image

"Beperking contante geldopnames geen inbreuk op eigendomsrecht"

woensdag 22 juni 2022, 13:47 door Redactie, 23 reacties

ABN Amro maakt met de beperking voor contante geldopnames geen inbreuk op het eigendomsrecht van klanten, zo stelt het financiële klachteninstituut Kifid in een klacht die tegen de bank was aangespannen. Volgens een klant is het tarief dat ABN Amro rekent voor contante geldopnames boven de 12.000 euro per jaar onrechtmatig. Ten eerste omdat de bank op onredelijke gronden heeft besloten kosten bij haar klanten neer te leggen. Ten tweede omdat de bank met de beperking voor contante geldopnames inbreuk maakt op het eigendomsrecht.

ABN Amro stelt dat het de kosten verhoogt om de producten te verbeteren. Volgens de klant zijn vernieuwingen op het gebied van digitalisering geen verbetering en hebben juist geleid tot een sterke toename van fraude. Dat de bank de kosten van de steeds verdergaande digitalisering doorbelast aan haar klanten is onredelijk. Mede omdat de digitalisering ervoor zorgt dat klanten steeds meer zelf moeten doen.

De klant vindt het ook onterecht dat ABN Amro de kosten voor de fraudebestrijding afwentelt op klanten. Deze kosten behoren tot de kosten van de bedrijfsvoering en zouden zo met de winst moeten worden verrekend of verhaald worden op de fraudeurs.

Eigendomsrecht

Daarnaast is de klant van mening dat ABN Amro met de kostenverhoging voor het opnemen van contant geld inbreuk maakt op zijn eigendomsrecht. Het eigendomsrecht geeft de eigenaar de exclusieve bevoegdheid om over het recht te beschikken en het recht te gebruiken. Door kosten in te voeren voor het opnemen van contant geld boven een bepaald bedrag, vindt de klant dat de bank hem beperkt in het vrijelijk beschikken over zijn eigen geld. De kostenverhoging zou daarom onrechtmatig zijn.

ABN Amro laat in het verweer weten dat de kosten voor het bestrijden van fraude en witwassen zijn gestegen. Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro. Het onderzoeken van die transacties is volgens de bank arbeidsintensief en zorgt voor hoge kosten. Die kosten wil de bank doorberekenen aan de klanten die veel gebruik maken van contante opnames.

Volgens het Kifid weegt in dit geval het belang van de bank bij het wijzigen van haar dienstverlening zwaarder dan het belang van de klant om kosteloos contant geld op te nemen. "Mede gelet op de alternatieven die er bestaan, kan de bank niet verplicht worden om voor de consument uitzonderingen te maken op het gewijzigde beleid", aldus het klachteninstituut.

Wat betreft een inbreuk op het eigendomsrecht is daar geen sprake van, zo laat het Kifid verder weten. Het eigendomsrecht is namelijk niet van toepassing op giraal geld, aangezien dit geen zaak is, maar een vorderingsrecht. Het eigendomsrecht geldt alleen voor zaken. De klant heeft bij een positief saldo op zijn rekening een vordering op de bank, zo legt het klachteninstituut uit. "Een inbreuk op het eigendomsrecht van de consument kan daarom niet aan de orde zijn", zo oordeelt het Kifid, dat de klacht van de klant ongegrond verklaart en de vordering afwijst (pdf).

Reacties (23)
22-06-2022, 14:13 door Anoniem
Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro.

Ja omdat ze dat geld op de bank willen houden. Dat bedoelen ze met dubieus. Kifid is alles behalve onafhankelijk zoals elk andere “onafhankelijke” organisatie.
22-06-2022, 14:23 door Anoniem
Walchelijk dit!!! KIFID IS DE BANK(EN) Wa teen hufterigheid: De slager die zijn eigen vlees keurt!
22-06-2022, 14:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro.

Ja omdat ze dat geld op de bank willen houden. Dat bedoelen ze met dubieus. Kifid is alles behalve onafhankelijk zoals elk andere “onafhankelijke” organisatie.
Dus als de uitslag niet voldoet aan jouw verwachtingen, is die instantie dus slecht.
22-06-2022, 14:40 door Anoniem
Ook hieruit blijkt weer, banken denken maar aan een ding: geld. Klantenservice is voor hen een noodzakelijk kwaad om aan geld te komen. Banken zijn er voor zichzelf, niet voor jou als klant.
22-06-2022, 14:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro.

Ja omdat ze dat geld op de bank willen houden. Dat bedoelen ze met dubieus. Kifid is alles behalve onafhankelijk zoals elk andere “onafhankelijke” organisatie.

Nee, dat is vanwege de hoogte van het bedrag.

Maar als ze dat willen beperken dan kunnen ze het maximale bedrag per transactie eventueel beperken. Dan kunnen ze zich nog steeds netjes aan de wet houden.
Beperking tot €12.000 per jaar is dan helemaal niet nodig.
22-06-2022, 14:47 door Erik van Straten
Het eigendomsrecht is namelijk niet van toepassing op giraal geld, aangezien dit geen zaak is, maar een vorderingsrecht. Het eigendomsrecht geldt alleen voor zaken.
Het is maar dat u het weet: het geld op uw bankrekening is niet uw geld. Precies op dezelfde manier zijn medische of andere persoonsgegevens over u, op een opslagmedium van een ander, ook niet van u. Het is beter zo (niet voor u, maar voor ons).
22-06-2022, 15:13 door Anoniem
Ik heb altijd al een bloedhekel gehad aan bedrijven of winkels die hun klanten als personeel behandelen. Of personeel van zulke bedrijven of winkels dat duidelijk maakt dat je nog minder bent dan personeel.

Dan is het uitermate beleefd afboeken en wegwezen (dan hebben ze zelf niet eens meer meteen door dat je voorgoed pleitheinen bent dus dan gaan ze niet aan je trekken met een gratis balpen, een klantenkaart of een personal accountmanager). En een prettige dag nog en een heel fijn weekend.

Al moet ik er 200 kilometer voor omrijden.
22-06-2022, 15:44 door Anoniem
Door Erik van Straten:
Het eigendomsrecht is namelijk niet van toepassing op giraal geld, aangezien dit geen zaak is, maar een vorderingsrecht. Het eigendomsrecht geldt alleen voor zaken.
Het is maar dat u het weet: het geld op uw bankrekening is niet uw geld. Precies op dezelfde manier zijn medische of andere persoonsgegevens over u, op een opslagmedium van een ander, ook niet van u. Het is beter zo (niet voor u, maar voor ons).
Straks ga je nog vertellen dat het wel "uw geld" is als je het in Bitcoin omzet...
22-06-2022, 15:50 door Anoniem
Door Anoniem:
Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro.

Ja omdat ze dat geld op de bank willen houden. Dat bedoelen ze met dubieus. Kifid is alles behalve onafhankelijk zoals elk andere “onafhankelijke” organisatie.
Nee, een zeer groot percentage van de geldopnames met grotere bedragen, zijn frauduleus. Dus een vorm van witwassen. Wil jij dat jouw bank meewerkt aan witwassen? Dus criminaliteit faciliteert?

Een andere oplossing is dat andere klanten extra gaan betalen voor het opnemen van geld. Dus ook de mensen die een 100 euro in de week opnemen, ook die mensen extra laten betalen om zo de kosten te dekken voor diegene die meer dan 1000 euro in de maand opnemen.
22-06-2022, 17:54 door Anoniem
Goed inlezen op het fenomeeen bail-in dat sinds 2013 van kracht is binnen de EU.
https://www.investopedia.com/terms/b/bailin.asp

Daarna even kijken na de beurzen wereldwijd. Daarna even kijken na hoe de ECB klem zit tussen rente verhogen om inflatie te bestrijden (kunnen overheden en bedrijven hun goedkope leningen niet oversluiten) of steunen van de Z-Europese landen met QE (is meer inflatie).

Geld op de bank levert niets op en je loopt een risico.
22-06-2022, 18:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro.

Ja omdat ze dat geld op de bank willen houden. Dat bedoelen ze met dubieus. Kifid is alles behalve onafhankelijk zoals elk andere “onafhankelijke” organisatie.
Nee, een zeer groot percentage van de geldopnames met grotere bedragen, zijn frauduleus. Dus een vorm van witwassen. Wil jij dat jouw bank meewerkt aan witwassen? Dus criminaliteit faciliteert?

Een andere oplossing is dat andere klanten extra gaan betalen voor het opnemen van geld. Dus ook de mensen die een 100 euro in de week opnemen, ook die mensen extra laten betalen om zo de kosten te dekken voor diegene die meer dan 1000 euro in de maand opnemen.

Graag met cijfers onderbouwen want de bank zelf zegt 'dubieus' en jij maakt er frauduleus van. Overigens is het nog maar de vraag hoeveel echt frauduleus is.
22-06-2022, 19:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Daarnaast ziet de bank naar eigen zeggen veel dubieuze contante geldopnames van boven de 12.000 euro.

Ja omdat ze dat geld op de bank willen houden. Dat bedoelen ze met dubieus. Kifid is alles behalve onafhankelijk zoals elk andere “onafhankelijke” organisatie.
Nee, een zeer groot percentage van de geldopnames met grotere bedragen, zijn frauduleus. Dus een vorm van witwassen. Wil jij dat jouw bank meewerkt aan witwassen? Dus criminaliteit faciliteert?

Een andere oplossing is dat andere klanten extra gaan betalen voor het opnemen van geld. Dus ook de mensen die een 100 euro in de week opnemen, ook die mensen extra laten betalen om zo de kosten te dekken voor diegene die meer dan 1000 euro in de maand opnemen.
Wat een onzin!
Het is al heel lang geleden dat salarissen giraal overgemaakt moeten worden. Ondanks het aantal toenemende zzp’ers is dat nog steeds de meerderheid van de particuliere klanten van een bank. Het is dus geen keuze van de meerderheid, het is gedwongen winkelnering om een bankrekening te hebben waar je salaris op wordt gestort. En daar zou iedere consument vrij over moeten kunnen beschikken. En daar zou je geen strafkosten voor hoeven te betalen.
22-06-2022, 19:44 door Anoniem
Nu is het € 12.000, en over een aantal jaar, wanneer een hamburger €100 kost, is het limiet nog steeds € 12.000. Dan kan je dus wel 12 hamburgers contant opnemen.
22-06-2022, 19:56 door Anoniem
ze zijn geen vrienden aan het maken, da's wel duidelijk!
22-06-2022, 20:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Het is al heel lang geleden dat salarissen giraal overgemaakt moeten worden. Ondanks het aantal toenemende zzp’ers is dat nog steeds de meerderheid van de particuliere klanten van een bank. Het is dus geen keuze van de meerderheid, het is gedwongen winkelnering om een bankrekening te hebben waar je salaris op wordt gestort. En daar zou iedere consument vrij over moeten kunnen beschikken. En daar zou je geen strafkosten voor hoeven te betalen.
Maar dat kan ook wel, alleen niet in de vorm van bankbiljetten.
De meeste mensen hebben wel zoveel vaste kosten die ze OOK giraal moeten overmaken dat ze aan 1000 euro in de
maand aan biljetten wel genoeg hebben om de rest van hun contante betalingen te doen. En als dat niet zo is, dan kunnen
ze er altijd nog voor kiezen om meer op te nemen en extra te betalen. Het is niet zo dat er een limiet op opnames
gezet is ofzo.
22-06-2022, 22:46 door Anoniem
Kifid, door de banken voor de banken. Onafhankelijke partij mijn achterste.
Ik weet niet wie deze persoon is maar ik zou zeker door procederen. En iedereen elders zou dit ook moeten doen.
Wel makkelijk zo, digitalisering eerst door onze strot proppen, daarna ontdekken dat fraude en de bestrijding daarvan behoorlijk duur is en dan alles maar doorrekenen op de klanten om dat de slachtoffers de rol krijgen om hun eigen bankmedewerker te zijn.

Een bank is geen bank meer als jij zelf je geld moet bewaken (internetbankieren)
22-06-2022, 23:55 door Anoniem
Door Anoniem: Dus als de uitslag niet voldoet aan jouw verwachtingen, is die instantie dus slecht.
Precies!
23-06-2022, 07:34 door Anoniem
Dus als de uitslag niet voldoet aan jouw verwachtingen, is die instantie dus slecht.
Heeft hier niets mee te maken en ja Kifid is er alleen voor de banken zodat hun klanten niets meer in
te brengen hebben. Maar er zijn hier weer van die reageerders die dit systeem verdedigen, en waarom?

Straks ga je nog vertellen dat het wel "uw geld" is als je het in Bitcoin omzet...
Volgens mij is Bitcoin geen geld maar gewoon een betaal middel.
23-06-2022, 08:08 door Anoniem
De overheid heeft het opsporen van criminelen bij de banken neergelegd.
De kosten die dit met zich meebrengt worden doorberekend aan de klant.
En de overheid houdt nu geld over om iedereen in overheidsdienst een loonsverhoging te geven.
23-06-2022, 09:41 door Anoniem
Door Anoniem: Kifid, door de banken voor de banken. Onafhankelijke partij mijn achterste.
Ik weet niet wie deze persoon is maar ik zou zeker door procederen. En iedereen elders zou dit ook moeten doen.
Volgens mij kun je na een uitspraak van het kifid niet meer naar de rechter stappen om de oorspronkelijke zaak opnieuw
te laten behandelen. Alleen om te vragen de manier van werken van het kifid te toetsen. Vergelijkbaar dus met
"in hoger beroep gaan" nadat je een rechtzaak verloren hebt.
23-06-2022, 16:13 door Anoniem
Door Anoniem: (..) Wel makkelijk zo, digitalisering eerst door onze strot proppen, daarna ontdekken dat fraude en de bestrijding daarvan behoorlijk duur is en dan alles maar doorrekenen op de klanten om dat de slachtoffers de rol krijgen om hun eigen bankmedewerker te zijn.

Een bank is geen bank meer als jij zelf je geld moet bewaken (internetbankieren)
Dè analyse in een notendop!
De banken zijn er kortom in geslaagd om de risico's van hun businessmodel steeds meer bij de eindverbruikers/ de klanten neer te leggen.
Een socialisering van risico's en een privatisering van de winsten.
Geraffineerd.
En het wordt steeds erger, want er moeten steeds meer inspanningen (lees: investeringen) geleverd worden om de toenemende kwetsbaarheid van het online geldsysteem te mitigeren. Fijn als je voor deze investeringen de klant kunt laten opdraaien omdat het om "de veiligheid van Uw geld gaat".
Dit is de reden waarom ik niet internetbankier; wat "natuurlijk" ook steeds duurder wordt, want ja, semi- analoog bankieren (ik krijg afschriften uit de online administratie van de bank) is zo'n niche product op de markt, dat moet wel betaald worden.
Ze hebben je kortom altijd te pakken.
23-06-2022, 16:40 door Anoniem
Je kunt dit probleem heel makkelijk oplossen...
Al je geld van de ABN afhalen, en naar een andere bank gaan, liefst niet in Nederland maar dankzij de EU is het mogelijk in heel de EU een rekening te openen.
Tip: in duitsland zijn de meeste online rekeningen gewoon GRATIS en vaak ook nog met credit card, die beter geaccepteerd wordt in heel de EU, behalve dan in Nederland.

Ik ben al verhuisd met mijn banken... Maar dat was meer omdat ze geen mogelijkheid hadden om te koppelen aan Alipay (inmiddels gedwongen gestopt in EU), Apple Wallet en Google Pay.
Zolang ze klanten hebben om af te persen gaan ze gewoon door...
Die knurften moet je pakken in waar het ze pijn doet, en dat is in hun excel sheets.
25-06-2022, 17:13 door Anoniem
Door Anoniem: Je kunt dit probleem heel makkelijk oplossen...
Al je geld van de ABN afhalen, en naar een andere bank gaan, liefst niet in Nederland maar dankzij de EU is het mogelijk in heel de EU een rekening te openen.
Tip: in duitsland zijn de meeste online rekeningen gewoon GRATIS en vaak ook nog met credit card, die beter geaccepteerd wordt in heel de EU, behalve dan in Nederland.

Ik ben al verhuisd met mijn banken... Maar dat was meer omdat ze geen mogelijkheid hadden om te koppelen aan Alipay (inmiddels gedwongen gestopt in EU), Apple Wallet en Google Pay.
Zolang ze klanten hebben om af te persen gaan ze gewoon door...
Die knurften moet je pakken in waar het ze pijn doet, en dat is in hun excel sheets.
Hoewel ik het met je eens ben dat je niet moet zeuren over bedrijven als ze niet de dienst leveren die je verwacht, maar dan gewoon weg moet gaan en naar een bedrijf overstappen die die dienst wel levert zoals jij verwacht is dat hier niet de oplossing voor het probleem.

Zelf ben ik overgestapt naar N26 en daar mag ik per maand gratis 4x geld opnemen. Met een max. van €1000 wat ik uit een automaat kan halen is dat 12x4x€1000, dus €48.000/jaar. Daar red ik het tot nu toe goed mee.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.