image

Google komt volgend jaar met nieuwe Chrome OS en browser voor onderwijs

vrijdag 15 juli 2022, 11:19 door Redactie, 20 reacties

Google komt volgend jaar met een nieuwe versie van Chrome OS en de Chrome-browser voor het Nederlandse onderwijs, zo laten minister Dijkgraaf van Onderwijs en minister Wiersma voor Primair en Voortgezet Onderwijs weten. De aanpassingen volgen op privacyonderzoeken naar de producten en diensten van Google, Microsoft en Zoom die tot aanvullende afspraken en verbeterplannen hebben geleid.

Vorig jaar liet Google al weten dat het privacyverbeteringen in Google Workspace for Education- voor scholen en universiteiten in Nederland zou gaan doorvoeren, om zo de "hoge gegevensbeschermingsrisico's" bij het gebruik van de software te verlagen. Die privacyrisico's waren door de Haagse Privacy Company in kaart gebracht. Het bedrijf stelde dat onderwijsinstellingen risicobeperkende technische maatregelen moesten nemen voor het gebruik van Chromebooks en de Chrome-browser totdat Google een verwerkers-versie van beide producten uitbrengt.

In een brief aan de Tweede Kamer melden Dijkgraaf en Wiersma dat er onderzoeken en gesprekken met Google lopen over Chrome OS en het Google Cloudplatform. "Google heeft aangegeven in augustus 2023 een nieuwe versie van Chrome OS en Chrome browser gereed te willen hebben. Die versie is dan in lijn met de afspraken die in 2021 met Google gemaakt zijn over Google Workspace", aldus de bewindslieden, die toevoegen dat er inmiddels ook gesprekken met andere leveranciers zijn gestart.

Image

Reacties (20)
15-07-2022, 13:15 door Anoniem
Volgend jaar klinkt vrij laat. Afgelopen week heeft de Deense toezichthouder namelijk verboden om in het onderwijs nog gebruik te maken van Google Workspace omdat het niet aan de privacywet voldoet. De gemeente die het betreft heeft een aantal weken gekregen om te stoppen met Google en alle data te verwijderen. Omdat Google met iedereen dezelfde contacten afsluit betekend dat in principe dat ook Nederlandse onderwijsinstellingen (per direct) zouden moeten stoppen met Google.

Gelukkig wordt er in Nederland niet gehandhaafd, anders zouden veel organisaties in de problemen komen.
15-07-2022, 13:21 door Anoniem
Niet handhaven is "gelukkig"? Ja, zeker ook voor de cybercrimineel en criminele Overlords over overheden?
15-07-2022, 13:43 door -Peter-
Door Anoniem:Omdat Google met iedereen dezelfde contacten afsluit betekend dat in principe dat ook Nederlandse onderwijsinstellingen (per direct) zouden moeten stoppen met Google.

Dat klopt niet.

Peter
15-07-2022, 13:43 door _R0N_ - Bijgewerkt: 15-07-2022, 13:44
Door Anoniem: Volgend jaar klinkt vrij laat. Afgelopen week heeft de Deense toezichthouder namelijk verboden om in het onderwijs nog gebruik te maken van Google Workspace omdat het niet aan de privacywet voldoet. De gemeente die het betreft heeft een aantal weken gekregen om te stoppen met Google en alle data te verwijderen. Omdat Google met iedereen dezelfde contacten afsluit betekend dat in principe dat ook Nederlandse onderwijsinstellingen (per direct) zouden moeten stoppen met Google.

Gelukkig wordt er in Nederland niet gehandhaafd, anders zouden veel organisaties in de problemen komen.

Totdat Google een verwerkers-versie van de Chromebooks en de Chrome-browser aanbiedt, kunnen scholen en universiteiten risicobeperkende technische maatregelen nemen

Dus blijkbaar doet Google precies wat er gevraagd wordt

Bron:https://www.privacycompany.eu/blogpost-nl/google-verhelpt-8-hoge-privacyrisicos-voor-workspace-for-education
15-07-2022, 13:55 door Anoniem
Je kunt nu toch al overeenkomsten afsluiten met Google mbt het gebruik van je data?
Als je voor heel je school accounts bij Google koopt dan gaan ze de gegevens niet meer doorspitten.
(net als je kunt doen voor e-mail hosting: wel op het gmail platform maar niet met de voorwaarden van gratis gmail)

Daarnaast vind ik dat dergelijke maatregelen alleen moeten gelden voor "gedwongen gebruik" en zelfs dan nog optioneel zouden moeten zijn. Ieder moet voor zichzelf kunnen beslissen of hij/zij er een probleem mee heeft dat gegevens worden gesynchroniseerd tussen devices en zoekopdrachten worden opgeslagen/aangevuld. Dat hoeft "Privacy Company" echt niet voor anderen te bepalen.
15-07-2022, 14:05 door Anoniem
Is de CLOUDACT in de US dan ook al van tafel?
Ik betwijfel dat. Het datalek is er dus nog.
15-07-2022, 14:40 door Anoniem
Het feit alleen al dat je eerst je hele personalia en e-mailadres moet afgeven om aan ChromeOS te komen, zoals laatst.
Linux vraagt dit niet. Geef mij maar een fijne Linux-distro!
15-07-2022, 15:10 door Anoniem
Nou ja, het bevestigt in ieder geval dat de huidige versie een privacynachtmerrie is, en dat die --uitgezonderd het onderwijs-- ook een privacynachtmerrie zal blijven. Schiet mij maar lek waarom je je vrijwillig daar aan bloot zou willen stellen. Er zijn maar weinig mensen die functionaliteit in Chrome écht nodig hebben die ze in andere browsers niet kunnen vinden.
15-07-2022, 15:40 door Anoniem
Door Anoniem: Het feit alleen al dat je eerst je hele personalia en e-mailadres moet afgeven om aan ChromeOS te komen, zoals laatst.
Linux vraagt dit niet. Geef mij maar een fijne Linux-distro!
ChromeOS heeft een Linux kernel :)
Je bent niet verplicht om diensten van Google af te nemen. In het slechtste geval kan je gewoon met Office365 werken (alsof de privacy daar wel goed is geregeld uhum). Dan heb je in ieder geval een systeem wat ongevoelig is voor al die windows ransomware en beter presteert.
15-07-2022, 18:53 door Anoniem
Door -Peter-: Dat klopt niet.
Iets meer onderbouwing zou fijn zijn.

Door _R0N_:
Door Anoniem: Volgend jaar klinkt vrij laat. Afgelopen week heeft de Deense toezichthouder namelijk verboden om in het onderwijs nog gebruik te maken van Google Workspace omdat het niet aan de privacywet voldoet. De gemeente die het betreft heeft een aantal weken gekregen om te stoppen met Google en alle data te verwijderen. Omdat Google met iedereen dezelfde contacten afsluit betekend dat in principe dat ook Nederlandse onderwijsinstellingen (per direct) zouden moeten stoppen met Google.

Gelukkig wordt er in Nederland niet gehandhaafd, anders zouden veel organisaties in de problemen komen.

Totdat Google een verwerkers-versie van de Chromebooks en de Chrome-browser aanbiedt, kunnen scholen en universiteiten risicobeperkende technische maatregelen nemen

Dus blijkbaar doet Google precies wat er gevraagd wordt

Bron:https://www.privacycompany.eu/blogpost-nl/google-verhelpt-8-hoge-privacyrisicos-voor-workspace-for-education

Het onderzoek van Privacy Company ging nog over de oude SCC's terwijl de uitspraak van de Deense toezichthouder (https://www.datatilsynet.dk/afgoerelser/afgoerelser/2022/jul/datatilsynet-nedlaegger-behandlingsforbud-i-chromebook-sag-) gaat over de nieuwe SCC's van juni 2021. De technische maatregelen die Google hier neemt hebben daarom ook geen relatie met de reden dat Google Workspace is verboden. Deze maatregelen zijn daarom ook geen oplossing voor de huidige illegaliteit van Google Workspace.

(Het is mij overigens niet helemaal duidelijk welke SCC's bedoeld worden met 'juni 2021'. De Europeese Commissie heeft in die maand de templates gepubliceerd, maar daar maken de echte SCC's van Google geen gebruik van. Later in de beslissing heeft men het over de 'Data Processing Amendment to Google Workspace and/or Complementary Product Agreement' van 24 september 2021'. Kopie is hier te vinden: https://workspace.google.com/terms/09242021/dpa_terms.html.)
15-07-2022, 21:57 door gradje71 - Bijgewerkt: 15-07-2022, 22:08
Door Anoniem:
Door Anoniem: Het feit alleen al dat je eerst je hele personalia en e-mailadres moet afgeven om aan ChromeOS te komen, zoals laatst.
Linux vraagt dit niet. Geef mij maar een fijne Linux-distro!
ChromeOS heeft een Linux kernel :)

Nog wel, maar in de toekomst... Wie weet?

Je bent niet verplicht om diensten van Google af te nemen. In het slechtste geval kan je gewoon met Office365 werken (alsof de privacy daar wel goed is geregeld uhum). Dan heb je in ieder geval een systeem wat ongevoelig is voor al die windows ransomware en beter presteert.

Daar zat ik ook aan te denken. Waarom heeft MS niet hun eigen "Chrome-OS" versie voor scholen? Dat zijn toch ook commerciële partijen? En die gasten houden toch ook van Tax? (Microsoft Tax)

Niet dat ik het Microsoft gun, maar daar schieten ze zichzelf toch wel redelijk in hun eigen voet.

En welke distributie van Linux "concurreert" met Chrome-OS? Ik ken die niet. Ook een misser van Canonical... en Red Hat...

Maar goed, ik ben waarschijnlijk niet goed ingelicht.
16-07-2022, 05:45 door Anoniem
Het blijft juridisch rammelen om middels contracten en kleine lettertjes feitelijk internationale verdragen te sluiten met virtuele keizerrijken en dictaturen zoals Google, Apple, Facebook en dergelijke. Met name als zowel onze eigen wettenbakkers en wettencontroleurs en toepassers er vervolgens mee omgaan alsof het internationale verdragen betreft. Vooral als zulke contracten doorgaans als rechtsgrondslag weer uitgaan van wat volgens de Amerikaanse wet allemaal wel en niet kan. Dan zit eigenlijk al het leuk-bedacht-maar-kòn&kan-helemaal-niet element er van het begin af aan al in. Je ziet dat inmiddels ook gewoon regelmatig gebeuren. Dat er in EU landen eenvoudig naar de eigen nationale rechter wordt gestapt die vanzelfsprekend de eigen nationale wetboeken erbij haalt. Wat tot verrassende boetes en verboden kan leiden. Er zijn gewoon een hoop zaken die je per overeenkomst helemaal niet kunt mogelijk maken of verbieden. Want het overeenkomstrecht is onderdeel van de wet. De wet staat altijd boven. Zelfs als noviteiten (waarbij veel noviteiten met name uit commerciele overwegingen zo verkocht worden) wat specifieker in de wet uitgewerkt zouden mogen worden. Dan nog kun je niet je eigen wetjes even snel knutselen met een overeenkomst. Ook niet als, zoals in het artikel hier, zelfs een minister of twee er een handtekening op zet. Ook een minister kan per overeenkomst de wet niet buiten spel zetten of aanvullen namelijk.
16-07-2022, 13:04 door Anoniem
Door Anoniem: Geef mij maar een fijne Linux-distro!

Chromebooks lenen zich prima om te worden omgebouwd tot een coreboot Debian of minimaal Ubuntu systeem :-)

https://wiki.galliumos.org/Hardware_Compatibility
16-07-2022, 15:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geef mij maar een fijne Linux-distro!

Chromebooks lenen zich prima om te worden omgebouwd tot een coreboot Debian of minimaal Ubuntu systeem :-)

De wat nieuwere Chromebooks kunnen Debian Linux draaien als een VM. Daar kun je vervolgens standaard Linux
software in draaien zoals Firefox of LibreOffice.
16-07-2022, 15:42 door Anoniem
Het begint al op de uni met chromebookjes. Dan steun je toch de unipolaire monocultuur van Google en de rest van Big Tech Silicon Valley/The Five Eyes. Verbaasd, nee toch?
#observator
16-07-2022, 20:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Geef mij maar een fijne Linux-distro!

Chromebooks lenen zich prima om te worden omgebouwd tot een coreboot Debian of minimaal Ubuntu systeem :-)

https://wiki.galliumos.org/Hardware_Compatibility

Dit is onjuist. GalliumOS is 'Discontinued' https://en.wikipedia.org/wiki/GalliumOS.

Op https://www.ifixit.com/Guide/How+to+convert+a+generic+Chromebook+to+Linux+OS/108259 staat hoe je linux op een Chromebook kan zetten. Je moet onder andere een UEFI vinden die het draaien van een alternatief besturingssysteem toelaat. Voor mij te moeilijk.

Als je Chromebook geen updates meer heeft, kan hij op de elektronische afvalberg (na het uitloggen met je Google Account). Omdat het in feite alleen een end-of-life browser is die in de cloud werkt met zeer weinig lokale opslag.
17-07-2022, 23:09 door Anoniem
Als we een betrouwbare anonieme en privacy waarborgende cloud hadden zou een privacy browser die in die cloud werkt ideaal als oplossing zijn, maar dat zullen The Forces that Be wel onder geen beding willen. Maar wie let ons een veilige browser op de freenet cloud bijvoorbeeld te laten draaien op Debian. Durft iemand ermee te beginnen, dan wil ik wel beta tester worden.
#observator
18-07-2022, 10:07 door Anoniem
Door Anoniem: Het begint al op de uni met chromebookjes. Dan steun je toch de unipolaire monocultuur van Google en de rest van Big Tech Silicon Valley/The Five Eyes. Verbaasd, nee toch?
#observator
Ik vind het een verbetering tov de vroegere policy om alleen maar Microsoft te doen. Koop maar een Windows laptop,
met een Office licentie, (en indien van toepassing een Microsoft ontwikkelomgeving) en dan gaan wij jou wel even
leren wat tekstverwerking en software ontwikkeling is.
Alleen maar goed dat dit kennelijk niet meer zo gaat.
18-07-2022, 10:11 door Anoniem
Door Anoniem:
Als je Chromebook geen updates meer heeft, kan hij op de elektronische afvalberg (na het uitloggen met je Google Account). Omdat het in feite alleen een end-of-life browser is die in de cloud werkt met zeer weinig lokale opslag.
Als je (zoals heel veel mensen) alleen een browser nodig hebt, dan blijven de end-of-life chromebooks nog heel lang
bruikbaar, zelfs in "gast" mode (dus zonder Google account).
Deze apparaten zijn bovengemiddeld goed beveiligd, en omdat er geen lokale opslag is zijn er eigenlijk ook geen
besmettingsrisico's. Even voor de zekerheid een "wipe" doen (ctrl-alt-shift-R) en je bent weer helemaal vers.

Het wordt ooit een probleem als websites te vaak features gaan gebruiken die de browser nog niet ondersteunt, maar
aangezien het een moderne vooruitstrevende browser is (en was op dat moment) gaat dat wel even duren.
De originele ARM-based chromebooks (die niet meer ondersteund worden, al >2 jaar niet meer volgens mij) doen het
nog prima.
18-07-2022, 13:07 door Anoniem
Door Anoniem: GalliumOS is 'Discontinued'

De getoonde tabel op Galliumos.org met hardware gegevens leent zich nog goed voor het ombouwen van oudere typen Chromebooks, verkocht tussen 2011 en 2020, naar een minimaal Debian of Ubuntu systeem. Wil men daarop een volledig Linux systeem gebruiken, start dan na de ombouw via de coreboot settings vanaf een SD-kaart.

Je moet onder andere een UEFI vinden... Voor mij te moeilijk.

Er zijn legio handleidingen te vinden voor het ombouwen van Chromebooks. De een beter dan de ander. De kunst is een goede handleiding te vinden. Eén die je begrijpt. Een geek in Californië genaamd Andy Z. (@platytech) onderhoud een website met uitstekende en actueel gehouden ChromeOS handleidingen:

https://web.archive.org/web/2021*/https://platypusplatypus.com/chromebooks/install-linux-usb/
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.