komen.

Reacties (25)
30-05-2022, 13:47 door Anoniem
Waarom heb ik nou het gevoel dat Omzigt de volgende beerput te pakken heeft?
30-05-2022, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem: Waarom heb ik nou het gevoel dat Omzigt de volgende beerput te pakken heeft?

Niet, want niemand interesseert dit..
Bij de vorige acties waren er minstens 10.000 mensen die er 'last' van hadden....
Hier hebben misschien net zoveel mensen last van, maar ze zien dat niet omdat ze het niet weten/voelen...

Dus deze waait gewoon weg.
30-05-2022, 14:27 door gradje71
Door Anoniem: Waarom heb ik nou het gevoel dat Omzigt de volgende beerput te pakken heeft?

Omdat hij een van de weinigen is die zijn werk doet?
30-05-2022, 14:40 door Anoniem
protestgroepen zonder terroristisch oogmerk
Versus terroristische organisaties zonder protestgroep?

Maargoed, duidelijk waarvoor dat label'tje is;
om de "intel" diensten ongestoord hun gang te laten gaan, en er niet of nauwelijks verantwoording voor hoeven af te leggen.
30-05-2022, 14:43 door Anoniem
Altijd een hele dunne lijn tussen privacy en veiligheid. Maar ook tussen vertrouwen en wantrouwen. Is een glas half vol of half leeg.... Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen en dus als ik ook getroffen wordt.... Het zij zo.

Maar we weten helaas niet wat er met al die informatie wordt gedaan in de toekomst dus we moeten super voorzichtig zijn met tappen en afluisteren. Er is ook een leuk boek over geschreven het is Oorlog maar niemand die het ziet. Als je bang bent wat het 'veilige' Nederland doet dan gooi je al je digitale apparaten de deur uit zodra je dit boek hebt gelezen :-) want Rusland, China, Iran, Amerika, Engeland etc alle grootmachten spioneren wereldwijd. Ik zou Omzigt aanraden dit boek te lezen dan heb je volgens mij al je antwoord op je vraag zonder dat de kamer daar dure uren aan hoeft te besteden.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn OF we het gebruiken maar WAAROM. Het doel is wellicht belangrijker dan het middel. Daarnaast zijn er genoeg andere vraagstukken die op dit moment meer prioriteit verdienen vanuit de politiek.
30-05-2022, 15:07 door Anoniem
Door Anoniem 14:43:Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen

Ach, daar is er weer een die niks te verbergen heeft.

Maar we weten helaas niet wat er met al die informatie wordt gedaan in de toekomst dus we moeten super voorzichtig zijn met tappen en afluisteren.

Dit bijt wel een beetje met dat je "niks te verbergen hebt". Eigenlijk weet je dus niet of je iets te verbergen hebt, en dat is nou net het probleem. Als je dat boek hebt gelezen dan zou je moeten weten dat iedereen iets te verbergen heeft, ook al weet je nu nog niet wat dat is. Misschien is het nu triviaal, maar straks? Tenslotte gaan we hier in Europa hard de kant op die in China al werkelijkheid is.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn OF we het gebruiken maar WAAROM.

Ach, welke politicus heb nou ooit een goede vraag zien stellen? En om het kader aan te geven: Omtzigt stelt dan nog vrij goede vragen.
30-05-2022, 15:14 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd een hele dunne lijn tussen privacy en veiligheid. Maar ook tussen vertrouwen en wantrouwen. Is een glas half vol of half leeg.... Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen en dus als ik ook getroffen wordt.... Het zij zo.

Maar we weten helaas niet wat er met al die informatie wordt gedaan in de toekomst dus we moeten super voorzichtig zijn met tappen en afluisteren. Er is ook een leuk boek over geschreven het is Oorlog maar niemand die het ziet. Als je bang bent wat het 'veilige' Nederland doet dan gooi je al je digitale apparaten de deur uit zodra je dit boek hebt gelezen :-) want Rusland, China, Iran, Amerika, Engeland etc alle grootmachten spioneren wereldwijd. Ik zou Omzigt aanraden dit boek te lezen dan heb je volgens mij al je antwoord op je vraag zonder dat de kamer daar dure uren aan hoeft te besteden.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn OF we het gebruiken maar WAAROM. Het doel is wellicht belangrijker dan het middel. Daarnaast zijn er genoeg andere vraagstukken die op dit moment meer prioriteit verdienen vanuit de politiek.

Lekker bezig met verwarring zaaien. defaitisme en whataboutery. Bevalt het? Werk je soms bij een "opsproingsdienst"?
30-05-2022, 15:17 door Anoniem
Is het niet gewoon onderdeel van de sleepwet
wat weer actueel wordt,en van toepassing
gaat worden.

The Matrix
30-05-2022, 15:18 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd een hele dunne lijn tussen privacy en veiligheid. Maar ook tussen vertrouwen en wantrouwen. Is een glas half vol of half leeg.... Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen en dus als ik ook getroffen wordt.... Het zij zo.

Maar we weten helaas niet wat er met al die informatie wordt gedaan in de toekomst dus we moeten super voorzichtig zijn met tappen en afluisteren. Er is ook een leuk boek over geschreven het is Oorlog maar niemand die het ziet. Als je bang bent wat het 'veilige' Nederland doet dan gooi je al je digitale apparaten de deur uit zodra je dit boek hebt gelezen :-) want Rusland, China, Iran, Amerika, Engeland etc alle grootmachten spioneren wereldwijd. Ik zou Omzigt aanraden dit boek te lezen dan heb je volgens mij al je antwoord op je vraag zonder dat de kamer daar dure uren aan hoeft te besteden.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn OF we het gebruiken maar WAAROM. Het doel is wellicht belangrijker dan het middel. Daarnaast zijn er genoeg andere vraagstukken die op dit moment meer prioriteit verdienen vanuit de politiek.

Dunne lijn: overheid en georganiseerde misdaad.
30-05-2022, 15:21 door Anoniem
Niet, want niemand interesseert dit..
Dan heeft u duidelijk aantoonbaar niet goed gelezen. Omtzigt interesseert die namelijk wel.
30-05-2022, 15:44 door Anoniem
De vraag van Omtzigt aan de verantwoordelijke bewindsvoerders van het Nederlandse kabinet zat er aan te komen. Hij is als rapporteur van de Raad van Europa inmiddels vier maanden bezig met het onderzoek.

Opnieuw relevant. Berichtgeving NU.nl van 22 april 2022. Interview met Omtzigt.

Omtzigt: "Je kan dit soort afluisterprogramma's prima gebruiken als wapen in de strijd tegen zware criminaliteit of terrorisme. Maar dat moet wel ingebed zijn in een wettelijk kader en een toezichtkader. Doe je dat niet, dan loop je kans op gigantische nevenschade voor onschuldige burgers die zich niet kunnen verweren."

https://www.nu.nl/binnenland/6196418/omtzigt-doet-onderzoek-naar-pegasus-schandaal-de-rechtstaat-is-in-het-geding.html


Het Europees Parlement heeft Sophie in 't Veld (D66) aangesteld als rapporteur voor eenzelfde soort onderzoek: Committee of Inquiry to investigate the use of Pegasus and equivalent surveillance spyware [PEGA]

https://www.europarl.europa.eu/committees/en/pega/
30-05-2022, 15:58 door gradje71
Door Anoniem: Altijd een hele dunne lijn tussen privacy en veiligheid. Maar ook tussen vertrouwen en wantrouwen. Is een glas half vol of half leeg.... Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen en dus als ik ook getroffen wordt.... Het zij zo.

Maar we weten helaas niet wat er met al die informatie wordt gedaan in de toekomst dus we moeten super voorzichtig zijn met tappen en afluisteren. Er is ook een leuk boek over geschreven het is Oorlog maar niemand die het ziet. Als je bang bent wat het 'veilige' Nederland doet dan gooi je al je digitale apparaten de deur uit zodra je dit boek hebt gelezen :-) want Rusland, China, Iran, Amerika, Engeland etc alle grootmachten spioneren wereldwijd. Ik zou Omzigt aanraden dit boek te lezen dan heb je volgens mij al je antwoord op je vraag zonder dat de kamer daar dure uren aan hoeft te besteden.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn OF we het gebruiken maar WAAROM. Het doel is wellicht belangrijker dan het middel. Daarnaast zijn er genoeg andere vraagstukken die op dit moment meer prioriteit verdienen vanuit de politiek.

Ik snap jou niet helemaal. Even een denkvraag: Als jij niets te verliezen hebt waarom reageer jij dan anoniem? Denk daar maar eens even over na.

De vraag waarom, misschien simpelweg omdat het kan. Waarom spioneert de VS haar eigen burgers? Omdat het kan. Daarom.
30-05-2022, 16:04 door Anoniem
Door gradje71:
Door Anoniem: Waarom heb ik nou het gevoel dat Omzigt de volgende beerput te pakken heeft?

Omdat hij een van de weinigen is die zijn werk doet?
Werkt de overheid beter, als HIJ weet wat er gebeurt.
30-05-2022, 16:08 door Anoniem
Ben nieuwsgierig naar de uitkomst. In spanje was het balletje eerder gaan rollen en daar zijn al wat koppen gesneld.
https://www.bnr.nl/nieuws/internationaal/10475672/chef-geheime-dienst-spanje-ontslagen-na-spionageschandaal
30-05-2022, 16:52 door Anoniem
Slimste gebruik je zulke pegasus natuurlijk preventief. Uit voorzorg al zo breed mogelijk installeren. Zodat je niet op zerodays hoeft te wachten of lokkertjes moet sturen naar degene die je af wil tappen. Omdat het er dan toch al lang op staat. Je slaat alles vast op want een terabyte kost niks meer. Zolang niemand naar de data gekeken heeft is er niks afgeluisterd toch?

Ik mis trouwens artsen bij de genoemde beschermde beroepen.
30-05-2022, 17:05 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem 14:43:Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen

Ach, daar is er weer een die niks te verbergen heeft.

Schattig, toch?

Die schijnredenering is voor sommigen net als een pluchen knuffeldier, want daar kunnen ze moeilijk afstand van doen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nothing_to_hide_argument
30-05-2022, 17:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door gradje71:
Door Anoniem: Waarom heb ik nou het gevoel dat Omzigt de volgende beerput te pakken heeft?

Omdat hij een van de weinigen is die zijn werk doet?
Werkt de overheid beter, als HIJ weet wat er gebeurt.
Doel je op God of op Omtzigt?
30-05-2022, 18:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem 14:43:Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen

Ach, daar is er weer een die niks te verbergen heeft.
Nee, deze @Anoniem (ik ben een andere) geeft aan dat hij/zij geen criminele activiteiten te verbergen heeft. Dat is iets anders.
Wat hij/zij en ik niet weten is, hoe criminaliteit door de overheid gedefinieerd gaat worden en hoe zij de criminaliteitsbestrijding ter hand neemt.
Hiervan zijn al wel indicaties te vinden:
1/ je pakt de kleine criminaliteit aan, want de grote, georganiseerde en door de overheid met wetgeving gefaciliteerde criminaliteit is enerzijds veel te lucratief (voor diezelfde overheid) en anderzijds veel te kostbaar om effectief te bestrijden (hier levert de AVG "uitstekende" diensten), en
2/ omdat je iedereeen aan het eind van de criminaliteitsketen wilt pakken (nooit aan het begin) moet je alle burgers in een databak stoppen om hun gedragingen en activiteiten nauwgezet te monitoren op aanwijzingen (risico's), die verband kunnen houden met criminaliteit. Inclusief natuurlijk de benodigde hack-software.
De onderliggende kwestie is eigenlijk: hoe crimineel zijn de dragende structuren in onze samenleving (de olifant in de kamer)?
30-05-2022, 19:51 door Anoniem
Door Anoniem: Ik zou Omzigt aanraden dit boek te lezen dan heb je volgens mij al je antwoord op je vraag zonder dat de kamer daar dure uren aan hoeft te besteden.

De term 'Pegasus' staat niet vermeld in het register van dat boek van Huib Modderkolk (uit september 2019). Over de NSO Group staat in het hele boek niet meer vermeld dan slechts een summiere alinea. Het stelselmatige misbruik van Pegasus spyware door corrupte regimes wereldwijd kwam pas na 2019 aan het licht.

De spraakmakende 'Forbidden Stories' en The Guardian onthullingen kwamen pas in juli 2021, dus bijna een jaar later:

https://www.security.nl/posting/712743/%22Journalisten+en+activisten+wereldwijd+bespioneerd+via+Pegasus-spyware%22
30-05-2022, 20:24 door EersteEnigeEchte M.J. - EEEMJ - Bijgewerkt: 30-05-2022, 20:29
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem 14:43:Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen

Ach, daar is er weer een die niks te verbergen heeft.
Nee, deze @Anoniem (ik ben een andere) geeft aan dat hij/zij geen criminele activiteiten te verbergen heeft. Dat is iets anders.
Wat hij/zij en ik niet weten is, hoe criminaliteit door de overheid gedefinieerd gaat worden en hoe zij de criminaliteitsbestrijding ter hand neemt.
Hiervan zijn al wel indicaties te vinden:
1/ je pakt de kleine criminaliteit aan, want de grote, georganiseerde en door de overheid met wetgeving gefaciliteerde criminaliteit is enerzijds veel te lucratief (voor diezelfde overheid) en anderzijds veel te kostbaar om effectief te bestrijden (hier levert de AVG "uitstekende" diensten), en
2/ omdat je iedereeen aan het eind van de criminaliteitsketen wilt pakken (nooit aan het begin) moet je alle burgers in een databak stoppen om hun gedragingen en activiteiten nauwgezet te monitoren op aanwijzingen (risico's), die verband kunnen houden met criminaliteit. Inclusief natuurlijk de benodigde hack-software.
De onderliggende kwestie is eigenlijk: hoe crimineel zijn de dragende structuren in onze samenleving (de olifant in de kamer)?

100% mee eens, waarbij ik aanneem dat als je spreekt van de met wetgeving gefaciliteerde criminaliteit, dit bedoeld is met inbegrip van de met wetgeving gelegaliseerde criminaliteit (bijv. belastingontwijking via buitenlandse trusts e.d., het afpersen van huurders met woekertarieven, etc.). En waarbij ik de kanttekening maak dat de AVG nadrukkelijk niet gaat over de verwerking van persoonsgegevens in het kader van onderzoek naar personen die van criminaliteit worden verdacht - maar wel misbruikt kan worden als excuus om quasi bona fide fac'ades niet te onderzoeken, waardoor het nooit tot "ongewenste" officiële verdenkingen komt.

Hoe crimineel zijn de dragende structuren in onze samenleving? Dat is inderdaad een olifant in de kamer. Maar er staan nog meer van die beesten. In feite zijn de Tweede Kamer, de Eerste Kamer en de kamer in het Torentje veel dichter bevolkt dan het olifantenverblijf in Artis - trouwens niet alleen met olifanten, maar ook met slangen, coyotes en huilende krokodillen.

Oh, oh, wat vinden ze het spijtig dat ze het budget van de privacy-toezichthouder op (minder dan) een kwart houden van wat die nodig heeft om adequaat te kunnen functioneren, terwijl er ondertussen miljarden euro's mochten worden verspild aan experimentele maar inmiddels ook reeds achterhaalde vaccins en medisch niet-noodzakelijke, economisch en sociaal rampzalige maatregelen (d.w.z. rampzalig voor kleine bedrijven en éénpitters - ZZP'ers, niet rampzalig voor het grote bedrijfsleven). Breek me de bek niet open...

M.J.
30-05-2022, 20:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door gradje71:
Door Anoniem: Waarom heb ik nou het gevoel dat Omzigt de volgende beerput te pakken heeft?

Omdat hij een van de weinigen is die zijn werk doet?
Werkt de overheid beter, als HIJ weet wat er gebeurt.
Doel je op God of op Omtzigt?
Ik zou zeggen: Omtzigt, omdat die naar mijn bescheiden mening wat kritischer is en wat meer voor elkaar krijgt. Maar daar zal hij (Omtzigt) het zelf wel niet mee eens zijn.
31-05-2022, 08:40 door Anoniem
Door Anoniem: Altijd een hele dunne lijn tussen privacy en veiligheid. Maar ook tussen vertrouwen en wantrouwen. Is een glas half vol of half leeg.... Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen en dus als ik ook getroffen wordt.... Het zij zo.

Maar we weten helaas niet wat er met al die informatie wordt gedaan in de toekomst dus we moeten super voorzichtig zijn met tappen en afluisteren. Er is ook een leuk boek over geschreven het is Oorlog maar niemand die het ziet. Als je bang bent wat het 'veilige' Nederland doet dan gooi je al je digitale apparaten de deur uit zodra je dit boek hebt gelezen :-) want Rusland, China, Iran, Amerika, Engeland etc alle grootmachten spioneren wereldwijd. Ik zou Omzigt aanraden dit boek te lezen dan heb je volgens mij al je antwoord op je vraag zonder dat de kamer daar dure uren aan hoeft te besteden.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn OF we het gebruiken maar WAAROM. Het doel is wellicht belangrijker dan het middel. Daarnaast zijn er genoeg andere vraagstukken die op dit moment meer prioriteit verdienen vanuit de politiek.
Door Anoniem: Altijd een hele dunne lijn tussen privacy en veiligheid. Maar ook tussen vertrouwen en wantrouwen. Is een glas half vol of half leeg.... Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen en dus als ik ook getroffen wordt.... Het zij zo.

Maar we weten helaas niet wat er met al die informatie wordt gedaan in de toekomst dus we moeten super voorzichtig zijn met tappen en afluisteren. Er is ook een leuk boek over geschreven het is Oorlog maar niemand die het ziet. Als je bang bent wat het 'veilige' Nederland doet dan gooi je al je digitale apparaten de deur uit zodra je dit boek hebt gelezen :-) want Rusland, China, Iran, Amerika, Engeland etc alle grootmachten spioneren wereldwijd. Ik zou Omzigt aanraden dit boek te lezen dan heb je volgens mij al je antwoord op je vraag zonder dat de kamer daar dure uren aan hoeft te besteden.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn OF we het gebruiken maar WAAROM. Het doel is wellicht belangrijker dan het middel. Daarnaast zijn er genoeg andere vraagstukken die op dit moment meer prioriteit verdienen vanuit de politiek.

Mag ik even je bankrekeningnummer, je bsn nummer, je volledige naam en adres. Oh ja, niets te verbergen maar wel anoniem
01-06-2022, 11:16 door Anoniem
Door gradje71:
Door Anoniem: Altijd een hele dunne lijn tussen privacy en veiligheid. Maar ook tussen vertrouwen en wantrouwen. Is een glas half vol of half leeg.... Persoonlijk heb ik geen moeite met het inzetten van dergelijke middelen om criminaliteit tegen te gaan en zelf heb ik ook niets te verbergen en dus als ik ook getroffen wordt.... Het zij zo.

Maar we weten helaas niet wat er met al die informatie wordt gedaan in de toekomst dus we moeten super voorzichtig zijn met tappen en afluisteren. Er is ook een leuk boek over geschreven het is Oorlog maar niemand die het ziet. Als je bang bent wat het 'veilige' Nederland doet dan gooi je al je digitale apparaten de deur uit zodra je dit boek hebt gelezen :-) want Rusland, China, Iran, Amerika, Engeland etc alle grootmachten spioneren wereldwijd. Ik zou Omzigt aanraden dit boek te lezen dan heb je volgens mij al je antwoord op je vraag zonder dat de kamer daar dure uren aan hoeft te besteden.

Daarnaast zou de vraag niet moeten zijn OF we het gebruiken maar WAAROM. Het doel is wellicht belangrijker dan het middel. Daarnaast zijn er genoeg andere vraagstukken die op dit moment meer prioriteit verdienen vanuit de politiek.

Ik snap jou niet helemaal. Even een denkvraag: Als jij niets te verliezen hebt waarom reageer jij dan anoniem? Denk daar maar eens even over na.

De vraag waarom, misschien simpelweg omdat het kan. Waarom spioneert de VS haar eigen burgers? Omdat het kan. Daarom.
Er moet een betere reden zijn.
02-06-2022, 09:21 door Anoniem
De AIVD gebruikt omstreden hacksoftware van de Israëlische leverancier NSO Group. De inlichtingendienst heeft deze software onder meer ingezet om de telefoon van Ridouan T. in 2019 te hacken, zo blijkt uit onderzoek van de Volkskrant, waarvoor is gesproken met verschillende bronnen die anoniem willen blijven. Het is voor het eerst dat duidelijk is dat Nederland zaken doet met NSO Group.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/aivd-gebruikt-omstreden-israelische-hacksoftware~b05a6d91/
09-07-2022, 20:26 door Anoniem
Ook de Canadese politie gebruikte Pegasus-achtige spyware. Na jarenlang de vragen erover ontweken te hebben, heeft de RCMP nu toegegeven dat het al een paar jaar gebruik maakt van geavanceerde digitale spionagesoftware. De onthulling werd gedaan in antwoorden op kamervragen van een Conservatief parlementslid.. Canada heeft geen wetten die bepalen wanneer zulke zeer verregaande surveillance wel en niet mag worden ingezet.

https://www.trouw.nl/buitenland/ook-canadese-politie-gebruikte-pegasus-achtige-spyware~b4240f83/

In a “remarkable” disclosure Canada’s national police force has described for the first time how it uses spyware to infiltrate mobile devices and collect data, including by remotely turning on the camera and microphone of a suspect’s phone or laptop. “This is a kind of capability that they have done everything possible to keep incredibly quiet,” said Christopher Parsons, senior research associate at the University of Toronto’s Citizen Lab.

https://www.politico.com/news/2022/06/29/canada-national-police-spyware-phones-00043092
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.