image

Belgische winkels mogen contant geld niet vervangen door elektronisch betalen

dinsdag 16 augustus 2022, 11:01 door Redactie, 16 reacties

Alle Belgische ondernemingen zijn sinds 1 juli van dit jaar verplicht om klanten tenminste één elektronisch betaalmiddel aan te bieden, maar mogen een dergelijke oplossing niet gebruiken om contant geld te vervangen. Winkels die klanten niet de optie bieden om elektronisch af te rekenen riskeren een boete die tot 80.000 euro of vier procent van de jaaromzet kan oplopen.

Ondernemingen mogen zelf een oplossing kiezen. Het is niet toegestaan om bijkomende kosten voor klanten die elektronisch betalen in rekening te brengen of een elektronische betaling onder een bepaald bedrag te weigeren. "Cashbetalingen mogen in geen geval worden geweigerd. Ze blijven geldig", aldus het Belgische ministerie van Economische Zaken.

Ondanks de verplichting om een elektronisch betaalmiddel aan te bieden wordt dit nog niet door alle Belgische winkels gedaan. Het Belgische ministerie van Economische Zaken heeft inmiddels 103 meldingen ontvangen over winkels waar alleen met contant geld kan worden betaald, zo stelt staatssecretaris voor Consumentenzaken Eva De Bleeker tegenover Radio 2.

Reacties (16)
16-08-2022, 11:11 door Anoniem
Verplichting gaat wat ver, niet? Er zijn genoeg van die lokale 'ondernemers' waar je het één en ander kan kopen. Zoals bij boeren waar je direct vlees, melk, graan oid kan kopen. Veelal winkels die werken op basis van vertrouwen, er staat dan niemand, maar men vertrouwt er op dat er wat contact geld achter gelaten wordt.
16-08-2022, 11:13 door Anoniem
Lijkt me een logische ontwikkeling. De maatschappij ontwikkelt zich steeds meer richting digitale betaalvormen. Maar er zal altijd een categorie mensen blijven (digibeten, laaggeletterden, ouderen, allochtonen, privacy-adepten, ...) die liever met old school contant willen blijven betalen. Dat moet dan dus ook mogelijk blijven. De klant is/blijft koning.
16-08-2022, 11:49 door Open source gebruiker
Door Anoniem: Lijkt me een logische ontwikkeling. De maatschappij ontwikkelt zich steeds meer richting digitale betaalvormen. Maar er zal altijd een categorie mensen blijven (digibeten, laaggeletterden, ouderen, allochtonen, privacy-adepten, ...) die liever met old school contant willen blijven betalen. Dat moet dan dus ook mogelijk blijven. De klant is/blijft koning.
Buitenlanders die met cash naar hier komen, mensen die geen bankrekening (kunnen) hebben, of die meteen afgroomd wordt als er geld op komt.
16-08-2022, 11:52 door Anoniem
Hmm... Andersom zou m.i. veel meer wenselijk zijn, er zijn tegenwoordig veel meer plekken waar je niet meer contant kan betalen... DAAR zouden ze 'ns wat aan moeten doen...
16-08-2022, 11:54 door Anoniem
Door Anoniem: Lijkt me een logische ontwikkeling. De maatschappij ontwikkelt zich steeds meer richting digitale betaalvormen. Maar er zal altijd een categorie mensen blijven (digibeten, laaggeletterden, ouderen, allochtonen, privacy-adepten, ...) die liever met old school contant willen blijven betalen. Dat moet dan dus ook mogelijk blijven. De klant is/blijft koning.

Helaas mogen winkeliers in NL zelf kiezen of ze wel/niet cash accepteren en of ze wel/niet elektronisch accepteren.
16-08-2022, 11:56 door Anoniem
Door Open source gebruiker:Buitenlanders die met cash naar hier komen, mensen die geen bankrekening (kunnen) hebben, of die meteen afgroomd wordt als er geld op komt.
Of als je pinpas kwijt is (nieuwe opvragen duurt 3 dagen).
16-08-2022, 12:02 door Briolet
Uit de Febelfin tekst:
Ook cryptomunten en virtuele munten worden niet beschouwd als een elektronisch betaalmiddel.

Vreemd. Dit lijkt me per definitie een electronisch betaalmiddel.
16-08-2022, 12:12 door Anoniem
Door Anoniem: Hmm... Andersom zou m.i. veel meer wenselijk zijn, er zijn tegenwoordig veel meer plekken waar je niet meer contant kan betalen... DAAR zouden ze 'ns wat aan moeten doen...

100% mee eens.

Ik dacht altijd dat cash een wettig betaalmiddel was en overal geaccepteerd moest worden, maar dat is dus niet het geval want dat staat niet specifiek in de wet.
16-08-2022, 12:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Open source gebruiker:Buitenlanders die met cash naar hier komen, mensen die geen bankrekening (kunnen) hebben, of die meteen afgroomd wordt als er geld op komt.
Of als je pinpas kwijt is (nieuwe opvragen duurt 3 dagen).
Dan zijn er vast wel plekken waar ze nog steeds wel geld accepteren. Belangrijkere vraag is dan, heb je wel cash geld als alternatief wanneer je je bankpas kwijt bent?
16-08-2022, 14:41 door Anoniem
Ok deze avond naar de kebap, deze hadden laatst geen mogelijkheid om digitaal te betalen :-D
16-08-2022, 15:29 door Anoniem
Door Anoniem: Verplichting gaat wat ver, niet? Er zijn genoeg van die lokale 'ondernemers' waar je het één en ander kan kopen. Zoals bij boeren waar je direct vlees, melk, graan oid kan kopen. Veelal winkels die werken op basis van vertrouwen, er staat dan niemand, maar men vertrouwt er op dat er wat contact geld achter gelaten wordt.
Wanneer deze nieuwe verplichting betekent dat dit soort fantastische initiatieven en kleinschalige en informele bedrijfsmodellen allemaal de nek omgedraaid worden dan is dit een enorm verlies voor de samenleving!
Ik hou nog hoop, dat niet alles valt onder "onderneming"/ "handelszaak" ..
(Mooie freudiaanse typefout: "contact geld" in plaats van "contant geld" - ja, het onderbewuste weet hoe het zit.)
16-08-2022, 15:36 door Bitje-scheef
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hmm... Andersom zou m.i. veel meer wenselijk zijn, er zijn tegenwoordig veel meer plekken waar je niet meer contant kan betalen... DAAR zouden ze 'ns wat aan moeten doen...

100% mee eens.

Ik dacht altijd dat cash een wettig betaalmiddel was en overal geaccepteerd moest worden, maar dat is dus niet het geval want dat staat niet specifiek in de wet.

Dat is correct en al decennia's lang een misverstand.
16-08-2022, 16:28 door Anoniem
Op de website https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_strategy/html/cash-faq.nl.html van de ECB staat:
Winkeliers mogen contante betaling niet weigeren, tenzij beide partijen een ander betaalmiddel zijn overeengekomen.
Een label of affiche waarop staat dat de winkelier contante betaling of bepaalde coupures niet accepteert, is niet voldoende. De winkelier moet een geldige reden aanvoeren, bijv. dat hij onvoldoende kasgeld kan aanhouden om te wisselen of dat de aanwezigheid van een grote hoeveelheid contant geld een concreet, fysiek beveiligingsrisico vormt.
Overheidsorganen die burgers essentiële diensten leveren, mogen contante betalingen niet weigeren of hieraan beperkingen opleggen zonder gegronde reden. Dit zou namelijk afbreuk doen aan de status van wettig betaalmiddel van eurobankbiljetten en -munten, die krachtens EU-recht is beschermd..[/quote]
En zo heb ik nog een handvol officiele websites gevonden waarin beweerd wordt dat een wettig betaalmiddel niet per definitie geweigerd kan worden met een sticker op de deur 'pin only'..
16-08-2022, 16:56 door majortom
Door Anoniem: Op de website https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_strategy/html/cash-faq.nl.html van de ECB staat:
Winkeliers mogen contante betaling niet weigeren, tenzij beide partijen een ander betaalmiddel zijn overeengekomen.
Een label of affiche waarop staat dat de winkelier contante betaling of bepaalde coupures niet accepteert, is niet voldoende. De winkelier moet een geldige reden aanvoeren, bijv. dat hij onvoldoende kasgeld kan aanhouden om te wisselen of dat de aanwezigheid van een grote hoeveelheid contant geld een concreet, fysiek beveiligingsrisico vormt.
Overheidsorganen die burgers essentiële diensten leveren, mogen contante betalingen niet weigeren of hieraan beperkingen opleggen zonder gegronde reden. Dit zou namelijk afbreuk doen aan de status van wettig betaalmiddel van eurobankbiljetten en -munten, die krachtens EU-recht is beschermd..

En zo heb ik nog een handvol officiele websites gevonden waarin beweerd wordt dat een wettig betaalmiddel niet per definitie geweigerd kan worden met een sticker op de deur 'pin only'..
Dan voldoet dus de gemeente waarin ik woon niet aan deze eis: alle diensten moeten hier op digitale manier worden voldaan: cash wordt niet geaccepteerd.
17-08-2022, 22:54 door Anoniem
Mag hier ook wel eens, bij de gemeente kan ik al niet meer contant betalen en bij supermarkten is de contant/pin kassa ook al regelmatig gesloten, vooral als het niet zo druk is. Ook in restaurants heb ik al meegemaakt dat ik niet contant kon betalen.
23-08-2022, 12:40 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hmm... Andersom zou m.i. veel meer wenselijk zijn, er zijn tegenwoordig veel meer plekken waar je niet meer contant kan betalen... DAAR zouden ze 'ns wat aan moeten doen...

100% mee eens.

Ik dacht altijd dat cash een wettig betaalmiddel was en overal geaccepteerd moest worden, maar dat is dus niet het geval want dat staat niet specifiek in de wet.

In België is dat wel geregeld.
Cash is beperkt tot 3000 Euro, een winkelier mag betalingen met meer dan 50 muntstukken weigeren, er zijn beperkingen voor croupures in vergelijking met het openstaand bedrag (De winkelier mag een croupure van 500 Euro weigeren voor een betaling van vb 3 Euro), etc...
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.