Poll
image

Stelling: Rekeningrijden is een inbreuk op vrijheid en privacy

maandag 4 juli 2022, 13:44 door Redactie, 27 reacties
Eens
62.22%
Oneens
37.78%
Reacties (27)
04-07-2022, 16:01 door Anoniem
Ja, dat is het. De vraag is: In hoeverre en is dat erg?
04-07-2022, 16:30 door Anoniem
Ik heb voor oneens gekozen om dat de meeste automobilisten een smartphone bij zich hebben en dan is privacy
geen probleem, komt op mij hypocriet over.
04-07-2022, 16:37 door Anoniem
Elke inbreuk is erg. Er zijn er al veel te veel geweest!
04-07-2022, 16:45 door Anoniem
Maar bij de supermarkt heeft iedere klant wel de app of bonuskaart. Hierdoor weten de supers precies wat je koopt en gaat kopen. Winkels vragen je gegevens om hun nieuwsbrief te sturen, de bieb weet welke interesse je hebt in wat je er leest. Het overgrote deel van de bevolking gebruikt Social Media. Waarom dan zo'n ophef over rekening rijden, je betaald per kilometer. Het lijkt mij een eerlijk systeem omdat je naar gebruik.
04-07-2022, 17:41 door Anoniem
Het ligt eraan hoe ze het doen.

Afrekenen op basis van APK kilometerstanden is voor mij geen probleem. Daar kunnen ze niet veel uit halen. En de gegevens zijn er toch al.

Maar mij overal volgen met een kastje/camera is een zware privacy inbreuk.


TheYOSH
04-07-2022, 18:44 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb voor oneens gekozen om dat de meeste automobilisten een smartphone bij zich hebben en dan is privacy
geen probleem, komt op mij hypocriet over.
En jij werkt kennelijk niet, want de baas eist dat je naast een auto ook je smartphone gebruikt voor de dienstuitvoering. Daar wel eens aan gedacht?
https://www.security.nl/posting/613631/Juridische+vraag%3A+Kan+mijn+werkgever+mij+verplichten+om+een+smartphone+aan+te+schaffen+en+een+chat-app+te+installeren%3F
04-07-2022, 18:52 door Anoniem
zolang ze alleen de kilometers tellen per auto, zou ik zeggen dat er toch niks aan de hand is;
04-07-2022, 20:10 door Anoniem
In de huidige plannen niet. In de (vele) eerdere plannen wel. De vraag is wat er uiteindelijk uitgevoerd gaat worden en hoe de feature creep zich daarna manifesteert.
04-07-2022, 20:42 door Anoniem
Een zekere zin van van verzin maar wat om nog te heffen moet gerespecteerd blijven. Want wie droomt er nou van om geregeerd te worden door een barbaar die met een al behoorlijk lelijk oud lijf, zelfs nà het photoshoppen, half naakt op een paard zit waarop een halve ruimtestation juichend de vlag uithangt dat het heel goed gedaan is, al die platgegooide burgers, scholen en ziekenhuizen? Nu kost de staat je maar de helft. Linksom of rechtsom. Anders, als die half naakte barbaar komt op dat paard, kost het je alles. Zelfs alles wat je lief is. Want zo heffen ze daar belastingen.
05-07-2022, 06:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb voor oneens gekozen om dat de meeste automobilisten een smartphone bij zich hebben en dan is privacy
geen probleem, komt op mij hypocriet over.
En jij werkt kennelijk niet, want de baas eist dat je naast een auto ook je smartphone gebruikt voor de dienstuitvoering. Daar wel eens aan gedacht?
https://www.security.nl/posting/613631/Juridische+vraag%3A+Kan+mijn+werkgever+mij+verplichten+om+een+smartphone+aan+te+schaffen+en+een+chat-app+te+installeren%3F
Jij weet heus wel wat ik hier mee wil zeggen.
05-07-2022, 06:30 door Anoniem
Tja, dit gebeurt ook al met de OV-reizigers. Toen hoorde je ook niemand.
Gelijke monniken, gelijke kappen?

Er is teveel desinteresse in wat de overheid en bedrijven allemaal van je weten, en in hoe ze je allemaal kunnen volgen.
Dan krijg je dit soort tamme reacties op dit soort maatregelen. (Als in: "We hebben toch niets te verbergen", "we delen al zo veel", en "Het kan erger")
Maar maakt dat de inbreuk minder belangrijk?

Geef de zittende politiek een vinger en ze neemt uiteindelijk je hele hand.
Dat bewijst ze keer op keer.
Maar niemand dit dal wil onthouden of er van leren.

En was de auto niet de heilige koe van de Nederlander?
Waar blijven de woede en de geschokte reacties?
05-07-2022, 10:37 door _R0N_
Oneens, de meeste moderne auto's hebben al opslag van rit informatie wat uitgelezen kan worden door de leverancier, garage en/of verzekeringen.
Daarnaast is een kenteken geen persoonsgegeven en dus je auto ook niet, dat je auto ergens is geweest zegt niet dat jij daar was.
05-07-2022, 12:11 door Anoniem
Door Anoniem: Ik heb voor oneens gekozen om dat de meeste automobilisten een smartphone bij zich hebben en dan is privacy
geen probleem, komt op mij hypocriet over.

De enige reden dat ik een smartphone bij me heb tijdens het rijden is omdat mijn baas dat eist. Als ik geen baan zou hebben zou ik of mijn telefoon uit hebben staan tijdens het rijden of helemaal niet meenemen.
05-07-2022, 13:02 door Anoniem
Rekeningrijden hoeft van mij niet. Maar de ANPR camera's zijn een veel grotere inbreuk op privacy. Bij rekeningrijden wil men enkel de kilometerstand weten, lokatie e.d. niet meer.
05-07-2022, 13:06 door Anoniem
Ik heb voor oneens gekozen om dat de meeste automobilisten een smartphone bij zich hebben en dan is privacy

Smartphone meenemen is een keuze.
05-07-2022, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik heb voor oneens gekozen om dat de meeste automobilisten een smartphone bij zich hebben en dan is privacy

Smartphone meenemen is een keuze.
Privacy blijkbaar ook, en dan niet zeuren.
05-07-2022, 14:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ik heb voor oneens gekozen om dat de meeste automobilisten een smartphone bij zich hebben en dan is privacy
geen probleem, komt op mij hypocriet over.

De enige reden dat ik een smartphone bij me heb tijdens het rijden is omdat mijn baas dat eist. Als ik geen baan zou hebben zou ik of mijn telefoon uit hebben staan tijdens het rijden of helemaal niet meenemen.
Ik heb dit zo geschreven omdat er mensen zijn die hard schreeuwen over privacy maar geen minuut zonder hun
smartphone kunnen en deze zijn privacy gevoelig. Het gaat mij niet aan als iemand wel of geen smartphone bij
zich heeft, ik kan gelukkig de keus maken om dat ding nooit mee te nemen maar helaas voor jou wordt je dat
verplicht en dan heb geen keus. Ik ben een grote voorstander van privacy en die moet je ook hebben als je een
smartphone bij je hebt helaas is dat niet zo.
06-07-2022, 09:29 door Anoniem
Door Anoniem: Het ligt eraan hoe ze het doen.

Afrekenen op basis van APK kilometerstanden is voor mij geen probleem. Daar kunnen ze niet veel uit halen. En de gegevens zijn er toch al.

Maar mij overal volgen met een kastje/camera is een zware privacy inbreuk.


TheYOSH

Maar aan kilometerstanden kunnen ze niet zien in welke gebieden je bent geweest, en ze willen juist het rekeningrijden inzetten om ervoor te zorgen dat automobilisten een andere route of tijdstip kiezen om te rijden.

Als het enkel om gereden kilometers ging zouden ze de accijnzen of benzine etc ook kunnen verhogen.
06-07-2022, 10:12 door Anoniem
Door _R0N_: Oneens, de meeste moderne auto's hebben al opslag van rit informatie wat uitgelezen kan worden door de leverancier, garage en/of verzekeringen.
Daarnaast is een kenteken geen persoonsgegeven en dus je auto ook niet, dat je auto ergens is geweest zegt niet dat jij daar was.
Jammer voor jou is een kenteken wel een persoonsgegeven (is herleidbaar tot een persoon).
06-07-2022, 10:31 door Anoniem
De stelling is nietszeggend zonder context. Ik vermoed dat de Redactie op zoek is naar stemmingmakerij. Had op zijn minst gelinkt naar een nieuwsbericht.

"Rekeningrijden is een inbreuk op vrijheid en privacy". Dit hoeft niet, maar kan wel. Succes!
07-07-2022, 00:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik heb voor oneens gekozen om dat de meeste automobilisten een smartphone bij zich hebben en dan is privacy

Smartphone meenemen is een keuze.
Voor sommige mensen is het geen keuze, ze zijn door hun werk of anderszins verplicht om deze bij zich te hebben.
07-07-2022, 09:24 door Anoniem
Voor sommige mensen is het geen keuze, ze zijn door hun werk of anderszins verplicht om deze bij zich te hebben.
Ik heb in een reactie aangeven waarom ik dit zo heb geschreven, als je terug leest kom je deze tegen.
07-07-2022, 09:59 door Anoniem
Het is nieteens meer de vraag óf maar hoe onze regering deze keer wil dataslurpen.....
07-07-2022, 11:05 door Anoniem
Niks aan de hand als je gewoon zelf eens per jaar je kilometerstand door kan geven.
Doe ik ook eens per jaar van de watermeter.
Uitlezen via een netwerkverbinding kan ook.
Niemand hoeft te weten waar je hebt gereden.
Maar voor de kilometers die je in het buitenland hebt gereden wordt het misschien een probleem.
08-07-2022, 15:32 door Anoniem
Smartphone is een keuze; betaalapps = keuze enz. Bovendien is dit in relatie met een privé-speler.
Rekeningrijden op basis van nummerplaat of app,... is geen keuze maar opgelegd en staat rechtstreeks in relatie tot de Overheid.
Betalen per kilometer is trouwens de ultieme nachtmerrie. Waarom kiezen mensen voor "bundels" ? Net om van dat betalen per eenheid af te geraken. Verkeersbelasting is niet anders dan een "bundel".
08-07-2022, 16:22 door Anoniem
Het kabinet wil kijken naar kastjes in de auto, en daar ben ik volledig op tegen. Heb vertrouwen in de burger. Wordt er iemand betrapt, leg dan een boete op of geef een strafblad. Daarna kun je die alsnog straffen met een verplicht kastje.

Gisteren, 11:05 door Anoniem: Doe ik ook eens per jaar van de watermeter.
Uitlezen via een netwerkverbinding kan ook.

Als dat een cumulatieve meterstand zou zijn en maar 1 keer per jaar, geen bezwaar. Helaas is de werkelijkheid anders. Er worden kwartierstanden verzameld en die worden allemaal regelmatig doorgegeven. Ook als je je meter "administratief laat uitzetten", wordt het nog uitgelezen en in hetzelfde detail. En ook met een meter zonder communicatiemodule wordt dezelfde data bewaard en die wordt uitgelezen als er een meteropnemer langs komt. Effectief doet dat weinig aan de bescherming van je privacy.

Vandaag, 15:32 door Anoniem: Betalen per kilometer is trouwens de ultieme nachtmerrie. Waarom kiezen mensen voor "bundels" ? Net om van dat betalen per eenheid af te geraken. Verkeersbelasting is niet anders dan een "bundel".

Goede analogie!
08-07-2022, 19:53 door Anoniem
Vandaag, 15:32 door Anoniem: Betalen per kilometer is trouwens de ultieme nachtmerrie. Waarom kiezen mensen voor "bundels" ? Net om van dat betalen per eenheid af te geraken. Verkeersbelasting is niet anders dan een "bundel".

Goede analogie![/quote]
Yep,privatiseer de wegen en je kunt bij de wegbeheerder je bundel kopen...
Denk dat een bundel veelal het voordeligst uitpakt voor de aanbieder, of is dat geen commerciële partij die gericht is op winst maken?
Mocht zo een bundel door de overheid beheerd worden (als de kamers hier uberhaupt mee instemmen), denk ik dat er zeer uitgebreid tegenactie komt van de rekeningrijder...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.