image

"Opeenstapeling van overheids-apps kan vertrouwen in overheid ondermijnen"

maandag 30 mei 2022, 15:51 door Redactie, 4 reacties

De Vlaamse overheid heeft begin deze maand een nieuwe app gelanceerd om burgers over corona te informeren, maar de opeenstapeling van verschillende overheidsapps kan het vertrouwen in diezelfde overheid ondermijnen, zo stelt Filip De Rynck, professor bestuurskunde aan de UGent.

De nieuwe GovApp toont burgers officiële meldingen van de overheid, bijvoorbeeld om een code voor een coronatest te ontvangen of wanneer men in quarantaine moet. GovApp vervangt de huidige meldingen die de Vlaamse overheid via sms verstuurt en volgens de autoriteiten kort en weinig gebruiksvriendelijk zijn. Naast GovApp maken onze zuiderburen ook gebruik van CoronAlert en de CovidSafe-app.

Volgens de professor kan de opeenstapeling van gezondheidsgerelateerde overheidsapps voor velen complex zijn. "Dit doet toch denken aan de toevloed van meldpunten die we de voorbije jaren hebben gezien", zegt De Rynck. "Voor elke problematiek werd er een apart punt opgericht en werd iedereen geacht te weten waar hij dan moest zijn om iets te melden. Het is een bureaucratische manier om problemen op te lossen. Met apps riskeer je hetzelfde", zegt De Rynck tegenover De Standaard.

De professor merkt op dat er vroeger nauwelijks digitalisering binnen de overheid was, maar wel een heel sterke verkokering. "Je moest van het ene loket naar het andere. Nu dreigt die verkokering te digitaliseren. Als je voor verschillende overheidszaken telkens een ander kanaal moet beheersen, dan kan dat het vertrouwen in de overheid verder ondermijnen."

Lang niet alle burgers kunnen met de digitalisering overweg en ook voor mensen die wel handig met digitale toepassingen zijn kunnen de apps als drempel worden ervaren. "Wanneer mensen het gevoel hebben dat ze hun rechten niet waar kunnen maken, omdat een it-toepassing in de weg staat, kan dat het vertrouwen in de overheid ook verder ondermijnen. Dikwijls gaat men uit van de veronderstelling dat de burger altijd wel zijn weg weet te vinden, desnoods met wat moeite en gevloek. Helaas is dat niet zo."

Reacties (4)
30-05-2022, 16:04 door gradje71
Dit geldt in Nederland natuurlijk ook. Overal moet je inloggen om vervolgens weer opnieuw in te moeten loggen. Hier hebben ze vast en zeker over nagedacht en ze zijn gekomen tot dit antwoord.

En ze blijven natuurlijk gewoon doorgaan.
30-05-2022, 17:09 door Anoniem
Welk vertrouwen in de overheid?
Als er nou 1 ding de afgelopen 2 jaar erg duidelijk geworden is, dan is dat je de overheid niet kunt vertrouwen. De minst ernstige is nog de corona-opt-in voor mensen die dachten duidelijk geweest te zijn met 'ik geef geen toestemming' - wat op dat moment zonder dat je er wat over te vertellen had toch weer een opt-out werd.
En dan hebben we het nog niet over de enorme berg aan missers die er verder gemaakt zijn.
30-05-2022, 17:47 door Anoniem
Tja wat is er nou beter, voor van alles en nog wat een aparte app die alleen maar dat ene probleem oplost, of EEN
allesomvattende "mijn overheid" app die alles wat met de overheid te maken heeft regelt, en waarmee je dus als je
bijvoorbeeld een kapotte lantaarnpaal wilt melden onvermijdelijk ook een corona tracker in huis haalt?
30-05-2022, 18:06 door Anoniem
Opeenstapeling van overheids-apps kan vertrouwen in overheid ondermijnen
Die ontwikkeling (van de ondermijning van het vertrouwen in de overheid) kan ik alleen maar toejuichen.
De overheid verdient geen vertrouwen meer, dat zouden burgers in Nederland eens moeten gaan beseffen ipv hun tijd al append te verdoen in de lange rijen op Schiphol naar de vakantiebestemming.
De overheid verdient een diepgaand wantrouwen, aangevuld met het acribisch observeren van haar gedragingen richting de bevolking.
Doe mij nog maar een overheids-app!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.