image

Forse stijging voertuigdiefstal mede door eenvoudig te kraken keyless entry

vrijdag 22 juli 2022, 10:56 door Redactie, 15 reacties

In de eerste zes maanden van dit jaar zijn er veel meer personenauto's gestolen dan in dezelfde periode een jaar eerder, wat mede komt door eenvoudig te kraken keyless entry, zo stelt het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV), dat het uitschakelen van keyless entry adviseert. Het LIV is een samenwerkingsverband van de RDW, Politie en Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV).

De stijging in het eerste halfjaar bedroeg dertien procent. Dat is de eerste stijging sinds twintig jaar. In totaal werden in de eerste helft van dit jaar 2900 personenauto’s gestolen. Toyota is voor de eerste keer het meest gestolen merk met 476 stuks. Ford, Opel, Peugeot en Mazda zijn opvallende stijgers, variërend van +21 tot +39 procent. Motorfietsen (+ 39 procent), brom & snorfietsen (+38 procent) en lichte bedrijfswagens (+ 32 procent) laten voor het eerst sinds jaren ook een forse toename in diefstallen zien.

De stijging van gestolen personenauto's komt voor 28 procent voor rekening van voertuigen van drie, vier en vijf jaar oud, zo laat het LIV weten. In de categorie nul tot drie jaar oud werden er 63 voertuigen minder gestolen dan vorig jaar. "Hier lijkt de toegenomen connectiviteit en betere traceerbaarheid een antidiefstal invloed te hebben", aldus het expertisecentrum. Maar liefst veertig procent van de brom- en snorfietsen en motorfietsen wordt in Den Haag, Rotterdam en Amsterdam gestolen.

"De laatste maanden van 2021 zagen we al een stijgende tendens die zich helaas heeft doorgezet", zegt Rudi Welling van het LIV. Deel van het probleem is dat voertuigen van vier jaar en ouder met een nieuwprijs van onder de vijftigduizend euro vaak geen extra alarmsysteem hebben en daardoor extra kwetsbaar zijn voor diefstal en autokraak. "Keyless entry blijkt nog steeds bij veel merken eenvoudig te kraken", zo laat het expertisecentrum verder weten.

Veel jonge voertuigen zijn uitgerust met keyless entry systemen die het mogelijk maken een voertuig te openen zonder actieve sleutelbediening. Het signaal van deze systemen kunnen criminelen eenvoudig opvangen, versterken en verlengen, en zo op afstand het voertuig openen en zelfs starten. De beheerder en certificeringsinstantie van voertuigalarmsystemen, het CCV en KIWA, hebben daarom sinds 1 januari 2021 de toelatingseisen van nieuwe alarmsystemen voor voertuigen met keyless entry aangescherpt.

"Momenteel is tachtig procent van de 892.000 auto's in Nederland met een keyless entry-systeem niet goed beveiligd. De wagens hebben sleutels waarbij het portier dankzij een elektronische signaal opent. In de auto volstaat het indrukken van de startknop en hoeft de sleutel nergens in", zo liet het CCV vorig jaar weten. "Het systeem blijkt extreem diefstalgevoelig", aldus Henk van Vliet, certificatiemanager bij KIWA.

De voorschriften die sinds 2021 gelden eisen dat de slimme sleutel bij diefstalgevoelige modellen na vijf minuten in slaapstand springt. "Het signaal zendt dan niet meer uit, waardoor dieven het niet kunnen oppikken”, aldus CCV-adviseur Karin Beems. Een andere mogelijkheid is om in de auto een systeem te monteren dat het keyless signaal wegfiltert of helemaal uitzet.

Vorig jaar adviseerde het LIV nog om autosleutels in een metalen blikje te bewaren. Nu krijgen autobezitters het advies een goedgekeurd alarmsysteem te monteren en de aanwezige keyless entry uit te laten schakelen.

Reacties (15)
22-07-2022, 11:37 door Anoniem
"Momenteel is tachtig procent van de 892.000 auto's in Nederland met een keyless entry-systeem niet goed beveiligd. De wagens hebben sleutels waarbij het portier dankzij een elektronische signaal opent. In de auto volstaat het indrukken van de startknop en hoeft de sleutel nergens in", zo liet het CCV vorig jaar weten. "Het systeem blijkt extreem diefstalgevoelig", aldus Henk van Vliet, certificatiemanager bij KIWA.

Dit hadden de ontwikkelaars/autofabrikanten niet zelf kunnen (vooraf) bedenken?
Gebruiksgemak vs security. waarom is dat altijd zo 'n probleem?
En de certificeringsinstanties waren blijkbaar ook niet bij de les.

En dan gebruikers opzadelen met extra ongemakken: sleutels opbergen in een blikje, kosten extra alarm systeem. etc.

Kunnen deze voertuigen niet als ondeugdelijk aangemerkt worden (diefstal gevoelig), en daarna de herstel-kosten op de fabrikant verhalen?
Heeft die niet een ondeugdelijk product geleverd/verkocht?
22-07-2022, 11:41 door Anoniem
Veel nieuwe auto's hebben inderdaad een automatisch slaap functie die de keyless entry tijdelijk uitschakeld als de autosleulel niet meer beweegt, bv op tafel ligt binnen.
Anderzijds hebben bestaande auto's ook vaak een functie om de keyless entry tijdelijk uit te schakeln tot het volgende moment van openen met de sleutel. Hierdoor is keyless entry bv uit te schakeln in de nacht of op minder veilige locaties. Vaak is dat in de uitgebreide handleiding terug te vinden maar zijn mensen onbekend met deze werking.
22-07-2022, 11:58 door Anoniem
Ja, mijn huidige daily (20 jaar oud) heeft geen keyless entry en ik trap er nog steeds dat mijn deur niet open is.
Toen ik hem nog had was het precies andersom, drukte ik de knop in en ging ie weer op slot...

Tis gewoon een onzin systeem voor luie amerikanen met een oprit van 200m ofzo.
22-07-2022, 14:43 door Anoniem
Vreemd! Op de website van de RDW staat juist vorig jaar de grootste daling in voertuigdiefstallen in 5 jaar.

@redactie: wat is er mis gegaan?
22-07-2022, 14:45 door Anoniem
De cijfers lijken weer op het oude niveau van voor de corona te zitten
22-07-2022, 15:32 door Shadowlight
Door Anoniem:
"Momenteel is tachtig procent van de 892.000 auto's in Nederland met een keyless entry-systeem niet goed beveiligd. De wagens hebben sleutels waarbij het portier dankzij een elektronische signaal opent. In de auto volstaat het indrukken van de startknop en hoeft de sleutel nergens in", zo liet het CCV vorig jaar weten. "Het systeem blijkt extreem diefstalgevoelig", aldus Henk van Vliet, certificatiemanager bij KIWA.

Dit hadden de ontwikkelaars/autofabrikanten niet zelf kunnen (vooraf) bedenken?
Gebruiksgemak vs security. waarom is dat altijd zo 'n probleem?
En de certificeringsinstanties waren blijkbaar ook niet bij de les.

En dan gebruikers opzadelen met extra ongemakken: sleutels opbergen in een blikje, kosten extra alarm systeem. etc.

Kunnen deze voertuigen niet als ondeugdelijk aangemerkt worden (diefstal gevoelig), en daarna de herstel-kosten op de fabrikant verhalen?
Heeft die niet een ondeugdelijk product geleverd/verkocht?

Lijkt me een goed idee. Wie is voor?
22-07-2022, 17:10 door Anoniem
Door Anoniem: Ja, mijn huidige daily (20 jaar oud) heeft geen keyless entry en ik trap er nog steeds dat mijn deur niet open..
Zo deden de autodieven het helemaal niet. Er werd gebruik gemaakt van een professionele deukentrekker (een lang staaf met een bewegend gewicht eraan). In 10 seconden ligt het slot van je autoportier eruit en 10 seconden later is ook het startslot uit het stuur gesloopt.

De auto is binnen 30 seconden van iemand anders als er geen startonderbreker aanwezig is.
22-07-2022, 20:38 door Anoniem
Door Anoniem:
Kunnen deze voertuigen niet als ondeugdelijk aangemerkt worden (diefstal gevoelig), en daarna de herstel-kosten op de fabrikant verhalen?
Heeft die niet een ondeugdelijk product geleverd/verkocht?

Dat lijkt me lastig. Ik koop al bijna 40 jaar auto's en er zijn er verschillende open gebroken en zelfs (2 x) gestolen.
Daarbij bleek altijd al dat de deursloten en contactslot kennelijk niet erg degelijk waren en niet bestand tegen eenvoudige
truuks van junks en straatcriminelen. Dit gold indertijd ook voor bijvoorbeeld de montage van een radio, ooit kennelijk een
aantrekkelijk apparaat om te stelen. Tegenwoordig heb je dat met koplampen, navigatie apparatuur en airbags.

In al die tijd heb ik nooit gehoord over een massa claim tegen autofabrikanten wegens leveren van ondeugdelijk produkt.
Wel altijd allerlei campagnes over "op slot, buit eruit" en andere aanwijzingen over hoe je je moet gedragen. Het probleem
wordt bij het slachtoffer neergelegd. Het slachtoffer betaalt toch alles, incluis de jaarlijkse premie verhogingen enzo.
23-07-2022, 06:17 door Anoniem
En misschien autobezitters stoppen op grote afstand hun auto te ver-of ontgrendelen. Van hoe verder je het doet, hoe makkelijker het signaal is te onderscheppen en te kopiëren. Ik zie dat vanaf afstanden van 10 meter of meer doen. Waarschijnlijk probeert men het dus ook van verder.
23-07-2022, 16:01 door Anoniem
Door Anoniem: En misschien autobezitters stoppen op grote afstand hun auto te ver-of ontgrendelen. Van hoe verder je het doet, hoe makkelijker het signaal is te onderscheppen en te kopiëren. Ik zie dat vanaf afstanden van 10 meter of meer doen. Waarschijnlijk probeert men het dus ook van verder.
Het is lachwekkend, je moet toch naar de auto om in te stappen dus van afstand ontgrendelen hoeft helemaal niet.
23-07-2022, 17:47 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En misschien autobezitters stoppen op grote afstand hun auto te ver-of ontgrendelen. Van hoe verder je het doet, hoe makkelijker het signaal is te onderscheppen en te kopiëren. Ik zie dat vanaf afstanden van 10 meter of meer doen. Waarschijnlijk probeert men het dus ook van verder.
Het is lachwekkend, je moet toch naar de auto om in te stappen dus van afstand ontgrendelen hoeft helemaal niet.
Ik betrap me er zelf ook op dat ik het wel eens doe, meestal in een parkeergarage. Dan knipperen de richtingaanwijzers even zodat ik zie waar mijn autoe staat.
23-07-2022, 18:06 door Anoniem
De Man Bijt Hond Vraag van deze week:
Hoeveel snufjes en knopjes heb jij in je auto die je eigenlijk nog nooit gebruikt hebt?
23-07-2022, 18:28 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En misschien autobezitters stoppen op grote afstand hun auto te ver-of ontgrendelen. Van hoe verder je het doet, hoe makkelijker het signaal is te onderscheppen en te kopiëren. Ik zie dat vanaf afstanden van 10 meter of meer doen. Waarschijnlijk probeert men het dus ook van verder.
Het is lachwekkend, je moet toch naar de auto om in te stappen dus van afstand ontgrendelen hoeft helemaal niet.
Nee maar dat voorstel is ook lachwekkend. Het gaat er helemaal niet om "het signaal te onderscheppen en te kopieren".
Dat is niet de manier waarop die inbraken werken.
23-07-2022, 18:29 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En misschien autobezitters stoppen op grote afstand hun auto te ver-of ontgrendelen. Van hoe verder je het doet, hoe makkelijker het signaal is te onderscheppen en te kopiëren. Ik zie dat vanaf afstanden van 10 meter of meer doen. Waarschijnlijk probeert men het dus ook van verder.
Het is lachwekkend, je moet toch naar de auto om in te stappen dus van afstand ontgrendelen hoeft helemaal niet.

"Ja, maar zo zie (door het gekluid en de knipperende lichtje) al op een afstand waar jouw auto tussen al die andere identieke auto's staat."
24-07-2022, 17:30 door Anoniem
Door Anoniem:
"Momenteel is tachtig procent van de 892.000 auto's in Nederland met een keyless entry-systeem niet goed beveiligd. De wagens hebben sleutels waarbij het portier dankzij een elektronische signaal opent. In de auto volstaat het indrukken van de startknop en hoeft de sleutel nergens in", zo liet het CCV vorig jaar weten. "Het systeem blijkt extreem diefstalgevoelig", aldus Henk van Vliet, certificatiemanager bij KIWA.

Dit hadden de ontwikkelaars/autofabrikanten niet zelf kunnen (vooraf) bedenken?
Gebruiksgemak vs security. waarom is dat altijd zo 'n probleem?


Inderdaad, omdat fabrikanten er bij gebaat zijn dat een auto gestolen wordt, want dat verhoogt toch de kans op een extra verkoop. Als er wetgeving zou zijn dat de fabrikant opdraait voor de kosten, doen ze wel wat beter hun best.

En dan heb je nog van die simpele zielen die denken dat er minder gereguleerd moet worden. Zelfs in deze tijd waarbij het milieu zo belangrijk is, blijkt 80% gewoon door te willen gaan ten kosten van alles met het binnen graaien van centen.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.